Jump to content
Annons

Bästa respektive sämsta liveljudet ni har upplevt?


Måsart

Recommended Posts

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror det största problemet med KB är att mixplats är längst bak i lokalen.

Du har alltså haft mixuppdrag bara typ två tre hundra meter ifrån min bostad, och du kunde inte hojta till för att ta en öl eller fyra ... Jo,jo.

Coolt med Floyd! Ska du se Roger Waters på Ullevi i sommar?

Nej, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på Stadion 2010....ruggigt bra! Kanonerna i "For those about..." kändes rejält i magen.

Jag har hört rykten om att AC/DC använde svartkrut i kanonerna förr i tiden....men att det lät för mycket. Sant eller falskt?

Då kan jag meddela att dom kanonerna var inspelat ljud. Jag har vart på AC/DC flera gånger. och när dom smäller av kanonerna så är det en container som fylls snabbt med knallgas som antänds. Det behövs inte mkt för att det ska skjuta ut rutor o dylikt. På Ullevi 2009 så studsade det mellan läktarna. När jag var på dom på Stadion 2010 så var det hälfen så högt och smällarna var inspelade. Detta pga av att det finns för mkt k-märka hus runt Stadion.

Problemet med globen är att den är rund och mestadels består av betong och plåt. Rigga ett trumset därinne och slå ett slag på virveln så låter det som om att någon skämtar aprillo med ett lexiconreverb med 300 millisekunders predelay. Och det innan man ens fått ljud i PA't.

😄 Hehehe! Ja Globen är horribel. Sämsta konsertlokalen i Sverige! Minns när jag såg en tennismatch från globen på tv. Redan då hörde man när dom studsar bollen i golvet innan serv så hörde man hur ljudet studsade där inne... och det hörde man i TV'N ?!? 😳

Dom gångerna det har vart bra ljud så har man stått framför scenen. Bla på Rush, längst fram med frontfill och subba framför en. Och det satt som smäck i fejset. Likaså på Toto 1992.

Var på Sting för en massa årsen. Hamnade helt åt helvete. Långt upp på sidan. Man hörde inte ett skit. Plus att vi hade en handikappshylla bakom oss. Och där satt det full med förståndshandikappade och vrålade och klappade i otakt! Drog till baren och hällde i mig öl. Gick tillbaka och somnade till! Bland det sämsta konserterna jag vart på.

En bla lokal dock, är Cirkus. Tyvärr så brukar det bli syrebrist där inne. Men ljudmässigt så låter det riktigt bra.

En måndag så var jag på Dream Theater. Det var då sångmiken inte funkade och LaBrie slängde micken i taket, på första låten 😆 . Rätt kasst ljud överlag. Senare samma vecka, på söndagen så var Queensrÿche där och spelade... och DET var sjukt bra.

Och nu senast var jag där på Alison Krauss! Kanonbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag i och för sig ingen flitig konsertbesökare. Men när jag såg Pink Floyd på Ullevi 1994 (AAARGH! Snart tjugo år sedan, vaffan är det här!?), så var ljudet så rent och "autentiskt" att jag kom på mig själv med att slösa dyrbar upplevelsetid på att se om Gilmours fingrar verkligen synkade med vad jag hörde ...

Sämsta var nog KISS, på Scandinavium 1999.

Fast då har jag räknat bort alla klubbspelningar etc (typ KB i Malmö), där ljudet i stort sett alltid suger.

Jag såg också Pink Floyd på Ullevi -94, fantastiskt ljud! T.o.m så att man glömde bort att man var totalt pisseblöt efter att ha knallat runt i Gbg i flera timmar i ett hemskt ösregn innan konserten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg också Pink Floyd på Ullevi -94, fantastiskt ljud! T.o.m så att man glömde bort att man var totalt pisseblöt efter att ha knallat runt i Gbg i flera timmar i ett hemskt ösregn innan konserten 🙂

Minns mycket väl regnet. Men visst varade regneländet en bit in på konserten också?

