Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Letade lite pÄ forumet men hittade egentligen inte nÄgon trÄd i Àmnet.

Hur ser ni pÄ stems? skickar ni de eller Àr det fÀrdig mix som gÀller sÄ fÄr de pÄ masteringen göra vad de kan för att förbÀttra?

SjÀlv Àr jag av den naturen att jag aldrig skickar stems utan min fÀrdiga mix Àr det som gÀller.

Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för det hÀr men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen.

Hur gör ni?

Redigerat av Soundprocessingstudio
Annons
Postat

Hur gör ni?

Mixar fÀrdigt sjÀlv.

FrÄgan Àr vad du förvÀntar dig för mirakel nÀr du egentligen sÀger att din mix fÀrdig och att maaastrarna fÄr "arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen".

Postat

NÀr jag fick en lÄt mixad en gÄng sÄ fick jag inte tillbaka stems utan bara en fÀrdig mix. Det var vÀrdelöst för mig och jag gÄr aldrig tillbaka till den mixaren.

Postat

NÀr jag fick en lÄt mixad en gÄng sÄ fick jag inte tillbaka stems utan bara en fÀrdig mix. Det var vÀrdelöst för mig och jag gÄr aldrig tillbaka till den mixaren.

Varför var det vÀrdelöst för dig?

Postat (redigerat)

NÀr jag mixar Àr det 1 av 10 som vill ha steams (jag tittar pÄ dig Chris Michols) - sÄ jag skulle vÀl sÀga att det inte tillhör vanligheterna. GÀllande mastring sÄ föredrar jag Àven dÀr en fÀrdig mix framför steams, om det Àr inte Àr sÄ att mixen Àr katastofalt dÄlig, men dÄ Àr det ofta bÀttre be om ommix.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Varför var det vÀrdelöst för dig?

DÀrför att jag eventuellt ville göra nÄgot mer med lÄten sen, som en vocal-edit eller nÄgot annat, dÄ vill man inte behöva mixa om allt frÄn början, med risk att den inte lÄter likadant.

Postat (redigerat)

DÀrför att jag eventuellt ville göra nÄgot mer med lÄten sen, som en vocal-edit eller nÄgot annat, dÄ vill man inte behöva mixa om allt frÄn början, med risk att den inte lÄter likadant.

Det Àr upp till kunden att be om steams / instrumental enligt mig. Dock Àr detta nÄgot som börjar komma mer och mer, sÄ det Àr möjligt att man fÄr tÀnka om i framtiden. Men för tillfÀllet tar jag det inte för givet.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det Àr upp till kunden att be om steams / instrumental enligt mig. Dock Àr detta nÄgot som börjar komma mer och mer, sÄ det Àr möjligt att man fÄr tÀnka om i framtiden. Men för tillfÀllet tar jag det inte för givet.

/Jon

Nej, det har jag inget problem med, att man mÄste be om det. Men nÀr man ber och fÄr till svar "Nej, du kommer inte att fÄ nÄgra stems, jag jobbar inte sÄ", dÄ kan jag inte ta mixaren pÄ allvar och kommer inte jobba med denne i framtiden.

Postat

Nej, det har jag inget problem med, att man mÄste be om det. Men nÀr man ber och fÄr till svar "Nej, du kommer inte att fÄ nÄgra stems, jag jobbar inte sÄ", dÄ kan jag inte ta mixaren pÄ allvar och kommer inte jobba med denne i framtiden.

Det hÄller hÄller jag fullkomligt med om, steams/instrumental ska man alltid kunna leverera vid behov, Àven i efterhand om sÄ önskas.

/Jon

Postat (redigerat)

SÄ lÀnge det Àr du som Àr uppdragsgivaren sÄ Àr det du som bestÀmmer villkoren. Mastraren ska göra vad du ger i uppdrag, varför skulle du annars betala, eller ens anlita? Det Àr inte han som ska ge dig order om vad du ska göra eller inte.

