Soundprocessingstudio Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) Letade lite pÄ forumet men hittade egentligen inte nÄgon trÄd i Àmnet. Hur ser ni pÄ stems? skickar ni de eller Àr det fÀrdig mix som gÀller sÄ fÄr de pÄ masteringen göra vad de kan för att förbÀttra? SjÀlv Àr jag av den naturen att jag aldrig skickar stems utan min fÀrdiga mix Àr det som gÀller. Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för det hÀr men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen. Hur gör ni? Redigerat 27 maj 2013 av Soundprocessingstudio
Soundprocessingstudio Postat 27 maj 2013 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2013 Det jag sĂ€ljer Ă€r en fĂ€rdig mix och om kunden inte vill ha det sĂ„ fĂ„r kunden gĂ„ nĂ„gon annanstans. đ
Valle Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Hur gör ni? Mixar fÀrdigt sjÀlv. FrÄgan Àr vad du förvÀntar dig för mirakel nÀr du egentligen sÀger att din mix fÀrdig och att maaastrarna fÄr "arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen".
pikzel Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 NÀr jag fick en lÄt mixad en gÄng sÄ fick jag inte tillbaka stems utan bara en fÀrdig mix. Det var vÀrdelöst för mig och jag gÄr aldrig tillbaka till den mixaren.
Soundprocessingstudio Postat 27 maj 2013 TrÄdstartare Postat 27 maj 2013 NÀr jag fick en lÄt mixad en gÄng sÄ fick jag inte tillbaka stems utan bara en fÀrdig mix. Det var vÀrdelöst för mig och jag gÄr aldrig tillbaka till den mixaren. Varför var det vÀrdelöst för dig?
Jon Rinneby Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) NÀr jag mixar Àr det 1 av 10 som vill ha steams (jag tittar pÄ dig Chris Michols) - sÄ jag skulle vÀl sÀga att det inte tillhör vanligheterna. GÀllande mastring sÄ föredrar jag Àven dÀr en fÀrdig mix framför steams, om det Àr inte Àr sÄ att mixen Àr katastofalt dÄlig, men dÄ Àr det ofta bÀttre be om ommix. /Jon Redigerat 27 maj 2013 av Yllet
pikzel Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Varför var det vÀrdelöst för dig? DÀrför att jag eventuellt ville göra nÄgot mer med lÄten sen, som en vocal-edit eller nÄgot annat, dÄ vill man inte behöva mixa om allt frÄn början, med risk att den inte lÄter likadant.
Jon Rinneby Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) DÀrför att jag eventuellt ville göra nÄgot mer med lÄten sen, som en vocal-edit eller nÄgot annat, dÄ vill man inte behöva mixa om allt frÄn början, med risk att den inte lÄter likadant. Det Àr upp till kunden att be om steams / instrumental enligt mig. Dock Àr detta nÄgot som börjar komma mer och mer, sÄ det Àr möjligt att man fÄr tÀnka om i framtiden. Men för tillfÀllet tar jag det inte för givet. /Jon Redigerat 27 maj 2013 av Yllet
pikzel Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Det Àr upp till kunden att be om steams / instrumental enligt mig. Dock Àr detta nÄgot som börjar komma mer och mer, sÄ det Àr möjligt att man fÄr tÀnka om i framtiden. Men för tillfÀllet tar jag det inte för givet. /Jon Nej, det har jag inget problem med, att man mÄste be om det. Men nÀr man ber och fÄr till svar "Nej, du kommer inte att fÄ nÄgra stems, jag jobbar inte sÄ", dÄ kan jag inte ta mixaren pÄ allvar och kommer inte jobba med denne i framtiden.
