Jump to content
Annons

Hur gör man när man ska tracka/mixa ett band man verkligen inte gillar?


Terror

Recommended Posts

Annons

spela in och sen mixar dem antingen som de låter (är det poppunk åt sum 41,green day så mixar du så) eller om de nu vill ha asking alexandria soundet så har du kanske nån stärkare som låter mer åt de hållet och sedan skruvar du till det i mixen även om det inte passar deras låtar i dina öron.

Framför allt ta reda på vad de vill ha (be om några referens låtar som du kan lyssna på, som inte låter helt olika), du kan ju spela in de 4 låtarna, sen mixar du 1 låt och de får säga om de är nöjda eller hellre låter nån annan mixa. så bestäm ett pris för inspelning och sedan pris för mixning om du inte gör båda delarna i slut änden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det behöver inte vara helt galet eller så att ha göra med något som man inte är förtjust i. Du kommer säkert att lära dig något av det hela på endera sättet. Se det som en lärdom oavsett hur det kommer att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I helvete heller. Lär dig ditt språk innan du utnämner någon till dumhuvud.

Man behöver inte utnämna för att känna igen en. Det är uppenbart att du inte har nåt liv. Patetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag ser det och förstår det så är du ute efter att i framtiden kunna leva på inspelning och mixning. Det du bör ha i tanke är att innan man kommer dit så kommer man behöva editera mer än man mixar för att få ett bra sound. Speciellt i din genre. Att få ett bra sound är utan tvekan det viktigaste för att locka fler kunder, det som verkligen lockar nu för tiden är bra sound och lågt pris vilket man behöver kunna erbjuda för att ens få en chans. Sen när man väl nått dit så kommer det ta ytterligare tid till att faktiskt kunna välja vilka grupper man vill spela in.

Hade jag varit i din situation hade jag gjort det, även om det är slavlön vi pratar om så hade jag gjort det och jag hade gjort det bästa jag kunnat. Dessutom om du nu är så kass på att editera så får du ju faktiskt nu ett realistiskt projekt till att träna på. Det du inte får i pengar får du i kunskap! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag vill inte editera sönder det heller, och det vet de också om 🙂 Har sagt att jag tänker stanna dem när de spelar fel. Använder ALDRIG uttrycket "lets fix it in the mix". Gör rätt från början. Jag kommer ju självklart behandla dem som de andra band jag spelat in. Kommer ju inte sitta och vara grinig eller dryg, absolut inte. Tror bara att jag kommer ha lite problem just som producent, då jag inte är ett fan av musiken.

Varför? Mycket är ju mycket enklare att fixa till genom att klippa än att sitta och göra 10 omtagningar med en otight musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är det ett band i ditt gebit, musik stil osv? Trackning kan väl inte vara ett problem? Det är väl bara att spel med öppna kort. De kanske har valt dig för att de gillar något du gjort. Underskatta inte resultatet av cross. Det kan bli galet nyskapande, eller totalt fiasko...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? Mycket är ju mycket enklare att fixa till genom att klippa än att sitta och göra 10 omtagningar med en otight musiker.

Klart att det är enklare att klippa och klistra men å andra sidan får vi då ännu en ett band som inte fattar att man kanske borde lära sig att spela. Är själv så jävla trött på att mötas av attitydan att allt kan fixas efteråt. Jag tror man gör banden en enorm otjänst när man enbart siktar på att få banden att låta bättre än vad de egentligen är.

Har tappat räkningen på hur många gånger jag själv fått lägga kompguror åt usla gitarrister eller hur många gånger jag fått fixa allt ifrån sångmelodier till stämmor bara för bandet man spelar in egentligen inte har en aning om vad de sysslar med eller vad de vill. Numera brukar jag undvika att börja prata om om feta dubbar och pålägg utan jag vill ha en bra grund. Men det är ju jag det....

