Jump to content
Annons

Cubase 7 eller kanske rentav Studio One 2


Starsailor

Recommended Posts

Intressant att höra din åsikt om C7's stabliltet, speciellt med tanke på den stora mängd användare som sliter håret av huvudet för att programmet är så "beta-aktigt" och ogenomarbetet, vilket gör att det inte fungerar fullt ut, vilket det borde göra när det släpps för försäljning. Vad jag förstått så har det blivit bättre med uppdateringarna, men icke så bra som de borde vara.

Du har alltså inga problem öht med Cubase alltså? Att saker/funktioner inte funkar och uppför sig som de ska eller att det blir error eller att propgrammet hänger sig?

Vore väldigt intressant att höra dina åsikter. Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken av de två jag ska köpa. Stabilitet är superviktigt, liksom logiskt arbetsflöde. Där verkar SO2 passa bra. Och andra sidan har C7 funktioner som jag vill ha.

Alla har väl sitt favoritprogram och förespråkar det dom trivs bäst i.

Om du ställer frågan vilket som är bäst här på forumet vinner nog den som skriker högst.

Jag tror att alla etablerade musikinspelningsprogram är relativt likvärdiga och du kan göra ungefär samma saker med dom.

Enligt mig själv är Cubase tveklöst bäst!

Varför... Helt enkelt för att jag kan det =)

Och angående buggar, error mm upplever jag faktiskt inget sånt. Programmet gör det jag förväntar mig och det flyter bra som fan!

Ett tips i val av program är om du har nån vän eller kollega i din närhet som jobbar i något av dem. Youtube och studioforum i all ära, men att sitta brevid någon som kan eller ringa i "nödsituationer" eller när problem uppstår är guld värt!!

//ANdreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Laddade hem demon till Cubase Element 6, och jag tycker att detta med Mediabay och Loopbrowser är ganska knepigt. Funkar det på samma sätt i Cubase 7?

Det där är smidigt i Studio One. Tryck bara på "E", så får du upp en kolum till höger med flikar: Instrument, Plug-ins, files och pool. Drag n drop på allt ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har väl sitt favoritprogram och förespråkar det dom trivs bäst i.

Om du ställer frågan vilket som är bäst här på forumet vinner nog den som skriker högst.

Jag tror att alla etablerade musikinspelningsprogram är relativt likvärdiga och du kan göra ungefär samma saker med dom.

Enligt mig själv är Cubase tveklöst bäst!

Varför... Helt enkelt för att jag kan det =)

Och angående buggar, error mm upplever jag faktiskt inget sånt. Programmet gör det jag förväntar mig och det flyter bra som fan!

Ett tips i val av program är om du har nån vän eller kollega i din närhet som jobbar i något av dem. Youtube och studioforum i all ära, men att sitta brevid någon som kan eller ringa i "nödsituationer" eller när problem uppstår är guld värt!!

//ANdreas

Ja, alltså jag är fullt medveten om att alla daw's ungefär likvärdiga. Allt som man kan är ju lätt... Jag har kört PT, Logic och Nuendo under tio års tid, så det är inte det som det handlar om. Jag behöver uppgradera och valet står mellan C7 och SO2. Jag behöver ett stabilt och smidigt program, vilket talar för SO2, men samtidigt har jag vana av Steinbergs produkter sen innan, samt att chord track verkar väldigt intressant. Jag ska testa SO free ett tag och sen får jag väl köpa en dongel och testa C7.

Kul att höra att det verkar funka så bra för dig! Jag hoppas fler kommer känna så framöver. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt gör Chorder så bra så man måste ha det? Och använder folk verkligen synthar som följer med sitt DAW när det finns så otroligt många bra tredjeparts? Nexus bland andra?

Chorder gör att man kan programmera enfingersackord, vilket är bra om händerna pga sjukdom inte funkar så bra. Vill ha nåt som funkar som alltiett-lösning på en gång. Det känns som om jag får problem varenda gång jag ska installera nåt. Tror dessutom att syntarna i Cubase 7 är rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chorder gör att man kan programmera enfingersackord, vilket är bra om händerna pga sjukdom inte funkar så bra. Vill ha nåt som funkar som alltiett-lösning på en gång. Det känns som om jag får problem varenda gång jag ska installera nåt. Tror dessutom att syntarna i Cubase 7 är rätt bra.

och sånna problem har du? if that's the case, sorry dude...

jo dem är bra, absolut! smaken är ju som baken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 7 har vissa grejer som knäpper SQ2 på näsan och vice versa med SQ 2 gentemot Cubase 7 men har du inte blivit färgad av något arbetssätt, inte har extern hårdvara som ska styra funktioner och inte har något emot att använda mus och tangentbord kan du välja vilket som.