Jon Rinneby Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Nej, det har jag inget problem med, att man mÄste be om det. Men nÀr man ber och fÄr till svar "Nej, du kommer inte att fÄ nÄgra stems, jag jobbar inte sÄ", dÄ kan jag inte ta mixaren pÄ allvar och kommer inte jobba med denne i framtiden. Det hÄller hÄller jag fullkomligt med om, steams/instrumental ska man alltid kunna leverera vid behov, Àven i efterhand om sÄ önskas. /Jon
Signia Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) SÄ lÀnge det Àr du som Àr uppdragsgivaren sÄ Àr det du som bestÀmmer villkoren. Mastraren ska göra vad du ger i uppdrag, varför skulle du annars betala, eller ens anlita? Det Àr inte han som ska ge dig order om vad du ska göra eller inte. Om du vill skicka stems eller inte, det Àr ju upp till dig. Det ska du besluta om det ska göras eller inte, baserat pÄ om du bedömer att mastringen blir mer ÀndamÄlsenlig genom att göra sÄ. SÀger en viss mastrare dÀremot att han har svÄrt att jobba ifrÄn stems, och det verkar vara en realistisk bedömning, sÄ fÄr du göra bedömningen dÀrifrÄn. Kan du övertala mastraren att jobba ifrÄn stems ÀndÄ? kan du anlita en annan mastrare som vill jobba utifrÄn stems? kan det bli lika bra om du skickar stereo-renderingen utan stems? SjÀlv har jag aldrig skickat stems till nÄn annan. Gör man det för att man tror mastraren vill ha större kontroll, varför dÄ inte skicka alla spÄren separat, eller varför inte lÄta honom göra hela mixen rentav? DÄ fÄr han ju maximal kontroll. Men fÄr han maximal kontroll pÄ det sÀttet sÄ kommer ju mixen bli vad han tycker den ska vara, i motsats till att han hjÀlper mig göra vad jag vÀljer den ska vara. Redigerat 27 maj 2013 av Signia
DMM Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 SÄ lÀnge det Àr du som Àr uppdragsgivaren sÄ Àr det du som bestÀmmer villkoren. Mastraren ska göra vad du ger i uppdrag, varför skulle du annars betala, eller ens anlita? Det Àr inte han som ska ge dig order om vad du ska göra eller inte. SjÀlvklart Àr det sÄ, annars Àr det dömt att misslyckas redan frÄn start! Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet. DOCK anser jag att det Àr en sjÀlvklarhet att be om STEMS eller om-mix om grundmaterialet innehÄller problem som inte kan rÀttas till pÄ annat vis. STEMS eller om-mix beror pÄ problemet/problemen. Fördelar med STEMS, t.ex. om nÄgon mixat i ett rum dÀr man har problem med olika/vissa frekvenser, Àr att ge den som mastrar tillgÄng till STEMS som t.ex. trummor / bas / resterande - med syftet att lÄta den som mastrar korrigera t.ex. bas / trummor UTAN att förstöra omkringliggande instrument/vocals, och dÀrav Àr problemet med mixarens rum ur vÀgen, om nu rummet stÀller till det vad gÀller basfrekvenser som i detta exempel. Jag har varit med om att jag bett om om-mix och uttryckligt sagt till om att INTE Àndra pÄ annat Àn jag bett om, sen kommer nya mixen tillbaka med orden "jag justerade det" och "jag mixade om det", och sÄdÀr kan man hÄlla pÄ i all evighet om det Àr "fel" kund, och det Àr dÄ bara att börja om hela jobbet frÄn start. DÀr Àr STEMS ytterligare ett bra arbetssÀtt. Olika kunder har olika kunskaper, mer eller mindre, och en del kunder har bra rum att mixa i, andra sÀmre, och det hörs ganska vÀl nÀr det vÀl kommer in material för mastring. Det Àr mycket diskussioner om en mastrare behövs, nÄgonsin, men glöm heller inte att miljön/rummet Àr av stor vikt, precis som mastraren, och det Àr ingen dum idé att se fördelarna med mastring utifrÄn vem man sjÀlv Àr, hur duktig man Àr, hur ens rum ser ut/lÄter osv... Sen medger jag att det finns gÄnger nÀr jag blivit ombedd att lyssna pÄ mastrar som Àr av mer professionell och dyr art, att det till och frÄn lÄter fruktansvÀrt illa. Jag vill inte gÄ in pÄ detaljer, men tro aldrig att ett kÀnt mastring-stÀlle Àr det bÀsta!
Soundprocessingstudio Postat 27 maj 2013 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2013 DĂ€rför att jag eventuellt ville göra nĂ„got mer med lĂ„ten sen, som en vocal-edit eller nĂ„got annat, dĂ„ vill man inte behöva mixa om allt frĂ„n början, med risk att den inte lĂ„ter likadant. Okej ja dĂ„ Ă€r det bra att det finns tekniker som arbetar pĂ„ olika sĂ€tt sĂ„ du kan anvĂ€nda dig av dom mixteknikerna. đ SjĂ€lv skickar jag inget pĂ„ mastring utan den biten tar jag hand om sjĂ€lv, men det finns sĂ„ klart kunder som vill skicka ivĂ€g och betala för ytterligare ett par öron och det Ă€r dĂ„ debatten har uppstĂ„tt.
