Jump to content
Annons

Beslutsångest angående framtidsplaner!


willchord

Recommended Posts

Tjääna forumet!

Jag är en 19 år gammal kille som går ut gymnasiet nu i Juni, efter att ha studerat Ekonomiprogrammet i tre år.

För cirka 2 veckor sen sökte jag in på Musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö. Jag hade förväntat mig en utbildning som var mycket inriktad på produktions-delen, men efter att ha Mail:at universitetet lite fram och tillbaka visade det sig att jag hade fel.

Jag är ganska musikalisk av mig, jag är trummis i ett metal-band och har grundläggande kunskap i gitarrspel. Men utöver det ligger min kunskap mest inom DAW:s, mjukvaru-effekter, MIDI-sequencing osv. När jag producerar så är det alltid elektronisk musik. (House, Tech House, Electro)

Nu visar det sig att kursen prioriterar dina musikaliska talanger betydligt mer än din tekniska skicklighet. (Ni får ursäkta om jag använder fel uttryck, hoppas ändå ni förstår vad jag menar.) Bl.a. ska man på intagningen både spela ett instrument och sjunga en låt. Jag har verkligen ingen sångröst och är rätt "blyg" på den fronten. Enligt en annan tråd på detta forum ska man också skriva ner noter på ett notpapper som spelas på ett piano, vilket jag aldrig skulle klara av.

Och om det är så att detta programmet innehåller mer av musik-delen än produktions-delen, så verkar det inte riktigt vara det programmet jag vill gå.

Detta har fått mig att verkligen börja tänka efter om hur jag vill gå till väga i framtiden. Jag är helt trollbunden på musikfronten och vet att det är det jag vill hålla på med, men överväger nu på att inte söka någon högskola alls, utan istället sitta i hemmastudion och fortsätta bli självlärd. Jag har ett jobb som jag förhoppningsvis får behålla efter sommaren och det ska bli sjukt skönt att slippa allt skolarbete.

Nu undrar jag lite vad ni tycker:

Lär man sig lika mycket av att sitta hemma och producera dagarna i ända som man gör av att gå en utbildning inom musikproduktion?

Finns det kanske andra högskolealternativ än just Linnéuniversitetet som kan rekommenderas?

Någon här på forumet som studerat/studerar Musikproduktion på just Linnéuniversitet?

Några andra allmänna råd i min position?

Tack så jättemycket på förhand!

MVH / Wille

Redigerat av willchord
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Towqer (oregistrerad)

Tjääna forumet!

Jag är en 19 år gammal kille som går ut gymnasiet nu i Juni, efter att ha studerat Ekonomiprogrammet i tre år.

För cirka 2 veckor sen sökte jag in på Musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö. Jag hade förväntat mig en utbildning som var mycket inriktad på produktions-delen, men efter att ha Mail:at universitetet lite fram och tillbaka visade det sig att jag hade fel.

Jag är ganska musikalisk av mig, jag är trummis i ett metal-band och har grundläggande kunskap i gitarrspel. Men utöver det ligger min kunskap mest inom DAW:s, mjukvaru-effekter, MIDI-sequencing osv. När jag producerar så är det alltid elektronisk musik. (House, Tech House, Electro)

Nu visar det sig att kursen prioriterar dina musikaliska talanger betydligt mer än din tekniska skicklighet. (Ni får ursäkta om jag använder fel uttryck, hoppas ändå ni förstår vad jag menar.) Bl.a. ska man på intagningen både spela ett instrument och sjunga en låt. Jag har verkligen ingen sångröst och är rätt "blyg" på den fronten. Enligt en annan tråd på detta forum ska man också skriva ner noter på ett notpapper som spelas på ett piano, vilket jag aldrig skulle klara av.

Och om det är så att detta programmet innehåller mer av musik-delen än produktions-delen, så verkar det inte riktigt vara det programmet jag vill gå.