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så som jag ser det och förstår det så är du ute efter att i framtiden kunna leva på inspelning och mixning. Det du bör ha i tanke är att innan man kommer dit så kommer man behöva editera mer än man mixar för att få ett bra sound. Speciellt i din genre. Att få ett bra sound är utan tvekan det viktigaste för att locka fler kunder, det som verkligen lockar nu för tiden är bra sound och lågt pris vilket man behöver kunna erbjuda för att ens få en chans. Sen när man väl nått dit så kommer det ta ytterligare tid till att faktiskt kunna välja vilka grupper man vill spela in.

Hade jag varit i din situation hade jag gjort det, även om det är slavlön vi pratar om så hade jag gjort det och jag hade gjort det bästa jag kunnat. Dessutom om du nu är så kass på att editera så får du ju faktiskt nu ett realistiskt projekt till att träna på. Det du inte får i pengar får du i kunskap! 🙂

om jag kan leva på det i framtiden? Great! är det ett måste? nej. Jag vet inte om jag skrev det förut, eller om du bara missat det.. men JAG tycker inte att man ska spela in saker som du egentligen inte kan spela, eller framföra live. Om jag tex, inte kan naila ett solo, så sitter jag inte och spelar in det hälften så fort för att sedan speeda upp det, eller redigerar ihop ett solo.. utan jag skriver ett annat solo som jag klarar av att spela. Sen om man man delar upp solot i vissa delar för att få det snyggt på plattan är en sak, men du ska kunna spela igenom det live iaf.

Samma sak gäller deras trummis. Kan han inte spela sina speciella dubbeltramp och säger "snygga till det i mixen", så får han ju spela något annat. Eller så får dem hitta en annan trummis. Jag menar inte att jag vägrar editera alls, för så är inte fallet. Men jag tänker inte spendera 5 dagar (utan betalt) för att sitta och försöka lappa ihop trumspår som låter helt bananas. Nu har jag ju inte hört hans trummspel, så jag vet ju inte. Men jag är förberedd på det värsta då han är så pass ny, och Asking Alexandria-trummor inte är jätteenkelt för nybörjare.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? Mycket är ju mycket enklare att fixa till genom att klippa än att sitta och göra 10 omtagningar med en otight musiker.

Ja och nej. Varför ska man fixa det i mixen för? Han kan väl träna tills han är bra nog? Man kan ju inte resonera sådär. "äh jag behöver inte repa inför inspelning, det går ju att editera". Jag vill ju att det är musiker som ska framföra låten, inte en ihopklippt mix så att säga. Dessutom får jag inte betalt för att editera trummorna. Därav säger jag "naila trummorna så bra du kan, för jag kommer itne göra några major editering"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara helt galet eller så att ha göra med något som man inte är förtjust i. Du kommer säkert att lära dig något av det hela på endera sättet. Se det som en lärdom oavsett hur det kommer att gå.

Är det ett band i ditt gebit, musik stil osv? Trackning kan väl inte vara ett problem? Det är väl bara att spel med öppna kort. De kanske har valt dig för att de gillar något du gjort. Underskatta inte resultatet av cross. Det kan bli galet nyskapande, eller totalt fiasko...

Se det som en utmaning och gör något positivt av det hela.

jag ska göra mitt bästa. Sen får det bära eller brista! kommer uppdatera denna tråd när allt dragit igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag kan leva på det i framtiden? Great! är det ett måste? nej. Jag vet inte om jag skrev det förut, eller om du bara missat det.. men JAG tycker inte att man ska spela in saker som du egentligen inte kan spela, eller framföra live. Om jag tex, inte kan naila ett solo, så sitter jag inte och spelar in det hälften så fort för att sedan speeda upp det, eller redigerar ihop ett solo.. utan jag skriver ett annat solo som jag klarar av att spela. Sen om man man delar upp solot i vissa delar för att få det snyggt på plattan är en sak, men du ska kunna spela igenom det live iaf.

Samma sak gäller deras trummis. Kan han inte spela sina speciella dubbeltramp och säger "snygga till det i mixen", så får han ju spela något annat. Eller så får dem hitta en annan trummis. Jag menar inte att jag vägrar editera alls, för så är inte fallet. Men jag tänker inte spendera 5 dagar (utan betalt) för att sitta och försöka lappa ihop trumspår som låter helt bananas. Nu har jag ju inte hört hans trummspel, så jag vet ju inte. Men jag är förberedd på det värsta då han är så pass ny, och Asking Alexandria-trummor inte är jätteenkelt för nybörjare.