Signia Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet. DOCK anser jag att det Àr en sjÀlvklarhet att be om STEMS eller om-mix om grundmaterialet innehÄller problem som inte kan rÀttas till pÄ annat vis. STEMS eller om-mix beror pÄ problemet/problemen. Fördelar med STEMS, t.ex. om nÄgon mixat i ett rum dÀr man har problem med olika/vissa frekvenser, Àr att ge den som mastrar tillgÄng till STEMS som t.ex. trummor / bas / resterande - med syftet att lÄta den som mastrar korrigera t.ex. bas / trummor UTAN att förstöra omkringliggande instrument/vocals, och dÀrav Àr problemet med mixarens rum ur vÀgen, om nu rummet stÀller till det vad gÀller basfrekvenser som i detta exempel. Jag har varit med om att jag bett om om-mix och uttryckligt sagt till om att INTE Àndra pÄ annat Àn jag bett om, sen kommer nya mixen tillbaka med orden "jag justerade det" och "jag mixade om det", och sÄdÀr kan man hÄlla pÄ i all evighet om det Àr "fel" kund, och det Àr dÄ bara att börja om hela jobbet frÄn start. DÀr Àr STEMS ytterligare ett bra arbetssÀtt. Olika kunder har olika kunskaper, mer eller mindre, och en del kunder har bra rum att mixa i, andra sÀmre, och det hörs ganska vÀl nÀr det vÀl kommer in material för mastring. Det Àr mycket diskussioner om en mastrare behövs, nÄgonsin, men glöm heller inte att miljön/rummet Àr av stor vikt, precis som mastraren, och det Àr ingen dum idé att se fördelarna med mastring utifrÄn vem man sjÀlv Àr, hur duktig man Àr, hur ens rum ser ut/lÄter osv... Sen medger jag att det finns gÄnger nÀr jag blivit ombedd att lyssna pÄ mastrar som Àr av mer professionell och dyr art, att det till och frÄn lÄter fruktansvÀrt illa. Jag vill inte gÄ in pÄ detaljer, men tro aldrig att ett kÀnt mastring-stÀlle Àr det bÀsta! SÄ du Àr den som ska bedöma huruvida mixarens resultat (rum osv) behöver rÀttas till, samt hur? och dÀrför ber du ibland om stems eller ber kunden mixa om sÄ det lÄter bra enligt din bedömning? Och du sÀger till kunden att han fÄr INTE Àndra pÄ annat Àn det du bett om? Syftet med 'mastringen' Àr att korrigera, sÀger du, för mixare har "lite olika kunskapsnivÄer"? och Àr det "fel" slags kund sÄ kan du fÄ hÄlla pÄ sÄhÀr i all evighet? "Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet", Hm, det var nog sÄnt hÀr som TS hade lite dÄliga erfarenheter av. "Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för [jag inte vill skicka stems] men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen." Redigerat 27 maj 2013 av Signia
pme (oregistrerad) Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Det borde i alla fall vara nÄgot som Àr klart innan man börjar. IngÄr det inte standardavtalen? Jag har lite svÄrt att tro att man inte vill ha nÄgon form av spÄrbarhet idag. Jag trycker inte ens att steams Àr nog. Det ska vara ett komplett projekt sÄ man om vid behov kan se att just denna sampling kommer frÄn paket X och ljud Y kommer frÄn synth X och att man vet att det finns licenser och att alla gitarrer Àr svanmÀrkta och att inga djur har blivit skadade under inspelningen.
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 No steems!!! Börjar dock kÀnna mig gammalmodig och hoppas vara helt slut i branchen nÀr den nya generationens sÀtt bryter mark. FörutsÀtter att den mesta elektroniska musiken idag levereras som steems med tanke pÄ alla DJ:s remixar och livegig!? Piiiz!
Bullerbyn Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Fattar fan inte ens vad ni pratar om? HÀr levereras fÀrdiga mixar. HÄller mig dock till vÄldspunk och hÄrdare konstigheter.
