Jump to content

Recommended Posts

Tjenare alla glada lekmän och proffs!

Jag har kikat runt här i forumet och sett alla fina studios och alla grymma byggen med tips och hjälp.

Det har gjort att jag själv blivit inspirerad att slita ut min " studio " och göra den lite mer riktigt.

Den ligger i källaren med betong runt om ( ett gammalt garage) som jag skulle vilja "piffa " upp

Eftersom jag är väldigt newbie på detta område, så är jag väldigt tacksam för alla tips och all hjälp som jag kan få. Så ni som vill dela mer er av er kunskap för att göra detta bättre så TACK.

TÄnkte börja med slänga upp några bilder hur det ser ut idag så man kan se om det blir något skillnad från före / efter

post-30862-0-58353800-1366909811_thumb.jpg

Här är vänstra sidan ( no shit 😮)

post-30862-0-97479600-1366909888_thumb.jpg

Här är högersidan där väggen är, Är tänkt att slås bort och flyttas längst bort mot garage dörrarna

Så ja, ska börja med att rensa ut allt och börja med att måla osv.

Min plan är att göra detta på en lagom nybörja nivå... kan man det? 😮)

Några tips vad jag skall börja med. Tänka på osv.

"Utrustning"

* Dator: MacBook Pro i7 16gb

* Ljudkort: Focusrite Saffire pro 40

* Preamp: LA-610 MKII

* Mick: Röde NT1a

* Monitorer: Samson r6a

* Cubase 7

* Line 6 Floor Pod Plus

Tycker gärna till om utrustningen tips och frågor.

Tackar i förväg för all hjälp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Det första jag ser är att du sitter i ett hörn. Don't do that! Ett vanligt "misstag".

Jag skulle hellre sätta mig i mitten av väggen till höger om där du sitter nu, alltså samma vägg där lilla fönstret är.

Försök alltså inte hamna med en av högtalarna mot ett hörn. Det är det första jag skulle säga. Sen därefter, väggarna som du kommer ha på din vänster och högersida borde få lite behandling, t.ex Auralex-plattor, samt "hörnen", där skrivbordet och högtalarna står mot.

Är inget proffs men håller på att bygga upp studio själv igen efter några års frånvaro från musik så jag låter andra inflika här 🙂 Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, kul att du bygger!

Det är kanon att du har ett garage att husera i. Iochmed detta slipper du både den mest tidsödande, och tekniskt svåra biten i bygget, nämligen perverst mycket tanke på ljudisolering, och med det perversa mängder gipsskivor och knepig ventilation etc..

Du kan istället koncentrera dig fullt ut på att få ett rum som låter bra!

Mitt största tips är att lägga ut en enkel skiss över planlösningen som den är nu, och även hur mycket utrymme du kan "stjäla" när du slår bort väggen.

Med detta som startpunkt så är det sedan mycket lättare för dig att få konkreta tips på lösningar som kommer fungera bra, av personer här på forumet som redan gjort alla misstag.

Jag råder dig att inte ens börja måla om än, då det är väldigt troligt att du sedan kommer vilja konstruera akustikbehandling på många av de väggar du redan målat, och därav måla i onödan.

Det är enormt värt att tänka igenom hela planen tre gånger först innan du ens sätter igång, då man annars alltid kommer på saker i efterhand som man skulle vilja ha, eller smarta lösningar som är svåra att bygga in i efterhand. Med detta menar jag allt från rena konstruktionsplaner ända ner till var du vill ha mickablar, eldosor etc.

Men börja gärna med en skiss på planlösningen med mått!

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare,

Vad glad jag blir att det redan kommit in tips! SOm jag inte tänkt på, super. Typ som att inte måla i onödan smart! Ni ser hehe

Jag ska slänga upp bilder på planritning i helgen tänkte jag med mått.

Förstår, klart lättare att få någon ide på vad man kan göra då 😮)

"Hörnan" hänger jag med på. Ska flytta om helt och riva en vägg, och när det är gjort kanske något tips på placering av bordet.

