Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjenare alla glada lekmän och proffs!

Jag har kikat runt här i forumet och sett alla fina studios och alla grymma byggen med tips och hjälp.

Det har gjort att jag själv blivit inspirerad att slita ut min " studio " och göra den lite mer riktigt.

Den ligger i källaren med betong runt om ( ett gammalt garage) som jag skulle vilja "piffa " upp

Eftersom jag är väldigt newbie på detta område, så är jag väldigt tacksam för alla tips och all hjälp som jag kan få. Så ni som vill dela mer er av er kunskap för att göra detta bättre så TACK.

TÄnkte börja med slänga upp några bilder hur det ser ut idag så man kan se om det blir något skillnad från före / efter

post-30862-0-58353800-1366909811_thumb.jpg

Här är vänstra sidan ( no shit 😮)

post-30862-0-97479600-1366909888_thumb.jpg

Här är högersidan där väggen är, Är tänkt att slås bort och flyttas längst bort mot garage dörrarna

Så ja, ska börja med att rensa ut allt och börja med att måla osv.

Min plan är att göra detta på en lagom nybörja nivå... kan man det? 😮)

Några tips vad jag skall börja med. Tänka på osv.

"Utrustning"

* Dator: MacBook Pro i7 16gb

* Ljudkort: Focusrite Saffire pro 40

* Preamp: LA-610 MKII

* Mick: Röde NT1a

* Monitorer: Samson r6a

* Cubase 7

* Line 6 Floor Pod Plus

Tycker gärna till om utrustningen tips och frågor.

Tackar i förväg för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första jag ser är att du sitter i ett hörn. Don't do that! Ett vanligt "misstag".

Jag skulle hellre sätta mig i mitten av väggen till höger om där du sitter nu, alltså samma vägg där lilla fönstret är.

Försök alltså inte hamna med en av högtalarna mot ett hörn. Det är det första jag skulle säga. Sen därefter, väggarna som du kommer ha på din vänster och högersida borde få lite behandling, t.ex Auralex-plattor, samt "hörnen", där skrivbordet och högtalarna står mot.

Är inget proffs men håller på att bygga upp studio själv igen efter några års frånvaro från musik så jag låter andra inflika här 🙂 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Hej, kul att du bygger!

Det är kanon att du har ett garage att husera i. Iochmed detta slipper du både den mest tidsödande, och tekniskt svåra biten i bygget, nämligen perverst mycket tanke på ljudisolering, och med det perversa mängder gipsskivor och knepig ventilation etc..

Du kan istället koncentrera dig fullt ut på att få ett rum som låter bra!

Mitt största tips är att lägga ut en enkel skiss över planlösningen som den är nu, och även hur mycket utrymme du kan "stjäla" när du slår bort väggen.

Med detta som startpunkt så är det sedan mycket lättare för dig att få konkreta tips på lösningar som kommer fungera bra, av personer här på forumet som redan gjort alla misstag.

Jag råder dig att inte ens börja måla om än, då det är väldigt troligt att du sedan kommer vilja konstruera akustikbehandling på många av de väggar du redan målat, och därav måla i onödan.

Det är enormt värt att tänka igenom hela planen tre gånger först innan du ens sätter igång, då man annars alltid kommer på saker i efterhand som man skulle vilja ha, eller smarta lösningar som är svåra att bygga in i efterhand. Med detta menar jag allt från rena konstruktionsplaner ända ner till var du vill ha mickablar, eldosor etc.

Men börja gärna med en skiss på planlösningen med mått!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare,

Vad glad jag blir att det redan kommit in tips! SOm jag inte tänkt på, super. Typ som att inte måla i onödan smart! Ni ser hehe

Jag ska slänga upp bilder på planritning i helgen tänkte jag med mått.

Förstår, klart lättare att få någon ide på vad man kan göra då 😮)

"Hörnan" hänger jag med på. Ska flytta om helt och riva en vägg, och när det är gjort kanske något tips på placering av bordet.

Tack som tusan för visat engagemang!

Nu är det snart helg så då blir det ut och gigga och ner och riva i "projektet"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, Hemma efter alla gig i helgen.och nu en ledig dag att vänta gött.

Angående mitt lilla projekt så har jag tänkt om lite. Jag har tänkt att börja med den ytan som redan är tillgänglig det som man nästan ser på bilderna. Har plockat ut allt ur rummet nu och tänkta sätta igång. Efterom jag suger på att rita i sketch up så får jag skriva måtten. Det är

Bredd 280 cm ( den sidan där fönstret är, där då skrivbordet är tänkt att stå)

Längde 415 cm ( där skrivbordet står på bilden)

Höjd 210 cm

Visst är det väll så att den korta sidan blir bäst att ha som skrivbords plats?

Skall jag lämna utrymme bakom skrivbordet mot väggen ?

Ha monitorerna en bit bakom?

Skall jag dämpa hela vägen eller bara bakom där monitorerna är?

Någon som har tips på vad man kan ha för golv?

