Jump to content
Annons

Politik-tråden


JJRockford

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

vet faktiskt inte

men om det var så finns ju en gemensam nämnare - den mänskliga faktorn

det är ju inte brist på resurser som orsakade urspårningen av godståget då de facto en grupp banarbetare var på väg ut till platsen för att göra åtgärder

att nån delegerar arbetsuppgifter försent eller kör för fort är inte regeringspolitik - det är mänskliga tjänstemän in action

Det handlar om att man lagt ut ett jobb på entreprenad för att spara 20%. Men får man valuta för de 80% man faktiskt fortfarande betalar? Det är ju flera ställen som fortfarande inte är fixade.

vem flyttar fokus?

det där är en heltäckande skaderapport över alla typer av allvarliga incidenter som sker på spårvägar uppdelade efter typ

den visar inte på nån galopperande utveckling mot sämre och farligare järnväg sen regeringsskiftet 2006

den har varit lika illa och faktiskt sämre tidigare om man tittar på statistik från 1998 - längre tillbaka är svårare att hitta

Det handlar om att man lagt ut ett jobb på entreprenad för att spara 20%. Men får man valuta för de 80% man faktiskt fortfarande betalar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Däremot så skulle ju ett antal jobb kunna garanteras om staten och kommuner drev flera företag igen. Som tex skolor banunderhållet osv.

och i förlängningen kan man ju driva allt kommunalt eller statligt och så kan ALLA garanteras jobb! 🙂

nobels ekonomipris nästa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit ett flertal inslag om just tågtrafik och banunderhåll det senaste året/åren. Alla dessa inslag tillsammans skapar en större bild, ja.

större - men är den korrekt?

avspeglas bilden i statistiken som tas fram varje år över tillbuden som sker?

nej

man får inte glömma att nyhetsrapportering allra oftast är

  • korthuggen
  • spektakulär
  • politiskt vinklad

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

I den statistiken så är det ju inte slitna räls som orsakat olyckorna heller. Ofta så har det handlat om växlar som av någon orsak varit felinställda. Eller så är det tåg som kört för fort. Så nej det har ju inte med politiken att göra egentligen. Men att tåg nu riskerar spåra ur pga av dåligt skötta räls pga att regeringen vill spara 20% på ett entreprenads kontrakt är ju ett indirekt resultat av ett beslut som regeringen fattat.

De som skulle sköta underhållet kommer ju förmodligen att mista detta kontrakt så fort det löper ut, just därför att man inte fått den tjänst man faktiskt betalt företaget för. Det säger väl lite om hur lyckat detta beslut var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slarvigt formulerat, men jag menade att det är de som bara ser våldet som slutar titta, gissar jag. Vad grundar du motsatsen på?

dom som brukar mena att "det ser man ju på nyheterna att det är bara krig och våld överallt - så var det inte förr"

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

och i förlängningen kan man ju driva allt kommunalt eller statligt och så kan ALLA garanteras jobb! 🙂

nobels ekonomipris nästa

Jo... för det var ju exakt vad jag sa. Lite som att jag skulle påstå att du ville att vi skulle ge landets styre till ABB.

Patetiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att man lagt ut ett jobb på entreprenad för att spara 20%. Men får man valuta för de 80% man faktiskt fortfarande betalar? Det är ju flera ställen som fortfarande inte är fixade.

Det handlar om att man lagt ut ett jobb på entreprenad för att spara 20%. Men får man valuta för de 80% man faktiskt fortfarande betalar?

att du mässar en sak om och om igen gör inte det hela mer sant

om du bara är intresserad av att till varje pris stå fast vid din syn på verkligheten och bortse från allt som motsäger detta så säg bara till - jag ska inte tjata

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

större - men är den korrekt?

avspeglas bilden i statistiken som tas fram varje år över tillbuden som sker?

