Jump to content
Annons

Hur brukar ni eq,a när ni mastrar?


rockstone

Recommended Posts

"Folk" tjatar ju alltid om att skära bas. Jag gillar att rulla av rätt rejält i toppen också....

Hur gör ni med superhöga frekvenser...? Typ 15 kHz och upp...

Inget. Ser till att det låter bra bara.

Är ju inte så att man lämnar nåt i mixningen med tanken att "äh, jag (eller mastraren) rullar av diskanten sen ändåså".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar skicka låten till en polare, en arg gubbe i 60-årsåldern som hatar musik.

Han har ett par datorhögtalare med ganska kraftig subbas och han har ställt in EQn helt åt helvete.

Han sågar alltid min mix totalt och ifrågasätter varför jag över huvud taget håller på med musik.

Sen beskriver han de olika frekvensområdena, på hans egna sätt.

Jag tar till mig det han säger och gör justeringar antingen på mastern eller direkt i mixen om jag har tillgång till den, detta lite beroende på vad som ska ändras.

Funderar på att programmera en "argagubbanalysatorplugg" och börja sälja 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att dina mixar ofta innehåller mycket lågbas i side?

Alltså, det händer ju tex ibland att jag stereodubbar gitarrer... botten på dem går ju lätt ner i basfrekvenserna. Även stereopannade röster kan gå neråt 120 Hz. Synt-slingor, orglar, för att inte tala om pukor (och trummor öht i rumsmikar)... alla dessa har ofta basmaterial med stereoinformation. Tillsammans kan det lätt skapa gröt. Detta städar jag gärna i efterhand med M/S-EQ i master. Skulle kanske gå att åtgärda redan i mixen, men jag gillar mitt arbetsflöde och det låter skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ett till inlägg här.

Jag vet inte om det är så att du (TS) använder FL Studio, men där i följer ett plugin med som heter Maximus, som jag tycker är grymt bra till att mastra. Du frågar om det är vissa frekvenser man ska tänka på? Jo, det finns ju det. Du känner nog till "Low, Mid och Hi"-frekvenserna. När jag har mixat färdigt en låt och finslipat på enskilda ljud så exporterar jag min fil till .wav fil för att sedan öppna upp .wav filen i FL Studio. Där så stänger jag av limitern på master-kanalen, eftersom den alltid finns där som default. Jag lägger in Maximus istället där och ser till så att allt där i är på rätt plats innan jag börjar ta itu med mastering. (Jag proddar "progressive house" förövrigt). Sedan i Maximus så "solar" jag frekvenserna för att kunna välja om jag vill bara höra low till exempel. I "lowen" så ska ju bassen och kicken finnas för det mesta. Så allt som inte tillhör "lowen" ser jag till att filtrera så mycket det bara går. I dem hög frekvenserna så ska cymbaler, hi-hats, snares, osv höras mest. Alltså så ska dem helst inte kunna höras i "mid"-frekvenserna och definitiv inte i "low".

Det är väl lite grundläggande om vad man bör tänka på.

Efter, när jag är färdig i Maximus, så slänger jag in en "Limiter" (eller kompressor) och slår på så att Limiterns "tak" snuddar nästan vid dom högsta "peaksen". När det är klart så brukar jag lägga in en EQ (dock så EQ'ar jag inte de olika frekvenserna) utan det är mest till för att dra upp volym så nära 0db det bara går.

Klart!

Hoppas det hjälper lite mer än min förra förklaring. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skicka låten till en polare, en arg gubbe i 60-årsåldern som hatar musik.

Han har ett par datorhögtalare med ganska kraftig subbas och han har ställt in EQn helt åt helvete.

Han sågar alltid min mix totalt och ifrågasätter varför jag över huvud taget håller på med musik.

Sen beskriver han de olika frekvensområdena, på hans egna sätt.

Jag tar till mig det han säger och gör justeringar antingen på mastern eller direkt i mixen om jag har tillgång till den, detta lite beroende på vad som ska ändras.

Funderar på att programmera en "argagubbanalysatorplugg" och börja sälja 🙂

Haha. Klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Detta städar jag gärna i efterhand med M/S-EQ i master. Skulle kanske gå att åtgärda redan i mixen,

Det är vad mixningen är till för. Sen finns det ingen anledning att spela in gura med för mycket bas heller. Underlättar mixningen.

men jag gillar mitt arbetsflöde och det låter skitbra.

Låter snarare som att du lagt till dig med en slö vana och vägrar ändra på det av ren lättja. Uppenbarligen låter inte det bra om det är för mycket bas på.

jag måste snart skaffa mig spotify tror jag

Hur många gånger har man inte klickat på länk å så går det dit. Har inte heller något spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

är det nilsson du menar?

😆 Snart kommer han och anklagar dig också för mobbning för att du tror det är han bara för att man nämner ordet gubbe. Känsligt för vissa gubbar att erkänna de är gubbar.

