Jump to content
Annons

spela in trummor igen, tips välkomnas!


richardlang

Recommended Posts

Ja, snart ska vi spela in trummor igen och tänkte kolla hur ni andra skulle göra med den utrustning vi har.

vi har ett ljudkort med 8 kanaler och mickarna är följande

2x shure sm 57

1x shure beta 52

1x Shure beta 57

2x Akg c 391

2x akg c 3000

4 x AKG C535

1 x Superlux WH-5

1 x sennheiser E 906

Jag väljer att inte skriva vilka eller hur vi använde dom för att få så opåverkade förslag som möjligt

Hur skulle ni gjort med dessa förutsättningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, snart ska vi spela in trummor igen och tänkte kolla hur ni andra skulle göra med den utrustning vi har.

vi har ett ljudkort med 8 kanaler och mickarna är följande

2x shure sm 57

1x shure beta 52

1x Shure beta 57

2x Akg c 391

2x akg c 3000

4 x AKG C535

1 x Superlux WH-5

1 x sennheiser E 906

Jag väljer att inte skriva vilka eller hur vi använde dom för att få så opåverkade förslag som möjligt

Hur skulle ni gjort med dessa förutsättningar?

535:orna på pukorna - närmicka inte för nära

c3000:orna som oh

beta52 på baskaggen å antngen sm57 eller e906:an på virveln

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en mick på undersidan av virveln också, förslagsvis Sennheiser E 906. Oftast är det helt fantastiskt att kunna blanda in undermicken för att få lite mer sejarmatta i soundet. Dessutom är det (enligt mig) mycket snyggare att skicka reverb från undermicken än övermicken, det tränger igenom lite mer och snyggare och blir inte lika bumligt! Glöm inte att kolla fasen på de två virvelmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta 52a inne i bastrumman

Beta 57 eller E906 på virveln

SM57a under virveln

En C535 på varje puka

C391 eller C3000 som överhäng, stereopar

Fasproblem, enkelt uttryckt, händer när samma ljudkälla spelas in genom två mikrofoner samtidigt. Virveln kanske spelar in genom en 57a och genom två överhängsmickar. Avståndet mellan virveln och virvelmicken kanske är 10 cm, men avståndet mellan virveln och överhängsmickarna är 100 cm. Virvel-ljudet kommer nå överhängsmickarna (100cm) något senare än det når virvelmicken (10cm) - 3-4 millisekunder. När samma ljud spelas in genom två källor, med tidsskillnad mellan sig, så uppstår ett akustiskt fenomen som innebär att de två signalerna släcker ut varandra delvis, och det får ljudet att låta ihåligt och klent.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog utgått från det här typ:

OH - Akg c 391 stereo XY

Baskagge - shure beta 52

Virvel över - sennheiser E 906

Virvel under - Shure beta 57

Pukor - AKG C535

Golvpuka - akg c 3000

Ambiens - Shure beta 57

Möjligen hade jag försökt rådda om lite för att få ambiensen i stereo om det är ett bra rum alt. slängt upp någon extra av de överblivna mickarna på rummet också.

Tänk på att akta mikrofonerna från cybaler och hihat. Rumsmick på "hihatsidan" är tex oftast ingen bra ide. Förhandla med trummisen om att banta ner setet om det inte finns utrymme för vettiga mickplaceringar. En crasch och en hängpuka räcker ofta långt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Brukar oftast köra nån kondensatormick på pukor för att komplettera overheaden med lite mer attack och botten. Om man placerar mickarna någorlunda rimligt så behöver det inte bli så mycket läck.

Steg två blir ju annars att se till att det läck som ändå finns blir användbart/hanterbart. Tycker personligen att cymbaler och hihat-läck genom sm57:or låter för bedrövligt och i övrigt att den är en rätt överskattad mikrofon..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två billiga såna här AKG, de låter hur j-a bra som helst på närmickning av pukor. När jag snackat lite i dem tycker jag nog de låter lika som SM57.

http://www.thomann.d...ion_live_p4.htm

Med såna till pukorna får du råd med dyrare doningar till OH, smartare att lägga krutet där. Jag gillar inte närmickade pukor så vidare jag kör med låga OH i stället, sätter dem så den ena kommer typ 50 cm från både golvpukan o rajden, lika med den andra OH, 50 cm från både hängpukan o hihaten. På sista inspelningen har jag använt P4an som sejarmick, tycker de är hur jävla bra som helst. Kan tom jämföras med min Neumann TLM49

De är så korta oxå, så de är mkt lättare att få fast på ett bra sätt med sargfäste än en lång mick som SM57. Superprisvärda!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter år av halvuselt trumljud så lyckades jag få betydligt bättre trumljud

när jag bytte inspelningsrum till modellen större på både areal och höjd

samt tillförde lite absorbenter och diffusorer, samma mickar som förut.

Sen kanske uppgraderingen av trumset gjorde några procent också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menar att dom är ju inga dynamiska mikrofoner så därför tar dom upp mer ljud.

vanlig massuppfittning (som till stor del får sin spridning i såna här forum)

det är riktningskarakteristiken som avgör hur mycket oönskat ljud en mick plockar upp

generellt är dock kondingar bättre på att plocka upp transienter och ha en bättre fekvensgång

dom har generellt också en högre output men det förändrar ju inte förhållandet mellan det man vill spela in å det man vill undvika

Link to comment
Dela på andra sajter

vanlig massuppfittning (som till stor del får sin spridning i såna här forum)

det är riktningskarakteristiken som avgör hur mycket oönskat ljud en mick plockar upp

generellt är dock kondingar bättre på att plocka upp transienter och ha en bättre fekvensgång

dom har generellt också en högre output men det förändrar ju inte förhållandet mellan det man vill spela in å det man vill undvika

Fast jag har haft problem med att jag fått för mycket hihat in i virvelmicken, en stormembrans konding, Audio Technica AE3000, och när jag bytte till en dynamisk Sennheiser E906 så försvann det problemet. Om det ev beror på att E906 är mer riktad, men de är väl vanliga cardioida bägge två?

AE3000 ger bättre ljud från gitarrstärkaren oxå, så det var ingen nackdel alls med bytet.

En sak till, jag tyckte kondingen var bättre på att få med sejarljudet, jag körde inte med nån separat sejarmick då, det gick bra ändå med micken 5 cm ut från sargen. Nu har jag spelat in med även sejarmick, så det var det samma. Tycker hur som haver både E906 och AE3000 är nö-grymma mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Word! Vad är måtten nu och vad var dom innan?

Förut hmm det var jäkligt litet 2,40 tak sen kanske 14 kvadrat. Nu är det 3,40ca i tak och 26 kvadrat.

förmodligen din egen förmåga också

Haha ja det får man verkligen hoppas. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...