Om du vill skicka stems eller inte, det Àr ju upp till dig. Det ska du besluta om det ska göras eller inte, baserat pÄ om du bedömer att mastringen blir mer ÀndamÄlsenlig genom att göra sÄ. SÀger en viss mastrare dÀremot att han har svÄrt att jobba ifrÄn stems, och det verkar vara en realistisk bedömning, sÄ fÄr du göra bedömningen dÀrifrÄn. Kan du övertala mastraren att jobba ifrÄn stems ÀndÄ? kan du anlita en annan mastrare som vill jobba utifrÄn stems? kan det bli lika bra om du skickar stereo-renderingen utan stems?

SjÀlv har jag aldrig skickat stems till nÄn annan. Gör man det för att man tror mastraren vill ha större kontroll, varför dÄ inte skicka alla spÄren separat, eller varför inte lÄta honom göra hela mixen rentav? DÄ fÄr han ju maximal kontroll.

Men fÄr han maximal kontroll pÄ det sÀttet sÄ kommer ju mixen bli vad han tycker den ska vara, i motsats till att han hjÀlper mig göra vad jag vÀljer den ska vara.

Redigerat av Signia
Postat

SÄ lÀnge det Àr du som Àr uppdragsgivaren sÄ Àr det du som bestÀmmer villkoren. Mastraren ska göra vad du ger i uppdrag, varför skulle du annars betala, eller ens anlita? Det Àr inte han som ska ge dig order om vad du ska göra eller inte.

SjÀlvklart Àr det sÄ, annars Àr det dömt att misslyckas redan frÄn start!

Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet. DOCK anser jag att det Àr en sjÀlvklarhet att be om STEMS eller om-mix om grundmaterialet innehÄller problem som inte kan rÀttas till pÄ annat vis. STEMS eller om-mix beror pÄ problemet/problemen.

Fördelar med STEMS, t.ex. om nÄgon mixat i ett rum dÀr man har problem med olika/vissa frekvenser, Àr att ge den som mastrar tillgÄng till STEMS som t.ex. trummor / bas / resterande - med syftet att lÄta den som mastrar korrigera t.ex. bas / trummor UTAN att förstöra omkringliggande instrument/vocals, och dÀrav Àr problemet med mixarens rum ur vÀgen, om nu rummet stÀller till det vad gÀller basfrekvenser som i detta exempel.

Jag har varit med om att jag bett om om-mix och uttryckligt sagt till om att INTE Àndra pÄ annat Àn jag bett om, sen kommer nya mixen tillbaka med orden "jag justerade det" och "jag mixade om det", och sÄdÀr kan man hÄlla pÄ i all evighet om det Àr "fel" kund, och det Àr dÄ bara att börja om hela jobbet frÄn start. DÀr Àr STEMS ytterligare ett bra arbetssÀtt.

Olika kunder har olika kunskaper, mer eller mindre, och en del kunder har bra rum att mixa i, andra sÀmre, och det hörs ganska vÀl nÀr det vÀl kommer in material för mastring.

Det Àr mycket diskussioner om en mastrare behövs, nÄgonsin, men glöm heller inte att miljön/rummet Àr av stor vikt, precis som mastraren, och det Àr ingen dum idé att se fördelarna med mastring utifrÄn vem man sjÀlv Àr, hur duktig man Àr, hur ens rum ser ut/lÄter osv...

Sen medger jag att det finns gÄnger nÀr jag blivit ombedd att lyssna pÄ mastrar som Àr av mer professionell och dyr art, att det till och frÄn lÄter fruktansvÀrt illa. Jag vill inte gÄ in pÄ detaljer, men tro aldrig att ett kÀnt mastring-stÀlle Àr det bÀsta!