Nej jag har läst många av dina trådar tidigare och jag har fått den bilden av dig att du är så pass ambitiös att du vill liv på det. Missförstå mig rätt när du läser det.

Jag förstår verkligen vad du menar att om han inte kan spela det live så ska det inte vara så. Jag hade den inställningen själv jättelänge, sen kände jag att verktygen finns där och nätan alla använder dem så varför skulle inte jag använda samma verktyg och då få möjlighet till att få samma resultat.

När jag läser igenom det jag skrivit såhär efteråt så ser det ut som att jag skulle tro att jag var bättre än någon annan, vill bara klargöra att jag menar inte så. Jag skriver bara så som jag ser på saken. Samtidigt är det viktigaste att du inte gör någonting du inte vill göra eller att du får ditt namn stämplat på något du inte står för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har läst många av dina trådar tidigare och jag har fått den bilden av dig att du är så pass ambitiös att du vill liv på det. Missförstå mig rätt när du läser det.

Jag förstår verkligen vad du menar att om han inte kan spela det live så ska det inte vara så. Jag hade den inställningen själv jättelänge, sen kände jag att verktygen finns där och nätan alla använder dem så varför skulle inte jag använda samma verktyg och då få möjlighet till att få samma resultat.

När jag läser igenom det jag skrivit såhär efteråt så ser det ut som att jag skulle tro att jag var bättre än någon annan, vill bara klargöra att jag menar inte så. Jag skriver bara så som jag ser på saken. Samtidigt är det viktigaste att du inte gör någonting du inte vill göra eller att du får ditt namn stämplat på något du inte står för.

Absolut, och du får inte missförstå mig heller. Jag är inte rädd för att editera trummorna. Men jag predikar verkligen för "get it right at the source". Och det gäller både ljud och framförande. Gitarren ska låta snudd på perfekt innan du spelar in. Samma med sång, låter det inte bra så flytta micken tills det låter så bra som möjligt. Det gäller också framförande, speciellt för trummor! Tål tyvärr inte människor som resonerar "Äh, jag behöver inte spela tight, det går ju att snygga till i mixen!". Det är fel approch om du frågar mig.. du kan DÄREMOT säga "Jag ska sätta det så jävla bra som jag kan, sen kan vi finpilla det till perfection i mixen". DET kan jag ta. Ser du skillnaden?

Och om jag har trackat en BRA trummis, som spelar jävligt tight, så kan jag såklart snygga till det i mixen. För ingen kan ju vara EXAKT! Speciellt inte på down beats. Men det finns ju en gräns. Jag kan ju inte ta ett katastrofalt trumspel och göra det till ett master piece. Då kan jag lika gärna programmera MIDI-trummor. See what i mean? Hade dem däremot sagt "våran trummis är inte så jättebra.. så det kan behövas en del editering. Men du får 200-300kr per låt för det", DÅ hade det inte varit några problem. That's all. Förstår du vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, och du får inte missförstå mig heller. Jag är inte rädd för att editera trummorna. Men jag predikar verkligen för "get it right at the source". Och det gäller både ljud och framförande. Gitarren ska låta snudd på perfekt innan du spelar in. Samma med sång, låter det inte bra så flytta micken tills det låter så bra som möjligt. Det gäller också framförande, speciellt för trummor! Tål tyvärr inte människor som resonerar "Äh, jag behöver inte spela tight, det går ju att snygga till i mixen!". Det är fel approch om du frågar mig.. du kan DÄREMOT säga "Jag ska sätta det så jävla bra som jag kan, sen kan vi finpilla det till perfection i mixen". DET kan jag ta. Ser du skillnaden?

