Jump to content
Annons

Bästa orginal låt som Håkan Helstöld snott?


laban1

Recommended Posts

Ja, visst hängde det i luften? 🙂

Nu när bästa låt tema och Håkan Helstöld är på tapeten kan man ju inte låta bli att ställa sig denna fråga! Det kan vara text och/eller musik.

Skriv gärna också om det är: versen eller refrängen etc.

Jag börjar:

U2 - New years day = Det kommer aldrig va över för mig (vers)

Visst, jag vet det är inget nytt eller så, men någonstans ska man ju börja och New years day är en bra låt tycker jag.

Har du någon favorit?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Denna energi och tid människor (av någon anledning alltid musiker) lägger ner på att leta stölder som Håkan ska ha gjort, hur orkar ni?

Denna energi och tid människor (av någon anledning du i detta fall) lägger ner på att svara på trådar som man inte är intresserad av, hur orkar ni?

Sedan ska detta ses som en variant på "Bästa låten temat", det är inte så allvarligt menat.

Redigerat av laban1
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkigaste är nog att man inte får ta upp sådant här med låtstölder och dylikt utan att folk tror man är en avundsjuk hater. Alla kan ju inte gilla Håkans musik oavsett om den är stulen eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkigaste är nog att man inte får ta upp sådant här med låtstölder och dylikt utan att folk tror man är en avundsjuk hater. Alla kan ju inte gilla Håkans musik oavsett om den är stulen eller inte.

Precis! Det finns mycket som är konstigt när det gäller debatten, särskilt nu kring Håkan. Det som retar mig att musikjournalisterna är en skock rädda får som springer åt samma håll och ska tycka samma sak. Ledin t ex ska nödvändigtvis sågas oavsett om dom har gått på konserten eller inte.

Och när det gäller Håkan så är dom livrädda att stöta sig med "fansen", och skriver rubriker som att han återuppfinner sig själv.. eller något ditåt.

Och GP som startar en hel sektion om Håkan på webben, vad säger man om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Det finns mycket som är konstigt när det gäller debatten, särskilt nu kring Håkan. Det som retar mig att musikjournalisterna är en skock rädda får som springer åt samma håll och ska tycka samma sak. Ledin t ex ska nödvändigtvis sågas oavsett om dom har gått på konserten eller inte.

Och när det gäller Håkan så är dom livrädda att stöta sig med "fansen", och skriver rubriker som att han återuppfinner sig själv.. eller något ditåt.

Och GP som startar en hel sektion om Håkan på webben, vad säger man om det?

Journalister är den yrkeskår i sverige som har lägst förtroende bland allmänheten.

Det sjukaste med musikbranschen är att man pekar finger åt alla nykomligar och till viss del även erfarna där man förmedlar bilden av att du absolut inte får sjunga falskt och inte sno låtar, texter osv. Kolla bara på idol hur det funkar där. Och sen kommer Håkan som gör allt det som man inte sägs få göra, och då är beröringsskräcken är total.

Utan moral hade vi sluppit dubbelmoral 🙂

Och om vi skall återgå till trådens ämne så är det för många låtar som är stulna att det tar för lång tid att sätt sig in i vilken som låter ok 🙂

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

beröringsskräcken är total - Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar där?

Tex journalisterna är rädda för att skriva om detta av rädsla för hans fans, skivbolag etc. Man sopar det under under mattan, sen kommer ledin eller takida med en ny platta och då jävlar skrivs det saker som är på gränsen till vad som är lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om vi skall återgå till trådens ämne så är det för många låtar som är stulna att det tar för lång tid att sätt sig in i vilken som låter ok 🙂

Det är ett annan intressant vinkling, hur mycket som är Ok att sno?

2 takter musik kan man inte sno utan vidare ialla fall, det har ju prövats.

Någon som känner till fall som blivit friade?

Jag har tyvärr inget exempel på detta, hoppas någon annan har!

Två låtar som börjar lika dant är

gold finger (temat bond låt) och Moon river (som sjöngs av A Hepurn)

Detta är bara en takt (3 toner) men väldigt karaktäristiskt och

både titeln och "hooken" i låten.