Postat

Okej ja dĂ„ Ă€r det bra att det finns tekniker som arbetar pĂ„ olika sĂ€tt sĂ„ du kan anvĂ€nda dig av dom mixteknikerna. 🙂

SjÀlv skickar jag inget pÄ mastring utan den biten tar jag hand om sjÀlv, men det finns sÄ klart kunder som vill skicka ivÀg och betala för ytterligare ett par öron och det Àr dÄ debatten har uppstÄtt.

Postat (redigerat)

Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet. DOCK anser jag att det Àr en sjÀlvklarhet att be om STEMS eller om-mix om grundmaterialet innehÄller problem som inte kan rÀttas till pÄ annat vis. STEMS eller om-mix beror pÄ problemet/problemen.

Fördelar med STEMS, t.ex. om nÄgon mixat i ett rum dÀr man har problem med olika/vissa frekvenser, Àr att ge den som mastrar tillgÄng till STEMS som t.ex. trummor / bas / resterande - med syftet att lÄta den som mastrar korrigera t.ex. bas / trummor UTAN att förstöra omkringliggande instrument/vocals, och dÀrav Àr problemet med mixarens rum ur vÀgen, om nu rummet stÀller till det vad gÀller basfrekvenser som i detta exempel.

Jag har varit med om att jag bett om om-mix och uttryckligt sagt till om att INTE Àndra pÄ annat Àn jag bett om, sen kommer nya mixen tillbaka med orden "jag justerade det" och "jag mixade om det", och sÄdÀr kan man hÄlla pÄ i all evighet om det Àr "fel" kund, och det Àr dÄ bara att börja om hela jobbet frÄn start. DÀr Àr STEMS ytterligare ett bra arbetssÀtt.

Olika kunder har olika kunskaper, mer eller mindre, och en del kunder har bra rum att mixa i, andra sÀmre, och det hörs ganska vÀl nÀr det vÀl kommer in material för mastring.

Det Àr mycket diskussioner om en mastrare behövs, nÄgonsin, men glöm heller inte att miljön/rummet Àr av stor vikt, precis som mastraren, och det Àr ingen dum idé att se fördelarna med mastring utifrÄn vem man sjÀlv Àr, hur duktig man Àr, hur ens rum ser ut/lÄter osv...

Sen medger jag att det finns gÄnger nÀr jag blivit ombedd att lyssna pÄ mastrar som Àr av mer professionell och dyr art, att det till och frÄn lÄter fruktansvÀrt illa. Jag vill inte gÄ in pÄ detaljer, men tro aldrig att ett kÀnt mastring-stÀlle Àr det bÀsta!

SÄ du Àr den som ska bedöma huruvida mixarens resultat (rum osv) behöver rÀttas till, samt hur? och dÀrför ber du ibland om stems eller ber kunden mixa om sÄ det lÄter bra enligt din bedömning? Och du sÀger till kunden att han fÄr INTE Àndra pÄ annat Àn det du bett om? Syftet med 'mastringen' Àr att korrigera, sÀger du, för mixare har "lite olika kunskapsnivÄer"? och Àr det "fel" slags kund sÄ kan du fÄ hÄlla pÄ sÄhÀr i all evighet? "Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet",

Hm, det var nog sÄnt hÀr som TS hade lite dÄliga erfarenheter av. "Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för [jag inte vill skicka stems] men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen."

Redigerat av Signia
pme (oregistrerad)
Postat

Det borde i alla fall vara nÄgot som Àr klart innan man börjar. IngÄr det inte standardavtalen? Jag har lite svÄrt att tro att man inte vill ha nÄgon form av spÄrbarhet idag. Jag trycker inte ens att steams Àr nog. Det ska vara ett komplett projekt sÄ man om vid behov kan se att just denna sampling kommer frÄn paket X och ljud Y kommer frÄn synth X och att man vet att det finns licenser och att alla gitarrer Àr svanmÀrkta och att inga djur har blivit skadade under inspelningen.

Postat

No steems!!!

Börjar dock kÀnna mig gammalmodig och hoppas vara helt slut i branchen nÀr den nya generationens sÀtt bryter mark.