Tack som tusan för visat engagemang!

Nu är det snart helg så då blir det ut och gigga och ner och riva i "projektet"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen, Hemma efter alla gig i helgen.och nu en ledig dag att vänta gött.

Angående mitt lilla projekt så har jag tänkt om lite. Jag har tänkt att börja med den ytan som redan är tillgänglig det som man nästan ser på bilderna. Har plockat ut allt ur rummet nu och tänkta sätta igång. Efterom jag suger på att rita i sketch up så får jag skriva måtten. Det är

Bredd 280 cm ( den sidan där fönstret är, där då skrivbordet är tänkt att stå)

Längde 415 cm ( där skrivbordet står på bilden)

Höjd 210 cm

Visst är det väll så att den korta sidan blir bäst att ha som skrivbords plats?

Skall jag lämna utrymme bakom skrivbordet mot väggen ?

Ha monitorerna en bit bakom?

Skall jag dämpa hela vägen eller bara bakom där monitorerna är?

Någon som har tips på vad man kan ha för golv?

Ja... vad börjar jag? Tacksam för tips! 😮)

Trevlig valborg! Rock on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag fått till någon form av skiss, Se bild

Väggen rakt framför skrivbordet, Är det bäst att regla upp en helt ny vägg (den befintliga är i betong)? Eller bara sätta absorbenter?

Screen Shot 2013-05-02 at 09.12.25.png

Screen Shot 2013-05-02 at 09.20.03.png

Så här osexigt är det nu. Och det är alltså väggen rakt fram. Skall man ha mellanrum mot den befintliga väggen? Skall det vara någon vinkel osv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag har min studio i en källare hemma hos mina föräldrar i ungefär samma storlek (ca. 3,30 x 4,80 x 2,20m) och lite olika sorters väggar.. så ungefär samma för och nackdelar..

Det viktigaste först och främst, skulle jag säga, är att se till att allt står symetriskt. lika långt till båda sidoväggarna.

Sen vill du dämpa "first reflection points". Det vill säga den punkten där ljudet från högtalarna studsar på väggen/taket mot dig. Man kan lätt räkna ut det med spegelmetoden:

Ungefär 2:15 in så berättar dom hur spegelmetoden funkar.

Vad ska man dämpa med då? Jag köpte bredbandsabsorbenter från just GIK acoustics..

Jag skulle avråda dig att köpa sk. foam från auralex eller liknande. Svindyrt och dämpar bara i de högsta frekvenserna. Då kan du lika gärna använda madrasser eller liknande, om du inte har spenderat en förmögenhet och massvis med timmar på att behandla själva väggarna eller taket. Men det är bara vad jag tycker 😉

Angående högtalarplacering. De ska ju som bekant stå i en liksidig triangel med din lyssningspossition.. Alltså lika långt mellan högtalarna som det är mellan dig och en högtalare.

Väggen och hörnen bakom högtalarna är också bra att dämpa.. gärna ännu tjockare då mycket bas hamnar just på den väggen och den vill du helst inte att den ska flyga omkring i rummet. Och om du inte har minst 1 meter till väggen bakom högtalarna så är det tillochmed bättre att verkligen köra in högtalarna i dämpningen på väggen bakom.

Om du skulle bygga en ny vägg så bör du isolera den för att undvika att det blir som en resonanslåda innanför väggen.. Har själv en oisolerad vägg på ena sidan.. Är den baktill eller på sidan är det lätt åtgärdat med att ställa en soffa eller liknande mot den.

Väggen bakom dig är väl inte riktigt lika kritiskt som väggarna vid högtalarna.. Men jag skulle rekomendera att dämpa dom också.. I små rum är det alltid bättre med dämpning än med diffusorer. Men väggarna i bak kan man som jag nämnde tidigare även dämpa med soffa och liknande. Och försöka få bort flutter etc..