DMM Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 (redigerat) SÄ du Àr den som ska bedöma huruvida mixarens resultat (rum osv) behöver rÀttas till, samt hur? och dÀrför ber du ibland om stems eller ber kunden mixa om sÄ det lÄter bra enligt din bedömning? Och du sÀger till kunden att han fÄr INTE Àndra pÄ annat Àn det du bett om? Syftet med 'mastringen' Àr att korrigera, sÀger du, för mixare har "lite olika kunskapsnivÄer"? och Àr det "fel" slags kund sÄ kan du fÄ hÄlla pÄ sÄhÀr i all evighet? "Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet", Hm, det var nog sÄnt hÀr som TS hade lite dÄliga erfarenheter av. "Jag vet att det finns en del mastringstekniker som hatar mig för [jag inte vill skicka stems] men jag resonerar som sÄ att min mix Àr som jag och kunden vill ha det och masteringstudion fÄr allt arbeta med vad dom fÄr utan att kunna sÀtta för stor prÀgel pÄ mixen." Ja, om en kund skickar material till mig för att jag ska mastra, vilket Àven innefattar bedömning av mix (brukar vara uppskattat), sÄ sjÀlvklart ska jag bedöma hur slutresultatet bör kunna bli utifrÄn materialet som skickats till mig. Vad trodde du man börjar med i en mastring-process? Vad han eller hon gör med sitt mixrum bryr jag mig inte om. Du missförstod mig: AlltsÄ, nÀr jag sitter och mastrar för kunds rÀkning, och jag upptÀcker t.ex. en frekvens som jag inte kan Àndra pÄ utan att förstöra omkringliggande instrument etc, sÄ ber jag helt enkelt kunden ordna till det i mixen. Normalt sÀger jag vilken/vilka frekvenser det handlar om och vilket instrumet etc. det berör, samt vad som ska göras dÄ jag inte kan lösa det (utan STEMS) utan att förstöra nÄgot annat i mixen. I det lÀget ber jag kunden/mixaren att INTE Àndra pÄ andra saker i mixen dÄ det kan förstöra det arbete jag redan lagt ned pÄ mastern. En eller flera timmars arbete kan ha passerat redan, och tid Àr pengar, precis som för vilken egenföretagare som helst sÄ mÄste pengarna rulla in nÄgonstans ifrÄn. MEN du kan ge dig fan pÄ att kunden INTE vill betala DEN EXTRA tid man lÀgger ned för att en kund INTE lyssnat! Jag vet inte om du Àr medveten om det, men ALLT kostar. Ring en elektriker, en rörmokare, en snickare, en web-tekniker, ja vem du vill, för alla som arbetar professionellt tar betalt, och oftast per timme INKL. startkostnad. Det Àr jÀkligt lÀtt för folk att gnÀlla om saker och ting, men att behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, DET kostar pengar (arbetstid). NÀr ovanstÄende lÀge visar sig, sÄ Àr STEMS en gudagÄva! Redigerat 27 maj 2013 av DMM
D Vibe Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Det hÀr verkar handla om kommunikationsproblem i första hand. 3
lonewind Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 NĂ€r jag mixar Ă€r det 1 av 10 som vill ha steams (jag tittar pĂ„ dig Chris Michols) - sĂ„ jag skulle vĂ€l sĂ€ga att det inte tillhör vanligheterna. GĂ€llande mastring sĂ„ föredrar jag Ă€ven dĂ€r en fĂ€rdig mix framför steams, om det Ă€r inte Ă€r sĂ„ att mixen Ă€r katastofalt dĂ„lig, men dĂ„ Ă€r det ofta bĂ€ttre be om ommix. /Jon Förstod att jag skulle bli indragen i det hĂ€r đ Vill bara förtydliga att mitt behov av stems inte har nĂ„got att göra med mastring.