Detta har fått mig att verkligen börja tänka efter om hur jag vill gå till väga i framtiden. Jag är helt trollbunden på musikfronten och vet att det är det jag vill hålla på med, men överväger nu på att inte söka någon högskola alls, utan istället sitta i hemmastudion och fortsätta bli självlärd. Jag har ett jobb som jag förhoppningsvis får behålla efter sommaren och det ska bli sjukt skönt att slippa allt skolarbete.

Nu undrar jag lite vad ni tycker:

Lär man sig lika mycket av att sitta hemma och producera dagarna i ända som man gör av att gå en utbildning inom musikproduktion?

Finns det kanske andra högskolealternativ än just Linnéuniversitetet som kan rekommenderas?

Någon här på forumet som studerat/studerar Musikproduktion på just Linnéuniversitet?

Några andra allmänna råd i min position?

Tack så jättemycket på förhand!

MVH / Wille

Hej Wille!

Jobbigt att få reda på detta dagen efter att ansökningsperioden till universiteten går ut. Hemskt ledsen för sitsen du är i 🙁

Dock är det inte hela världen! Så misströsta icke.

Jag har inte pluggat på Linné så jag kan inte uttrycka mig om den saken.

Vad jag kan säga är att jag tror att utbytet med andra människor, intresserade av samma sak, är ganska ovärdelig. Hur man väljer att göra detta (genom utbildning, läsa forum, gå runt på stan med en skylt) är dock väldigt individuellt och jag tror inte att den ena lösningen är bättre än den andra.

Jag har en kompis som läser Ljudingenjör på Luleå Universitet (man pluggar dock från Piteå av nån anledning) och han talar väldigt gott om den utbildningen. Den är inriktad på ljudteknik från grunden ända upp till en kandidatexamen som ljudingenjör. I ansökningsprocessen ingår en slags audition där du visar vad du kan inom mixning osv.

Länk: http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG

Kan vara nåt att kika på 🙂

Mvh

Axel

Redigerat av Towqer
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill gå en högskoleutbildning så tror jag att det är svårt att slå sig fram utan att ha grundläggande/hyfsade kunskaper i musik- och gehörslära. Detsamma kan nog sägas om branschen i övrigt. Utbildningen i Piteå anses vara den bästa (bredaste) i Sverige, och dit sökte jag själv i fjol. Slutade på en reservplats efter att min nervositet tog över under intagningsprovet. Det innefattar såväl musik- och gehörslära samt grundläggande ellära och matte.

Högskolan i Dalarna är den enda högskoleutbildningen som jag vet om som enbart tar in på gymnasiebetyg och högskoleprov. OBS: Ansökningsperioden inför HT13 är förlängd till och med idag. In och sök!

Annars skulle jag rekommendera dig att kolla upp landets folkhögskoleutbildningar. Ett år på folkhögskola är guld värt i många aspekter, men framför allt i och med att man får möjlighet att hela tiden verka med likasinnade inom ett område man är intresserad av utan att förlora greppet om sin egen ambitionsnivå.

Edit: Utbildningen på HID heter Ljud- och Musikproduktionsprogrammet.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wille!

Jobbigt att få reda på detta dagen efter att ansökningsperioden till universiteten går ut. Hemskt ledsen för sitsen du är i 🙁

Dock är det inte hela världen! Så misströsta icke.

Jag har inte pluggat på Linné så jag kan inte uttrycka mig om den saken.

Vad jag kan säga är att jag tror att utbytet med andra människor, intresserade av samma sak, är ganska ovärdelig. Hur man väljer att göra detta (genom utbildning, läsa forum, gå runt på stan med en skylt) är dock väldigt individuellt och jag tror inte att den ena lösningen är bättre än den andra.

Jag har en kompis som läser Ljudingenjör på Luleå Universitet (man pluggar dock från Piteå av nån anledning) och han talar väldigt gott om den utbildningen. Den är inriktad på ljudteknik från grunden ända upp till en kandidatexamen som ljudingenjör. I ansökningsprocessen ingår en slags audition där du visar vad du kan inom mixning osv.

