Jump to content
Annons

Tips på hur man mixar fram luften i sången?


sunderling

Recommended Posts

Jag har en känsla av att det är bra att försöka få fram "luften" i vokalerna, har även hört det någonstans.

Har dock lite svårt att förklara vad jag menar, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Är det någon som kan hjälpa mig då jag har svårt att få sången o smälta snyggt med resten av mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Multibandskompressor kan vara något att testa. Framförallt om du rör dig i mer radiovänliga genres. Waves C6 t ex har en massa fiffiga presets som får det att låta som om det kommer direkt från rix fm! Blir lätt lite vasst om man bara höjer topp med eq. Ett annat tips är voxengo glisseq som är lite av en parallell mellan de tu. Det är en eq som känner av vilka frekvenser som är över-/underrepresenterade i området du boostar/skär. På så vis kan du höja hela toppen, men inte få med alla små spikar av vasshet på köpet, eller hängmatta till saker utan att få dem att kännas helt urgröpta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir nästan alltid tvungen att skära 4-6 dB runt 1 kHz på mina sångspår, efter det lilla ingreppet låter det så mycket renare. En liten knuff runt 8 kHz brukar också kunna "lufta till" det hela.... 🙂

Glöm heller inte att skära onödig bas på sångspåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag blir nästan alltid tvungen att skära 4-6 dB runt 1 kHz på mina sångspår, efter det lilla ingreppet låter det så mycket renare. En liten knuff runt 8 kHz brukar också kunna "lufta till" det hela.... 🙂

Glöm heller inte att skära onödig bas på sångspåren.

tycker 4-6db vid 1khz låter mycket. Det kanske just är din mick som behöver det?

Ska dock prova sen!

Tack!

Jag har hört att man ska skära ända upp till 200hz på sången men jag tycker det låter mycket.

Hur mycket brukar du skära?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyfter lite vid 10-12k och deessar i samma område.

Ett knep relaterat till detta är att köra endast högsta bandet på en multibandkompressor. Då slätas toppen ut och man får det där "polerade" soundet i toppen. Lent som smör om man gör det på rätt sätt.

Annars sitter det som kallas "luftigt" i mitt tycke mer i atmosfären runt ljudet. Ett diskret delay, early reflections eller kort reverb som man har högpassat riktigt högt, kanske 10k, som man placerar ett uns av bakom sången är ett exempel på hur detta kan åstadkommas.

Prova att ta ett rumsreverb och helt fimpa "reverb"-delen i reverbpluggen och bara behålla de korta reflektionerna. Bör ej överanvändas då det lätt blir burkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två tips:

1 skicka sången till en buss med lite dist i (komprimerad med hpf), blanda in i lagom dos

2 testa noveltech character - det är den enda pluggen jag har som verkligen fungerar så som en del kunder frågar om:

- har du ingen plugin/knapp som gör att allt låter bra... funkar på nästan allt

Testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...