Jump to content
Annons

Hur gör man när man ska tracka/mixa ett band man verkligen inte gillar?


Terror

Recommended Posts

Allt beror självklart på låten, men den genre som Terror sysslar med tycker jag ofta behöver vara så tight som möjligt för att låta bäst i mina öron.

Det känns väldigt mycket gubb-"det var bättrr förr" mentalitet över ditt resonemang, varför ska man inte utnyttja de möjligheter som finns?

Absolute, men de här grabbarna lirar inte riktigt metalcore.. vill posta en länk, men vill inte hänga ut dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt beror självklart på låten, men den genre som Terror sysslar med tycker jag ofta behöver vara så tight som möjligt för att låta bäst i mina öron.

Det känns väldigt mycket gubb-"det var bättrr förr" mentalitet över ditt resonemang, varför ska man inte utnyttja de möjligheter som finns?

Du svarade inte på mina frågor utan drog givetvis Gubbkortet. JA varför ska man behöva kunna sina låtar eller kunna traktera sitt instrument? Det är precis såna här tankegångar som stangnerar musiken, bara för att en viss genre brukar låta bäst på ett visst sätt i dina öron behöver ju knappast innebära att det är rätt? Kan ju också vara så att du inte kan tänka utanför boxen? Bara för att man kan klippa och klistra så ska man alltså göra det?

Redigerat av Bullerbyn
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarade inte på mina frågor utan drog givetvis Gubbkortet. JA varför ska man behöva kunna sina låtar eller kunna traktera sitt instrument? Det är precis såna här tankegångar som stangnerar musiken, bara för att en viss genre brukar låta bäst på ett visst sätt i dina öron behöver ju knappast innebära att det är rätt? Kan ju också vara så att du inte kan tänka utanför boxen? Bara för att man kan klippa och klistra så ska man alltså göra det?

När sa jag att man måste göra det? Jag pratar om mentaliteten att "jag tänker inte editera" som Terror hade i ett par tidigare inlägg. Det är helt absurt att ha den inställningen innan man går in i ett projekt, det är verkligen inte att jobba för kunden.

Dessutom handlar det om att skapa musik som folk ska sitta hemma och lyssna på, inse att majoriteten inte bryr sig om det är bandet, teknikern eller datorn som spelar instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När sa jag att man måste göra det? Jag pratar om mentaliteten att "jag tänker inte editera" som Terror hade i ett par tidigare inlägg. Det är helt absurt att ha den inställningen innan man går in i ett projekt, det är verkligen inte att jobba för kunden.

Dessutom handlar det om att skapa musik som folk ska sitta hemma och lyssna på, inse att majoriteten inte bryr sig om det är bandet, teknikern eller datorn som spelar instrumentet.

Fast du får ju läsa vad jag skrev ordentligt. Jag menar inte att jag inte tänker redigera något alls, för det ska jag. Men jag tänker inte sitta och pussla ihop ett grymt trumspår från ett värdelöst framträdande. Det är skillnaden. Bättre att trummisen lär sig låten så bra som möjligt istället för att förlita sig på mig. Självklart kan jag nudge-a vissa anslag, men jag det finns en gräns. Dessutom är det onödigt att säga "det är verkligen inte att jobba för kunden", när dem inte är villiga att betala för det. Jag ger ju inget gratis, oavsett om jag är ny eller inte. SÅ beroende av kunder är jag ej. Om dem inte gillar mitt arbetssätt så finns det ju 1000 andra personer precis som jag som är villiga att göra det. Jag valde inte dom, dom valde mig. Så om dom vill köra med mig, får dom ju gå med på mina avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du får ju läsa vad jag skrev ordentligt. Jag menar inte att jag inte tänker redigera något alls, för det ska jag. Men jag tänker inte sitta och pussla ihop ett grymt trumspår från ett värdelöst framträdande. Det är skillnaden. Bättre att trummisen lär sig låten så bra som möjligt istället för att förlita sig på mig. Självklart kan jag nudge-a vissa anslag, men jag det finns en gräns. Dessutom är det onödigt att säga "det är verkligen inte att jobba för kunden", när dem inte är villiga att betala för det. Jag ger ju inget gratis, oavsett om jag är ny eller inte. SÅ beroende av kunder är jag ej. Om dem inte gillar mitt arbetssätt så finns det ju 1000 andra personer precis som jag som är villiga att göra det. Jag valde inte dom, dom valde mig. Så om dom vill köra med mig, får dom ju gå med på mina avtal.