Hursomhelst ... det gjorde laser-showen extra häftig, när man fick se laserstrålarna leka över de (osynliga) molnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns mycket väl regnet. Men visst varade regneländet en bit in på konserten också?

Hursomhelst ... det gjorde laser-showen extra häftig, när man fick se laserstrålarna leka över de (osynliga) molnen.

Jag har för mig att regnet upphörde ganska omgående efter att konserten började, efter ca 2-3 låtar om jag inte minns fel..

Vi stod ganska nära mixplats och när discokulan reste sig ur tältet där och svepte in hela Ullevi i sitt prickiga spegelljus så var extasen nära. Man bara stod med öppen mun och tittade upp på läktarna omkring sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

John Fogerty i Scandinavium -98 var sjukt bra rattat. Mötley i Globen -07 var baskagge, explosioner och mos. Inte särskilt spännande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag meddela att dom kanonerna var inspelat ljud. Jag har vart på AC/DC flera gånger. och när dom smäller av kanonerna så är det en container som fylls snabbt med knallgas som antänds. Det behövs inte mkt för att det ska skjuta ut rutor o dylikt. På Ullevi 2009 så studsade det mellan läktarna. När jag var på dom på Stadion 2010 så var det hälfen så högt och smällarna var inspelade. Detta pga av att det finns för mkt k-märka hus runt Stadion.

😄 Hehehe! Ja Globen är horribel. Sämsta konsertlokalen i Sverige! Minns när jag såg en tennismatch från globen på tv. Redan då hörde man när dom studsar bollen i golvet innan serv så hörde man hur ljudet studsade där inne... och det hörde man i TV'N ?!? 😳

Dom gångerna det har vart bra ljud så har man stått framför scenen. Bla på Rush, längst fram med frontfill och subba framför en. Och det satt som smäck i fejset. Likaså på Toto 1992.

Var på Sting för en massa årsen. Hamnade helt åt helvete. Långt upp på sidan. Man hörde inte ett skit. Plus att vi hade en handikappshylla bakom oss. Och där satt det full med förståndshandikappade och vrålade och klappade i otakt! Drog till baren och hällde i mig öl. Gick tillbaka och somnade till! Bland det sämsta konserterna jag vart på.

En bla lokal dock, är Cirkus. Tyvärr så brukar det bli syrebrist där inne. Men ljudmässigt så låter det riktigt bra.

En måndag så var jag på Dream Theater. Det var då sångmiken inte funkade och LaBrie slängde micken i taket, på första låten 😆 . Rätt kasst ljud överlag. Senare samma vecka, på söndagen så var Queensrÿche där och spelade... och DET var sjukt bra.

Och nu senast var jag där på Alison Krauss! Kanonbra!

Vi var nyss på Jerry Williams på Cirkus. Satt på sjunde raden eller nåt, sjukt bra ljud och ljus, hela showen var asbra. Nåt PA syntes fan inte alls, inga medhörningslådor heller, bara sidefills. Tror inte Jerry själv körde med inears heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta: Fields of The Nephilim, O2 Brixton, London 2011. Lyckades endast urskilja en gitarr och virveltrumman i mix... har sett det bandet flera gånger innan och då har ljudet varit fantastiskt.

Tätt följt av The Pogues på Way out West där ljudteknikern av någon anledning trodde att de skulle mixas som en techno-akt. Total avsaknad av Low Cut och allt bara grötade ihop sig i nedre.

Bästa: The Mission UK, Sheperd's Bush, London 2008. Fyra spelningar på fyra kvällar med ett ljud där minsta lilla detalj lät bra.

Tätt följt av ovan nämnda Pink Floyd på Ullevi 1994. Första gången jag upplevde surroundljud på en livekonsert.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså haft mixuppdrag bara typ två tre hundra meter ifrån min bostad, och du kunde inte hojta till för att ta en öl eller fyra ... Jo,jo.