FörutsÀtter att den mesta elektroniska musiken idag levereras som steems med tanke pÄ alla DJ:s remixar och livegig!?

Piiiz!

Postat

Fattar fan inte ens vad ni pratar om? HÀr levereras fÀrdiga mixar. HÄller mig dock till vÄldspunk och hÄrdare konstigheter.

Postat (redigerat)

SÄ du Àr den som ska bedöma huruvida mixarens resultat (rum osv) behöver rÀttas till, samt hur? och dÀrför ber du ibland om stems eller ber kunden mixa om sÄ det lÄter bra enligt din bedömning? Och du sÀger till kunden att han fÄr INTE Àndra pÄ annat Àn det du bett om? Syftet med 'mastringen' Àr att korrigera, sÀger du, för mixare har "lite olika kunskapsnivÄer"? och Àr det "fel" slags kund sÄ kan du fÄ hÄlla pÄ sÄhÀr i all evighet? "Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet",

Hm, det var nog sÄnt hÀr som TS hade lite dÄliga erfarenheter av. "Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för [jag inte vill skicka stems] men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen."

Ja, om en kund skickar material till mig för att jag ska mastra, vilket Àven innefattar bedömning av mix (brukar vara uppskattat), sÄ sjÀlvklart ska jag bedöma hur slutresultatet bör kunna bli utifrÄn materialet som skickats till mig. Vad trodde du man börjar med i en mastring-process?

Vad han eller hon gör med sitt mixrum bryr jag mig inte om.

Du missförstod mig:

AlltsÄ, nÀr jag sitter och mastrar för kunds rÀkning, och jag upptÀcker t.ex. en frekvens som jag inte kan Àndra pÄ utan att förstöra omkringliggande instrument etc, sÄ ber jag helt enkelt kunden ordna till det i mixen. Normalt sÀger jag vilken/vilka frekvenser det handlar om och vilket instrumet etc. det berör, samt vad som ska göras dÄ jag inte kan lösa det (utan STEMS) utan att förstöra nÄgot annat i mixen. I det lÀget ber jag kunden/mixaren att INTE Àndra pÄ andra saker i mixen dÄ det kan förstöra det arbete jag redan lagt ned pÄ mastern.

En eller flera timmars arbete kan ha passerat redan, och tid Àr pengar, precis som för vilken egenföretagare som helst sÄ mÄste pengarna rulla in nÄgonstans ifrÄn. MEN du kan ge dig fan pÄ att kunden INTE vill betala DEN EXTRA tid man lÀgger ned för att en kund INTE lyssnat!

Jag vet inte om du Àr medveten om det, men ALLT kostar. Ring en elektriker, en rörmokare, en snickare, en web-tekniker, ja vem du vill, för alla som arbetar professionellt tar betalt, och oftast per timme INKL. startkostnad.

Det Àr jÀkligt lÀtt för folk att gnÀlla om saker och ting, men att behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, DET kostar pengar (arbetstid).

NÀr ovanstÄende lÀge visar sig, sÄ Àr STEMS en gudagÄva!

Redigerat av DMM
Postat

Det hÀr verkar handla om kommunikationsproblem i första hand.

• Gilla 3
Postat

NÀr jag mixar Àr det 1 av 10 som vill ha steams (jag tittar pÄ dig Chris Michols) - sÄ jag skulle vÀl sÀga att det inte tillhör vanligheterna. GÀllande mastring sÄ föredrar jag Àven dÀr en fÀrdig mix framför steams, om det Àr inte Àr sÄ att mixen Àr katastofalt dÄlig, men dÄ Àr det ofta bÀttre be om ommix.

/Jon

Förstod att jag skulle bli indragen i det hĂ€r 🙂

Vill bara förtydliga att mitt behov av stems inte har nÄgot att göra med mastring.