Är det specifika funktioner du kräver är det bra att specificera dem då det är här programmen kan skilja sig åt rejält. Vissa saker som finns inbyggt i Cubase kan du få betala dyrt för för att få i SQ 2 men vilka dessa är kan du bara själv utröna.. Kolla o jämför innan du bestämmer dig.

Och jo, från att ha varit en fanatisk anhängare till Cubase i väldigt många år måste jag säga att Cubase 7 är det sämsta de kommit fram med någonsin, undantaget tidiga Cubase Audio VST versioner när de började inkorporera Audio och VST standarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

SO är inte helt olikt Cubase på flera sätt. Det är den mest cubase-lika DAW-en utanför Steinberg. Kanske inte så konstigt med tanke på att det är dom före detta chefteknikerna på Steinberg som gör Studio One/Presonus. När Studio One blir hårt ansträngt reagerar det i regel som Cubase - ADCn blir glitchig, grafiken börjar bugga och processorbelastningen far upp och ner som en jojo.

Cubase, speciellt stora modellen, har alltid varit ledande med både kompatibilitet för alla standards som finns, plus att vara först i utvecklingen med allt nyskapande och standardsättande. Allt det gamla av sånt finns fortfarande kvar, parallellt med det nya, gör cubase jäkligt mångsidigt/omständigt. Med Cubase kan du göra precis vad farao som helst, medan Studio One skurit bort de flesta gamla och ingående/intrikata teknikerna/möjligheterna, och förenklat (tagit bort detaljkontrollen) de flesta processerna. Med Studio One blir man mer kompositör än tekniker, på bekostnad av mångsidighet och kontroll. Du kan t.ex. inte importera en MIDI-fil i Studio One. Krävs en lite omständig specialare för att få till det.

Precis som Cubase har VariAudio har SO2 tight integration med melodyne. VariAudio ger betydligt större möjligheter och detaljkontroll, medan SOs integration med melodyne är mer rak, okomplicerad och inget för super-tweakerz. Pluggarna i SO2 tyckte jag var överlag sämre än Cubase.

SO växer groteskt fort. 2an är grymt mer uppdaterad än 1an. Får dom till 3an lika bra, så kan den röra om rejält i DAW-världen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jo, från att ha varit en fanatisk anhängare till Cubase i väldigt många år måste jag säga att Cubase 7 är det sämsta de kommit fram med någonsin, undantaget tidiga Cubase Audio VST versioner när de började inkorporera Audio och VST standarden.

Är det pga buggar och instabilitet, eller tänker du på andra saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 7 har vissa grejer som knäpper SQ2 på näsan och vice versa med SQ 2 gentemot Cubase 7 men har du inte blivit färgad av något arbetssätt, inte har extern hårdvara som ska styra funktioner och inte har något emot att använda mus och tangentbord kan du välja vilket som.

Är det specifika funktioner du kräver är det bra att specificera dem då det är här programmen kan skilja sig åt rejält. Vissa saker som finns inbyggt i Cubase kan du få betala dyrt för för att få i SQ 2 men vilka dessa är kan du bara själv utröna.. Kolla o jämför innan du bestämmer dig.

Och jo, från att ha varit en fanatisk anhängare till Cubase i väldigt många år måste jag säga att Cubase 7 är det sämsta de kommit fram med någonsin, undantaget tidiga Cubase Audio VST versioner när de började inkorporera Audio och VST standarden.

Tack för bra inlägg. Jag är nog inne på samma tankebanor som du. Jag har som sagt använt Nuendo 2 till och från de senaste tio åren, men senaste tiden har jag inte suttit mkt alls med något DAW. Jag tror jag skulle känna mig lite mer hemma med C7, det finns ändå likheter med N2. Samtidigt hände det ganska mkt med Cubase iom den senaste uppdateringen, vilket gör att jag tror det blir ungefär samma nyhetskänsla oavsett C7 eller S2. Jag tror inte det är något problem med invanda mönster.

Spelar främst alternativ pop, rock och kommer spela in gitarr och bas, dels genom uppmickade stärkare och dels genom någon plugg i DAW. Trummor blir blandat, men ofta Addictive drums. Hade tänkt köpa ett RME UCX med tillhörande ARC (kommer ev kompletteras med 8ch mic pre i framtiden + ev en GA pre-73). Jag har ingen specifik studiohårdvara, bara en synt, en orgel och ett gäng gitarr/bas-pedaler varav vissa vore roliga att kunna använda på redan inspelat material, dvs plocka ut signalen och sen skicka tillbaka igen. Vet inte hur det funkar med de båda plattformerna.

