Jump to content
Annons

Gjutna proppar?


schopin

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har alltid varit rädd om hörseln, men på senaste tiden har jag märkt att jag har blivit överkänslig mot ljud, vilket har lett till trötthet och huvudvärk. Jag övar alltid med flygellocket helt stängt och ofta med antingen papperstussar eller industriproppar som skydd om jag övar mycket starka diskantrika stycken. Den kombinationen ger lite lindring men som ni förstår ingen kul ljudbild och de riktigt höga frekvenserna tränger igenom ändå.

Känsligheten märks också på tunnelbanan, när någon skriker eller när man går ut på krogen.

Jag har ett litet, än så länge inte allt för outhärdligt, tjut som har växt lite och kommer säkert att växa mer, men jag inser att jag kan förhindra det någorlunda.

Att någon DJ ska tvinga mig att proppa öronen fulla med papper när man går ut bara för att ljudvolymen är outhärdlig är inte så roligt. Hade det varit lite mer krut i mig hade jag anmält de uteställen man går till som spelar så fruktansvärt högt. Men jag inser samtidigt att en överhängande del av besökarna vill ha den volymen och vill känna basen i hela kroppen när man går på konsert, så jag är i stället inne på att skydda mig själv och låta dem spela hur högt de vill.

MEN, papperstussar och industriploppar som ger skev ljudbild och inte hjälper mot vass diskant är jag less på.

Jag antar att många här har gjutna proppar..? Var skaffade ni dem, fungerar de bra, är de bekväma, vad kostar det och hur är livslängden?

Jag fick ett nummer förut till en hörselmottagning som sägs göra proppar åt en för runt 1500kr om jag inte minns fel. Ska ringa dem i morgon, men jag tar tacksamt emot era erfarenheter och förslag på var man kan skaffa sig ett par gjutna. Gärna i Stockholm.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag planerar också att skaff formgjutna proppar, verkar grymt skönt. Jag har tinnitus sedan 3 år tillbaka och jag är som du även ljudkänslig. Kolla in Bellmans hemsida som ViktorDenStore tipsar om. Om du går in på "Hörselskydd" och sedan "Musikhörselskydd Individuella" och sedan "Kontakt" på den hemsidan, kommer du att finna ställen där du kan få dina proppar gjutna.

Lycka till!

Edit: Fel "länkväg"(rätt ord?). Rättade till det...

Redigerat av Skyline
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att dom är både bra och bekväma så är priset VÄLDIGT lågt :rolleyes:

Har haft mina de senaste fem åren och använder dom dagligen i jobbet. Kanon!!!

Ett hett tips är att införskaffa två par filter, så att möjligheten att alternera dämpningsnivå efter ljudsituation finns.

Jag kör själv med 9dB-filter när jag undervisar i klass, repar ensemble etc, samt 15dB om det krävs rejäl dämpning vilket är kanon om man hamnar mitt i ett storband eller repar hårdrock o.d 🙂

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst sida! Men hittar inga priser. De kanske inte skyltar med priser för att få mig att stanna kvar och läsa hehe.

Om man skaffar två filter är det alltså 9 och 15 som är vanligast? 25 tycker jag låter ganska bra om man ska på hög konsert eller på ett uteställe med hög volym. Men svårt att veta hur mycket det är om man inte har testat. Kanske kör på 15 först då och ser om man vill ha ett med mer eller mindre eller kanske både och. Enda nackdelen med Bellman verkar vara att man får betala dubbelt som jag förstår det. För att ta reda på formen och sedan för att skicka dem till "tillverkning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Prova 15 dB först. Jag köpte såna för några år sedan och dom är enormt sköna att ha på sig både på konserter och när man lirar i band. Inte nog med att volymen blir lägre, varje instrument i musiken framträder mycket tydligare. Jag skaffade även 25 dB filterna samtidigt men jag har aldrig behövt använda dom. 15 dB Dämpar ganska mycket så mitt tips till dig är att prova dom först!

Det är värt varenda krona!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv Bellman proppar och har haft det senaste året till följd av min tid i Arméns Musikkår. 15dB filterna räcker långt.