Postat (redigerat)

Ja, om en kund skickar material till mig för att jag ska mastra, vilket Àven innefattar bedömning av mix (brukar vara uppskattat), sÄ sjÀlvklart ska jag bedöma hur slutresultatet bör kunna bli utifrÄn materialet som skickats till mig. Vad trodde du man börjar med i en mastring-process?

Vad han eller hon gör med sitt mixrum bryr jag mig inte om.

Du missförstod mig:

AlltsÄ, nÀr jag sitter och mastrar för kunds rÀkning, och jag upptÀcker t.ex. en frekvens som jag inte kan Àndra pÄ utan att förstöra omkringliggande instrument etc, sÄ ber jag helt enkelt kunden ordna till det i mixen. Normalt sÀger jag vilken/vilka frekvenser det handlar om och vilket instrumet etc. det berör, samt vad som ska göras dÄ jag inte kan lösa det (utan STEMS) utan att förstöra nÄgot annat i mixen. I det lÀget ber jag kunden/mixaren att INTE Àndra pÄ andra saker i mixen dÄ det kan förstöra det arbete jag redan lagt ned pÄ mastern.

En eller flera timmars arbete kan ha passerat redan, och tid Àr pengar, precis som för vilken egenföretagare som helst sÄ mÄste pengarna rulla in nÄgonstans ifrÄn. MEN du kan ge dig fan pÄ att kunden INTE vill betala DEN EXTRA tid man lÀgger ned för att en kund INTE lyssnat!

Jag vet inte om du Àr medveten om det, men ALLT kostar. Ring en elektriker, en rörmokare, en snickare, en web-tekniker, ja vem du vill, för alla som arbetar professionellt tar betalt, och oftast per timme INKL. startkostnad.

Det Àr jÀkligt lÀtt för folk att gnÀlla om saker och ting, men att behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, DET kostar pengar (arbetstid).

NÀr ovanstÄende lÀge visar sig, sÄ Àr STEMS en gudagÄva!

Vad jag tror man börjar med i en mastringsprocess? Överlag att montera alla lĂ„tar till en skiva. Om nĂ„n/nĂ„gra av lĂ„tarna har en enhetlig klangfĂ€rg som inte stĂ€mmer överens med övriga sĂ„ kan man anvĂ€nda lite EQ och/eller nivĂ„justering för att skapa en enhetlig ljudbild för skivan. Det Ă€r Ă„tminstone vad mastring varit de senaste 60-70 Ă„ren. All annan företeelse av mastring Ă€r förhĂ„llandevis överflödig.

För dig kanske mastring att man 'rĂ€ddar mixare frĂ„n deras okunskap'? Det lĂ„ter sĂ„, nĂ€r du sĂ€ger mastring Ă€r att ”korrigera”, och ge mixaren tillsĂ€gelser om vad han ska Ă€ndra för att hans egna mix ska kunna funka. Att bedöma hur slutresultatet bör bli, som du sĂ€ger, Ă€r definitivt att ta befĂ€let över projektets slutresultat.

Om mixaren sÄg nÄgot som ett problem i sin mix, sÄ korrigerar han ju det sjÀlv, i mixen. Den mix du fÄr torde ju vara den mix som mixaren Àr nöjd med. Varför skulle han annars skicka den till en mastrare? FÄr han inte till problem i mixen tar han ju in en annan mixare som hjÀlper till, inte en mastrare.

I trĂ„den verkar det som kunden inte vill betala nĂ„n för att forma om hans mix till nĂ„t annat Ă€n vad han sjĂ€lv avsĂ„g. SĂ„ det Ă€r ju bara konstatera att TS skulle vara ”fel” kund, att du skulle behöva hĂ„lla pĂ„ fram och tillbaka med han i all evighet – som du sjĂ€lv sa – för att kunden ’inte fattar vad som behövs göras’ typ.

”Att behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, det kostar pengar och arbetstid” .. sĂ„ du mĂ„ste ge förhĂ„llningsorder till kunden, för kunden fattar inte bĂ€ttre, kunden har inte rĂ€tt, Ă€r dĂ„ligt organiserad, behöver rĂ€ddas frĂ„n sin bristande mix osv. LĂ„ter inte som du Ă€r van vid rutinerade kunder direkt.