Och om jag har trackat en BRA trummis, som spelar jävligt tight, så kan jag såklart snygga till det i mixen. För ingen kan ju vara EXAKT! Speciellt inte på down beats. Men det finns ju en gräns. Jag kan ju inte ta ett katastrofalt trumspel och göra det till ett master piece. Då kan jag lika gärna programmera MIDI-trummor. See what i mean? Hade dem däremot sagt "våran trummis är inte så jättebra.. så det kan behövas en del editering. Men du får 200-300kr per låt för det", DÅ hade det inte varit några problem. That's all. Förstår du vad jag menar?

Jag håller med dig på många punkter både helt och delvis men ja, jag tror inte vi kommer längre än såhär haha!

Måste dock säga det att jag spelade in en trummis en gång som jag fick verkligen editera sönder, jag hade inget val. Men det blev bra i slutändan, jag soundreplaceade allt också. Groovet låg liksom i överhänget. Det blev bra iallafall, tror att det var det jag ville komma fram till haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig på många punkter både helt och delvis men ja, jag tror inte vi kommer längre än såhär haha!

Måste dock säga det att jag spelade in en trummis en gång som jag fick verkligen editera sönder, jag hade inget val. Men det blev bra i slutändan, jag soundreplaceade allt också. Groovet låg liksom i överhänget. Det blev bra iallafall, tror att det var det jag ville komma fram till haha.

Grymt gjort av dig. Men jag har varken tid eller vilja att sitta och göra det gratis bara för att dem har bråttom med sin skiva och inte vill repa och öva ordentligt 🙂 Hade dem betalat för ordentlig trumeditering så hade jag gjort det. Trigga trummorna kan jag göra, det tar ju bara några få minuter att fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt gjort av dig. Men jag har varken tid eller vilja att sitta och göra det gratis bara för att dem har bråttom med sin skiva och inte vill repa och öva ordentligt 🙂 Hade dem betalat för ordentlig trumeditering så hade jag gjort det. Trigga trummorna kan jag göra, det tar ju bara några få minuter att fixa.

Köper det rakt av.

Nu har vi dock kommit förbi ditt första problem att du inte skulle gilla musiken och det är ju bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är så är det här inte mitt enda jobb, så jag är inte beroende av kunder. Har jag inga kunder så spelar jag in min egen musik. Att ha andra artister över är bara en bonus.

Och dessutom så är jag ingen bakstabber, sitter och pratar med sångaren på facebook as we speak, och har sagt exakt samma sak till honom. Han håller med om att det inte är samma fart och vilja i dem andra bandmedlemmarna, men han vill ändå fortsätta.

Så jag sitter inte här och dissar en kund, utan att säga något till dem. Utan trådstarten var mer för att jag undrade hur ni brukar göra när ni ska jobba med ett band/artist som inte är så vidare bra, eller som ni inte gillar så mkt.

Men är inte ditt mål att kunna jobba med detta/försörja dig på detta på professionell basis? Hur du än vänder och vrider på det så är du ju i så fall faktiskt helt beroende av kunder. Om inte så har jag missförstått det hela. Men jag hade alldeles för mig att du uttryckt sådana ambitioner.

Att du är rak i kommunikationen med din klient är kalasbra, men sa du verkligen till honom att det lät som klass 9b (eller vad det nu var du skrev)? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Varför ska man fixa det i mixen för? Han kan väl träna tills han är bra nog? Man kan ju inte resonera sådär. "äh jag behöver inte repa inför inspelning, det går ju att editera". Jag vill ju att det är musiker som ska framföra låten, inte en ihopklippt mix så att säga. Dessutom får jag inte betalt för att editera trummorna. Därav säger jag "naila trummorna så bra du kan, för jag kommer itne göra några major editering"

Klart att det är enklare att klippa och klistra men å andra sidan får vi då ännu en ett band som inte fattar att man kanske borde lära sig att spela. Är själv så jävla trött på att mötas av attitydan att allt kan fixas efteråt. Jag tror man gör banden en enorm otjänst när man enbart siktar på att få banden att låta bättre än vad de egentligen är.

