Jump to content
Annons

Hur spelar ni in gitarr?


NickNick

Recommended Posts

Tja,

Vi tÀnkte spela in en liten demo hemma men vet inte vad vi ska anvÀnda för hÄrdvaruinterface för inspelning av gitarr. Vi har bestÀmt oss för att köra Reaper under Windows 7. Vi tÀnkte köra allt frÄn rock till death, mickat och line. Har sneglat en del pÄ Presonus USB-interface och det kanske rÀcker? Jag Àr i alla fall jÀttenyfiken pÄ hur ni andra gör. Kommentera gÀrna med nÄgon av era egna inspelningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

HÀr Àr min kedja; gitarr -> pedalbord x2 -> antingen 1. Laney LH-20 topp -> Palmer PGA-04 (hÄrdvaruspeaker.sim) eller 2. Marshall VS100 (om det ska vara supercleana grejer) -> Focusrite Saffire Pro40

img-0808-1.jpg

MĂ„ste fan nĂ€mna Palmern en gĂ„ng till; det kan vara mitt bĂ€sta köp 2012 đŸ„° SĂ„ otroligt kompetent lĂ„da. För oss andra stackars satar som inte har möjlighet att micka upp stĂ€rkare och köra fullt blĂ„s sĂ„ tycker jag att Palmern Ă€r en sjukt bra lösning. Visst, jag anvĂ€nder mig fortfarande av GuitarRig 5 och alla möjligheter som förvisso dĂ€r finns men Palmern i mĂ„nga fall snĂ€ppet vassare. Kommer ni över en tockendĂ€ringa beggad (som jag hade turen att göra) och inte har möjlighet att micka 4x12-kabinett och/eller inte har rĂ„d med exempelvis en Axe-FX eller Kemper; tveka inte.

För ljudexempel i allmĂ€nhet kan du kolla in min SC-sida (lĂ€nk finns i min signatur) och för PGA-04:an i synnerhet sĂ„ finns min första halvskarpa inspelning med den hĂ€r. För fler demoexempel av PGA-04:an har du följande inlĂ€gg att lyssna igenom; #2512, #2513 och #2514 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gitarr- ljudkort- Guitarrig oftast

Ibland via portan.

Ibland uppmickad liten rörhĂ€ck ( đŸ„° )

HÀr Àr min kedja; gitarr -> pedalbord x2 -> antingen 1. Laney LH-20 topp -> Palmer PGA-04 (hÄrdvaruspeaker.sim) eller 2. Marshall VS100 (om det ska vara supercleana grejer) -> Focusrite Saffire Pro40

img-0808-1.jpg

MĂ„ste fan nĂ€mna Palmern en gĂ„ng till; det kan vara mitt bĂ€sta köp 2012 đŸ„° SĂ„ otroligt kompetent lĂ„da. För oss andra stackars satar som inte har möjlighet att micka upp stĂ€rkare och köra fullt blĂ„s sĂ„ tycker jag att Palmern Ă€r en sjukt bra lösning. Visst, jag anvĂ€nder mig fortfarande av GuitarRig 5 och alla möjligheter som förvisso dĂ€r finns men Palmern i mĂ„nga fall snĂ€ppet vassare. Kommer ni över en tockendĂ€ringa beggad (som jag hade turen att göra) och inte har möjlighet att micka 4x12-kabinett och/eller inte har rĂ„d med exempelvis en Axe-FX eller Kemper; tveka inte.

