Jump to content
Annons

Pris & tryck av EP


Minja

Recommended Posts

Hej!

Vad tycker ni är ett rimligt pris på en EP med 6 låtar?

.. Och är det någon som har erfarenhet av att trycka ut CD-R själv i en specialskrivare som skriver ut etikett direkt på skivan? Blir det ett ok resultat och var kan man köpa en så´n? Har varit runt i diverse affärer, men ingen som vet.

/Minja

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm.... Känns som ett diffust svar, men jag tackar. Lägger man ihop allt, ncb-avgift, distribution, tid för grafik av omslag, timmar av production, promotion, utrustning, tryck.. Ja då blir inte skivan billig..! Vill ju gärna få den såld 🙂

Kan jag få flera mer exakta bud inkl. moms? TACK 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag försöker säga är, försök tjäna pengar på annat tex spelningar och se skivan som reklam.

Tidigare band jag lirat med så har vi ofta slängt med plattan om man pyntar en tjuga mer i entre på spelningarna. musik har tappat sitt värde vilket gör att folk inte är beredda att betala dyra pengar för musik längre.

Svaret kanske är diffust för att jag helt enkelt inte vet exakt vad jag tycker det är värt.

men inte mer än 50spänn (ink. moms.) alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

CD... Blanka runda blanka saker, va, som en gång i tiden användes för att distribuera musik?

...Varför inte bara printa ut en lapp som ser ut som ett skivkonvolut med en webadress där man kan ladda ner mp3-filerna?

Här är förresten en prislista från ett skivtrycksföretag:

http://www.skivtryck.se/

...Testade ett av prisförslagen med 500 skivor i cd-ask vilket blev 10kr/st. Kanske 20kr som minne från ett gig?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tss. Klart det går att sälja cd. Är man ute o spelar går det att sälja då.

Canons flesta skrivarmodeller kan skriva ut på vita cd, man stoppar i en särskild hållare, tror den kallas släde. Det går ju att kopiera hemma några i taget, kostnaden blir ju skitlåg... Sälj hundra stycken för 50 kr styck, det ger 5000 kr. Eller 10.000 om du tar 100 spänn. Att det inte går att sälja cd längre är nog en myt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sälja för 20 kr, känns som att signalera att musiken inte är värd att lyssna på. Förslaget om 50 låter bättre, så jag spikar priset till 49:- 😉 Tack för era åsikter! Guitar Nilsson: Bra tips, vet du var man kan köpa en så´n? Vet du om det finns som laserskrivare?

En fråga till.. Ska man verkligen behöva betala NCB-avgift för att trycka ut 300 CD-R skivor, varav 100 är till promotion? Har varit i kontakt med STIM, som menar att jag måste betala 650 kr ändå! Har bara tänkt sälja några ex. vid spelningar, annars är det helt digital distribution som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om du ska bränna skivorna hemma så är det möjligt att det blir snyggare med sk Lightscribe.

https://www.google.se/search?q=lightscribe&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bHNpUazwA8z64QTRwIG4Bg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=673

En brännare kostar ett par hundringar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Att sälja för 20 kr, känns som att signalera att musiken inte är värd att lyssna på. Förslaget om 50 låter bättre, så jag spikar priset till 49:- 😉 Tack för era åsikter! Guitar Nilsson: Bra tips, vet du var man kan köpa en så´n? Vet du om det finns som laserskrivare?

En fråga till.. Ska man verkligen behöva betala NCB-avgift för att trycka ut 300 CD-R skivor, varav 100 är till promotion? Har varit i kontakt med STIM, som menar att jag måste betala 650 kr ändå! Har bara tänkt sälja några ex. vid spelningar, annars är det helt digital distribution som gäller.

Den jag köpte för ett par månader sen o inte orkat stoppa i patronerna i o provat än, heter Canon Pixma iP4850, bläckstrålemodell. Vad den kostade kommer jag inte ihåg, haha. Kanske cirkus en tusing, eller mindre? Det finns helvita cd att bränna på, jag har inte kollat nånting. Jag är så slö, men jag tror att jag skitenkelt på ett år skulle kunna sälja 500 cd för en hundring styck när jag är ute o spelar. Folk frågar hela tiden efter skivor... "har inga säger jag", de tittar på mig och förstår att det är lite slirigt i huvet på mig.

Första gången jag räknade på det kom jag fram till att det skulle ge 50.000 kr. "Jag måste har räknat fel, så mycket kan det väl för fan inte ge" tänkte jag o kollade med miniräknare. Men det gör det... Bränner man några cd i stöten o fixar pappfickor eller nåt, plastaskar med inlägg man också kopierar själv blir ju tillverkningskostnaden nästan noll. Och skulle jag eller nån annan råka ha med en urgammal cover åker man nog inte i fängelse för att man inte betalar nån ncb-avgift.