Länk: http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG

Kan vara nåt att kika på 🙂

Mvh

Axel

Tack så mycket för råden Axel!

Ansökningstiden är dock förlängd till 24:00 nu ikväll p.g.a. krångel med deras hemsida de senaste dagarna!

Tänkte mig dock något lite närmre än just Piteå, några andra förslag? Har som sagt även ikväll på mig att ansöka, jag och en polare kollar gemensamt upp lite olika högskolor och vad de har att erbjuda. Några exempel på några i Götaland/Svealand som kan vara värda att kika på? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle kika in SAE's "Electronic Music Production" ?

Har kikat in den, men i nuläget är jag inte jätteintresserad av att betala de pengarna.

Känns även onödigt att flytta upp till Stockholm en så pass kort tid som ett halvår. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill gå en högskoleutbildning så tror jag att det är svårt att slå sig fram utan att ha grundläggande/hyfsade kunskaper i musik- och gehörslära. Detsamma kan nog sägas om branschen i övrigt. Utbildningen i Piteå anses vara den bästa (bredaste) i Sverige, och dit sökte jag själv i fjol. Slutade på en reservplats efter att min nervositet tog över under intagningsprovet. Det innefattar såväl musik- och gehörslära samt grundläggande ellära och matte.

Högskolan i Dalarna är den enda högskoleutbildningen som jag vet om som enbart tar in på gymnasiebetyg och högskoleprov. OBS: Ansökningsperioden inför HT13 är förlängd till och med idag. In och sök!

Annars skulle jag rekommendera dig att kolla upp landets folkhögskoleutbildningar. Ett år på folkhögskola är guld värt i många aspekter, men framför allt i och med att man får möjlighet att hela tiden verka med likasinnade inom ett område man är intresserad av utan att förlora greppet om sin egen ambitionsnivå.

Edit: Utbildningen på HID heter Ljud- och Musikproduktionsprogrammet.

Tack för råden! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gått på Linné, men jag är där 1-2 dagar varje år och gästföreläser och min assistent gick sin utbildning där. Utbildningen är kanon, lärarna och lokalerna likaså. Dvs om man använder tiden rätt, men det gäller ju alla utbildningar. Det finns massvis med folk man stött på som gått det ena och det andra men inte kan ett dugg för det. Men det ämnet är nog en annan tråd, haha 🙂 Lycka till! Hoppas du hamnar någonstans du trivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbig sits. Mitt råd gäller inte någon specifik yrkesinriktning, utan är mer ett generellt råd rörande din situation.

Du behöver helt enkelt planera hela ditt liv här och nu. Och om du bestämmer dig för att hoppa på något så är det inte gjutet i sten - man kan ändra sig, och saker och ting kan bli hur bra som helst utan att man hade planerat just så. Med det inte sagt att man inte ska ge sig in i något med mindre än 100% ambition - men ibland blir det fel, och då tar man tag i det och styr om skutan.

Jag började på en helt annan bana än den jag sedan flera år är inne på, och jag är hur nöjd som helst med min tillvaro och det går riktigt bra för mig. Men jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle hamna där jag hamnade, om du frågat mig för fem-sex år sedan.

Jag var för övrigt också helt inne på att bli musiker på heltid. Men det är en annan historia 🙂

Inte så mycket konkret att hänga i granen kanske, men väl några ord från någon som spenderat många nätter med att fundera på vad ha egentligen skulle bli, bytt riktning flera gånger och ändå blivit glad i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker å andra sidan att musikutbildningar i ljudteknik är mer eller mindre slöseri med tid, och framförallt slöseri med pengar. Då de oftast kostar mycket pengar så skulle jag personligen lägga de pengar på utrustning och sedan spela in band billigt för att skaffa mig erfarenhet. Jag fick t.ex vara praktikant i Studio Fredman i flera månader och det var en mycket bra erfarenhet.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med crillemannen del att läsa ljudteknik/musikproduktion på högskola/universitet är slöseri med tid. Detta för att dessa utbildningar inte direkt leder till jobb, (möjligen den i Piteå). Stor konkurrens i branschen. Ska man plugga något sådant bör man gå in med 100% och inget mindre, för att sticka ut och bli grym på det man gör.