Jag har väl inget emot att använda musen, vilket verkar vara ett måste i Studio one. Samtidigt funderar jag på en Qcon Icon Pro. Jag föredrar fysiska reglar, iaf vid mix, men jag hittar ingen info om hur väl den skulle fungera med Studio one (eller Cubase 7 heller för den delen).

Stabilitet är jätteviktigt såklart. Jag har haft en del problem med att N2 buggar och hänger sig, vilket stör mig mycket. Detta talar i dagsläget mot C7 eftersom många verkar uppleva detta. Jag har ärligt talat inte haft en tanke på Studio One förrän härom veckan när jag insåg att C7 fortfarande krånglar efter relativt lång tid efter första release. Men vad vet jag, nästa uppdatering av C7 kanske gör det stabilt…

Chord track tillsammans med VariAudio 2 verkar onekligen intressant och användbart. Melodyne i Studio one är tydligen bara essential, vilket verka skilja sig ganska mkt från fullversionen editor. Jag kanske skulle klara mig med essential, men jag vet inte. Vore kul att kunna laborera med stämmor osv. C7 har Pad shop, vilken verkar intressant. Samtidigt verkar pro-versionen av Studio one också ha en del att komma med.

Egentligen är jag mycket för enkelhet. Få funktioner som fungerar som de ska och låter bra. Jag sitter sällan och grottar parametrar hela dagarna. För mkt plåtter och funktioner kan ibland vara kreativitetshämmande tycker jag. Detta talar för Studio one och eventuellt emot C7.

Det är så trist att C7 av många uppfattas som det sämsta Steinberg gjort, samtidigt verkar det ju fungera bra för vissa. Vad det beror är ju svårt att svara på. Jag får nog köpa en C7-dongle och köra trail-versionen så fort jag inhandlat datorn och ljudkortet. Måste även testa S2 free med dubbla skärmar och se om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som sagt väldigt färgad av Steinberg eftersom jag jobbat med det sen det fanns på Atari Steinberg Pro 24 som sedan blev Cubase 1.0 utan audio.. då var Cubase snabbt och otroligt lätt att arbeta med och då skrev jag ohyggligt med låtar.. sen började de med att baka in Audio + VST och det var då det sket sig rejält.. inte förrän's Cubase SX 2.2 fanns hade det ungefär samma känsla.. och efter den versionen tycker jag det gick utför igen.. visserligen gillade jag 5:an och 6:an vill jag minnas men många av de bra funktionerna har de antingen tagit bort eller ändrat till att bli väldigt o-effektiva och rent av klumpiga.. hade Cubase 7 varit helt lusfri och de arbetat därfrån med att implementera lite av det de säger "ska komma" hade jag förmodligen fortfarande använt det.. men att det går 4 betaversioner innan programmet gick att använda ihop med deras egna hårdvaror ( har 8st CMC controllers) tog udden av min entusiasm rejält.. Jag äger även en del andra controllers samt har testat det som finns på marknaden och alla är baserade på Mackie's 13 år gamla MCU eller Mackie HUI vilket funkar till 80% och där funktioner jag tycker är prio-3 på en 100 gradig skala kommer Steinberg inte ens implementera.. eller jo.. den finns i deras nya Nuage controller.. men den plöjer lös på 200.000:- ink.moms och det är lite sinnesgalet samtidigt som funktionen är hårdkodad för controllern.. stödet finns inte i Cubase officiellt.

Jag är alltså ute efter att arbeta helt genom controllern o kasta mus och tangentbord i väggen.. vill ha den där direkta känslan gammal analog hårdvara hade där du trycker på en knapp o kör.. inte trycka 38 knappar, klicka 3 4 gånger med musen och skriva "Fläskläpp" på tangetbordet innan det går att köra 🙂..

Jag kan - i valet o kvalet för dig - när du nämner att just hårdvaruintegrering kan bli en liten avgörande faktor avslöja ett litet samarbetsprojekt jag är högst delaktig i för Cockos Reaper där vi håller på att konvertera Steinbergs CMC-controller för att styra just Reaper och där jag själv tagit på mig uppdraget att ta fram funktionen jag saknar.. som finns i Nuage.. som kostar 200.000 men som rätt troligt kommer bli gratis för dem som köpt Reaper.. sen kanske man vill smälla Stenberg på näsan 😄.. vi får se

And there you have it.. Lycka till men välj inte fel 😉

Edit: Priset 200.000:- är ett jämförande pris mot CMC controllerna och för att få motsvarande funktioner och samma antal kanaler kostar Nuage de pengarna.. en Masterenhet kostar bara 100.000.