nej

man får inte glömma att nyhetsrapportering allra oftast är

  • korthuggen
  • spektakulär
  • politiskt vinklad

Därför håller man sig till dem som granskas av granskningsnämnden och är noga med att förtydliga de fel man faktiskt begår.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

att du mässar en sak om och om igen gör inte det hela mer sant

om du bara är intresserad av att till varje pris stå fast vid din syn på verkligheten och bortse från allt som motsäger detta så säg bara till - jag ska inte tjata

Men du tjatar ju om tåg och urspårningar när det var en liten bisatts i en annan större post.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

att du mässar en sak om och om igen gör inte det hela mer sant

om du bara är intresserad av att till varje pris stå fast vid din syn på verkligheten och bortse från allt som motsäger detta så säg bara till - jag ska inte tjata

Åter igen, det är ju inte bara jag som delar denna syn. Så kanske det är du som är trångsynt och inte kan, vägar eller vill tänka om här?
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

ja

du garanterar vissa typer av jobb enbart genom att lägga dom inom stat å kommun

att det fortfarande ska betalas verkar du totalt missat

Men att de faktiskt redan betalas med skolpengen osv har du tydligen missat med. Jag sa ju inte heller att man ska driva alla skolor och sjukhus utanför den privata sektorn. Men jag tycker att man bör se över vilka statliga medel som dessa bör få ta del av. Vilket man ju redan gör då det visat sig att denna politik inte varit så lyckad som man givit sken av. Att man nu avslutar kontrakten med många privatanställda inom försäkringskassan är ju ett steg åt det hållet.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

nej vänstervågen är hyfsat stor

njae

det var väl ditt exempel på dålig regeringspolitik?

Jag är inte särskilt vänster. Mina farföräldrar stred mot det kommunistiska Sovjet så jag drar till mig öronen så fort jag möter till och med en vänsterpartist. En fördom som jag nog för erkänna att jag besitter.

Och tåget var en bisatts i ett större exempel av privatiseringen. Men eftersom du tydligen inte kan svara på kärnan i frågan så väljer du att tjata om tåget. Bra försök men du är genomskådad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte särskilt vänster. Mina farföräldrar stred mot det kommunistiska Sovjet så jag drar till mig öronen så fort jag möter till och med en vänsterpartist. En fördom som jag nog för erkänna att jag besitter.

Och tåget var en bisatts i ett större exempel av privatiseringen. Men eftersom du tydligen inte kan svara på kärnan i frågan så väljer du att tjata om tåget. Bra försök men du är genomskådad.

😄

kärnan torde väl vara dålig regeringspolitik som du genom ett par olika exempel försöker belysa?

korrekt?

tågexemplet spårade ju ur och exemplet med privata aktörer som fuskar till sig pengar från landstinget var ju inte helt friskt det heller.... återstår att volvo sparkar 4400 och aktien stiger?

don't rest your case om man säger så 😉

Öh.. det var nog det konstigaste inlägget hittills....

bara om man inte förstår att det är den privata sektorn som genererar alla offentliga medel
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Exemplet var ju som jag så många gånger sagt att man lagt ut underhållet av rälsen på entreprenad för att spara 20%. Men jag undrar om man verkligen fått vad man faktiskt betalat för med de 80% som faktiskt fortfarande betalats?

Volvo var åter igen bara ett exempel på hur regeringens politik oftast gynnar aktiesparare snarare än att de skapar jobb. Återigen se Lönesänkarna på svtplay. Det är en dokumentär på en timme ungefär, så den är lite mera djupgående än Volvo inslaget i Rapport.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo var åter igen bara ett exempel på hur regeringens politik oftast gynnar aktiesparare snarare än att de skapar jobb.

vad i regeringens politik är det som får denna effekten menar du?

vad skulle alternativet vara och vad skulle det enl dig ge för resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

vad i regeringens politik är det som får denna effekten menar du?

vad skulle alternativet vara och vad skulle det enl dig ge för resultat?

Att privatisera och sälja så många skolor och vårdcentraler så fort som möjligt var inge bra idé.

så nu duger inte rapport längre?

Jo men DU ville ha något mera djupgående. Och nej! Det duger inte med att bara se en sändning alls. Man måste se flera sändningar för att få en större helhetsbild som jag redan påpekat. Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...