Men 3 år på högskola med csn blir 150 000 kr i studielån, så man bör tänka 1,2, och 3 gånger på det. På de tre åren kan man lära sig mycket och skaffa kontakter om man istället jobbar, dessutom slipper man studieskulderna.

Man kan visserligen gå på typ Sae 1 år. Det kostar lika mycket som högskolestudierna men man "sparar" tid genom att plugga 1 år istället för 3

Oavsett vad så gäller disciplin om man ska bli riktigt bra på något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu sökt de följande tre utbildningarna:

Ljud- och musikproduktionsprogrammet - Högskolan i Dalarna (180 HP)

Musikproduktionsprogrammet - Örebro Universitet (120 HP)

Musikproduktionsprogrammet - Linnéuniversitet (180 HP)

Om någon har erfarenhet av någon utav dessa får ni gärna dela med er av informationen, allt uppskattas väldigt mycket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudteknikutbildning kan du läsa ihop på internett, seriöst. Dock finns det ingen lärare att fråga vidare frågor till.

Bli bra på grejerna är erfarenhet, som sagts

Försök bli assistent om du vill få jobb

Jag är 18 år själv och har fått in en fot nyligen och kommer att assistera i en studio, istället för utbildning. Har sökt socionom och psykologiutbildning också, så jag får se vilka möjligheter jag får.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Towqer (oregistrerad)

Tack så mycket för råden Axel!

Ansökningstiden är dock förlängd till 24:00 nu ikväll p.g.a. krångel med deras hemsida de senaste dagarna!

Tänkte mig dock något lite närmre än just Piteå, några andra förslag? Har som sagt även ikväll på mig att ansöka, jag och en polare kollar gemensamt upp lite olika högskolor och vad de har att erbjuda. Några exempel på några i Götaland/Svealand som kan vara värda att kika på? 🙂

Vad skönt!

Hehe jag förstår precis känslan, jag är inte så sugen på varken längre vinter eller att flytta så långt ifrån släkt och vänner heller (även om det kan vara väldigt nyttigt).

Jag kan inte riktigt uttala mig om andra utbildningar eftersom jag inte hört något om dom.

Men som Halkbi sa så tror jag att folkhögskolor kan vara något att kolla på också. Jag planerar faktiskt att söka Wik folkhögskola till hösten.

Folkhögskolor kan ju ha lite olika ansökningsdatum så det får man ju räkna med, men dom påverkar inte universitetsansökningen alls. Så det tycker jag som sagt absolut att du ska kika på (även om jag är lite färgad av att det passar mig).

Jag tror att en utbildning såväl som direkt erfarenhet kan ligga till grund för kompetens och en karriär. I slutändan är det du själv som ska välja, så underskatta inte din egen åsikt 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang musikutbildningar på högskola/universitet så ska man komma ihåg att dessa skolor arbetar efter vetenskap. Även om det kan vara nyttigt så innebär det att halva studietiden spenderas genom att skriva rapporter och dyl. alltså mindre tid till skapande och produktion. Dessutom brukar klasserna på högskolorna vara stora (mer bidrag till högskolorna) vilket ger dig som student begränsat med handledning av lärare och begränsad tillgång lokalerna.

Tror att man får bättre erfarenhet på folkis eller på andra utbildningar som är mer praktiska, alltså inte högskola/universitet, även om det senare kan låta fint så är det inte mycket att ha i denna bransch. Det handlar inte om att berätta vad du kan utan om att visa vad du kan, och då spelar utbildningen ingen roll.

Redigerat av Strano
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...