Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tack

Tack så mycket!

Nu har jag äntligen fått bordet klart, riktigt skönt

Ska dra hem REW ikväll och se om jag kan få någon koll på det.

Ska det inte vara någon luftspalt bakom basfällorna? Tack för tipset, har du kört på det viset?

Jag har byggt fristående basfällor, trianglar av osb-skiva i topp och botten, 3 reglar mellan hörnen, i med isolering och tyg runt hela.

Då kan du ställa de med luftspalt till väggen, flytta in och ut och se vart du får bäst verkningsgrad.

Kör på, kul att följa bygget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det någon som kan svara på vad största skillnaden är på att tex köpa:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm

Istället för att bygga själv? Vad blir bäst liksom? Eller är det helt och hållet rummet som avgör vad som låter bäst?

Cborg: Hur menar du med 50% luft bakom? Hängde inte riktigt med , och tack förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan svara på vad största skillnaden är på att tex köpa:

http://www.thomann.d...stik_cbt_37.htm

Istället för att bygga själv? Vad blir bäst liksom? Eller är det helt och hållet rummet som avgör vad som låter bäst?

För att veta det måste du veta vad absorbenterna du köper har för absorptionsvärden.

När vi räknar på att bygga själva kan vi nämligen teoretiskt kolla vad det blir för värden och jämföra.

(Och vad vi behöver bestäms då av rum och placering)

Cborg: Hur menar du med 50% luft bakom? Hängde inte riktigt med , och tack förresten!

Om du t.ex har en absorbent som är 15cm tjock och du flyttar ut den från väggen så ska du se till att luftfickan bakom inte är mer än 15cm (dvs max 50/50).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden är att du har möjlighet att få en djupare absorbent om du bygger själv.

Nu vet jag inga mätvärden på absorbenten du länkade till, men ponera att den har en likvärdig luftgenomsläpplighet (flödesresistivitet) som tex. en Isover piano, så blir djupet på den 370 mm breda absorbenten 260 mm jämfört med 420 mm om du använder 600 mm som breddmått på en glasullsskiva.

med en 600x12

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!!

Cborg! nu är jag med 🙂

Wellness, hängde inte riktigt med. 🙂

Adrumdrum, Såklart! hade helt glömt bort det, kanon ju! tack

En annan fråga. Är det ok att ha monitorerna ca 20 cm ifrån vägg/ eller absorbenterna bakom? Har genelec 8030, hittade några riktilinger tidigare, men har eldat upp det tydligen 🙂

Sedan. Skall man ha ca 1.30 till närfältsmonitorerna eller längre bort eller närmare?

Hur pass viktigt är det också att man sitter i 1/3 av rummet och lyssnar? mitt rum är inte så stort

Hoppas någon är alert här ikväll tänkte börja mäta lite och sätta upp absorbenter!

Tack för all input hittils! Känns mycket lättare med kloka råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Dina frågor är egentligen omöjliga att svara på utan rumsmått, men framförallt utan mätning- och eller att lyssna sig fram. Alla parametrar du nämner påverkar varandra och bildar en enhet.

Då är det REW som gäller först , Tack wellness, är så ivrig bara 🙂 det är ju själva skapandet som är roligt! oki anatar att det inte funkar med en röde nt1a de hade tips på en ok mick ifrån behringer. Får skaffa en sådan först..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med lite studiobygge. Ser toppen ut.

Håller själv på bygger, är färdig med kontrollrum (i stort sett) och nu jobbar jag med live-rummet.

Tar bara sån tid då man inte kan hålla på kontinuerligt.

Ska även göra ett bord liknande ditt i MDF vad det lider.

Vilken tjocklek använde du? Kapade du till skivorna själv?

Jag tänkte sänka ner mitt C-24 bord i skivan + ha rack på vardera sida just som du gjorde. Sedan skulle jag vilja ha en vadderad framkant men har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra det. 🙂

Men som sagt, fint bygge. Tummen upp!!

/Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med lite studiobygge. Ser toppen ut.

Håller själv på bygger, är färdig med kontrollrum (i stort sett) och nu jobbar jag med live-rummet.

Tar bara sån tid då man inte kan hålla på kontinuerligt.

Ska även göra ett bord liknande ditt i MDF vad det lider.

Vilken tjocklek använde du? Kapade du till skivorna själv?

Jag tänkte sänka ner mitt C-24 bord i skivan + ha rack på vardera sida just som du gjorde. Sedan skulle jag vilja ha en vadderad framkant men har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra det. 🙂

Men som sagt, fint bygge. Tummen upp!!

/Simon

Hej Simon och tackar!

HÅller med dig, det tar tid.... jag är så otålig med och skulle helst velat ha allt klart igår 😮) men men, tid och pengar... hehe

Jag ritade upp bordet i sketch up. Sedan åkte jag till en affär här "Trähuset" och visade ritningen och gav måtten. Sedan ritade vi upp det på en mdf skiva och de sågade till den och fasade kanterna. Gick hur smidigt som helst faktiskt och inte dyrt alls

De rekomenderade 22mm skiva. Så jag körde på det. Blev riktigt nöjd.

Jag har med varit på jakt efter vaderad kant fast inte heller hittat något bra.... så hittar du något sjysst så hojta gärna!

Wellness: Ska skaffa en sådan och mäta , sedan börja att montera upp absorbenterna ! Tålamod , inte min starka sida 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, börjar bli riktigt trött på bygget och vill bara vara färdig. 🙂

OK. Får man fråga vart "Trähuset" håller till? 🙂

Har funderat på köpa hel skiva som jag grovsågar ut med sticksåg och mothåll, sedan snygga till kanterna med överhandsfräs. Har en sån men aldrig använt den så jag är inte säker på attt det fungerar.

Dina ben/hurtsar, vad byggde du dom av?

Om jag kommer på en bra lösning för vadderad kant tjoar jag till. Absolut!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, börjar bli riktigt trött på bygget och vill bara vara färdig. 🙂

OK. Får man fråga vart "Trähuset" håller till? 🙂

Har funderat på köpa hel skiva som jag grovsågar ut med sticksåg och mothåll, sedan snygga till kanterna med överhandsfräs. Har en sån men aldrig använt den så jag är inte säker på attt det fungerar.

Dina ben/hurtsar, vad byggde du dom av?

Om jag kommer på en bra lösning för vadderad kant tjoar jag till. Absolut!!

Trähuset är i småland Älmhult, fast det borde finns liknande på fler ställen.

Köra med sticksåg blir nog svårt. Få raka kanter är jättesvårt utan "ställ" till sticksågen.

Mina ben är ikea lack bord som jag har kapat benen på och sedan "fyllt" med en regel som passar i benen så de blir massiva. Lack bord i vitt på ikea 45:- 😉 kanon! Sedan har jag satt vita täckskivor runt om!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Tjo och hej!

Nu har det varit en tid sedan jag fortsatt med min lilla hemmastudio.

Tänkte ta tag i det igen och färda det sista med bordet. Absorbenter m.m.

SKa ta och uppdatera när jag har något nytt

Ps. Studio rescue.... nja... vet inte riktigt 😮) Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...