Jag är väl ingen expert på akustik egentligen men delar bara med mig av de jag fått reda på och lärt mig när jag pysslat med min egna studio.

Och i slutändan handlar det ju alltid om att lära sig sina högtalare och sitt rum 😉

Ha en fortsatt trevlig helg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för den videon och infon! Nu har jag skaffat ljudabsorbenter. Eller rättare sagt byggt tillsammans med min farsa. 10 st som är 1,20 * 60 , ska placera ut dem i rummet efter de tipsen jag fick ifrån videon. Kan man på något vis mäta skillnaden på ett enkelt sätt?

Några andra tips hur jag kan sätta dem bäst?

Härligt med sommar!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja! 😄

Jag skulle sätta riktigt tjocka absorbenter dels bakom högtalare-monitor och sedan också vid sidovägg ner mot hörn, kanske snedda hörnet lite.

Svårt att visa men lite åt detta hållet: / ‾ ‾ \

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hundra år sen jag var här haha. Bra att du fick hjälp av videon iaf!

Ett bra tips, som jag läste nånstans, är att om man har högtalarna mot väggen är att ha absorbenter bakom dom och sätta högtalarna så nära som möjligt för att minska basrummel som kan uppstå om de står mot en hård yta. Så jag kör bakom högtalarna istället för skärmen, för det är mer ljud som stutsar bakom högtalarna som du vill ha bort.. Om man inte kan dämpa både och? 🙂

Sen skulle jag sätta en i varje hörn för att minska basen, man måste ha väldigt tjocka för att komma ner tillräckligt i frekvens men någonting är bättre än inget.. Sen är de väl väggarna vid öronen och taket ovanför som är viktigast.

Sen skulle jag satsa på en på väggen bakom också eftersom det ändå är ett ganska litet rum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för tipsen , som vanligt alltid lika kul när folk tar sig tid!

Här har jag satt upp lite dämpning som jag byggt , har 5 st till i samma mått jag tänkte ha upp. Någon i taket och väggen bakom. NÅgra synpunkter?

Tackar!!

img-9650.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser väldigt bra ut detdär måste jag säga. Snyggt jobbat!

Ja det är väl taket och sen bakom dig som jag skulle chansa på, sen får du testa dig fram helt enkelt.

Du vill gärna ha bort flutter och sånt. Men samtidigt vill du inte överdämpa rummet så alla höga frekvenser försvinner.

Jag skulle själv behöva mer dämpning i mitt rum, men i slutändan handlar det om att lära sig sitt rum och det gör man med tiden med eller utan akustik 🙂

Du ser ut att ha lite fina grejjer i racket där också 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Studio dagbok uppdatering!

Vill passa på och tacka för de tips jag har fått hittils! Uppskattas verkligen!

Nu är det dags att börja om lite och försöka få det lite mer "cleant" och fräscht

Jag har börjat röja ut. Som bilderna visar

Min plan är att in med ny matta (som andas), Måla om väggar + tak.

täcka för fönster. Sedan bygga en spotlight box från vägg till vägg rakt fram.

Bygge av studio bord i mdf och mäta ut vart ljud absorbenter bör sitta.

Tanken med rummet är att kunna lägga sång + att kunna mixa. Något särskilt som jag bör ha i tankarna ?

Kommer post bilder utmed resans gång

(Obs, den "snea" pinnen i mitten av fönstret är för att hålla press mot de andra reglar tills limmet har torkat ordentligt 😮)

Tips är välkommna!

post-30862-0-20385000-1390856001_thumb.jpg

post-30862-0-54355000-1390856801_thumb.jpg

Edited by KiliC

Share this post


Link to post
Share on other sites

tips: tanka ner detta, läs allt och följ instruktionerna.

https://www.studio.se/index.php/topic/102586-pdf-med-akustikkonstruktioner/

när det gäller golvet så bör det vara hårt(reflekterande), altså inte heltäningsmatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för den artiklen! Rummet jag har är ganska litet 4,10 * 2,80 till tak är det bara 2,15

Är det oftast hörnen som är det man bör försöka åtgärda först?

