Jump to content
Annons

Mixa en av mina Produktioner / råa spår / stems /


crillemannen

Recommended Posts

Annons

Nej, jag skrev vid ett senare tillfälle att jag slutförde mixen på natten, jag var helt enkelt trött, samt att jag också skrev att mixen faktiskt var lite vass i studion. Trötta öron/hjärna skyller jag mer på!

Ja alltså spelar det ingen roll hur din "fina kurva" såg ut, eftersom den inte lät bra, eller har jag missat nåt? 🙂 Att du var örontrött, eller mixade låten mitt i natten har väl inget alls med saken att göra?

Jag skriver inte detta för att på något sätt j*vlas med dig, utan för jag inte alls håller med om att man kan förlita sig på frekvenskurvor, vilket borde vara uppenbart i detta fall.

Jag ser tre möjliga alternativ (men påstår inte att något är sant) till varför din mix blev som den blev (förutom eventuella bortförklaringar om trötthet etc...)

1. Du kan inte lita på ditt rum/din lyssning - Vad du hör hos dig, stämmer inte med verkligheten. (Jag tänker bland annat på denna tävling där du deltog och en liknande diskantproblematik uppkom - //forum.studio.se/index.php/topic/95746-mastringstavling-vinnare-utsedd/)

2. Du förlitar dig på "hur det bör se ut" och inte på "hur det faktiskt låter"

3. Du gillar kanske helt enkelt diskant musik.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså spelar det ingen roll hur din "fina kurva" såg ut, eftersom den inte lät bra, eller har jag missat nåt? 🙂 Att du var örontrött, eller mixade låten mitt i natten har väl inget alls med saken att göra?

/Jon

Ja, du har missat att en kurva kan se bra ut även om det finns enskilda delar i en mix som kan låta för jäkligt, och där kommer mina öron och tröttheten in i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen finns det ju så klart RMS, PEAK, A/B/C weight, respons etc..... Allt är inställningar som kan förändra kurvan överlag...

....hur man mäter är ju så klart viktigt....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har missat att en kurva kan se bra ut även om det finns enskilda delar i en mix som kan låta för jäkligt, och där kommer mina öron och tröttheten in i bilden.

? 😳 Se bra ut har alltså inget att göra med hur den låter, precis som jag sa.

Jag citerar mig själv från tidigare inlägg i tråden:

"Vad jag vill säga är alltså att man inte kan se om en låt låter bra eller dåligt, vilket du antydde i ditt tidgare svar"

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

@Yllet:

Ingen fara, jag tror inte alls du vill jäklas, så det är lugnt.

Hmm, den tävlingen mår jag fortfarande dåligt över, och det blev som det blev. Jag har betalande storkunder inom mastring, och det är aldrig några problem, så fan vet vad som hände där....

Jappz, jag gillar diskant, men som jag skrev långt tidigare så erkänner jag att denna mix var lite väl "diskantig" i gitarrer/cyms/hh, och till en sådan överdrift får det helt enkelt inte gå. Dagen efter jag lyssnade i studion så hörde jag det, usch.... 🤪 ....tröttheten, som nog alla känner till....

Dock så verkar många andra här gå åt andra hållet, som jag skrev tidigare, nämligen döda diskanten rejält, och det är ju inte heller bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Yllet:

Ingen fara, jag tror inte alls du vill jäklas, så det är lugnt.

Hmm, den tävlingen mår jag fortfarande dåligt över, och det blev som det blev. Jag har betalande storkunder inom mastring, och det är aldrig några problem, så fan vet vad som hände där....

Jappz, jag gillar diskant, men som jag skrev långt tidigare så erkänner jag att denna mix var lite väl "diskantig" i gitarrer/cyms/hh, och till en sådan överdrift får det helt enkelt inte gå. Dagen efter jag lyssnade i studion så hörde jag det, usch.... 🤪 ....tröttheten, som nog alla känner till....

Dock så verkar många andra här gå åt andra hållet, som jag skrev tidigare, nämligen döda diskanten rejält, och det är ju inte heller bra...

Att referenslyssna på likande material, snarare än att jämföra kurvor, är ett hett tips, något jag försöker göra mer och mer, då det är lätt att bli hemmablind när man sitter med samma låt för länge.

Sen vill jag understryka att det kan vara nyttigt att kika på hur andra låtar ser ut, men att lyssna är ändå det viktigaste.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

? 😳 Se bra ut har alltså inget att göra med hur den låter, precis som jag sa.

Jag citerar mig själv från tidigare inlägg i tråden:

"Vad jag vill säga är alltså att man inte kan se om en låt låter bra eller dåligt, vilket du antydde i ditt tidgare svar"

/Jon

Precis, där håller jag med, det går så klart inte att säga genom att titta på en kurva om det låter bra eller dåligt, däremot är det ett viktigt verktyg för mig vid mastring, inte för alla ljud i mixen, utan för att se och hålla frekvenserna "i schack" överlag så att säga, t.ex. LP/HP-filterna, eller dessa problemområden som faktiskt visar sig i en sådan kurva beroende på mätinställningar.