För ljudexempel i allmĂ€nhet kan du kolla in min SC-sida (lĂ€nk finns i min signatur och för PGA-04:an i synnerhet sĂ„ finns min första halvskarpa inspelning hĂ€r. För fler demoexempel av PGA-04:an har du följande inlĂ€gg att lyssna igenom; #2512, #2513 och #2514 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Åja. NÅN fler pedal kan du behöva 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller ocksÄ pÄ att fundera pÄ hur jag egentligen vill ha det vid gitarrinspelning. Jag har en H|H 4x12 och förstÀrkare i replokalen men jag vill kunna spela in det mesta hemma dÄ jag har lite tid att vara i replokalen. Just nu kör jag pÄ gitarr -> TS808 distpedal -> ljudkort -> GuitarRig. Dock Àr jag dum i huvudet och kan inte fÄ ut det ljudet i lurarna medan jag spelar in. I alla fall inte utan galet mycket latency. Har testat olika instÀllningar men fÄr inte till det. Om det skulle funka Àr jag i stort nöjd. Samtidigt Àr jag lite sugen pÄ nÄgon slags sim. NÄ, fÄr gnugga geniknölarna vidare. KÀnns lite löjligt nÀr man ÀndÄ hÄllit pÄ i snart 10 Är men ÀndÄ inte fÄr till vissa av de enklaste sakerna.

Edit: Om nÄgon Àr sugen pÄ att ge tips pÄ fÄ ut GuitarRig-ljudet sÄ skulle jag vara vÀldigt tacksam. AnvÀnder Cubase 5 och GuitarRig 4.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...]Dock Àr jag dum i huvudet och kan inte fÄ ut det ljudet i lurarna medan jag spelar in. I alla fall inte utan galet mycket latency. Har testat olika instÀllningar men fÄr inte till det. Om det skulle funka Àr jag i stort nöjd. [...]

Edit: Om nÄgon Àr sugen pÄ att ge tips pÄ fÄ ut GuitarRig-ljudet sÄ skulle jag vara vÀldigt tacksam. AnvÀnder Cubase 5 och GuitarRig 4.

Hm, kan det vara att du inte har "monitor"-knappen intryckt? 😕

Cubase_monitor_btn.jpg

Gitarr --> Line6 HD500 --> Focusrite Pro 40

GÖTT!! 😄

FocusriteFriendsForever đŸ„°

Yep'r 😎

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm, kan det vara att du inte har "monitor"-knappen intryckt? 😕

Cubase_monitor_btn.jpg

Om jag klickar ur Direct monitoring under Device manager samt klickar pÄ monitorknappen pÄ spÄret fÄr jag ut ljudet jag vill ha. Dock med stor latency. Hur jag Àn försöker fÄr jag inte ner det ens i nÀrheten av en ok nivÄ. Har en fyrkÀrnig i7, 1,73 Ghz. Gör jag ens rÀtt? Visst borde datorn klara det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dom fĂ„ gĂ„nger jag spelat in elgitarr sĂ„ har jag anvĂ€nt mig av 2 metoder.. Endera en SM57 eller MD21 mickad mot ett av dom bĂ€ttre högtalarelementen ca 3 cm snett mot mitten, eller sĂ„ har jag kört med en RedBox (ofta anvĂ€nd vid livmixning av mig) http://www.zzounds.com/item--HUKRBCLASSIC 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gitarr -> Presonus Audiobox USB -> Studio one med Amplitude (mestadels för demos och komponerande).

Everlasting, din dator borde klara av det galant. Kör du nÄgon ASIO-driver? NÀr jag fortfarande körde rÀtt in i inbyggda ljudkortet sÄ anvÀnde jag ASIO4All. Att bara köra pÄ Windows Audio rÀcker inte till för att ha medhörning

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har som oftast en SM57a stĂ„ende framför caben som gĂ„r in i en Digi 003. Jag Ă€r inte bra pĂ„ det dĂ€r med att micka och ratta ljud men försöker dölja det med att göra löjliga videor. 🙂

I de flesta videor har jag Ă€ven blandat kamerans ljudupptagning faktiskt. Mest för att tycker att jag aldrig fĂ„r den dynamik jag vill i ljudet vid direkt inspelning sĂ„ jag blandar lite tills jag blivit en bĂ€ttre producent och inspelningstekniker 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=dUb2gwBuQ0A

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har som oftast en SM57a stĂ„ende framför caben som gĂ„r in i en Digi 003. Jag Ă€r inte bra pĂ„ det dĂ€r med att micka och ratta ljud men försöker dölja det med att göra löjliga videor. 🙂