Om jag inte missminner mig helt kostar avtrycken runt 400 :- att göra, själva gjutningen 1000 :- och därefter varje filer ~400:-

totalt: 2200 kr (detta var dock för ett år sedan, har hört rykten om att de är dyrare nu, vet ej om det stämmer)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade mina bellmanproppar för 6 år sedan. Lysande investering. Använder dem hela dagarna i mitt jobb som musiklärare och även när jag jobbar som musiker. Då kostade det runt 2000:- men nu ligger det nog på ca 3000:-

Boka tid hos en öronläkare som gör avtryck av dina hörselgångar. Sen skickar läkaren det till bellman och efter ett tag kommer dina proppar i brevlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, men hur kommer de att fungera i fortsättningen. Sägs de hålla en 5-10 år eller?

Det jag är orolig för är att hörselgången ska förändras. Vet inte om jag kommer att växa något mer iofs hehe. Vore surt om man "växte ur" propparna på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Bellmans ER-musikerpropp som är formgjuten och är väldigt nöjd. Ljudkvalitén i gämförelse med granar är som att gämföra granarna med gula skumproppar.

Jag har 25 dB filtrena och spelar man rock i en lokal på 15-20 kvm så behövs det. I en så liten lokal ligger trummorna stadigt på 110-115 dB med toppar på 130-140 dB. Sen vill man ju höra gitarr, bas och sång också.

Jag betalade 2350 kr för mina om jag minns rätt men då betalade jag 200kr extra för att få röda istället för transparenta, (om man tappar en propp i en mörk konsertlokal så vill man gärna kunna hitta den igen). Nya filter ligger på runt 800kr om jag minns rätt. Jag köpte mina för snart två år sen i samband med att jag fick försäkringspengar pga min tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, men hur kommer de att fungera i fortsättningen. Sägs de hålla en 5-10 år eller?

Det jag är orolig för är att hörselgången ska förändras. Vet inte om jag kommer att växa något mer iofs hehe. Vore surt om man "växte ur" propparna på ett år.

När jag gjorde propparna sa läkaren att hörselgången kan förändras och att man bör göra nya efter några år, men det är kanske väldigt indivduellt. Efter drygt 6 år passar mina precis lika bra fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar propp! Väl värd investering om man värnar om sin hörsel. Dämpar frekvensintervallet så jämnt det bara är möjligt. Blir som en volymsänkning rätt över.

Avtryckstagning gör man på en hörselavdelning på närmsta lasarett. Kostar inte mer än själva besöket. Innan avtryckstagning måste man dock ha ett intyg på att hörselgången är ren från vax, närmsta distriktssköterska kollar det åt er.

Bellmanpropparna kostar 1040:- för gjutning.

Filter i par 9, 15, 25 dB kostar 800:- paret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Bellmans ER-musikerpropp som är formgjuten och är väldigt nöjd. Ljudkvalitén i gämförelse med granar är som att gämföra granarna med gula skumproppar.

Jag har 25 dB filtrena och spelar man rock i en lokal på 15-20 kvm så behövs det. I en så liten lokal ligger trummorna stadigt på 110-115 dB med toppar på 130-140 dB. Sen vill man ju höra gitarr, bas och sång också.

Jag betalade 2350 kr för mina om jag minns rätt men då betalade jag 200kr extra för att få röda istället för transparenta, (om man tappar en propp i en mörk konsertlokal så vill man gärna kunna hitta den igen). Nya filter ligger på runt 800kr om jag minns rätt. Jag köpte mina för snart två år sen i samband med att jag fick försäkringspengar pga min tinnitus.

Hur fick du försäkringspengar? Någon särskild händelse som bidrog till tinnitusen? Eller bara för att du har tinnitus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Bellmans ER-musikerpropp som är formgjuten och är väldigt nöjd. Ljudkvalitén i gämförelse med granar är som att gämföra granarna med gula skumproppar.

Jag har 25 dB filtrena och spelar man rock i en lokal på 15-20 kvm så behövs det. I en så liten lokal ligger trummorna stadigt på 110-115 dB med toppar på 130-140 dB. Sen vill man ju höra gitarr, bas och sång också.