Har tappat räkningen på hur många gånger jag själv fått lägga kompguror åt usla gitarrister eller hur många gånger jag fått fixa allt ifrån sångmelodier till stämmor bara för bandet man spelar in egentligen inte har en aning om vad de sysslar med eller vad de vill. Numera brukar jag undvika att börja prata om om feta dubbar och pålägg utan jag vill ha en bra grund. Men det är ju jag det....

Som lyssnare vill man höra en bra låt, om musikerna bakom musiken sätter den på första tagningen eller om det är klippa och klistra hela vägen spelar ingen roll enligt mig. Det är slutresultatet som räknas och inte tillvägagångssättet.

Att du som tekniker och producent får fixa med melodier och stämmor, och även hoppa in och spela tycker jag inte är konstigt alls, det är helt okej att vilja skriva och spela in musik trots att man inte är någon vidare musiker egentligen, och det är dom personerna som behöver anlita sådana som dig.

Om allt sitter till 100% och alla vet exakt vad dom ska göra vore det idiotiskt att betala en tekniker för att sitta där och trycka på record. Det finns studios att hyra där man själv sitter vid spakarna.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

OT, men väl behövligt kanske?

"

Heter det de eller dem? Del 1.

Både ordet ”de” och ordet ”dem” uttalas i många svenska dialekter som ”dom”. Det finns regler för när man ska skriva ”de” respektive ”dem”, men många tycker att det är svårt att följa dem, eller struntar i dem. Språk iFokus reder ut begreppen.

Svenskan tillhör inte de formrika språken. Tyskan, som är ganska nära besläktad med svenskan, dras fortfarande med ett formsystem som kan tyckas onödigt invecklat. De som kan svenska förstår innebörden av ordet mig, och så långt är väl allt gott och väl, men ska man prata tyska och använda det språkets motsvarighet till mig, måste man lära sig skillnaden mellan mir och mich. För mig heter på tyska für mich, men hos mig heter bei mir. På fackspråk talar man om att olika prepositioner styr olika kasus, och att vissa ord i tyska böjs i olika kasus beroende på vilka ord de förekommer tillsammans med.

 

Om vi tittar just på svenskan, är det bara åtta ord i hela språket som ändrar på sig på det här sättet. Kasusböjning är ett utdöende fenomen i svenskan, så det är inte undra på att många tycker att det är svårt. Alla de åtta svenska ord som har särskild kasusböjning vid sidan om ägandeformen (genitiv-s som i Kalles, Gretas och hundens) tillhör kategorin personliga pronomen. Orden det hela handlar om är jag, du, han, hon, vi, ni, de och man.

 

När jag, du, han, hon, vi, ni, de och man gör saker, kallas vi just så: jag, du, han, hon, vi, ni, de och man. Jag skriver en artikel för Språk i Fokus, du läser artikeln, han kan inte hålla rätt på när han ska skriva”de” och ”dem”, och så vidare. När vi deltar i ett skeende utan att själva utföra den centrala handlingen, kan det dock hända att vi i stället kallas mig, dig, honom, henne, oss, er, dem och en. Hängde ni med nu? Det är nu det börjar bli lite svårt. Lite tyskartat, sådär.

 

Mig, dig, honom, henne, oss, er, dem och en är de personliga pronomenens objektsformer, och används om personer som deltar utan att agera. Om jag säger ”Jag förebrår honom”, så är ju personen, som här representeras av ordet ”honom”, högst delaktig i själva förebråelsen, men inte den som aktivt utför den. Jag kan också vända på steken och säga ”Han förebrår mig”. Genom att böja orden ”jag” och ”han” i olika former, understryker jag vem som har vilken roll i sammanhanget – vem som förebrår och vem som blir förebrådd.