Förstår, ska man göra editering ska man självklart ha betalt per tid. Sen antar jag dessutom att du är tydlig med hur pass mycket du är villig att editera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv hade nog inte spelat in vad som helst, som sagt jag har gränser, typ pojkbands musik, dansband,bögpop osv..

Men går lesbpop bra för dig att producera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår, ska man göra editering ska man självklart ha betalt per tid. Sen antar jag dessutom att du är tydlig med hur pass mycket du är villig att editera.

Precis! Jo, jag har ju sagt till trummisen efter att ha frågat hur det gick att spela in trummor första dagen.. "Det är viktigt att du tränar ordentligt nu! Stressa inte fram något, utan du ska verkligen svettas och hata låtarna. För jag tänker inte redigera sönder trummorna. Vissa småsaker går alltid att fixa, men känner du att du är off.. ta om tagningen istället".

Trummispelningen sker ju inte hos mig, så det betalar dem inte för. Dem har heller inget datum på när dom ska börja spela in hos mig, utan de börjar när trummorna är klara och när jag är klara med det projektet jag jobbar med nu. Så dem har ju ingen deadline, så det finns ju ingen anledning till att inte träna extra och ta 2-3 omtagningar till 🙂 Dem betalar inte för truminspelningen heller då det är en vän till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns väldigt mycket gubb-"det var bättrr förr" mentalitet över ditt resonemang, varför ska man inte utnyttja de möjligheter som finns?

precis

och en av möjligheterna är ju faktiskt att öva så pass att man fixar att spela det man vill spela in

det är knappast för mycket begärt faktiskt

det viktiga är att man kommunicerar detta till dom som man ska jobba med - helst bör man lyssna på dom innan och bilda sig en uppfattning om det finns problem

och detta bör man vara tydlig med inför inspelningen - "hörrni vi har ett problem med basen (eller valfritt instrument) och det behöver ni fixa tills vi spelar in annars blir resultatet inte som ni vill ha det" är nåt man fått meddela många ggr

och det brukar fungera om man kommunicerar detta rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

har några vänner som fick spela in en låt till en samlings lp för många år sedan, alla banden fick spela in i MNW studion (i waxholm) med curt åke stefan (tror det är så han heter ?) ialllafall så fick trummisen som var lite otajt lägga på cymbalslagen efteråt för han klarade inte av att göra det tajt medan de spelade.

du får skicka dessa länkar till bandet du ska spela in! 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

har några vänner som fick spela in en låt till en samlings lp för många år sedan, alla banden fick spela in i MNW studion (i waxholm) med curt åke stefan (tror det är så han heter ?) ialllafall så fick trummisen som var lite otajt lägga på cymbalslagen efteråt för han klarade inte av att göra det tajt medan de spelade.

du får skicka dessa länkar till bandet du ska spela in! 😆

Jag har faktiskt skickat de videorna till ett band en gång inför inspelning haha ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

precis

och en av möjligheterna är ju faktiskt att öva så pass att man fixar att spela det man vill spela in

det är knappast för mycket begärt faktiskt

det viktiga är att man kommunicerar detta till dom som man ska jobba med - helst bör man lyssna på dom innan och bilda sig en uppfattning om det finns problem

och detta bör man vara tydlig med inför inspelningen - "hörrni vi har ett problem med basen (eller valfritt instrument) och det behöver ni fixa tills vi spelar in annars blir resultatet inte som ni vill ha det" är nåt man fått meddela många ggr

och det brukar fungera om man kommunicerar detta rätt

ja jag har ju inte kunnat höra något bra. Jag har en livespelning som jag hört, men det var så dåligt ljud så det var svårt att höra. Det gick inte direkt att peka ut något visst instrument.. utan det var mer helheten jag reagerade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har ju inte kunnat höra något bra. Jag har en livespelning som jag hört, men det var så dåligt ljud så det var svårt att höra. Det gick inte direkt att peka ut något visst instrument.. utan det var mer helheten jag reagerade på.

repar dom aldrig?

besök dom i replokalen eller om du har möjlighet när dom trackar sina trummor

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det där med vad man hittar på i en studio inte nödvändigtvis behöver handla om vad man kan eller inte kan. Det viktigaste är väl ändå att få till ett så bra slutresultat som möjligt?

