Jump to content
Annons

rekommendera bra allround-hi hat


evilrocker

Recommended Posts

Letar efter hi hat till mitt Tama starclassic med B/B-virvel. Mest för inspelning, men även live. Spanat in Zildjian A custom och K custom session och har lyssnat på Zildjians sajt men blir lite osäker på om K är för mörk och A för högljudd. Tips? Maxpris 4000kr ca.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svinnöjd med 14" A Custom Mastersound. Väldigt distinkt och briljant... vilket iofs. kan bli för tydlig ifall övriga cymbaler är mörka.

K tycker jag är lite mer resonant "kluckande", låter bra men inte allround på samma sätt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett litet inlägg mest för att följa tråden. Är intresserad av tips som dessa då jag har funderat på inhandla just en hihat för att kunna spela in det hemma. Min idé har varit att bara ha tex hihat och kanske en puka hemma då det är dessa jag tycker är svårast att få liv i när jag programmerar trummor. Ett helt trumset har jag varken råd, plats eller möjlighet (pga ljudnivå) att ha hemma i lägenheten men enstaka delar av ett set för trumpålägg skulle kanske vara möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera på om du vill ha en volymstark eller volymsvag hihat när du spelar in. Själv kan jag känna att hihaten lätt tar över och därför ska vara lite tunnare och tystare. Jag har 4 olika hihats, men den mest använda är faktiskt Sabian HH Groove Hats just för att den inte är så jäkla stark. Spelar jag in en trummis med lite bett och som vet hur man spelar på en stängd hihat så använder jag en som har lite mer diskant och tydlighet, en gammal UFIP i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera på om du vill ha en volymstark eller volymsvag hihat när du spelar in. Själv kan jag känna att hihaten lätt tar över och därför ska vara lite tunnare och tystare.

+1

Handlar mycket om man vill ha hi-haten som en ljus skitig matta, eller mer tight definierad och inte så slaskig. Man kan fundera på vilka musikstilar som ens hi-hats inte behöver klara av, så kan man utesluta lite alternativ.

Zildjian New Beat skulle jag föreslå som allround, en klassiker när det gäller att hantera alla stilar. Tyngre storebrorsan heter Zildjian Quick Beat. Zildjian A-custom låter lite glas-igare och mer hifi-diskant. Zildjian K är torra, mer dova, och är delvis handhamrade så det skiljer mer mellan olika exemplar av samma modell där. K smälter mer in i soundet medan ljusare hi-hats - new/quick beat eller a-custom - lägger sig ovanpå. 14 tum brukar räknas som standard-storleken. Mindre storlek: mindre volym, och ljusare tonhöjd.

Modeller speciellt för inspelning finns. Zildjian Special Recording Hats är väl kända för att funka bra. Låter likt New/Quick Beat, fast tunnare, aningen mörkare, inte så volymstarka.

Köp gärna begagnade om det går, så dom är in-spelade. Hi-hats går nästan aldrig sönder, och splitter nya har en tendens att låta lite klangigt, tar ett tag att spela in dom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för svaren, läste mycket om new beats (nya) många tycker dom är på tok för höga i volym. K custom är tydligen stock-knäckare, underlocket är större än överlocket, lyssnade på den här om dagen och gillade den inte alls. Är det sabian hhx? Har bara lyssnat lite på deras sida... men just nu lutar det åt a custom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...