Är det någon skillnad om jag skulle köpa färdiga i skum, eller funkar det med de som är på bilden om de höjs upp?

Golvet, eftersom jag har betonggolv , och det är källare, så hade jag tänkt lägga en matta för att det blir så kallt där. Speciell matta som andas.

Lägga flytande golv med planton matta under och sedan dämpning, bygger för mycket på höjden vad jag tror?

Vad är det bästa att göra då?

Idag skall det målas och inhandlas spånskiva till fönster och mdf skiva till skrivbordet

Härligt med tisdag!

Bilder kommer under kvällen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag målat och donat grunderna. Skönt!

Tänkt börja placera ut monitorerna.Har lite funderingar som jag hoppas på att få lite hjälp med

Jag har Genelec 8030. Enligt deras anvisningar så skall monitorerna inte stå minder än 1,2 ifrån golvet.

och sedan 60 grader ifrån varandra och ca 5 cm ifrån vägg.

Någon som vet hur jag kan mäta ut 60 vinkel mellan högtalare och lyssnings position.

Mitt rum är 2,80 brett

Tacksam för svar

post-30862-0-13273800-1391417952_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare där,

(Inte för det verkar vara någon som kikar här med utifall att 🙂

Nu börjar mitt egen tillverkade studiobord bli klart så jag tänkte dela med mig.

Det som återstår är rack skenor en stykning till

Därefter är det dags att mäta in monitorerna och absorbenter

//Kim

post-30862-0-46961300-1391597492_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag skall jag styka bordet sista gången, sedan är det på med täcksidor på sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, Någon som vet vilket program jag kan ha för att mäta upp rummet? Basfällor är det viktigaste som jag förstått? Eller är det helt ifrån rum till rum.

Skall basabsorbenterna gå ifrån golv till tack eller räcker det att man sätter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gärna!

//Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag skall jag styka bordet sista gången, sedan är det på med täcksidor på sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, Någon som vet vilket program jag kan ha för att mäta upp rummet? Basfällor är det viktigaste som jag förstått? Eller är det helt ifrån rum till rum.

Skall basabsorbenterna gå ifrån golv till tack eller räcker det att man sätter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gärna!

//Kim

Snyggt bygge!

Programmet de flesta använder heter REW, det finns gott om trådar här på forumet om hur det funkar och hur du går till väga.

Basfällor är ett måste, du vill behandla största möjliga omfång av frekvenser.

Bygg gärna från golv till tak, en regel på vardera vägg typ 60 cm ut från hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

Går väldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack

Snyggt bygge!

Programmet de flesta använder heter REW, det finns gott om trådar här på forumet om hur det funkar och hur du går till väga.

Basfällor är ett måste, du vill behandla största möjliga omfång av frekvenser.

Bygg gärna från golv till tak, en regel på vardera vägg typ 60 cm ut från hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

Går väldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Tack så mycket!

Nu har jag äntligen fått bordet klart, riktigt skönt

Ska dra hem REW ikväll och se om jag kan få någon koll på det.

Ska det inte vara någon luftspalt bakom basfällorna? Tack för tipset, har du kört på det viset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent så som det är på bilden. Det bästa är att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du säkert om. Lycke till, snyggt bord!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent så som det är på bilden. Det bästa är att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du säkert om. Lycke till, snyggt bord!

Tack drloop!