Att ha åsikter om hur mycket ett band repar, hur väl dom kan framföra materialet live eller prata om "fusk" låter ju mest som moraliska värderingar som egentligen är totalt ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det där med vad man hittar på i en studio inte nödvändigtvis behöver handla om vad man kan eller inte kan. Det viktigaste är väl ändå att få till ett så bra slutresultat som möjligt?

Att ha åsikter om hur mycket ett band repar, hur väl dom kan framföra materialet live eller prata om "fusk" låter ju mest som moraliska värderingar som egentligen är totalt ointressanta.

Om man kan sina instrument, sin sång och låten i fråga så är väl det lika med bra/bättre slutresultat vad gäller spelandet/sjungandet. Om man inte kan sina instrument, sin sång och låten i fråga så blir ju resultatet där efter!

Övning ger färdighet brukar det heta, så även i detta fall är det upp till de (var och en) som ska spela in att kunna "sätta" det som nu ska spelas in. Det var snarare regel än undantag förr att man kunde sina låtar då det kostade bra mycket mer per studio-timme, men det bör väl inte vara annorlunda idag om man vill uppnå ett så bra resultat som möjligt. Så åsikter om hur mycket ett band repar inför en studioinspelning är absolut inte ointressant, ej heller ointressant om ett live-uppträdande ska genomföras om man vill vara tight och låta bra.

Det är mina tankar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan sina instrument, sin sång och låten i fråga så är väl det lika med bra/bättre slutresultat vad gäller spelandet/sjungandet. Om man inte kan sina instrument, sin sång och låten i fråga så blir ju resultatet där efter!

Övning ger färdighet brukar det heta, så även i detta fall är det upp till de (var och en) som ska spela in att kunna "sätta" det som nu ska spelas in. Det var snarare regel än undantag förr att man kunde sina låtar då det kostade bra mycket mer per studio-timme, men det bör väl inte vara annorlunda idag om man vill uppnå ett så bra resultat som möjligt. Så åsikter om hur mycket ett band repar inför en studioinspelning är absolut inte ointressant, ej heller ointressant om ett live-uppträdande ska genomföras om man vill vara tight och låta bra.

Det är mina tankar 🙂

Jag tror vi pratar om lite olika saker. Jag menar bara att när man väl är i en studio bör man använda "varje till buds stående medel" för att uppnå önskat resultat på ett så effektivt sätt som möjligt. Det allra viktigaste är ju ändå att inspelningen låter så bra som det bara går.

Att kunna återge sina låtar så att det låter exakt som en studio-skiva live är ju verkligen ingen garanti för att det ska bli en bra show.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi pratar om lite olika saker. Jag menar bara att när man väl är i en studio bör man använda "varje till buds stående medel" för att uppnå önskat resultat på ett så effektivt sätt som möjligt. Det allra viktigaste är ju ändå att inspelningen låter så bra som det bara går.

Att kunna återge sina låtar så att det låter exakt som en studio-skiva live är ju verkligen ingen garanti för att det ska bli en bra show.

Fast förstår du verkligen vad jag menar? Du har rätt.. men det JAG menar är att man inte ska FÖRLITA sig på det där. Självklart ska man använda medel för att göra det bra. Men bara för att du har vissa verktyg, betyder det inte att du ska slacka i ditt framförande. Bara för att du KAN snygga till trummor i efterhand, betyder det inte att du kan spela som en treåring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha åsikter om hur mycket ett band repar, hur väl dom kan framföra materialet live eller prata om "fusk" låter ju mest som moraliska värderingar som egentligen är totalt ointressanta.

fusk eller live håller jag med dig om

men det har inget med moral att göra att få någon att anstränga sig för att prestera så bra som möjligt

inte minst för självkänslan dom själva kommer ta med sig efteråt är detta mycket värt

ingen har gnällt efteråt för att man pushat dom - många har tackat

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När sa jag att man måste göra det?