Jag betalade 2350 kr för mina om jag minns rätt men då betalade jag 200kr extra för att få röda istället för transparenta, (om man tappar en propp i en mörk konsertlokal så vill man gärna kunna hitta den igen). Nya filter ligger på runt 800kr om jag minns rätt. Jag köpte mina för snart två år sen i samband med att jag fick försäkringspengar pga min tinnitus.

Hur fick du försäkringspengar? Någon särskild händelse som bidrog till tinnitusen? Eller bara för att du har tinnitus?

Folksams självförsäkring, jag klassas som 7% invalid och fick 42000 kr. Inte ett dugg värt det om jag får säga det själv men man måste göra det bästa av situationen.

Jag fick tinnitus genom att jag en gång glömde att använda öronproppar när jag spela gitarr hemma. Jag har alltid haft det både vid rep, på konserter, när jag spelar hemma, till och med när jag är ute och festar. Men den här gången glömde jag det och kom på den fantastiska idén att pressa min 40 watts Fender tweed till en skön naturlig overdrive genom att vrida upp volymen till elva. 20 minuter senare har man fått tinnitus och blivit ännu mer ljudkänslig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Bellmans ER-musikerpropp som är formgjuten och är väldigt nöjd. Ljudkvalitén i gämförelse med granar är som att gämföra granarna med gula skumproppar.

Jag har 25 dB filtrena och spelar man rock i en lokal på 15-20 kvm så behövs det. I en så liten lokal ligger trummorna stadigt på 110-115 dB med toppar på 130-140 dB. Sen vill man ju höra gitarr, bas och sång också.

Jag betalade 2350 kr för mina om jag minns rätt men då betalade jag 200kr extra för att få röda istället för transparenta, (om man tappar en propp i en mörk konsertlokal så vill man gärna kunna hitta den igen). Nya filter ligger på runt 800kr om jag minns rätt. Jag köpte mina för snart två år sen i samband med att jag fick försäkringspengar pga min tinnitus.

Hur fick du försäkringspengar? Någon särskild händelse som bidrog till tinnitusen? Eller bara för att du har tinnitus?

Folksams självförsäkring, jag klassas som 7% invalid och fick 42000 kr. Inte ett dugg värt det om jag får säga det själv men man måste göra det bästa av situationen.

Jag fick tinnitus genom att jag en gång glömde att använda öronproppar när jag spela gitarr hemma. Jag har alltid haft det både vid rep, på konserter, när jag spelar hemma, till och med när jag är ute och festar. Men den här gången glömde jag det och kom på den fantastiska idén att pressa min 40 watts Fender tweed till en skön naturlig overdrive genom att vrida upp volymen till elva. 20 minuter senare har man fått tinnitus och blivit ännu mer ljudkänslig.

Klant... 😛

😄 Förlåt, tycker faktiskt synd om dig, jag har nog gjort nästan samma misstag. Tänkt att det nog inte gör nånting att lira trummor utan proppar, men nu efteråt ångrar jag mig... har inte så mkt tinnituss än , men det lär väl inte bli bättre direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mina formgjutna proppar på Hörseltekniska laboratoriet 1998. De kostade då 1500 plus 40 kr för en plugg - om man ville ha extra dämpning i de höga frekvenserna (alltså inte helt rak skärning).

Jag kanske har smala hörselgångar eller nåt, men BLÄ säger jag bara. Man kunde inte le för då åkte de ut. Plus att de gled ut efter ett tag även om man inte log.

Ett par år senare söp jag bort dem och började använda Peltor expand (illröda skumproppar) och de var mycket mycket bättre. Dämpade mer (ganska rakt också upplevde jag, inte som de formgjutna, men hyfsat) och framför allt, satt bättre. Och mycket billigare!

Men Bellman kanske är bättre.

Hett tips: Ha alltid alltid proppar på krogar med hög musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...
  • 1 månad senare...

Såg att Bellman har lurar som passar in i deras hörselskydd. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag lyssnar mycket på musik i min telefon och dessa lurar verkar också ha inbyggd mikrofon och svarsknapp. http://www.bellman.s...custom-fit.html

Undrar också ifall någon av erfarenheter av dessa lurar. Blev fruktansvärt köpsugen när jag såg att dem släppts så skulle vara kul att höra om någon har testat dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...