Signia Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 (redigerat) Ja, om en kund skickar material till mig för att jag ska mastra, vilket Ă€ven innefattar bedömning av mix (brukar vara uppskattat), sĂ„ sjĂ€lvklart ska jag bedöma hur slutresultatet bör kunna bli utifrĂ„n materialet som skickats till mig. Vad trodde du man börjar med i en mastring-process? Vad han eller hon gör med sitt mixrum bryr jag mig inte om. Du missförstod mig: AlltsĂ„, nĂ€r jag sitter och mastrar för kunds rĂ€kning, och jag upptĂ€cker t.ex. en frekvens som jag inte kan Ă€ndra pĂ„ utan att förstöra omkringliggande instrument etc, sĂ„ ber jag helt enkelt kunden ordna till det i mixen. Normalt sĂ€ger jag vilken/vilka frekvenser det handlar om och vilket instrumet etc. det berör, samt vad som ska göras dĂ„ jag inte kan lösa det (utan STEMS) utan att förstöra nĂ„got annat i mixen. I det lĂ€get ber jag kunden/mixaren att INTE Ă€ndra pĂ„ andra saker i mixen dĂ„ det kan förstöra det arbete jag redan lagt ned pĂ„ mastern. En eller flera timmars arbete kan ha passerat redan, och tid Ă€r pengar, precis som för vilken egenföretagare som helst sĂ„ mĂ„ste pengarna rulla in nĂ„gonstans ifrĂ„n. MEN du kan ge dig fan pĂ„ att kunden INTE vill betala DEN EXTRA tid man lĂ€gger ned för att en kund INTE lyssnat! Jag vet inte om du Ă€r medveten om det, men ALLT kostar. Ring en elektriker, en rörmokare, en snickare, en web-tekniker, ja vem du vill, för alla som arbetar professionellt tar betalt, och oftast per timme INKL. startkostnad. Det Ă€r jĂ€kligt lĂ€tt för folk att gnĂ€lla om saker och ting, men att behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, DET kostar pengar (arbetstid). NĂ€r ovanstĂ„ende lĂ€ge visar sig, sĂ„ Ă€r STEMS en gudagĂ„va! Vad jag tror man börjar med i en mastringsprocess? Ăverlag att montera alla lĂ„tar till en skiva. Om nĂ„n/nĂ„gra av lĂ„tarna har en enhetlig klangfĂ€rg som inte stĂ€mmer överens med övriga sĂ„ kan man anvĂ€nda lite EQ och/eller nivĂ„justering för att skapa en enhetlig ljudbild för skivan. Det Ă€r Ă„tminstone vad mastring varit de senaste 60-70 Ă„ren. All annan företeelse av mastring Ă€r förhĂ„llandevis överflödig. För dig kanske mastring att man 'rĂ€ddar mixare frĂ„n deras okunskap'? Det lĂ„ter sĂ„, nĂ€r du sĂ€ger mastring Ă€r att âkorrigeraâ, och ge mixaren tillsĂ€gelser om vad han ska Ă€ndra för att hans egna mix ska kunna funka. Att bedöma hur slutresultatet bör bli, som du sĂ€ger, Ă€r definitivt att ta befĂ€let över projektets slutresultat.  Om mixaren sĂ„g nĂ„got som ett problem i sin mix, sĂ„ korrigerar han ju det sjĂ€lv, i mixen. Den mix du fĂ„r torde ju vara den mix som mixaren Ă€r nöjd med. Varför skulle han annars skicka den till en mastrare? FĂ„r han inte till problem i mixen tar han ju in en annan mixare som hjĂ€lper till, inte en mastrare.  I trĂ„den verkar det som kunden inte vill betala nĂ„n för att forma om hans mix till nĂ„t annat Ă€n vad han sjĂ€lv avsĂ„g. SĂ„ det Ă€r ju bara konstatera att TS skulle vara âfelâ kund, att du skulle behöva hĂ„lla pĂ„ fram och tillbaka med han i all evighet â som du sjĂ€lv sa â för att kunden âinte fattar vad som behövs görasâ typ.  âAtt behöva sitta och be om nya mixar för att en kund inte lyssnat, eller inte gjort som man bett om, det kostar pengar och arbetstidâ .. sĂ„ du mĂ„ste ge förhĂ„llningsorder till kunden, för kunden fattar inte bĂ€ttre, kunden har inte rĂ€tt, Ă€r dĂ„ligt organiserad, behöver rĂ€ddas frĂ„n sin bristande mix osv. LĂ„ter inte som du Ă€r van vid rutinerade kunder direkt.  AlltsĂ„, man förstĂ„r att du vill mastra folks inlĂ€gg/Ă„sikter med, men det kanske vore bra om du inte fördĂ€rvade den hĂ€r trĂ„den med att gĂ„ pĂ„ folk och topprida dom, i vanlig ordning. TS har nog förstĂ„tt att om han ger dig lillfingret sĂ„ kan du ta halva produktionen. SĂ„nt vill han inte ha, och han undrar bara hur vi andra gör nĂ€r vill förhĂ„ller oss till folk som vill ta lite befĂ€l över ens egna projekt. Det hĂ€r verkar handla om kommunikationsproblem i första hand.Verkligen. Redigerat 28 maj 2013 av Signia 2
Soundprocessingstudio Postat 28 maj 2013 TrÄdstartare Postat 28 maj 2013 TS har nog förstÄtt att om han ger dig lillfingret sÄ kan du ta halva produktionen. SÄnt vill han inte ha, och han undrar bara hur vi andra gör nÀr vill förhÄller oss till folk som vill ta lite befÀl över ens egna projekt. Visst Àr det pÄ det viset.
