Jump to content
Annons

Skillnad på Insert och Send-effekter


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Jag skall nu tyärr visa min kunskapslucka, men snälla kan någon på ett enkelt sätt förklara skillnaden mellan insert och send effekter?

Jag tror mig förstå att det handlar om var i kedjan - från rent ljud till utgångsljudet från mixern - effekten läggs till, men hur i praktiken påverkar det ljudet?

Tack på förhand för tålamod med en säkert banal, men för mig viktig fråga.

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är absolut ingen expert men jag började testa lite med detta för ett par dar sen o kolla lite info, och hitta då en bra förklaring på bl.a reverben (vet inte om de stämmer men) då förklarades det så som att vid ett "naturligt eko" om man t.ex spelar gitarr i ett rum, så hör man först ljudet från gitarren direkt till örat, och sedan hör man ljudet som går från gitarren - studsar på väggarna i rummet - och sedan till örat.

Och skillnaden mellan att lägga reverb på insert eller send kanalen var att om man lägger reverb direkt på insertkanalen får man bara det "blöta" ljudet, men om man lägger reverben på send kanalen får man istället både de "torra" ljudet och det "blöta" ljudet så som i ett naturligt eko.

Kan inte säga om det är rätt eller inte. Men när jag satt o testa lite med ett piano med exakt samma reverb och testa med både insert och send så märkte jag att reverben lät mer naturlig på send kanalen medans på insert kanalen kom ljudet mera rätt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här frågan var uppe redan förra veckan, sök på forumet på Send och/eller Insert, skrevs bra saker.

insert - behandlar hela signalen (i regel) vanligt till : EQ kompressor

send - då kan du mixa in den behandlade signalen (wet) med den obehandlade (dry)

vanligt till: delay och reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med send-effekter, är också att man kan skicka ljud från flera kanaler till samma effekt, så att man exempelvis inte behöver ha samma reverb som insert på varje kanal, utan kan tappa ljudet från 20 kanaler till ett reverb. Sparar mycket CPU-kraft - och så slipper man dessutom ratta in samma sak 20 gånger för de spår som ska upplevas som att de finns i samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...