Jag är stendum som inte gjort det här för länge sen. Jag har olika lyssnare som vill ha både en cd med gamla visor, ett annat gäng vill ha mina egna svenska poprocklåtar, ett tredje gäng vill ha raggar-50-talsrock, ett fjärde vill ha råblues med ylande gitarrer, ett femte gäng gilla alltihop från Fattig Bonddräng stilen till gitarrgnissel o fläsktrummor ala Hendrix.

Jag tror säkert alla kan kränga cd. Vore det inte så skulle det inte finnas några cd-presserier heller. Och det finns det ju.

För tio år sen fick jag spons på att tillverka Guitar 66 CD med ncb o alltihop, skivorna gick på 30.000 då... Det sålde vi ihop utan att anstränga oss särskilt. Vore jag bättre affärsman o mer gamig på att tjäna stålar skulle jag hålla på att nasa jämt. Och nu snart ska et bli ändring, måste sälja lite cd. Och varför betala en massa för dem, man kan ju göra dem gratis själv, egentilgen inte krångligare än at ladda in en låt här i forumet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sälja för 20 kr, känns som att signalera att musiken inte är värd att lyssna på. Förslaget om 50 låter bättre, så jag spikar priset till 49:- 😉

49 kr blir ju utmärkt, hade du tänkt att placera skivorna nära utgången också? 🙂

Om du inte spelar regelbundet är skivor en ganska onödig utgift. Sälj merch istället. Har du kollat på vad det kostar att köpa koder för att distrubera skivan över internet, så som Spotify, iTunes och så vidare. Jag tror att det hjälper med marknadsföringen också, lättare att hitta dig och din musik. Skivor är passe, tro det eller ej herr Nilsson.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

49 kr blir ju utmärkt, hade du tänkt att placera skivorna nära utgången också? 🙂

Om du inte spelar regelbundet är skivor en ganska onödig utgift. Sälj merch istället. Har du kollat på vad det kostar att köpa koder för att distrubera skivan över internet, så som Spotify, iTunes och så vidare. Jag tror att det hjälper med marknadsföringen också, lättare att hitta dig och din musik. Skivor är passe, tro det eller ej herr Nilsson.

Jaha. Så de som vill köpa cd av mig, ska jag säga åt dem att de är dumma i huvudet, att cd är passé? Det ganska stora antal ungdomar jag känner till mer eller mindre köper inte bara cd, utan tom en del vinyl. Det är musiker o alla möjliga i typ 25-årsåldern, uppåt o neråt. Är dom också passé?

Jag själv har nästan aldrig köpt varken vinylskivor eller cd. Jag har alltid skitit helt i vad som är modernt eller ute. Även när jag var 12, 18 o 30 år. Så är nog många andra också, gillar de min musik kan de mkt väl tänka sig att köpa en cd. Att det inte säljs cd som före internet fattar ju vem som helst. Men likt förbannat finns det ett antal företag som tillverkar cd´n och omslag. De verkar tom bli fler tycker jag mig se på reklamen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är konstigt att köpa digital musik som man inte ens kan hålla i handen.

Vinyl å CD är alltid att föredra 🙂 beror kanske lite på vilken musik man sysslar med. Folk i metal/punk-kretsar är ju väldigt kåta på vinyl tillexempel.

En CD EP ska inte kosta mer än 50 spänn, det är helt korrekt. En fullängds CD typ 100. En vinyl LP typ 150. Det tycker jag är bra priser iallafall. Sen kan andra ha sina åsikter om det.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

...Sen kan andra ha sina åsikter om det.

Jag tror frågan måste gå tillbaka till TS. Det enda som står är att hon vill sälja den. Vad är målet?: Bara sälja den, tjäna pengar, sprida sin musik, göra reklam för sitt band inför/efter gig? Fördelen med CD är att mottagaren kan spela skivan i bilen på väg från spelstället. Om man lägger på två låtar till så klarar man gränsen (min i alla fall där 8 låtar känns som en nedre gräns) till vad som kan betraktas som full-längdare och därmed ökar "värdet".

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad tycker ni är ett rimligt pris på en EP med 6 låtar?

.. Och är det någon som har erfarenhet av att trycka ut CD-R själv i en specialskrivare som skriver ut etikett direkt på skivan? Blir det ett ok resultat och var kan man köpa en så´n? Har varit runt i diverse affärer, men ingen som vet.

/Minja

Som Nilsson skrev så har Canon bra skrivare för att "printa" på vita CD-R, och med rätt grafiskt arbete innan "print" så blir resultaten faktiskt riktigt bra.

Jag hade en Canon skrivare tidigare, och var mycket nöjd, men efter många utskrifter på CD-R så fick skrivaren problem med att "suga in" släden (den där du lägger din CD-R). Annars var jag helnöjd med den skrivaren.

Sitter idag med en HP, något jag ångrar, så när den inte längre vill så blir det en Canon igen!