DMM Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Vad jag tror man börjar med i en mastringsprocess? Ăverlag att montera alla lĂ„tar till en skiva. Om nĂ„n/nĂ„gra av lĂ„tarna har en enhetlig klangfĂ€rg som inte stĂ€mmer överens med övriga sĂ„ kan man anvĂ€nda lite EQ och/eller nivĂ„justering för att skapa en enhetlig ljudbild för skivan. Det Ă€r Ă„tminstone vad mastring varit de senaste 60-70 Ă„ren. All annan företeelse av mastring Ă€r förhĂ„llandevis överflödig. Suck! LĂ„nga, fina inlĂ€gg, Signia. Javisst, du har helt rĂ€tt i allt du sĂ€ger!
laban1 Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Hur ser ni pÄ stems? skickar ni de eller Àr det fÀrdig mix som gÀller sÄ fÄr de pÄ masteringen göra vad de kan för att förbÀttra? Googlade mastring i Sverige för ngn mÄnad sedan, och de stora mastringshusen verkar uttryckligen inte vilja ha stems, i trÄden verkar verkar problemet vara det omvÀnda. Vad har jag missat?
DMM Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 (redigerat) @SIGNIA! Vi kan vĂ€l leka en lite gissningslek, Signia, Ja det gör vi! Undrar vem som skrivit nedanstĂ„ende, kan du gissa? [Edit: tillĂ€gg] Levels Try to not exceed -3 dBFS peak on a peak meter on the highest peak of the mix. Low levels are perfectly acceptable in a 24 bit system. Once you see that the highest peak is in the range of, say, -10 dBFS to -3 dBFS, then from that point on, if you can hear it, the low level passages are ok. Preserve dynamic range! Assume that if anyone is going to ruin the master, let it be me (the mastering engineer). If the mix sounds good, then soft passages automatically are NOT too soft. Of course, if you think a soft passage sounds too soft in the mixing, then of course try to fix that during the mixing. But these can easily be dealt with and often more efficiently in mastering, as we have the context of the album in mind. If you have a VU meter, use it. With a sine wave, adjust it so 1 kHz, 0 VU is equal to -20 dBFS on the peak meter. Use the VU, ignore the peak, and you'll start making better mixes. Professional mixing engineers never get caught with their pants down when they produce the Gang of Four. This is even better than Vocal Up/Vocal Down and is not any more work. Here's the key: You produce up to four synced stems. In a time pinch, you can produce only the first two or three.  Stem #1. TV (thatâs instrumental plus chorus or background vocals). Stem #2. Lead Vocal(s) (plus its reverb of course ---basically muting everything else). Stem #3. Full Mix (thatâs what I will use unless there is a problem, and it's also a reference to prove that #1 and #2 were made correctly). Stem #4. Instrumental (by adding this to #1 we can reduce the chorus level. By subtracting this from #1 we can increase the chorus level. By subtracting this from #3 we can increase lead and chorus. And so on! Synchronized stems are produced by running a separate mix pass from the same starting sample each time without changing any gains. You mute the tracks that you don't want to hear. That way any reverbs or other processing which were applied on the full mix remain on the stems. Don't be afraid if the vocal-only version has 1 minute of blank at the head, that's part of the design! In mastering, the sum of Stem #1 and Stem #2 at unity gain = Full mix. If we want lead vocal down, we just take the level of Stem #2 down a hair. And through other combinations we can control instruments or all vocals. In mastering, if a vocal is sibilant, we can apply a de-esser just to the vocal track, which is less of a compromise than de-essing the full mix. If a bass instrument needs to come up, we can equalize the instruments without making the vocal any bassier. And so on. Many mix engineers argue (correctly) that if they are using bus compression the stems will not reflect the same sound they got on the full mix. This is true, if you are doing strong bus compression, the interaction between the peaks of the mix and the individual elements will not be the same when using stems. In that case, a legitimate gang of four cannot be produced!  