He he, det är inte så ofta jag rör mig i jobbet numera. Men jag tar gärna en öl nästa gång vägarna för mig till Malmö. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tätt följt av The Pogues på Way out West där ljudteknikern av någon anledning trodde att de skulle mixas som en techno-akt. Total avsaknad av Low Cut och allt bara grötade ihop sig i nedre.

Festivalspelningar är väl typ alltid rätt usla ljudmässigt? Det är min erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra era om erfarenheter!

Finns det någon här inne som såg Pink Floyd under Pulse-turnén? Den ska ju ha varit BRUTAL visuellt sett.

Själv var man bara 7 år gammal 94.... 🙁

Edit: Turnén hette ju såklart The Division Bell Tour, men i folkmun går den självklart som Pulse-turnén... 😄

Jag var där och hade faktiskt tänkt att skriva om det men ville läsa igenom inläggen först.

Bästa giget ever, både ljud-ljus och showmässigt 🙂

Jag har sett Waters alla gånger han har varit här (och några gig utomlands) och ser fram emot Ullevi i augusti! Morsan var/är ett flitigt floyd fan, så jag är uppväxt på den musiken. Hon drog med mig på David Gilmours sologig 1984 (jag var 12) med flera, och de har klart präglat min egen smak och stil att spela på. Tack mamma 🙂 Det var även hon som först upptäckte guns n roses i familjen och tog med mig på deras första besök i sverige. Efter det så har jag även sett och hört allt de har gjort 🙂

2007 var jag och en kompis i globen och satt och väntade på Waters rätt lång tid innan giget. Då ringer jag morsan och hon säger att "vi kan väl prata senare för jag hör inte så bra här, vi är på konsert förstår du". Jag också, är ni i globen? "Ja!". Så visade det sig att hon och hennes gubbe hade platser tre rader nedanför oss så det var bara att gå fem steg så kunde vi prata på riktigt 🙂 Jag hade ingen aning om att hon hade plåt dit den gången 🙂

Lite OT och det ber jag om ursäkt för. Han har förövrigt alltid bra ljud tycker jag, även om hans medhörning inte alltid verkar vara på topp 😉

/Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg Stefan Sundström på Victoriateatern i Malmö förrförra helgen.

Satt sidled i mitten, ett bord ifrån scenkant. Helt sagolikt ljud!,

Hade det inte varit för att sejarmattan låg och skramlade i vissa lugna låtar så hade det varit 100%.

Var riktigt tagen av upplevelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid älskat Hovet och ljudet där i! Globen var ett riktigt nerköp ljudmässigt om du frågar mig, studsboll 😉

Precis, Globen är snudd på usel som konsertlokal....

Jag såg Elton John i Globen för kanske 10 år sedan, det var riktigt jobbigt...vissa toner hängde kvar i sekunder.

Var det någon som såg Petty i Globen nu senast? Han är ju känd för att ha bra ljud live.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det kanske inte stämmer men det är starka kandidater. Jag har gått på så mycket spelningar så det är svårt att jämföra. Men några i toppen och botten är:

Bästa ljudet -

Sepultura Fryshuset -92

Page and Plant Roskilde -95

Sämsta ljudet -

Kiss Stadion -08

Johny Winter Berns -09

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa: Metallica 1987 i Göteborg. Sicket drag, Kanonljud. Enda smolket i bägaren var att Cliff Burton hade dött.

Sämsta: Vormitory på Metallsvenskan 2013. Har aldrig varit mycket för just denna musikstilen, Det blev ju inte bättre av att den massiva våg av bara bas som slog emot en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vart sjukt nice 🙂

Bland det bästa jag sett/hört! Fullpackat med folk, alla sjung allsång och röjde som galningar till var enda låt och bandet var verkligen toktight! När de sedan körde Orgasmatron (Motorhead) ja då var det inte ett kvalster som stod stilla.

Minns inte publikantal men ca 7-10 000 skulle jag gissa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg/lyssnade på Radiosymfonikerna i Sthlm en gång.. tror jag var 17. Riktigt mäktigt.

Kraftwerks konsert på Arvikafestivalen var också något över det normala.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...