Så lite som möjligt. Det är inte för mycket begärt, snarare ett krav på att ett band ska kunna sätta sina låtar så bra som är möjligt innan man ens kliver in i en studio. Är det fel att ställa ett sånt krav eller?

Det är helt absurt att ha den inställningen innan man går in i ett projekt, det är verkligen inte att jobba för kunden.

Och var går gränsen för att jobba för kunden? Slita för småpengar och tokeditera i flera dagar? Skulle säga att det är fan i mig ansvarlöst och en bortskämd mentalitet att inbilla sig att någon ska slita arslet av sig för att man är för lat och dryg för att man inte vill inöva sina låtar tillräckligt.

Dessutom handlar det om att skapa musik som folk ska sitta hemma och lyssna på, inse att majoriteten inte bryr sig om det är bandet, teknikern eller datorn som spelar instrumentet.

Och det vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lite som möjligt. Det är inte för mycket begärt, snarare ett krav på att ett band ska kunna sätta sina låtar så bra som är möjligt innan man ens kliver in i en studio. Är det fel att ställa ett sånt krav eller?

Så bra som möjligt är väldigt vagt, majoriteten av de metalband jag sett live är inte i närheten av att sätta sina låtar lika bra live som i studion. Hade någon studiotekniker stått där med pekpinnen och sagt öva mer så hade vi gått miste om mycket bra musik.

Och var går gränsen för att jobba för kunden? Slita för småpengar och tokeditera i flera dagar? Skulle säga att det är fan i mig ansvarlöst och en bortskämd mentalitet att inbilla sig att någon ska slita arslet av sig för att man är för lat och dryg för att man inte vill inöva sina låtar tillräckligt.

Det bör handla om att nå det bästa resultatet oavsett metod. Att en studiotekniker sätter sig på tvären och vägrar editera är minst lika ruttet som att ett band inte kan sina låtar.

Och det vet du?

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra som möjligt är väldigt vagt, majoriteten av de metalband jag sett live är inte i närheten av att sätta sina låtar lika bra live som i studion. Hade någon studiotekniker stått där med pekpinnen och sagt öva mer så hade vi gått miste om mycket bra musik.

Det bör handla om att nå det bästa resultatet oavsett metod. Att en studiotekniker sätter sig på tvären och vägrar editera är minst lika ruttet som att ett band inte kan sina låtar.

Ja.

Men jag har ju för fan FORTFARANDE INTE vägrat att editera!! Du missar ju hela grejen! Jag har försökt att förklara så att en femåring ska förstå, men du vägrar ju inse vad vi försöker förmedla. Herregud. Jag fattar vad du menar, men det är fortfarande FEL att ha som inställning att studioteknikern ska trolla för att få fram ett magiskt master piece. Det hade varit en sak om de hade kommit och sagt "Hej vi är ett halvdåligt metalband som vill låta kickass. Vi kan inte spela så jättebra, men vi betalar det du vill för att få det att låta bra!"

Men så har ju inte varit fallet, utan det var mer:

- Vi vill spela in

- vad är er budget?

- ja inte mer än 3000 typ. 4 låtar.

- Okej, är ni redo?

- Absolut!

- Hur länge har ni kört?

- Tjaa. vi har väl hållt på i 2 månader kanske. Jag har spelat trummor i 2 månader.

- Se till att repa ordentligt, ni ska kunna låtarna innan ni kommer till mig.

- Men måste jag spela så tight egentligen? Du kan väl fixa till det sen?

- Fel inställning.. det är bättre om ni tränar ordentligt istället. Jag kan göra fin-touches, men jag tänker inte göra någon överdriven trumeditering.

- Fast vi vill få ut EPn så fort som möjligt de är det.

Ser du skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...