Nej, det är inte permanent 🙂

Ska ställa in avstånden rätt när jag försökt förstå mig på REW , annars får jag köra spegelmetoden igen 🙂

Såhär ser det ut nu,

Ska sätta skenor under bordet så jag kan ha keyboarden där och sedan sätta min lilla monitor station rakt fram så alla kablarna kan gå ner under bordet.

post-30862-0-64657800-1392017857_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Joakim Lindberg är producenten och låtskrivaren bakom den populära studion Sickan i Malmö. Där har han jobbat med många av Malmös band såsom The Guilt, Hater och Christine Owman och skivbolag som Adrian Recordings och Rungård Rekkords.
      Joakim Lindberg och Sickan
      I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.
      Först och främst, vem är Sickan?
      – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.
      Hur gick processen till när du byggde studion?
      – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.
      Kontrollrummet innan byggnationen.
      Kontrollrummet när det är klart.
      Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!
      Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
      – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.
      Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.
      Inspelningsrummet innan byggnationen.
      Inspelningsrummet när det är klart.
      Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
      – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.
      Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
      – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.
      Hela studion innan byggnationen.
      Hela studion när den är klar.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.
      Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
      Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att välja musikprogram, eller DAW (Digital Audio Workstation) som det ofta kallas, är lite som att välja en partner. Någon att dela livet med och älska i nöd och lust, tills hårddiskkraschen skiljer er åt.
      Det finns idag en uppsjö musikprogram att välja mellan, däribland: Pro Tools, Reason, Sonar, Reaper, Studio One, Logic, Cubase, Ableton Live FL Studio och Garage Band, för att nämna några. Och det ena är nödvändigtvis inte bättre än det andra, även om många påstår motsatsen. Det handlar helt enkelt om tycke och smak, som med så mycket annat här i livet.

      Gränssnittet i Reaper
      En sak som dock är oerhört viktigt att förstå i sammanhanget är att alla musikprogram låter likadant (förutom möjligen Harrison Mixbus som använder inbyggda ”analoga” effekter). Det är helt enkelt bara ettor och nollor som summeras och spelas upp, varken mer eller mindre. Garageband låter alltså precis lika bra, eller dåligt, som senaste Pro Tools. Vad som istället skiljer dem åt är utseendet, arbetsflödet och i viss mån även vilka plugggar och hårdvara som kan användas.
      Jag har vid det här laget testat, eller åtminstone sneglat på, de flesta musikprogram till både pc och Mac och kommit fram till att Reaper (www.reaper.fm) passar mig bäst, efter många år med Cubase. Med risk för att låta som en säljare…
      Här är 10 anledningar att använda Reaper:
      Tydligt, okomplicerat och avskalat gränssnitt. Organiskt arbetsflöde som känns snudd på självgående. Effektivt och oerhört processorsnålt, både gällande uppstart, laddningstider och effekter. Modifierbart, både utseendemässigt och sättet du arbetar på. Bra medföljande pluggar som täcker det mesta. Kan användas gratis i upp till 60 dagar, sedan köpas för en liten summa. Under ständig utveckling tack vare feedback från användarna. Tar knappt någon plats, endast några megabyte. Kan startas upp från ett USB-minne. Fungerar till både Pc och Mac. Värt att notera är att Reaper inte levereras med vare sig samplingsbibliotek eller mjukvaruinstrument.
      Om Reaper passar just dig är naturligtvis omöjligt att svara på och att byta musikprogram ”bara för att” kan tyckas både onödigt och krångligt. Men om du står i valet och kvalet att testat något nytt, så är mitt tips att våga titta bortom de vanligaste alternativen, där du ofta betalar mer för ett namn än själva innehållet.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm
       
      Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Studio
      FREDAGSTIPSET: Idag gästas fredagstipset av Viktor Rinneby från Studio Klaffen i Malmö och han dyker in i företaget Black Rooster Audios pluggar, så håll i (r)hatten.
      Idag ska vi bekanta oss med Black Rooster Audio, ett rykande färskt pluggföretag från Tyskland. Jag har satt tänderna i deras VLA-2A och VLA-3A, företagets emuleringar av de två legendariska kompressorerna LA2A och LA3A från Teletronix. Hjärtat i dessa kompressorer är T4-cellen, en elektro-optisk detektor som enkelt förklarat avgör hur ljudsignalen reduceras. Men hur T4-cellen drivs och behandlar transienter skiljer sig kompressorerna emellan: LA2A är rördriven medans LA3A är transistordriven (mer om detta senare).