The gang of four protects you and your clients in many ways. It gives you archive options and alternative options. It gives you the TV mix the client forgot to ask for but requests six months later! It allows cleaning up dirty words without dropping the music out. Develop the discipline to do the gang of four. You won't be sorry! When, Why, and How to Make Stems I've definitely reached the conclusion that the less compromise you can make in the mastering process, the better the result. Mixing is mixing and mastering is mastering, and you should make the very best, finished mix that you can before sending it to mastering. Stems in mastering are not meant to be a substitute for a bad mix, nor a "mix fixer", but they can be used in the mastering process to polish or aid a very good mix with less compromise than a full mix. The case of vocal up/down is a clear one where the mix is otherwise preserved, but the mastering engineer can tweak the lead vocal if the mastering processing seems to affect the vocal/instrument relationship, or the producer thinks twice about the vocal level, or some word somewhere needed to be punched but someone forgot. The mastering engineer is not a closet or frustrated mix engineer, we treat the stems as safeties or convenient means to an end, not as infinite "remix opportunitites". In more severe cases, you may have produced an otherwise great mix, but you had a little trouble with your monitoring and produced too little bass instrument, too much kick, and the lower midrange is a little bit muddy. This is a potentially bad (not lethal) combination for mastering and if the client has time, I recommend a remix. But in situations when time is tight, I have asked the client for stems, and the results have ALWAYS been better than if I had mastered from the combined two-track. In mastering, the question comes whether I should first remix the stems in a remix session, then master-----or remix and master in one step. The more stems, the more it becomes a true remix, and the more inclined I would be to put on my mixing hat and mix first, then master. But with only 3 to 6 stereo stems, I find that I can get excellent results mastering with "supplementary mixing" going on. I'm mostly concentrating on mastering, using the stems to aid in the goals of mastering without compromise, such as using the vocal stem when de-essing is needed instead of de-essing and compromising the entire mix. Or equalizing the bass instrument instead of using overall bass frequency eq on a full mix, which has less compromise on the vocal, keyboards, etc. Of course, this kind of precision is usually not needed, and I master from the full mix more than 90% of the time. For example, the mastering processing is going to affect the clarity of the midrange and through "slop" will probably leak down into the bass region, hopefully for the better. But in the case of this lopsided mix I just cited, the mastering processing could easily make one range better while making the other worse. Is this idea of mastering from stems heresy? It's certainly a dangerous technique if placed in the wrong hands. You can end up with a less than ideal mix or less than ideal master if the mastering engineer does not think holistically. But if placed in the hands of an experienced mastering engineer, I think mastering from stems can produce a subtly better product or do it more efficiently. Producing stems the first time in the mix session reduces the number of calls for a costly and inconvenient remix! An ounce of prevention is worth a pound of cure. SĂ„ dĂ€r, Signia, fortsĂ€tt nu med det du Ă€r bĂ€st pĂ„, nĂ€mligen att kasta skit och irritera dig pĂ„ bĂ€ttre vetande, och denna gĂ„ng kastar du Ă€ven skit pĂ„ den som skrivit ovanstĂ„ende (sĂ„ tĂ€nk efter rejĂ€lt) ....  ...eller sĂ„ kan du krypa till korset och lĂ€ra dig nĂ„got, men jag tror inte du Ă€r sĂ„ pass smart, tyvĂ€rr... Redigerat 28 maj 2013 av DMM
Jon Rinneby Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 (redigerat) HÄller med DMM gÀllande att man visst kan gÄ in och tycka till om mixen. Mastringsteknikerns roll har idag fÄtt en lite ny betydelse, jÀmfört med hur det sÄg ut förr, och med detta större krav och förvÀntningar frÄn kunden. Om jag fÄr en mix jag kÀnner att jag inte kan mastra, berÀttar jag varför och hur detta kan ÄtgÀrdas. Detta Àr ofta vÀldigt uppskattat och leder mÄnga gÄnger till ett bÀttre slutresultat. /Jon Redigerat 28 maj 2013 av Yllet
