Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Och det där med att jag har ett fast pris på mixar, och att jag skulle prestera mindre.. förstår inte exakt hur du menar där? Det borde vara tvärtom? Om jag hade timlön på mixar, så skulle jag ju verkligen sitta föralltid med en mix, och även där inte bli nöjd ändå. Jag skulle tjäna mer, absolut.. men det känns inte rätt. Har jag ett fast pris, så pressar jag mig själv att göra det fortare, och har tryggheten av vetskapen av att kunden inte behöver betala mer för mina misstag. Get it?

Got it! Bara menade att om du fastnade med en mix (lätt hänt) och såg tiden rinna iväg och hade ditt fasta pris i bakhuvudet, så kanske det blev lite lättare att förlåta en sämre mix. Men allt är ju en individuell kostnadsfråga. Hade jag haft jobb hade jag föredragit löpande pris till ett i förbväg uppgjort maxbelopp. Men i min nuvarande situation hade jag älskat ditt fasta pris.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

..reagerar endast på den där grejen att en "producent" ..

Oj, jag blir uppriktigt förvånad och en smula orolig att poletten faktiskt inte trillat ner, trots att jag tycker att jag och flertalet andra varit tydliga, övertydliga. 😳

Om jag hade studio skulle jag inte anställa en sådan person som vägrar lyssna, och inte är läraktig. Nu har du tre saker till din nackdel istället för en:

1. liten erfarenhet, 2. ovilja att lära sig, 3. skakig verklighetsuppfattning. 🤪

Du får som sagt kalla dig vad du vill, kalla dig "producent med 10års erfarenhet"

och du kan också börja kalla marken för himlen och himlen för marken,

det är helt ok, frågan är bara hur du uppfattas av andra

Klart slut!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag blir uppriktigt förvånad och en smula orolig att poletten faktiskt inte trillat ner, trots att jag tycker att jag och flertalet andra varit tydliga, övertydliga. 😳

Om jag hade studio skulle jag inte anställa en sådan person som vägrar lyssna, och inte är läraktig. Nu har du tre saker till din nackdel istället för en:

1. liten erfarenhet, 2. ovilja att lära sig, 3. skakig verklighetsuppfattning. 🤪

Du får som sagt kalla dig vad du vill, kalla dig "producent med 10års erfarenhet"

och du kan också börja kalla marken för himlen och himlen för marken,

det är helt ok, frågan är bara hur du uppfattas av andra

Klart slut!

Alltså, killen måste ju inte bocka och säga "ja, just det" för att vi är av olika åsikter rörande vad som ingår i begreppet "producent" och "producera"...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har ni pojkar snöat in er för mycket, tycker jag 🙂 om gossen aka TS säger att han har producerat musik i 10 år, så ljuger han inte. Att "producera" betyder ju "tillverka" (typ..), och har han producerat musik, så har han gjort det. Sen om han har JOBBAT som producent, hör ju inte till frågan. Men som ni säger så kan ju folket i fråga missuppfatta när han säger att han har "producerat" musik. Jag hade nog valt att säga "jag har skapat min egen musik si-o-så länge".

Sen det där med om man får kalla sig producent eller inte, det är väl lite skitsamma. JAG anser att du ska få kalla dig producent, oavsett om du jobbar med det eller inte. Det är något du gör, du producerar.

Liknande exempel:

Du spelar gitarr - Du är gitarrist

Du fiskar - Du är en fiskare

Du går på kickboxning - Du är en kickboxare

Du går på gymnastik - Du är en gymnast

Listan kan bli lång, men jag tror ni fattar poängen. Du behöver alltså inte tjäna pengar på det, för att få bära den titeln.

Exempel som däremot INTE funkar:

Polis - Jag "polisierar"?

Brandman - Jag "brandmannar"?

Ser ni skillnaden? Det är en viss skillnad på ett adjektiv/verb och en jobbtitel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om det inte är ditt producerande som betalar din mat och hyra eller om du inte är signad etc så är du ju inte producent till titeln. Om du slutat gymnasiet nyligt så är du ju mest troligt "arbetssökande", "restaurangbiträde" (donken på Rådhustorget 😉 ) eller "full".

Du är ju fri att göra vad du vill så klart, men tänk på det på samma sätt som att du knappast skulle kalla den blonda tjejen i klassen för "fotograf" för att hon lägger ut svartvita bilder på löv på Instagram, eller killen som trimmar moppen ute i Sävar för "mekaniker".

Sen känns det rätt onödigt i det stora hela. Nu har de 2 senaste sidorna av inlägg typ bara handlat om ditt "CV". Och du kommer ju inte att hamna (mest troligt) i en jobbintervju-situation med "Bosses Rihanna-pitch AB"som producent med månadslön. Du måste ha en bra produkt och jobba dig uppåt. Det blir ju inga "jaha hej, vart ser du dig om 5 år?".