Det här tycker de flesta svensktalande är ganska enkelt. Få svensktalande tvekar inför att välja rätt alternativ när valet står mellan ”jag” och ”mig”. Om någon ibland stöter på svårigheter av det här slaget, så är det när orden ”de” och ”dem” ska användas. I mångas talspråk har skriftspråksformerna smält samman till en enda uttalsform: dom. Om man vinnlägger sig om att skriva en grammatiskt konsekvent svenska, kan det dock vara bra om man förstår skillnaden mellan skriftspråkets ”de” och ”dem”. Tycker man att detta är svårt, kan man tänka att ”de” hör till samma kategori som jag, du, han, hon, vi, ni och man, och att ”dem” hör till samma kategori som mig, dig, honom, henne, oss, er och en. Känns det grammatiskt korrekt att skriva eller säga ”jag”, är det lika grammatiskt korrekt att på samma plats skriva eller säga ”de”. Känns det grammatiskt korrekt att skriva eller säga ”mig”, är det lika grammatiskt korrekt att på samma plats skriva eller säga ”dem”."

Länken:

http://sprak.ifokus.se/articles/4d712e70b9cb46221d044853-heter-det-de-eller-dem-del-1

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Du kommer att göra det för att du inte begriper bättre.

Du är en av DEM som borde checka in på ett gubb-dagis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lyssnare vill man höra en bra låt, om musikerna bakom musiken sätter den på första tagningen eller om det är klippa och klistra hela vägen spelar ingen roll enligt mig. Det är slutresultatet som räknas och inte tillvägagångssättet.

Att du som tekniker och producent får fixa med melodier och stämmor, och även hoppa in och spela tycker jag inte är konstigt alls, det är helt okej att vilja skriva och spela in musik trots att man inte är någon vidare musiker egentligen, och det är dom personerna som behöver anlita sådana som dig.

Om allt sitter till 100% och alla vet exakt vad dom ska göra vore det idiotiskt att betala en tekniker för att sitta där och trycka på record. Det finns studios att hyra där man själv sitter vid spakarna.

Då är frågan, är en bra låt alltid tok-editerad/supertajt och fjärran från verkligheten vad det gäller framförandet? Blir allt automatiskt bättre med kvantiserade trummor in absurdum? Varför vill man ens spela in sin egen musik om man överlåter allt till någon annan samt inte ens tar sig tid till att lära sig sina egna låtar?

Grädden på moset blir ju sedan när man på omvägar får höra hur de lyckats spela in allt live i studion på 2-3 dagar. Sanningen var snarare 6-7 dagar + ytterligare dagar för "klippfest" och mix. Folk är märkliga!

Redigerat av Bullerbyn
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Klass 9b sound var en ganska rolig kommentar om du sa det. 🙂 Grejen är den att även om DEM kan uppfatta detta som oproffsigt så är det kanske ändå sant. Ibland skulle det vara bra om man kunde få veta sanningen av DEM man anlitar och betalar för olika tjänster då skulle man utvecklas. (nej jag pratar inte om sexuella tjänster) Fast bryr man sig om sin inkomst så gör man ju troligen inte det, fast jag tror ändå det är bra att vara så rak man kan.

Känner du inte för det så skit i det eller lägg din egen kreativa prägel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjata lite på dem att spela så tajt de kan.

Hjälp gitarristen att ratta in ett hyfsat ljud osv.

Kan du få dem att låta lite bättre än de gör live blir de nog väldigt nöjda ändå. Och taggade att repa mer o bli bättre. De är väl bara unga musiker som vill ha lite kul. Få dem att tycka att det är kul, då spelar de bättre. Ävem om de är typ nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är frågan, är en bra låt alltid tok-editerad/supertajt och fjärran från verkligheten vad det gäller framförandet? Blir allt automatiskt bättre med kvantiserade trummor in absurdum? Varför vill man ens spela in sin egen musik om man överlåter allt till någon annan samt inte ens tar sig tid till att lära sig sina egna låtar?

Grädden på moset blir ju sedan när man på omvägar får höra hur de lyckats spela in allt live i studion på 2-3 dagar. Sanningen var snarare 6-7 dagar + ytterligare dagar för "klippfest" och mix. Folk är märkliga!

Allt beror självklart på låten, men den genre som Terror sysslar med tycker jag ofta behöver vara så tight som möjligt för att låta bäst i mina öron.

Det känns väldigt mycket gubb-"det var bättrr förr" mentalitet över ditt resonemang, varför ska man inte utnyttja de möjligheter som finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...