Valle Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Mastringsteknikerns roll har idag fĂ„tt en lite ny betydelse, jĂ€mfört med hur det sĂ„g ut förr Ăntligen! Jag undrade just nĂ€r nĂ„gon förĂ€ndring skulle ske. ... Pre 1980  Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nĂ„gorlunda fritt, svĂ€ngrum i frekvens(-omrĂ„det), ljudnivĂ„, tid och rum.  Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet sĂ„ att det dĂ„ och dĂ„ "peakar pĂ„ det röda", utan att för den skull fĂ„ med gnisslet frĂ„n hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att lĂ„ga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vĂ€nster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.  Pre 1990  Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nĂ„gorlunda fritt, svĂ€ngrum i frekvens(-omrĂ„det), ljudnivĂ„, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det lĂ„ter "fetare" Ă€n konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.  Mastring: Bli förnĂ€rmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivĂ„peakarna till -0,5dB, slĂ€ng in PQ-koderna och höj priset pĂ„ dina mastringstjĂ€nster.  Pre 2000  Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nĂ„gorlunda fritt, svĂ€ngrum i frekvens(-omrĂ„det), ljudnivĂ„, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det lĂ„ter "fetare" Ă€n konkurrentens senaste alster. AnvĂ€nd förinstĂ€llningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istĂ€llet all sĂ„ng genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gĂ„tt förlorad.  Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinĂ€rt konstnĂ€rligt, vetenskapligt och oumbĂ€rligt för musikindustrin. AnmĂ€rk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingĂ„r i din egen verksamhet.  Pre 2006  Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svĂ€ngrum, nivĂ„ och tid. Bounca allt utom "thump", gĂ€rna till ett monospĂ„r, och lĂ„t det sedan hĂ€nsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det lĂ„ter mer uttröttande Ă€n konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX pĂ„ hela underlaget tills varje stereokanals vĂ„gform (i utzoomat lĂ€ge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel Ă„tgĂ€rdar du detta med att sĂ€nka regeln för tröskelvĂ€rde till en sisĂ„dĂ€r -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release pĂ„ 25 mikrosekunder.  Mastring: PĂ„minn omvĂ€rlden om hur extraordinĂ€rt konstnĂ€rligt, vetenskapligt och oumbĂ€rligt för musikindustrin ditt yrke Ă€r. Be lite vagt, men nĂ„got stolt, om ursĂ€kt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrĂ€mmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmĂ€ssig förĂ€ndring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingĂ„r i hans verksamhet.  Post 2006  Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gĂ„ in i menyn "mixningsmallar" och vĂ€lj en befintlig mall. LĂ€gg ut pĂ„ nĂ€tet.  Mastring: Behövs inte - fixas i mallen. đ
Valle Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 (redigerat) SĂ„ dĂ€r, Signia, fortsĂ€tt nu med det du Ă€r bĂ€st pĂ„, nĂ€mligen att kasta skit och irritera dig pĂ„ bĂ€ttre vetande, och denna gĂ„ng kastar du Ă€ven skit pĂ„ den som skrivit ovanstĂ„ende (sĂ„ tĂ€nk efter rejĂ€lt) .... ...eller sĂ„ kan du krypa till korset och lĂ€ra dig nĂ„got, men jag tror inte du Ă€r sĂ„ pass smart, tyvĂ€rr... Mikey ... Nu Ă€r det din fight mot Signia, men jag mĂ„ste flika in med att det knappast finns nĂ„gon relevans i vem som har skrivit ovan. Ăven om det sĂ„ Ă€r Katz, so what? Det Ă€r dina erfarenheter som ligger till grund för en del av diskussionen, inte Katzs erfarenheter. SĂ„vida du inte menar att du behĂ€rskar Katz erfarenheter lika mycket som han gör (och som han, ironiskt nog, ocksĂ„ Ă€r pappa till ...). BarasĂ„dĂ€riallhast. Edit: jag pĂ„stĂ„r för övrigt inte att det Ă€r Katz som har skrivit ovan. Jag vet inte. Och det saknar betydelse. Min poĂ€ng kvarstĂ„r. Redigerat 28 maj 2013 av Valle 3
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.