AlltsÄ, man förstÄr att du vill mastra folks inlÀgg/Äsikter med, men det kanske vore bra om du inte fördÀrvade den hÀr trÄden med att gÄ pÄ folk och topprida dom, i vanlig ordning. TS har nog förstÄtt att om han ger dig lillfingret sÄ kan du ta halva produktionen. SÄnt vill han inte ha, och han undrar bara hur vi andra gör nÀr vill förhÄller oss till folk som vill ta lite befÀl över ens egna projekt.

Det hÀr verkar handla om kommunikationsproblem i första hand.

Verkligen. Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Postat

TS har nog förstÄtt att om han ger dig lillfingret sÄ kan du ta halva produktionen. SÄnt vill han inte ha, och han undrar bara hur vi andra gör nÀr vill förhÄller oss till folk som vill ta lite befÀl över ens egna projekt.

Visst Àr det pÄ det viset.

Postat

Vad jag tror man börjar med i en mastringsprocess? Överlag att montera alla lĂ„tar till en skiva. Om nĂ„n/nĂ„gra av lĂ„tarna har en enhetlig klangfĂ€rg som inte stĂ€mmer överens med övriga sĂ„ kan man anvĂ€nda lite EQ och/eller nivĂ„justering för att skapa en enhetlig ljudbild för skivan. Det Ă€r Ă„tminstone vad mastring varit de senaste 60-70 Ă„ren. All annan företeelse av mastring Ă€r förhĂ„llandevis överflödig.

Suck!

LÄnga, fina inlÀgg, Signia.

Javisst, du har helt rÀtt i allt du sÀger!

Postat

Hur ser ni pÄ stems? skickar ni de eller Àr det fÀrdig mix som gÀller sÄ fÄr de pÄ masteringen göra vad de kan för att förbÀttra?

Googlade mastring i Sverige för ngn mÄnad sedan, och de stora mastringshusen verkar uttryckligen inte vilja ha stems, i trÄden verkar verkar problemet vara det omvÀnda.

Vad har jag missat?

Postat (redigerat)

@SIGNIA!

Vi kan vÀl leka en lite gissningslek, Signia, Ja det gör vi!

Undrar vem som skrivit nedanstÄende, kan du gissa?

[Edit: tillÀgg]

Levels

Try to not exceed -3 dBFS peak on a peak meter on the highest peak of the mix. Low levels are perfectly acceptable in a 24 bit system. Once you see that the highest peak is in the range of, say, -10 dBFS to -3 dBFS, then from that point on, if you can hear it, the low level passages are ok. Preserve dynamic range! Assume that if anyone is going to ruin the master, let it be me (the mastering engineer). If the mix sounds good, then soft passages automatically are NOT too soft. Of course, if you think a soft passage sounds too soft in the mixing, then of course try to fix that during the mixing. But these can easily be dealt with and often more efficiently in mastering, as we have the context of the album in mind.

If you have a VU meter, use it. With a sine wave, adjust it so 1 kHz, 0 VU is equal to -20 dBFS on the peak meter. Use the VU, ignore the peak, and you'll start making better mixes.

Professional mixing engineers never get caught with their pants down when they produce the Gang of Four. This is even better than Vocal Up/Vocal Down and is not any more work.

Here's the key: You produce up to four synced stems. In a time pinch, you can produce only the first two or three.

Stem #1. TV (that’s instrumental plus chorus or background vocals).

Stem #2. Lead Vocal(s) (plus its reverb of course ---basically muting everything else).

Stem #3. Full Mix (that’s what I will use unless there is a problem, and it's also a reference to prove that #1 and #2 were made correctly).

Stem #4. Instrumental (by adding this to #1 we can reduce the chorus level. By subtracting this from #1 we can increase the chorus level. By subtracting this from #3 we can increase lead and chorus. And so on!

