Jump to content
Annons

GEQ Graphic Equalizer från Wave


MagnusEngdahl

Recommended Posts

Annons

Kommer eventuellt att få uppleva den på nära håll snart. Använder grafiska mjukvaru-EQ rätt mycket själv och det finns oerhört få bra såna. Men den här verkar bra, speciellt flat-top filtren verkar intressanta.

Kan återkomma då.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man provat lite snabbt. Den låter .. Waves standard.

Finns i två varianter, en Classic och en ”Modern”. I synnerhet Classic-varianten saknade liksom fräsch-het, lät lite nasal, lite smetig och plastig. Tycker det hördes att det är Waves gamla Q-equalizer modell som utgör motorn i den - i alla fall i Classic varianten. Det kändes i alla fall likt.

I Classic modellen kunde man ställa in Q-värdet från 0,25Q till 4Q, och 4Q är betydligt smalare än flat-top filtren i moderna varianten. Men i Classic-varianten har Waves implementerat deras gamla Q-algo där filtret blir smalare ju högre man ökar volymen. Kändes rätt märkligt på en grafisk EQ måste man säga. Då känns moderna modellen mer logisk.

Man kunde inte ställa in Q-värdet för flat-top filtren (moderna modellen), och ljudet av dom filtren är tydligt resonans-sjungande. Men lät ändå fräschare än Classic modellen. Påminde lite om linear phase-ringande. Var längesen man använde en hårdvaru grafisk EQ nu, men dom kanske ringer såhär mycket? Minns fasen inte.

Låg- o högpass filtren var lite väl flacka för min smak, typ -6db/oktav. Den funkar inte i Wavelab, kanske inte i ett fåtal andra program heller.

Den bjuder inte på några överraskningar, förutom att det är en detaljerad GEQ plus extra godis. Den hade bl.a. ett spektrum-läge som visar skillnaden i frekvenser mellan Left o Right. Men den lät .. inte så man blir direkt förälskad, även om den garanterat gör jobbet helt okej.

Kommer inte köpa den, men det har mest att göra med att jag känner jag trivs med den jag kört på hittills. Åtminstone till den dag jag lyckats tjata omkull Aleksey på Voxengo att göra en minimal fas version av deras grafiska Marvel EQ. Är nog rätt less på mig vid det här laget 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Flat-top?

---Inlägget redigerat---

Waves har tydligen gjort nån ny slags filterform, som finns i 1 av dom 2 varianter som GEQ levereras i (kollan videon ovan, från 32 sek). En mer fyrkantig och statisk än dom vanliga EQ-filtren. Dom kallar den tydligen flat top filter.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...