Har du så att du kan visa upp att du är jävligt grym på att producera och träffar rätt folk så skiter de ju fullständigt i om du kallar dig "producent" eller "maskodlare" och de bryr sig ju heller inte om du har hållit på med det här i 10 år eller 2 år - har du det de vill ha så finns någon som är intresserad att betala dig för det, även om det är dynga i början. Med tiden så kommer du ju att bygga upp en katalog som blir mer och mer eftertraktad. Givetvis får du öppnare öron åt ditt håll om du kan visa att du har producerat på professionell nivå än din klon från Säffle som inte har det.

Jag kan ge ett exempel. Killen som proddade Agnes "Release Me" heter Felix. Han gick Kulturama, satsade som satan, och när utbildningen var slut så ringde han personligen upp alla förlag som han kunde hitta i Sverige och bad om ett möte (kanske bjuda på lunchen eller vad som helst - alla måste ju äta) bara för att få spela upp material. Till slut fick han napp och har jobbat sig upp därifrån. I början var han ju nobody utan märkbar erfarenhet, nu är det roligare när han kan stoltsera med ett antal hits.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel: Jag började spela cello när jag var drygt sju år gammal (gitarren fick vänta tills jag var tio). När jag var nio eller tio år fick jag i läxa av min cellofröken att skriva ett eget litet stycke till mig och några flickor som spelade fiol. Således knåpade jag följande vecka ihop en lättsam bagatell i D-dur.

skåden!

den nye mozart!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du tog fasta på Demonproducentens uttalanden tidigare. Jag tror (hoppas) inte att det riktigt var så han menade.

huh?

vilket?

Om en producemt jobbar pro bono, är han ingen producent då?

han måste väl snarare vara producemt va?

on topic: det handlar inte om att förbjuda nån att kalla sig nåt - det handlar om hur det kommer tas emot hos en arbetsgivare

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur mycket måste man "jobba" då, för att få kalla sig producent? Har du satt en egen godtycklig nivå? Hur hög är den? Och de som ligger på högre nivå än din, är de superduperproducenter?

En gång i tiden "jobbade" jag som producent. Är jag producent?

Allting är relativt, ungefär som med folk som sjunger falskt. Det beror sig så att säga på vem mottagaren är. Terrors kunder ser säkert honom som en duktig producent, medans Demonproducentens kunder kanske inte nöjt sig med Terrors meriter.

Så jag skulle säga att det handlar om mottagarens/kundens förväntningar. Det finns ju ganska många yrken som inte är några officiella titlar, utan något man gör. Jag skulle t ex kunna starta en bilverkstad eller sätta ut annonser som livs-coach imorgon och kalla mig för bilmekaniker eller livs-coach. Kunderna skulle kanske inte bli så nöjda med mina insatser, speciellt inte de som lämnar sina bilar till mig, men vem kan säga att det egentligen är rätt eller fel av mig att titulera mig som jag gör?

I övrigt sällar jag mig till den skara här som anser att TS nog ska tänka igenom hur det låter för de eventuella arbetsgivaren han presenterar sig för. Att säga att man har 10 års erfarenhet som producent när man är 18 uppfattas nog som oseriöst av de flesta, även om man är egentligen inte ljuger och dessutom är superbegåvad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att man har 10 års erfarenhet som producent när man är 18 uppfattas nog som oseriöst av de flesta, även om man är egentligen inte ljuger och dessutom är superbegåvad.

Jag tycker du representerar avundsjuka.

Jag uppträdde offentligt första gången när jag var sex. När jag var åtta fick jag mitt första gage som översteg 500 SEK. När jag var tolv hade jag medverkat i TV, radio (såväl i on location som i studio) och tidningar runt om i Europa.

Jag är ingen, och blev aldrig någon kändis. Om jag kallade mig sångare och artist när jag var tolv, hade det varit oseriöst av mig?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppträdde offentligt första gången när jag var sex. När jag var åtta fick jag mitt första gage som översteg 500 SEK. När jag var tolv hade jag medverkat i TV, radio (såväl i on location som i studio) och tidningar runt om i Europa.

Wow, även om du inte blev känd och även fast jag inte har hört din musik så är det där rätt imponerande!

Link to comment
Dela på andra sajter

huh?

vilket?

(...) det handlar inte om att förbjuda nån att kalla sig nåt - det handlar om hur det kommer tas emot hos en arbetsgivare

Jag syftade på ditt inlägg #97. Crillemannen (som förövrigt inte ser mina inlägg) verkade ta ditt inlägg som att du menade att man inte kan kalla sig något förrän man har uppnått dina/andras "nivåer".

Om jag sa att man inte kunde kalla sig för producent förrän ens årsinkomst var två miljoner netto, hade du köpt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du representerar avundsjuka.

Jag uppträdde offentligt första gången när jag var sex. När jag var åtta fick jag mitt första gage som översteg 500 SEK. När jag var tolv hade jag medverkat i TV, radio (såväl i on location som i studio) och tidningar runt om i Europa.