Synchronized stems are produced by running a separate mix pass from the same starting sample each time without changing any gains. You mute the tracks that you don't want to hear. That way any reverbs or other processing which were applied on the full mix remain on the stems. Don't be afraid if the vocal-only version has 1 minute of blank at the head, that's part of the design!

In mastering, the sum of Stem #1 and Stem #2 at unity gain = Full mix. If we want lead vocal down, we just take the level of Stem #2 down a hair. And through other combinations we can control instruments or all vocals. In mastering, if a vocal is sibilant, we can apply a de-esser just to the vocal track, which is less of a compromise than de-essing the full mix. If a bass instrument needs to come up, we can equalize the instruments without making the vocal any bassier. And so on.

Many mix engineers argue (correctly) that if they are using bus compression the stems will not reflect the same sound they got on the full mix. This is true, if you are doing strong bus compression, the interaction between the peaks of the mix and the individual elements will not be the same when using stems. In that case, a legitimate gang of four cannot be produced!

The gang of four protects you and your clients in many ways. It gives you archive options and alternative options. It gives you the TV mix the client forgot to ask for but requests six months later! It allows cleaning up dirty words without dropping the music out. Develop the discipline to do the gang of four. You won't be sorry!

When, Why, and How to Make Stems

I've definitely reached the conclusion that the less compromise you can make in the mastering process, the better the result. Mixing is mixing and mastering is mastering, and you should make the very best, finished mix that you can before sending it to mastering. Stems in mastering are not meant to be a substitute for a bad mix, nor a "mix fixer", but they can be used in the mastering process to polish or aid a very good mix with less compromise than a full mix. The case of vocal up/down is a clear one where the mix is otherwise preserved, but the mastering engineer can tweak the lead vocal if the mastering processing seems to affect the vocal/instrument relationship, or the producer thinks twice about the vocal level, or some word somewhere needed to be punched but someone forgot. The mastering engineer is not a closet or frustrated mix engineer, we treat the stems as safeties or convenient means to an end, not as infinite "remix opportunitites".

In more severe cases, you may have produced an otherwise great mix, but you had a little trouble with your monitoring and produced too little bass instrument, too much kick, and the lower midrange is a little bit muddy. This is a potentially bad (not lethal) combination for mastering and if the client has time, I recommend a remix. But in situations when time is tight, I have asked the client for stems, and the results have ALWAYS been better than if I had mastered from the combined two-track.

In mastering, the question comes whether I should first remix the stems in a remix session, then master-----or remix and master in one step. The more stems, the more it becomes a true remix, and the more inclined I would be to put on my mixing hat and mix first, then master. But with only 3 to 6 stereo stems, I find that I can get excellent results mastering with "supplementary mixing" going on. I'm mostly concentrating on mastering, using the stems to aid in the goals of mastering without compromise, such as using the vocal stem when de-essing is needed instead of de-essing and compromising the entire mix. Or equalizing the bass instrument instead of using overall bass frequency eq on a full mix, which has less compromise on the vocal, keyboards, etc. Of course, this kind of precision is usually not needed, and I master from the full mix more than 90% of the time. For example, the mastering processing is going to affect the clarity of the midrange and through "slop" will probably leak down into the bass region, hopefully for the better. But in the case of this lopsided mix I just cited, the mastering processing could easily make one range better while making the other worse.

Is this idea of mastering from stems heresy? It's certainly a dangerous technique if placed in the wrong hands. You can end up with a less than ideal mix or less than ideal master if the mastering engineer does not think holistically. But if placed in the hands of an experienced mastering engineer, I think mastering from stems can produce a subtly better product or do it more efficiently. Producing stems the first time in the mix session reduces the number of calls for a costly and inconvenient remix! An ounce of prevention is worth a pound of cure.