I de flesta videor har jag Ă€ven blandat kamerans ljudupptagning faktiskt. Mest för att tycker att jag aldrig fĂ„r den dynamik jag vill i ljudet vid direkt inspelning sĂ„ jag blandar lite tills jag blivit en bĂ€ttre producent och inspelningstekniker 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=dUb2gwBuQ0A

DÄligt med dynamik pÄ inspelningen? NÀr jag spelar in med mycket dist anvÀnder jag ingen kompressor alls varken pÄ inspelning eller i mix, (pÄ gitarren alltsÄ) distad gitarr Àr tillrÀckligt platt i alla fall. (pÄ gitarren alltsÄ) Med renare/snÀllare ljud Àr kompressor ett mÄste...

Jag brukar ofta anvÀnda en Audio Technica AE3000 stormembranare framför Hot Rod-combon. Audient Mico preamp... NÄt annat Àn mickad stÀrkare kör jag aldrig. Jag har haft tvÄ olika POD som jag tÀnkte ha live för att slippa slÀpa Hotrodden, men jag hatade bÄde ljudet i dem och hur asjobbiga de Àr att hÄlla pÄ med.

post-8284-0-77732400-1376997480_thumb.jpg

Mina favo pedaler frÄn höger t v TC stÀmdosa (sitter normalt sist i kedjan) VOX wha-wha (köpte jag 1979) MXR fuzz, Hot Cake overdrive... TC-Flashback ekopedalen kopplar jag pÄ Hot Roddens send o return, resten pÄ ingÄngen.

Edit: Fick Àntligen tag pÄ den röda Bossadaptern, det Àr den enda jag provat som klarar av att ge ström till distarna utan att ge en massa oljud.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Everlasting, din dator borde klara av det galant. Kör du nÄgon ASIO-driver? NÀr jag fortfarande körde rÀtt in i inbyggda ljudkortet sÄ anvÀnde jag ASIO4All. Att bara köra pÄ Windows Audio rÀcker inte till för att ha medhörning

Jag har ett MOTU Traveler FW-kort och anvÀnder MOTU:s ASIO-drivisar sÄ det borde inte brista dÀr. SÄvitt jag kan förstÄ och har lÀst mig till har jag rÀtt instÀllningar men fÄr ÀndÄ sÄpass mycket latency att det inte gÄr att spela in med medhörning frÄn pluggarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

DÄligt med dynamik pÄ inspelningen? NÀr jag spelar in med mycket dist anvÀnder jag ingen kompressor alls varken pÄ inspelning eller i mix, (pÄ gitarren alltsÄ) distad gitarr Àr tillrÀckligt platt i alla fall. (pÄ gitarren alltsÄ) Med renare/snÀllare ljud Àr kompressor ett mÄste...

Beror pÄ musikstil. Inom metalgenren Àr det inte ovanligt att komprimera distade guror antingen lite eller t om tokmycket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HULTBERG (oregistrerad)

Jag sÀtter en SM58 pÄ mitten av en 4x10" och SM58 Àr samma som SM57, skillnaden Àr bara "klot/puffskydd". Du kan spela in genom vad som helst dÄ detta Àr en dynamisk mikrofon som inte behöver phantommatas med +48V. Nu förutsÀtter jag att det Àr distad gura som gÀller. Akustiskt sÄ kör jag antingen Pearl kondensatormikron pÄ 12 band, phantommatning in i ett TL Audiokort, ibland en Milab XY82, beroende pÄ vad som ska spelas in.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÄligt med dynamik pÄ inspelningen? NÀr jag spelar in med mycket dist anvÀnder jag ingen kompressor alls varken pÄ inspelning eller i mix, (pÄ gitarren alltsÄ) distad gitarr Àr tillrÀckligt platt i alla fall. (pÄ gitarren alltsÄ) Med renare/snÀllare ljud Àr kompressor ett mÄste...

Jo det blir ju aldrig att jag fĂ„r in det dĂ€r ljuva soundet, det jag övertalar mig att jag hör nĂ€r jag jammar, in i datorn och det kĂ€nns som oftast mycket platt. Jag jobbar pĂ„ att lĂ€ra mig mer om inspelning. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...