Ja... vad börjar jag? Tacksam för tips! 😮)

Trevlig valborg! Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått till någon form av skiss, Se bild

Väggen rakt framför skrivbordet, Är det bäst att regla upp en helt ny vägg (den befintliga är i betong)? Eller bara sätta absorbenter?

Screen Shot 2013-05-02 at 09.12.25.png

Screen Shot 2013-05-02 at 09.20.03.png

Så här osexigt är det nu. Och det är alltså väggen rakt fram. Skall man ha mellanrum mot den befintliga väggen? Skall det vara någon vinkel osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har min studio i en källare hemma hos mina föräldrar i ungefär samma storlek (ca. 3,30 x 4,80 x 2,20m) och lite olika sorters väggar.. så ungefär samma för och nackdelar..

Det viktigaste först och främst, skulle jag säga, är att se till att allt står symetriskt. lika långt till båda sidoväggarna.

Sen vill du dämpa "first reflection points". Det vill säga den punkten där ljudet från högtalarna studsar på väggen/taket mot dig. Man kan lätt räkna ut det med spegelmetoden:

Ungefär 2:15 in så berättar dom hur spegelmetoden funkar.

Vad ska man dämpa med då? Jag köpte bredbandsabsorbenter från just GIK acoustics..

Jag skulle avråda dig att köpa sk. foam från auralex eller liknande. Svindyrt och dämpar bara i de högsta frekvenserna. Då kan du lika gärna använda madrasser eller liknande, om du inte har spenderat en förmögenhet och massvis med timmar på att behandla själva väggarna eller taket. Men det är bara vad jag tycker 😉

Angående högtalarplacering. De ska ju som bekant stå i en liksidig triangel med din lyssningspossition.. Alltså lika långt mellan högtalarna som det är mellan dig och en högtalare.

Väggen och hörnen bakom högtalarna är också bra att dämpa.. gärna ännu tjockare då mycket bas hamnar just på den väggen och den vill du helst inte att den ska flyga omkring i rummet. Och om du inte har minst 1 meter till väggen bakom högtalarna så är det tillochmed bättre att verkligen köra in högtalarna i dämpningen på väggen bakom.

Om du skulle bygga en ny vägg så bör du isolera den för att undvika att det blir som en resonanslåda innanför väggen.. Har själv en oisolerad vägg på ena sidan.. Är den baktill eller på sidan är det lätt åtgärdat med att ställa en soffa eller liknande mot den.

Väggen bakom dig är väl inte riktigt lika kritiskt som väggarna vid högtalarna.. Men jag skulle rekomendera att dämpa dom också.. I små rum är det alltid bättre med dämpning än med diffusorer. Men väggarna i bak kan man som jag nämnde tidigare även dämpa med soffa och liknande. Och försöka få bort flutter etc..

Jag är väl ingen expert på akustik egentligen men delar bara med mig av de jag fått reda på och lärt mig när jag pysslat med min egna studio.

Och i slutändan handlar det ju alltid om att lära sig sina högtalare och sitt rum 😉

Ha en fortsatt trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tack så mycket för den videon och infon! Nu har jag skaffat ljudabsorbenter. Eller rättare sagt byggt tillsammans med min farsa. 10 st som är 1,20 * 60 , ska placera ut dem i rummet efter de tipsen jag fick ifrån videon. Kan man på något vis mäta skillnaden på ett enkelt sätt?

Några andra tips hur jag kan sätta dem bäst?

Härligt med sommar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! 😄

Jag skulle sätta riktigt tjocka absorbenter dels bakom högtalare-monitor och sedan också vid sidovägg ner mot hörn, kanske snedda hörnet lite.

Svårt att visa men lite åt detta hållet: / ‾ ‾ \

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hundra år sen jag var här haha. Bra att du fick hjälp av videon iaf!

Ett bra tips, som jag läste nånstans, är att om man har högtalarna mot väggen är att ha absorbenter bakom dom och sätta högtalarna så nära som möjligt för att minska basrummel som kan uppstå om de står mot en hård yta. Så jag kör bakom högtalarna istället för skärmen, för det är mer ljud som stutsar bakom högtalarna som du vill ha bort.. Om man inte kan dämpa både och? 🙂

Sen skulle jag sätta en i varje hörn för att minska basen, man måste ha väldigt tjocka för att komma ner tillräckligt i frekvens men någonting är bättre än inget.. Sen är de väl väggarna vid öronen och taket ovanför som är viktigast.

Sen skulle jag satsa på en på väggen bakom också eftersom det ändå är ett ganska litet rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen , som vanligt alltid lika kul när folk tar sig tid!

Här har jag satt upp lite dämpning som jag byggt , har 5 st till i samma mått jag tänkte ha upp. Någon i taket och väggen bakom. NÅgra synpunkter?

Tackar!!

img-9650.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser väldigt bra ut detdär måste jag säga. Snyggt jobbat!

Ja det är väl taket och sen bakom dig som jag skulle chansa på, sen får du testa dig fram helt enkelt.

Du vill gärna ha bort flutter och sånt. Men samtidigt vill du inte överdämpa rummet så alla höga frekvenser försvinner.