      LA2A, som Black Rooster Audio emulerat, är driven av en T4A-cell medan den emulerade LA3An är bestyckad med en T4B-cell. T4A-celler är extremt ovanliga och tillverkas inte längre (omöjliga att rekonstruera) och är därför svåra att komma över. Tilläggas ska att det finns olika snabba T4-celler.
      Båda kompressorerna varierar i ratio vid olika amplitud och frekvenser, vilket vi kan dra fördel av (mer om detta senare). En LA2A har en fixerad attack på 10 ms, men releasen är mer komplex; mellan 40-60 ms de första 50% för att sedan nå 100% release efter 0.5-15 sekunder, beroende på ljudmaterial.
      Snabb reaktionstid
      Exakt hur releasen agerar varierar från enhet till enhet och är beroende av vilken T4-cell som sitter i. En LA3A har i teorin samma release som en LA2A, men mycket snabbare attack vid skarpa transienter, tack vare en mer alert drivkrets. Den snabba reaktionsförmågan lämpar sig ofta därför ofta på perkussativa instrument och ljudkällor med stora hopp i transienterna. Frekvensmässigt tenderar LA3A att lyfta fram mellanregistret på ett sätt som många uppskattar, vilket gör att den ofta, om möjligheten finns, även är en kandidat för gitarrkanalen.
      LA2A driver sin T4-cell med hjälp av rör, vilket gör att reaktionsförmågan är lite mer tillbakahållen än hos sin efterträdare. Soundmässigt tillför rörkonstruktionen ljudmaterialet en maffigare botten och en mer (enligt mig) tilltalande topp. Ett lite rundare sound helt enkelt.
      Pluggarna
      Rent grafiskt är pluggarna fagra och inbjudande. Gain och threshhold-kontrollerna är i sitt ursprungsläge känsliga, på snudd till för känsliga, men detta går att justera med hjälp av keyboard-kommandon om så önskas.

      VLA-2A har ett tydligt gränssnitt och VU-mätaren följer ljudet som önskat.
      Kompressionen är som utlovat frekvensberoende och med hjälp av bland annat ett sinussvep ser jag att den reagerar som svagast mellan ca 160 och 600 Hz för att sedan successivt öka i ratio i takt med frekvensen, för att slutligen nå sin peak mellan 6000-10000 Hz. Under 160 Hz ökar ration stegvis nedåt för att peaka vid 30 Hz. Det är alltså en bra mycket högre ratio i subben än vad det är i det låga mellanregistret, men dock inte lika hög ratio som i övre mellanregistret och diskanten.
      Detta är värdefull information. I teorin vet jag i och med detta att VLA-2A kommer att tämja sången i övre mellanregistret och diskanten samt att den kommer att tämja elbasen i basfrekvenserna och i finger/plektrum-attacken runt 1-2.5 kHz, egenskaper som jag letar efter i en emulerad LA2A. Attacken ligger fixerad runt 10 ms som utlovat. Releasen sker gradvis med en initialt snabb inbromsning och med en slutgiltig mjuk landning. Releasen är snabbare än vad jag upplevt från LA2A:or jag använt tidigare.
      När pluggen pressas så ser jag en serie över- och undertoner på frekvensanalysatorn.
      Detta är intressant när vi sätter den i relation till sin transistorbaserade efterträdare (VLA-3A), som bara skapar övertoner och då färre sådana. Vi kan med gott samvete konstatera att utöver gedigen programmering av komprimeringsbeteéndet, så har sällskapet på Black Rooster Audio även lagt tid på att fånga LA2A:ns (och LA3A:ns) karakteristiska färg.
      Men hur låter då färgen? Kort och gott trovärdigt, varmt, mjukt och krämigt och soundet inspirerar. Jag använder sedan tidigare IK Multimedias White 2A, men i VLA-2A ser jag ett starkt komplement, kanske till och med en ersättare. Men nog sagt om VLA-2A för stunden och över till VLA-3A.
      VLA-3A
      Vi ser även här ett tydligt och inbjudande grafiskt gränssnitt. Precis som hos sin föregångare reagerar VLA3A:s VU-mätare i takt med kompressionen och likt de flesta andra digitala VU-mätare följer den signalen bättre än hårdvarorna de emulerar.

