Jump to content
Annons

Vidare akutsikbehandling


ramoand

Recommended Posts

Nu har jag äntligen lyckats skaffa absorbenter (70 mm tjocka) till min hemmastudio. Jag köpte 6 st varav tre hamna på väggen bakom monitorerna och 3 på väggen bakom mig (se bild). På ena kortsidan är det en balkongdörr och ett stort fönster så därför jag inte kunnat sätta absorbenter där enligt spegelmetoden.

Ljudbilden har blivit bättre men det är fortfarande en del ljud som studsar. Det största problemet jag har (tror jag) är att alla väggar är sten-/betongväggar. Vad kan man mer göra? Fler absorbenter? Takabsorbenter?

I detta videoklipp kan man höra en tydlig skillnad före och efter akustikbehandling:

Hos mig är det inte i närheten av samma resultat. Jag hör inte skillnaden i videoklippet när jag lyssnar i monitorerna men det gör jag i hörlurarna.

post-14165-0-26823700-1364385712_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går o slänga upp tunna madrasser på väggarna, även hänga täcken, nu kanske inte så snyggt.

Nu är inte jag något proffs på akustik men kan tänka mig att absorbenter i taket hjälper, o även en tjock matta på golvet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nästa steg tycker jag du ska montera absorbenter / moln ovanför mixplats (kolla med spegeln). Försök få till någon mobil lösning till sidorna också. Jag antar att du fortfarande har kvar lite fluttereko (klappeko) och i så fall fall får du tillföra ytterligare absorption (behövs inte lika tjocka för det). Du kan köpa 40 mm snygga takplattor med fasade kanter som du limmar upp, tex. Parafon Fjord el. liknande. Om du har möjlighet kan du skära så många hörnor du har möjlighet till, typ superchunks, så får du även absorption lite längre ned i frekvensregistret.

Se detta som allmänna quick fix-tips för att få någorluna kontroll på första reflex och decay i ditt rum.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Går o slänga upp tunna madrasser på väggarna, även hänga täcken, nu kanske inte så snyggt.

Nu är inte jag något proffs på akustik men kan tänka mig att absorbenter i taket hjälper, o även en tjock matta på golvet!

Tanken är god men detta hjälper endast mot fluttereko, i bästa fall. Materialen du nämner har inte så bra ljudabsorberande egenskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...