Utan denna skulle det inte bli någon låt. Är det stöld?

http://www.youtube.com/watch?v=BOByH_iOn88

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst hängde det i luften? 🙂

Nu när bästa låt tema och Håkan Helstöld är på tapeten kan man ju inte låta bli att ställa sig denna fråga! Det kan vara text och/eller musik.

Skriv gärna också om det är: versen eller refrängen etc.

Jag börjar:

U2 - New years day = Det kommer aldrig va över för mig (vers)

Visst, jag vet det är inget nytt eller så, men någonstans ska man ju börja och New years day är en bra låt tycker jag.

Har du någon favorit?

Jag är förbryllad över hur du kan tycka att "Det kommer aldrig va över för mig" är stulen från "New years day"

Visst de har vissa likheter, men detta betyder ju inte att Håkan nödvändigtvis hört den låten. Jag menar att poplåtar kan av en slump låta rätt lika med tanke på att västerländsk popmusik följer ett visst mönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Journalister är den yrkeskår i sverige som har lägst förtroende bland allmänheten.

Det sjukaste med musikbranschen är att man pekar finger åt alla nykomligar och till viss del även erfarna där man förmedlar bilden av att du absolut inte får sjunga falskt och inte sno låtar, texter osv. Kolla bara på idol hur det funkar där. Och sen kommer Håkan som gör allt det som man inte sägs få göra, och då är beröringsskräcken är total.

Utan moral hade vi sluppit dubbelmoral 🙂

Ja det är väll bra nån utanför plastikt perfekt foran kan få credd. Vem vill ha Idol som musikkvalitativ måttstock?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sjukaste med musikbranschen är att man pekar finger åt alla nykomligar och till viss del även erfarna där man förmedlar bilden av att du absolut inte får sjunga falskt och inte sno låtar, texter osv. Kolla bara på idol hur det funkar där. Och sen kommer Håkan som gör allt det som man inte sägs få göra, och då är beröringsskräcken är total.

Jag håller absolut inte med där. Jag upplever det som att vi inom musikbranschen – i alla fall de med erfarenhet – snarare uppmuntrar kidsen/nyförmågor att "stjäla med stil" (får tolkas fritt så länge det inte tolkas som uppmaning till brott). Det är så man lär sig, och det är så man utvecklas.

Och sjunga falskt får man ju uppenbarligen, det är såklart inte förbjudet. Men det låter "fel".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut inte med där. Jag upplever det som att vi inom musikbranschen – i alla fall de med erfarenhet – snarare uppmuntrar kidsen/nyförmågor att "stjäla med stil" (får tolkas fritt så länge det inte tolkas som uppmaning till brott). Det är så man lär sig, och det är så man utvecklas.

Och sjunga falskt får man ju uppenbarligen, det är såklart inte förbjudet. Men det låter "fel".

Att lära sig covers är en bra träning på hur låtar är uppbyggda med mera. Och att influeras av någon och sedan försöka ta det till nästa nivå tror jag också är något bra, Men att bara sno rakt av då tror jag inte att man utvecklas så mycket, vare sig som låtskrivare eller textförfattare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkigaste är nog att man inte får ta upp sådant här med låtstölder och dylikt utan att folk tror man är en avundsjuk hater. Alla kan ju inte gilla Håkans musik oavsett om den är stulen eller inte.

Men det går ju igen i allt tyvärr. Man får inte ta upp Håkans bästa låtar utan att "diskussionen" går över i textstölder och falsksång. Det FINNS redan trådar för sånt här, använd dem. För bövelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett annan intressant vinkling, hur mycket som är Ok att sno?

2 takter musik kan man inte sno utan vidare ialla fall, det har ju prövats.

Någon som känner till fall som blivit friade?

Jag har tyvärr inget exempel på detta, hoppas någon annan har!

Två låtar som börjar lika dant är

gold finger (temat bond låt) och Moon river (som sjöngs av A Hepurn)

Detta är bara en takt (3 toner) men väldigt karaktäristiskt och

både titeln och "hooken" i låten.

Utan denna skulle det inte bli någon låt. Är det stöld?

http://www.youtube.com/watch?v=BOByH_iOn88

Hur är det med denna?

Ingen som har en åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

testa juridikavdelningen på flashback. finns mycket bra folk där.

Tackar för tipset! kollar lite där.

Har du eller ngn annan möjligen bra tips på forum för musiker?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...