Jag är ingen, och blev aldrig någon kändis. Om jag kallade mig sångare och artist när jag var tolv, hade det varit oseriöst av mig?

Vad tycker du själv? Du skriver ju på din hemsida att du varit i musikbranschen sen mitten på 80-talet. Hur gammal var du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du själv? Du skriver ju på din hemsida att du varit i musikbranschen sen mitten på 80-talet. Hur gammal var du då?

Som sagt, min musikaliska bana började redan i mitten på sjuttiotalet. Det jag skriver på min hemsida rör i huvudsak min business som låtskrivare.

Men ja, jag tycker att jag kunde kalla mig sångare/artist redan vid tolv års ålder.

Du svarade inte på frågan: Om jag kallade mig sångare och artist när jag var tolv, tycker du att det hade det varit oseriöst av mig?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, även om du inte blev känd och även fast jag inte har hört din musik så är det där rätt imponerande!

Så här i efterhand kan även jag tycka att det låter trevligt. Men när det begav sig tänkte jag på helt annat (som att jag hellre ville vara hemma med polarna etc). Och det är lätt att bli sentimental.

Men en sak som jag alltid hade med mig var att jag visste att jag "hade något" som inte nödvändigtvis alla omkring mig hade. Jag visste att jag var duktig på det jag gjorde (även om jag inte såg det som en business förrän många år senare).

Jag är säker på att du också känner på dig att du "har något" ... Kom då också ihåg att du inte behöver hippa utbildningar eller titlar för att visa vad du går för. Om någon har problem med sin "uppfattning" om dig bara för att du kallar dig producent, så får det inte hindra dig i att fortsätta göra vad du är bra på.

Det fanns en tid då jag sålde min själ i jakten på framgång och rikedom. Det började bra, men så hände något. Ett av problemen var att jag lyssnade för mycket på besserwissrar ...

Lycka till! 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon har problem med sin "uppfattning" om dig bara för att du kallar dig producent, så får det inte hindra dig i att fortsätta göra vad du är bra på.

Det fanns en tid då jag sålde min själ i jakten på framgång och rikedom. Det började bra, men så hände något. Ett av problemen var att jag lyssnade för mycket på besserwissrar ...

Dom orden tar jag med mig i jakten på lycka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pojkar.. ingen snoppmätartävlig. Varje tråd slutar såhär. Inte igen <3

Det är lugnt, vi blir snart avstängda en vecka. Valle för att han tidigare ibland haft lite svårt att skriva utan att använda ord som "kärring", "fjolla", "fitta", "jävla skvallerbarnrumpa" och liknande. Och jag för att det tydligen är smutskastning att påpeka för Valle att han använt de orden. Vet inte om Mats pm:at Valle om det än dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle för att han tidigare ibland haft lite svårt att skriva utan att använda ord som "kärring", "fjolla", "fitta", "jävla skvallerbarnrumpa" och liknande.

Du var tvungen, eller hur ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, min musikaliska bana började redan i mitten på sjuttiotalet. Det jag skriver på min hemsida rör i huvudsak min business som låtskrivare.

Ok, tänkte att det var en kort biografi i allmänhet, eftersom det står just "musikbranschen". Att vara artist och sångare är ju oftast typiskt att betrakta som att "vara i musikbranschen" 🙂

Men ja, jag tycker att jag kunde kalla mig sångare/artist redan vid tolv års ålder.

Du svarade inte på frågan: Om jag kallade mig sångare och artist när jag var tolv, tycker du att det hade det varit oseriöst av mig?

Självklart inte om du var en sångare och artist när du var tolv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var tvungen, eller hur ...

Du ville ju ha en offentlig motivering här, vilket Mats skrivit att han inte tänkte ge.

Kan du inte se det komiska i det här någon gång? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tänkte att det var en kort biografi i allmänhet, eftersom det står just "musikbranschen". Att vara artist och sångare är ju oftast typiskt att betrakta som att "vara i musikbranschen" 🙂

Valenzia Vision: "My name is Valentine (Valle) Pecovnik and I'm a Swedish songwriter and producer who has been in the business since the mid 1980s. ..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur fan orkar ni med den här jävla pajkastningen?! Det är ju inte första gången det här händer. Skärp er för fan och håll er till topic! Om ni har glömt, gå till sida ett och läs TS första inlägg. Ta era machodiskussioner i PM eller starta en egen tråd. Jeez.

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur fan orkar ni med den här jävla pajkastningen?!

Det här är lika mycket pajkastning som att du brunnäsar dig för vissa personer i den här tråden, vilket i sådant fall inte heller är On Topic.

Du väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur fan orkar ni med den här jävla pajkastningen?! Det är ju inte första gången det här händer. Skärp er för fan och håll er till topic! Om ni har glömt, gå till sida ett och läs TS första inlägg. Ta era machodiskussioner i PM eller starta en egen tråd. Jeez.

Men inlägg du just skrev funkar däremot inte alls att skicka som ett PM? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...