Men mastring är ju bara bs....Jo det har ju Valle sagt och då måste det vara sant. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast det är ju en fin tanke, förstås...

Man kanske skulle dra igång en lyxmastring-tjänst, där man begär in ALLA kanaler färdigmixade, på så sätt kan man ju justera ljudet utan att något behöver bli lidande. En av anledningarna för de flesta att skicka till mastring är ju att få någon annan som lyssnar på låten och justerar utifrån behov.....

....bara en tanke/fråga: vem skulle betala för det?

Med tanke på urpsrung etc. så är det ju av en anledning två olika processer. Mixen - att optimera låtens spår till en "perfekt" helhet. Mastering - att optimera albumets spår till en "perfekt" helhet. Initialt att rymmas på vinyl och dess fysiska förutsättningar men även tonalitet och dynamisk jämnhet som helhet. Därför kräks jag över uttryck som att "mastra när jag mixar". Att lägga på en L2 (eller liknande) på mixbussen är inte att mastra.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

😐😱😎

Vet inte riktigt hur jag ska uppfatta det där, haha. Tror det har blivit en vana bara. Jag mastrar ju allt först innan jag börjar höja volymen med EQ. Kanske inte det bästa alternativet, men det är ju ett alternativ. Haha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på urpsrung etc. så är det ju av en anledning två olika processer. Mixen - att optimera låtens spår till en "perfekt" helhet. Mastering - att optimera albumets spår till en "perfekt" helhet. Initialt att rymmas på vinyl och dess fysiska förutsättningar men även tonalitet och dynamisk jämnhet som helhet. Därför kräks jag över uttryck som att "mastra när jag mixar". Att lägga på en L2 (eller liknande) på mixbussen är inte att mastra.

Håller med fullt ut!

En av anledningarna, som definitivt inte passar in på "mastra när jag mixar", är att mastra är ju att lämna iväg materialet till någon annan och dennes öron, samt att eventuellt få synpunkter på bra och/eller dåligt.

Än mer intressant är när man tror sig kunna mastra om man kör med "presets" som enda argument. Det finns inte en enda "preset" som passar på fler än en låt, och det är den låten som användes för att skapa just den "preset"'en. Man kan däremot använda en "preset" att utgå ifrån, men det är enligt min mening bortkastad tid då slutresultatet bör bli detsamma som att jobba från "scratch". Att lära sig olika inställningar från "presets" är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullt ut!

En av anledningarna, som definitivt inte passar in på "mastra när jag mixar", är att mastra är ju att lämna iväg materialet till någon annan och dennes öron, samt att eventuellt få synpunkter på bra och/eller dåligt.

Än mer intressant är när man tror sig kunna mastra om man kör med "presets" som enda argument. Det finns inte en enda "preset" som passar på fler än en låt, och det är den låten som användes för att skapa just den "preset"'en. Man kan däremot använda en "preset" att utgå ifrån, men det är enligt min mening bortkastad tid då slutresultatet bör bli detsamma som att jobba från "scratch". Att lära sig olika inställningar från "presets" är en annan sak.

Jag ser det inte som ett måste att lämna iväg för mastering. Men processen är en annan, syftet är ett annat men ändå rätt lika. Jag mastrar inget om inte mixarna är klara och alla spår som mastras lägger jag ju självklart upp i en session för att nå den bästa balans jag förmår spåren emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det är vad mixningen är till för. Sen finns det ingen anledning att spela in gura med för mycket bas heller. Underlättar mixningen.

Det är ju inte som att jag sparar allt till mastring. Naturligtvis skär jag bort onödig bas och städar i frekvenser. I mastringen gör jag precis det som hör mastring till: det sista lilla på hela mixen. Bara för att jag inte vill ha en massa lågfrekvensmaterial i stereo, betyder ju inte att jag inte vill ha kvar en del botten i pukor och gitarrer. Jag vill ju inte fullständigt skära sönder alla guror. Jag prövat fram ett recept för att behålla botten, men samtidigt ha klarhet i mixen. -Något som lyft mina produktioner enormt!

Låter snarare som att du lagt till dig med en slö vana och vägrar ändra på det av ren lättja. Uppenbarligen låter inte det bra om det är för mycket bas på.

Skitsnack! Det har inte ett jävla dugg med slöhet att göra, utan ett arbetsflöde som vuxit fram genom år av övning och experimenterande! Jag gillar mitt sound och resultatet jag får till, och jag trivs med mitt arbetsflöde. Det är inte "för mycket bas på" innan mastring, utan precis så mycket bas som jag vill ha. Det jag gör i mastringen är att minska stereoinformationen i den basen.

Lyssna på resultaten istället innan du pekar finger.

Hur många gånger har man inte klickat på länk å så går det dit. Har inte heller något spotify.

Du kanske har nån snäll kompis som kan spela in det på kassettband åt dig...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...