Jump to content
Annons

Ny disk för audiofiler i MBP optibay, vad köpa?


flintan

Recommended Posts

Tänkte blåsa lite nytt liv i macbooken och köra ett tag till innan det blir en ny.. MacBook Pro (2011), 8Gb RAM, 120Gb SSD systemdisk. Har en 320Gb 5400rpm istället för DVD-läsare som jag tänkte byta till något större och snabbare nu.

Sitter och läser på div dataforum och liknande men blir inte riktigt klok på vad som kommer fungera bäst. Verkar som att det bör vara SATA II för att fungera bra via optibay. Sen vill man ju att den inte ska bli för varm och så, förutom att den bör passa rent mekaniskt och fungera stabilt för musikproduktion med övriga komponenter i datorn.

Har kollat på de här bl.a:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171422-seagate_intern_harddisk_thin_sshd_500gb_sata_25

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111606-seagate_intern_harddisk_momentus_xt_72001_500gb_sata_25_s

Någon som kör liknande setup? Tacksam för alla tips/synpunkter i övrigt. (Är hopplöst ointresserad av datorhårdvara men man måste ju ha en fungerande maskin för att kunna jobba..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte direkt från kineserna på ebay. Vill minnas att det landade på ~200 kr inkl frakt och ett usb case för dvd-läsaren. Det var väldigt tight med utrymme att få plats med hårddisken. Jag har hittills kört på den som blev över när systemdisken byttes till SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en MBP 2010 och en MBP 2012 båda med Optibay.

Och i båda sitter dubbla 750gb Seagate Momentus XT diskar vara den nyare körs via Raid.

Kan inget annat säga att dessa diskar är ruskigt snabba och pålitliga.

Nästan i samma hastighet som SSD diskar men en 10del av priset.

I Den nyare hade jag nyligen ett projekt uppe med 80 kanaler Audio och 40 kanaler AU-instrument på 64 i latency och den snurra hur fint som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en MBP 2010 och en MBP 2012 båda med Optibay.

Och i båda sitter dubbla 750gb Seagate Momentus XT diskar vara den nyare körs via Raid.

Kan inget annat säga att dessa diskar är ruskigt snabba och pålitliga.

Nästan i samma hastighet som SSD diskar men en 10del av priset.

I Den nyare hade jag nyligen ett projekt uppe med 80 kanaler Audio och 40 kanaler AU-instrument på 64 i latency och den snurra hur fint som helst.

Låter ju mycket lovande. Du har inte upplevt några kompabilitetsproblem? Om jag förstår rätt av det här databladet så är Momentus XT 750Gb disken SATA III? Har läst om folk som haft problem med just SATA III + MBP + optibay.. Men det kanske har löst sig med nya mjukvaruuppdateringar.

Gick det smidigt att få plats med disken i datorn rent mekaniskt? Fick karva bort en del plast när jag monterade den förra disken och det var verkligen på håret att det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni någon pålitlig länk (URL) att ge till vart ni beställde Optibay?

Jag köpte min för över två år sen så har ingen aktuell länk kvar. Men de verkar variera en del i kvalitet så ett tips är att kanske inte köpa den allra billigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

With the XT750 being a SATA III device you are going to have issues with it in the optibay and a Macbook. It just won't be usable. Nothing to do with the drive. Apple has restricted the capabilities of the optibay drive thus all SATA III drives perform oddly in the optibay. SATA II works fine.

Från: http://forums.seagate.com/t5/Momentus-XT-Momentus-Momentus/Momentus-XT-ST750LX003-issue-in-OptiBay-DVD-Bay-in-late-2011-MBP/td-p/142034

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju mycket lovande. Du har inte upplevt några kompabilitetsproblem? Om jag förstår rätt av det här databladet så är Momentus XT 750Gb disken SATA III? Har läst om folk som haft problem med just SATA III + MBP + optibay.. Men det kanske har löst sig med nya mjukvaruuppdateringar.

Gick det smidigt att få plats med disken i datorn rent mekaniskt? Fick karva bort en del plast när jag monterade den förra disken och det var verkligen på håret att det gick.

Har installerat samma setup i två datorer till och inga har visat tecken på att inte fungera korrekt. Hade inga problem att få plats med optibay. Dock i den nya MBP var det ett par special skruvar så den var lite trixigare att ta bort dvd ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...