Som jag skrev tidigare så kan du se på de flesta mastrar att kurvan "överlag" följer ett visst mönster, men det är ju liksom helheten. Testa får du se med flera importerade låtar i samma genre.

Men, absolut, det går INTE att titta på en kurva för att bedöma enskilda ljud och dess frekvenser i en mix... Många ljud drunknar i kurvan, liksom, och därför skriver jag att kurvan som helhet/överlag är viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att referenslyssna på likande material, snarare än att jämföra kurvor, är ett hett tips, något jag försöker göra mer och mer, då det är lätt att bli hemmablind när man sitter med samma låt för länge.

Sen vill jag understryka att det kan vara nyttigt att kika på hur andra låtar ser ut, men att lyssna är ändå det viktigaste.

/Jon

Som du nu kanske hört, och som jag skrev, så mixade jag senast sådan här typ av rock under sena 80-talet [Edit:tillägg] ...om en smörigare, haha, och jag bad faktiskt här i tråden om tips på referenslåtar i "liknande stil" då jag inte är en "rocker", men fick inga svar 😠...

[Edit: tillägg]

Jappz, öronen och att lyssna är viktigast, ingen tvekan där!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

...eller så byter man helt enkelt ut BD + SD på lämpligt sätt 😊

Visst kan man göra det. Men om inte är van att mixa så finns det inga genvägar till att lära sig mixa annat än den hårda vägen. Lära sig mixa så bra det bara går med trummor som exempel. När man har gjort det så kan man börja med att trigga. Man ska inte tro bara för att man slänger på triggade så blir det automatiskt bra(finns gott om exempel även här på forumet). Man måste verkligen kunna mixa trummor för att få ett riktigt bra och övertygande resultat med triggade.

Link to comment
Dela på andra sajter

....sen beror det ju också på referenserna som lämnas, för det finns en jäkla massa skit-mixar där ute som cirkulerar, som inte låter bra alls, så även val av referens är av stor vikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man göra det. Men om inte är van att mixa så finns det inga genvägar till att lära sig mixa annat än den hårda vägen. Lära sig mixa så bra det bara går med trummor som exempel. När man har gjort det så kan man börja med att trigga. Man ska inte tro bara för att man slänger på triggade så blir det automatiskt bra(finns gott om exempel även här på forumet). Man måste verkligen kunna mixa trummor för att få ett riktigt bra och övertygande resultat med triggade.

Ja, absolut. Min första, och än så länge enda mix här, består av original-ljuden.

Det är först nu, i andra mix-versionen, som jag har börjat leka med att byta ut BD/SD, men det är för att jag inte gillar ljuden på BD/SD, samt att jag inte får fram det jag vill få fram, liksom, men det jag lyckades krama ur original-trummorna är jag ändå nöjd med.

Den här låten med dess ljud är rätt svårt att mixa vad gäller trummorna, speciellt om man inte är van att mixa, och jag hade det inte helt lätt heller ska jag säga...

Nej, även om man slänger på andra ljud så krävs det fortfarande mixkunskaper så klart, dock kanske det blir något enklare att mixa med rena ljud. Många har t.ex. velat strunta i "gate", men för mig är det en självklarhet att alltid lägga "gate" på allt utom overhead (eller där man önskar "bleed"), för att få bort skrammel och andra hörbara, ej önskvärda ljud. Ljuden blir renare och enklare att mixa/mixa-in i mixen.

Verktygen finns där av en anledning, och är man bara lite logisk i sitt tänkande kring verktygen och t.ex. mic'ar och vad de tar upp, så märker man snart vad man inte vill vara utan när man "städar" ljud/kanaler.

T.ex. så har jag en "gate" på virveln. Det är viktigt av flera anledningar. Först och främst försvinner skramlet, sen kan man ställa attacken på virveln, och ska man "trigga" så vill man inte ha en massa ljud som kan trigga det nya ljudet. Man får, i denna mix, vara noggrann med hur snabbt man stänger "gaten" igen, efter att den varit öppen. Man vill inte "knipsa av" för hårt och "tight", utan en mjuk men snabb stängning är av jag använde mig av i denna mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

....fortsätter på förra inlägget jag la in....

En del av mitt diskantproblem ligger i OH-kanalerna. För att slippa den dova/unkna/hårda virveln samt en del av pukornas frekvenser, och för att tillföra lite "luft/diskant/matta", så var jag tvungen att sänka nästan alla frekvenser utom just 7k och uppåt (som även de formades med EQ). Problemet här låg nog för min del i att jag höll volymen för hög på OH-kanalerna, gissar jag....