SÄ dÀr, Signia, fortsÀtt nu med det du Àr bÀst pÄ, nÀmligen att kasta skit och irritera dig pÄ bÀttre vetande, och denna gÄng kastar du Àven skit pÄ den som skrivit ovanstÄende (sÄ tÀnk efter rejÀlt) ....

...eller sÄ kan du krypa till korset och lÀra dig nÄgot, men jag tror inte du Àr sÄ pass smart, tyvÀrr...

Redigerat av DMM
Postat (redigerat)

HÄller med DMM gÀllande att man visst kan gÄ in och tycka till om mixen. Mastringsteknikerns roll har idag fÄtt en lite ny betydelse, jÀmfört med hur det sÄg ut förr, och med detta större krav och förvÀntningar frÄn kunden. Om jag fÄr en mix jag kÀnner att jag inte kan mastra, berÀttar jag varför och hur detta kan ÄtgÀrdas. Detta Àr ofta vÀldigt uppskattat och leder mÄnga gÄnger till ett bÀttre slutresultat.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Mastringsteknikerns roll har idag fÄtt en lite ny betydelse, jÀmfört med hur det sÄg ut förr

Äntligen! Jag undrade just nĂ€r nĂ„gon förĂ€ndring skulle ske.

...

Pre 1980

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum.

Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet sÄ att det dÄ och dÄ "peakar pÄ det röda", utan att för den skull fÄ med gnisslet frÄn hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att lÄga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vÀnster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.

Pre 1990

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.

Mastring: Bli förnÀrmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivÄpeakarna till -0,5dB, slÀng in PQ-koderna och höj priset pÄ dina mastringstjÀnster.

Pre 2000

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. AnvÀnd förinstÀllningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istÀllet all sÄng genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gÄtt förlorad.

Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin. AnmÀrk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingÄr i din egen verksamhet.

Pre 2006

Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svÀngrum, nivÄ och tid. Bounca allt utom "thump", gÀrna till ett monospÄr, och lÄt det sedan hÀnsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det lÄter mer uttröttande Àn konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX pÄ hela underlaget tills varje stereokanals vÄgform (i utzoomat lÀge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel ÄtgÀrdar du detta med att sÀnka regeln för tröskelvÀrde till en sisÄdÀr -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release pÄ 25 mikrosekunder.

Mastring: PÄminn omvÀrlden om hur extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin ditt yrke Àr. Be lite vagt, men nÄgot stolt, om ursÀkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrÀmmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmÀssig förÀndring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingÄr i hans verksamhet.

Post 2006

Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gÄ in i menyn "mixningsmallar" och vÀlj en befintlig mall. LÀgg ut pÄ nÀtet.

Mastring: Behövs inte - fixas i mallen.

😉

Postat (redigerat)

SÄ dÀr, Signia, fortsÀtt nu med det du Àr bÀst pÄ, nÀmligen att kasta skit och irritera dig pÄ bÀttre vetande, och denna gÄng kastar du Àven skit pÄ den som skrivit ovanstÄende (sÄ tÀnk efter rejÀlt) ....

...eller sÄ kan du krypa till korset och lÀra dig nÄgot, men jag tror inte du Àr sÄ pass smart, tyvÀrr...

Mikey ... Nu Ă€r det din fight mot Signia, men jag mĂ„ste flika in med att det knappast finns nĂ„gon relevans i vem som har skrivit ovan. Även om det sĂ„ Ă€r Katz, so what? Det Ă€r dina erfarenheter som ligger till grund för en del av diskussionen, inte Katzs erfarenheter.

SÄvida du inte menar att du behÀrskar Katz erfarenheter lika mycket som han gör (och som han, ironiskt nog, ocksÄ Àr pappa till ...).

BarasÄdÀriallhast.

Edit: jag pÄstÄr för övrigt inte att det Àr Katz som har skrivit ovan. Jag vet inte. Och det saknar betydelse. Min poÀng kvarstÄr.

Redigerat av Valle
  • Gilla 3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.