Med andra ord; Canon är ett bra val, men inte de billigaste modellerna.

"Kan nån kan Canon" som det sas i nån reklam för länge sen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Så de som vill köpa cd av mig, ska jag säga åt dem att de är dumma i huvudet, att cd är passé? Det ganska stora antal ungdomar jag känner till mer eller mindre köper inte bara cd, utan tom en del vinyl. Det är musiker o alla möjliga i typ 25-årsåldern, uppåt o neråt. Är dom också passé?

Jag själv har nästan aldrig köpt varken vinylskivor eller cd. Jag har alltid skitit helt i vad som är modernt eller ute. Även när jag var 12, 18 o 30 år. Så är nog många andra också, gillar de min musik kan de mkt väl tänka sig att köpa en cd. Att det inte säljs cd som före internet fattar ju vem som helst. Men likt förbannat finns det ett antal företag som tillverkar cd´n och omslag. De verkar tom bli fler tycker jag mig se på reklamen.

Menade inte att låta otrevlig, men om ts ej är ute och lirar regelbundet är det en onödig utgift eftersom att hon når en större publik med digital distrubtion. Och skivor är en dödende art vare sig du eller någon annan vill tro det. I dom stora städerna bland ungdomar som ej är musiker med vinylspelare är köp av fysiska exemplar oerhört ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inte att låta otrevlig, men om ts ej är ute och lirar regelbundet är det en onödig utgift eftersom att hon når en större publik med digital distrubtion. Och skivor är en dödende art vare sig du eller någon annan vill tro det. I dom stora städerna bland ungdomar som ej är musiker med vinylspelare är köp av fysiska exemplar oerhört ovanligt.

Ja. Och någon värld utanför Stockholm finns inte heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och skivor är en dödende art vare sig du eller någon annan vill tro det. I dom stora städerna bland ungdomar som ej är musiker med vinylspelare är köp av fysiska exemplar oerhört ovanligt.

Vinyl trodde man skulle dö ut helt för länge sedan, men istället växer sig nu vinyl starkare för varje dag som går. En del tycker helt enkelt det låter bättre.

Att köp av fysiska exemplar (Vinyl) är ovanligt i dagsläget kan bero på att inte alla levererar sin musik på vinyl, utan mest på CD och Digitalt. Intresset för Vinyl växer sig ändå starkare.

Eftersom jag själv är far till bl.a. en 10-åring så vet jag att musik köpt digitalt (iTunes hos oss) är ok, men oj vad hon sitter och tittar på sin CD-skiva/fodralet som Yohio signerade åt henne. De flesta yngre vill ha den där CD'n. Det är något dom kan hålla i, titta på, läsa i...

Nyproduktion av vinylspelare (skivspelare) är inte heller det ovanligt, därför att det finns en efterfrågan: http://www.prisjakt....ery=skivspelare

[edit]

...och efterfrågan styr marknaden!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

För att specifiera pratar jag ej om en minoritet, för det kommer alltid att finnas folk som gillar att köpa musik på vinyl lika väl som att det alltid kommer att finns människor som tycker om att äta kanelbullar med ketchup. Jag ville bara påpeka för ts att det kanske är bättre att lägga kostnaden på digital distrubtion om hon ej spelar ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad det har diskuterats här..! Härligt med allt engagemang, dags att kila in med en kommentar 😉

Guitarr Nilsson: Härligt att det finns hopp för skivförsäljning 🙂

Ludwig Koz: Syftet är att skicka ut de som promotion & att sälja de vid spelningar. Jag kommer att ge ut skivan digitalt oxå genom en distributör.

DMM/G N: Har redan en Canon, men den är 10 år gammal (!) så börjar bli dags att byta ut..! Var kan man köpa en släde till skivorna som passar till den? Har varit runt i de flesta affärer och hört mig för. Kan man beställa på nätet nå´nstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig (fortfarande) av cd och dvd för distribution av media.

Har i flera år använt mig av Epson Stylus Photo 1400 med utmärkt resultat. Skriver direkt på vita skivor. Så klart är det lite drygt att printa en och en men för små serier funkar det alldeles utmärkt.

Att tänka på är som någon påpekade att lägga ner tid på originalet, det som ska printas, och att bläcket tyvärr inte är vattensäkert. I de fall man tycker det är en kvalitetsfaktor kan skivorna få en dusch klarlack. De får dessutom då en käck strukturerad yta!

Stylus Photo 1400 har utgått ur Epsons sortiment men finns kanske på begagnatmarknaden. Rekommenderad ersättare är Epson Artisan 1430.

Link to comment
Dela på andra sajter

Booklet:en (även en enkel folder) låter jag ett tryckeri ta hand om. Svårt att själv få till det något blanka, något styvare papperet själv, tycker jag.

Prata med ett tryckeri så får du känna och välja papper efter egen smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...