Jump to content
Annons

Plugg som frekvensområden till mono


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag har för mig att det finns någon plugg som kan göra vissa frekvensområden till mono. Vet någon vad den heter?

Jag undrar också vilka frekvensområden ni skulle rekommendera att ha som mono? Jag har nämligen problemet med att basen brukar studsa lite hit och dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte det att göra med vad som funkade på vinyl? Gäller det fortfarande?

Dels vinyl, dels att fasriktigheten lätt hamnar off om basen simmar runt i full stereo, och det är lite svårt att få högtalarnas element att jobba lika (låta lika) om det är fet bas i bara den ena osv.

Lite så tänker jag. Men det är nog mer fritt idag än då. Menade mest som tumregel, ingen lag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte det att göra med vad som funkade på vinyl? Gäller det fortfarande?

Jo, där var det en nödvändighet för att det skulle få plats på spåret, men akustiskt sett så löser man många problem med att arbeta så!

Det mänskliga örat har väldigt svårt att höra riktning under 120Hz, och helt omöjligt under 80 ungefär. Samma sak i övre registret, även om jag är lite osäker på var exakt gränserna går där - jag TROR att de allvarliga problemen med att hitta riktning i ljudet börjar ungefär på 8KHz,, give or take beroende på person, och blir omöjliga att lokalisera runt 12KHz och uppåt. Efter 17-18KHz på hög volym vill man inte vara i samma rum...eller byggnad (beroende på om man kan höra den frequensen alls)...

Vill minnas det var så jag uppfattade ett frequenssvep jag gjorde för en tid sen, men då jag slarvat bort (host harkel...) adaptern till min oscillator (för industri-bruk! As-kul pryl!) och inte haft tid (läs: latat mig) att skaffa en ny, så har jag bara kunnat testa med svepgeneratorn jag använder när jag bygger akustik, och den kan inte svepa manuellt. Men siffrorna ligger därikring.

Att ta bort stereo-information i områden där man inte hör stereo påverkar inte lyssningsupplevelsen alls, men eliminerar raskt & effektivt alla risker för fasfel, som definitivt skulle höras! Åtminstone i basen.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...