Jag ville även ha de fria puka-kanalerna fria från andra ljud i OH-kanalerna, så jag kunde "ratta" pukorna mer för sig.

[Edit: tillägg]

Jag gissar också på att för att lyckas rejält med OH-kanalerna, och mixen i sig, så krävs det en del automatisering av regelåkningar...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

....fortsätter...

Jag jobbade med regelåkningar på alla guror för att ge lite plats åt sången och solot. Jag körde också sidechain styrd av kicken som fick sänka min sub/lowmid bas något, och väldigt snabbt, medans DI-basen inte hade så mycket sub/low, utan tog hand om mid och upp.... [Edit: tillägg]....vilket bl.a. gör att man inte uppfattar när sub/low sänks snabbt i mixen på basen....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensgången i nämnd mix, snittvärde RMS hela låten: kurva.png

🥰

herrejesanes! 😳

ok sen man hämtat sig från den värsta chocken av den kurvan så måste jag i all välmening råda dig att se över din lyssning å ditt rum

det där är inte en obalans man kan missa ens när man är trött - eller så sitter du å jobbar med alldeles för hög volym så dina öron tappar all lyssningsförmåga

och oavsett om du tycker dig själv ha en korrekt lyssning måste du justera/kompensera den så du inte faller i den gropen igen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

....fortsätter...

Jag jobbade med regelåkningar på alla guror för att ge lite plats åt sången och solot. Jag körde också sidechain styrd av kicken som fick sänka min sub/lowmid bas något, och väldigt snabbt, medans DI-basen inte hade så mycket sub/low, utan tog hand om mid och upp.... [Edit: tillägg]....vilket bl.a. gör att man inte uppfattar när sub/low sänks snabbt i mixen på basen....

Låter komplicerat för att få en hyffsad mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att Signias kurva såg lite väl underlig ut, så jag plockade in wav-filen och fotade korrekt kurva... [Edit:tillägg]: utan "weight" och med C-weighted, RMS och peak... .... Men dessa kurvor ändrar dock inte att det fortfarande är för mycket 3k - 7k ca..... vilket tydligt syns...

image0.jpg

image1.jpg

image2.jpg

image3.jpg

image4.jpg

image5.jpg

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också frekvenskurvor är helt ointressant. Som Yllet sa. Du kan skylta med kurvor och vad du vill men låter inte din mix bra så gör den inte det punkt.

Skyltar inte med dom i detta fall, jag gillar inte att man postar felaktiga kurvor som visar på värre mätresultat än det korrekta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyltar inte med dom i detta fall, jag gillar inte att man postar felaktiga kurvor som visar på värre mätresultat än det korrekta...

Jag tycker du skyltar och gör tusen bortförklaringar om varför din mix lät illa men men.. Nu ska vi inte förstöra MIN tråd med att tjabbla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du skyltar och gör tusen bortförklaringar om varför din mix lät illa men men.. Nu ska vi inte förstöra MIN tråd med att tjabbla.

Det är jäkligt störande när någon modifierar fram en kurva som inte är korrekt, det hoppas jag att du förstår. Det är lite i stil med att smutskasta mig som mixare, och det uppskattas INTE!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt var bra intonerat men som du säkert vet så spelar de flesta in i dropade stämningar idag på gitarrer som är gjorda för vanlig stämmning. Då är oftast anslaget högt för att sedan sjunka ner i ton några milisekunder senare. Ett jäkla irriterande problem. Jag skall se om jag kan fixa en gitarr med evertune stall så kanske man blir av med problemet :/

Mycket väl känt problem ja!

sexsträngade guror är inte byggda för det där.

Mensuret är för kort och strängarna blir på tok för lösa att lira på om man kör med orginal.

Tjockare strängar blir bara jobbigt att lira med så det är ingen option heller!

Rätt gura för ändamålet!

Köpa en baritone kanske!?

Jämn och fin inspelning är det i alla fall!

Jag gillade överhänget som fasen!

Bra jobb där!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om kurvan ser fel ut men det låter bra så är det alltså inte okej då eller. 😳

Det kan vara ok, eller inte, det beror på vilken lyssning och var man själv och andra kommer att lyssna. Det kan låta kanon hos dig, men kurvan kan skvallra om att det kan låta för jävligt i ett PA t.ex, vilken min mix garanterat gör, alltså kommer att låta skrikig, och det syns mycket väl på mina kurvor jag postade...

Det är lite av en referens, i alla fall för min del....

[Edit: tillägg]

...efter baspuckeln, med början vid 2k och uppåt enligt mina bilder, bör kurvan ligga på ungefär samma nivå som vid 2k, fram till LP-dippen, till och med något lägre i nivå....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...