      Den initiala releasen är snabb men generationen efter är slappare, bra mycket slappare än hos VLA-2A.
      Vi kan med all säkerhet konstatera att vi har två opto-kompressor-emuleringar med olika sound och olika releasekaraktär! Men hur är det med attacken hos VLA 3A? För det är här den verkligen ska glänsa i relation till sin föregångare. Gör den det? Jodå! För ju skarpare transienter vi stoppar in, ju snabbare reaktion får vi av kompressorn. Detta bådar gott.
      Som utlovat är ration beroende av hur mycket signal VLA-3A matas med, men gällande hur ration reagerar över frekvenser skiljer den sig (som den bör) ifrån VLA-2A. Enligt mina mätningar ökar VLA-3A i ratio successivt från 10 Hz till 5000 Hz, för att sedan vara oberörd mellan 5000-7000 Hz, efter det sjunker den successivt (med undantag för att höjas igen mellan 20000-24000 Hz, för dig med fladdermusöron).
      Nästan ingen dist
      I och med att VLA-3A inte skapar lika många över- och undertoner kan vi med säkerhet konstatera att den är renare än VLA-2a, vilket också är fallet med hårdvarorna. VLA-kompressorerna förvränger alltså ljudet olika mycket, men förvrängningen ser även olika ut längs frekvensspektrumet. VLA-2A får en skjuts i basen samt ett ordentligt gupp runt den första oktaven, med en serie svagare övertoner efter det. VLA-3A har nästintill ingen distorsion alls runt första oktaven, men däremot ett gupp runt den andra oktaven.
      Nu när vi nu vet på ett ungefär vad vi får ut frekvensmässigt av VLA-3A och vid vilka frekvenser den är som mest känslig, kan vi börja filosofera i vad den kan tänkas passa på för ljudkällor och instrument! Som tidigare nämnts reagerar VLA-3A med en regelbunden ökning i ratio över frekvensspektrumet och den ökar även i ratio beroende av amplitud. Den reagerar alltså olika snabbt beroende av hur skarpa transienterna är och lägger till övertoner som växer i takt med nivåreduktionen. Med detta i åtanke kan jag i teorin se pluggen glänsa på sångkanalen, i synnerhet på en sångare med aggressiv framtoning, men även på aggressivt spelad elbas; perkussiva element (kick, virvel, rytm.) samt på kompgitarren, el- såväl som akustisk.
      Slutsats
      Efter att ha mixat med VLA-kompressorerna i diverse projekt över några veckors tid så har jag kommit fram till att jag funnit två nya favoriter. Precis som hårdvarorna särskiljer de sig ifrån varandra genom sound, beteende och användningsområde. Ingenting är lämnat åt slumpen. VLA-kompressorerna går direkt in i min dagliga arsenal av kompressorer. Tilläggas ska, att även om Black Rooster Audio är ett nytt namn på marknaden, så är deras programmerare väldigt erfarna. De som numer jobbar på Black Rooster Audio ligger bakom några av industrins bästa kompressorpluggar; Shadow Hills Mastering Compressor (UAD), Vertigo VSC-2, bx_opto, ACME Opticom XLA-3 (samtliga Plugin Alliance), för att nämna några. Notera att det bland exemplen finns ett par högt ansedda optokomp-emuleringar.
      Kolla även gäna in Black Rooster Audios övriga pluggar. Det finns nämligen ett gäng gratispluggar, bland annat en finfin gitarrförstärkare och en eq! Som gratisalternativ till nyss recenserade pluggar rekommenderar jag Klanghelms MJUC jr (Mac och pc).
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
      Artikelförfattare: Viktor Rinneby
    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

      Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

      Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.