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelande skickat till Mathias.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ejay är också bra

Liksom Fast tracker 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som sagt väldigt färgad av Steinberg eftersom jag jobbat med det sen det fanns på Atari Steinberg Pro 24 som sedan blev Cubase 1.0 utan audio.. då var Cubase snabbt och otroligt lätt att arbeta med och då skrev jag ohyggligt med låtar.. sen började de med att baka in Audio + VST och det var då det sket sig rejält.. inte förrän's Cubase SX 2.2 fanns hade det ungefär samma känsla.. och efter den versionen tycker jag det gick utför igen.. visserligen gillade jag 5:an och 6:an vill jag minnas men många av de bra funktionerna har de antingen tagit bort eller ändrat till att bli väldigt o-effektiva och rent av klumpiga.. hade Cubase 7 varit helt lusfri och de arbetat därfrån med att implementera lite av det de säger "ska komma" hade jag förmodligen fortfarande använt det.. men att det går 4 betaversioner innan programmet gick att använda ihop med deras egna hårdvaror ( har 8st CMC controllers) tog udden av min entusiasm rejält.. Jag äger även en del andra controllers samt har testat det som finns på marknaden och alla är baserade på Mackie's 13 år gamla MCU eller Mackie HUI vilket funkar till 80% och där funktioner jag tycker är prio-3 på en 100 gradig skala kommer Steinberg inte ens implementera.. eller jo.. den finns i deras nya Nuage controller.. men den plöjer lös på 200.000:- ink.moms och det är lite sinnesgalet samtidigt som funktionen är hårdkodad för controllern.. stödet finns inte i Cubase officiellt.

Jag är alltså ute efter att arbeta helt genom controllern o kasta mus och tangentbord i väggen.. vill ha den där direkta känslan gammal analog hårdvara hade där du trycker på en knapp o kör.. inte trycka 38 knappar, klicka 3 4 gånger med musen och skriva "Fläskläpp" på tangetbordet innan det går att köra 🙂..

Jag kan - i valet o kvalet för dig - när du nämner att just hårdvaruintegrering kan bli en liten avgörande faktor avslöja ett litet samarbetsprojekt jag är högst delaktig i för Cockos Reaper där vi håller på att konvertera Steinbergs CMC-controller för att styra just Reaper och där jag själv tagit på mig uppdraget att ta fram funktionen jag saknar.. som finns i Nuage.. som kostar 200.000 men som rätt troligt kommer bli gratis för dem som köpt Reaper.. sen kanske man vill smälla Stenberg på näsan 😄.. vi får se

And there you have it.. Lycka till men välj inte fel 😉

Edit: Priset 200.000:- är ett jämförande pris mot CMC controllerna och för att få motsvarande funktioner och samma antal kanaler kostar Nuage de pengarna.. en Masterenhet kostar bara 100.000.

Sicket meckande. Full förståelse för att du tröttnar. Man tycker Steiny i längden borde tjäna på att avvakta med att släppa ofärdiga produkter...

Kul projekt! Kan man tolka det som att du tänkt gå över till Reaper nu då och lämna både Cubase och Studio one bakom dig? 🙂 CMC-controller till Studion one kanske vore nåt? 😉 Samtidigt föredrar jag "riktiga" reglar före touch-varianterna. Därför jag kikat på Qcon. Vi får se hur det löser sig. Jag avvaktar ett slag till och lirar S1 free så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer nog inte att göra mig av med dem om det var det du menade.. Just nu är det Reaper eftersom det i princip är gjort för att anpassa saker ingen annan tillverkare bryr sig om.. och dels programmera tillägg.. därför jag gillar't.. Mycket i Reaper lämnar en del att önska men får jag bara de grejerna jag inte hittat nån annanstans kan jag leva med det till någon annan gör något annat som är bättre eller likvärdigt.

Steinberg får visa att de tänkt försöka behålla sina användare genom att ta av sig dumstruten och dels börja kommunicera med sina användare, men även ge fasen i att släppa massa skit som användarna förväntas acceptera och ta smällen av.. jag har inte kastat in handuken helt men kommer inte rusa iväg o kasta upp stål för upgrades som inte håller måttet som jag gjort i alla år..

Qcon kör på MCU och ska funka på exakt samma sätt som Mackies egen MCU men till hälften av priset så det är väl egentligen inte så mycket att orda om.. gå bara till någon välsorterad musikaffär och testa hur MCU funkar först så du ser att du kan förbise gränssnittets tillkortakommanden... om du inte upptäcker vilka de är så har du förmodligen inte de behoven 🙂

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...