Jag skulle själv behöva mer dämpning i mitt rum, men i slutändan handlar det om att lära sig sitt rum och det gör man med tiden med eller utan akustik 🙂

Du ser ut att ha lite fina grejjer i racket där också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Studio dagbok uppdatering!

Vill passa på och tacka för de tips jag har fått hittils! Uppskattas verkligen!

Nu är det dags att börja om lite och försöka få det lite mer "cleant" och fräscht

Jag har börjat röja ut. Som bilderna visar

Min plan är att in med ny matta (som andas), Måla om väggar + tak.

täcka för fönster. Sedan bygga en spotlight box från vägg till vägg rakt fram.

Bygge av studio bord i mdf och mäta ut vart ljud absorbenter bör sitta.

Tanken med rummet är att kunna lägga sång + att kunna mixa. Något särskilt som jag bör ha i tankarna ?

Kommer post bilder utmed resans gång

(Obs, den "snea" pinnen i mitten av fönstret är för att hålla press mot de andra reglar tills limmet har torkat ordentligt 😮)

Tips är välkommna!

post-30862-0-20385000-1390856001_thumb.jpg

post-30862-0-54355000-1390856801_thumb.jpg

Redigerat av KiliC
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den artiklen! Rummet jag har är ganska litet 4,10 * 2,80 till tak är det bara 2,15

Är det oftast hörnen som är det man bör försöka åtgärda först?

Är det någon skillnad om jag skulle köpa färdiga i skum, eller funkar det med de som är på bilden om de höjs upp?

Golvet, eftersom jag har betonggolv , och det är källare, så hade jag tänkt lägga en matta för att det blir så kallt där. Speciell matta som andas.

Lägga flytande golv med planton matta under och sedan dämpning, bygger för mycket på höjden vad jag tror?

Vad är det bästa att göra då?

Idag skall det målas och inhandlas spånskiva till fönster och mdf skiva till skrivbordet

Härligt med tisdag!

Bilder kommer under kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag målat och donat grunderna. Skönt!

Tänkt börja placera ut monitorerna.Har lite funderingar som jag hoppas på att få lite hjälp med

Jag har Genelec 8030. Enligt deras anvisningar så skall monitorerna inte stå minder än 1,2 ifrån golvet.

och sedan 60 grader ifrån varandra och ca 5 cm ifrån vägg.

Någon som vet hur jag kan mäta ut 60 vinkel mellan högtalare och lyssnings position.

Mitt rum är 2,80 brett

Tacksam för svar

post-30862-0-13273800-1391417952_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare där,

(Inte för det verkar vara någon som kikar här med utifall att 🙂

Nu börjar mitt egen tillverkade studiobord bli klart så jag tänkte dela med mig.

Det som återstår är rack skenor en stykning till

Därefter är det dags att mäta in monitorerna och absorbenter

//Kim

post-30862-0-46961300-1391597492_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skall jag styka bordet sista gången, sedan är det på med täcksidor på sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, Någon som vet vilket program jag kan ha för att mäta upp rummet? Basfällor är det viktigaste som jag förstått? Eller är det helt ifrån rum till rum.

Skall basabsorbenterna gå ifrån golv till tack eller räcker det att man sätter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gärna!

//Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skall jag styka bordet sista gången, sedan är det på med täcksidor på sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, Någon som vet vilket program jag kan ha för att mäta upp rummet? Basfällor är det viktigaste som jag förstått? Eller är det helt ifrån rum till rum.

Skall basabsorbenterna gå ifrån golv till tack eller räcker det att man sätter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gärna!

//Kim

Snyggt bygge!

Programmet de flesta använder heter REW, det finns gott om trådar här på forumet om hur det funkar och hur du går till väga.

Basfällor är ett måste, du vill behandla största möjliga omfång av frekvenser.

Bygg gärna från golv till tak, en regel på vardera vägg typ 60 cm ut från hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

Går väldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack

Snyggt bygge!

Programmet de flesta använder heter REW, det finns gott om trådar här på forumet om hur det funkar och hur du går till väga.

Basfällor är ett måste, du vill behandla största möjliga omfång av frekvenser.

Bygg gärna från golv till tak, en regel på vardera vägg typ 60 cm ut från hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

Går väldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Tack så mycket!

Nu har jag äntligen fått bordet klart, riktigt skönt

Ska dra hem REW ikväll och se om jag kan få någon koll på det.

Ska det inte vara någon luftspalt bakom basfällorna? Tack för tipset, har du kört på det viset?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Häligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent så som det är på bilden. Det bästa är att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du säkert om. Lycke till, snyggt bord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Häligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent så som det är på bilden. Det bästa är att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du säkert om. Lycke till, snyggt bord!

Tack drloop!

Nej, det är inte permanent 🙂

Ska ställa in avstånden rätt när jag försökt förstå mig på REW , annars får jag köra spegelmetoden igen 🙂

Såhär ser det ut nu,

Ska sätta skenor under bordet så jag kan ha keyboarden där och sedan sätta min lilla monitor station rakt fram så alla kablarna kan gå ner under bordet.

post-30862-0-64657800-1392017857_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...