Jump to content
Annons

Spela utan metronom?


Recommended Posts

Hur vanligt är det egentligen vid inspelning? jag själv har gått tillbaka till den tiden då trummisen fick vara metronom helt själv, det brukar resultera i att låten går lite snabbare i slutet än där man började.

Jag tycker det tillför att man hör att det är en människa som faktiskt sitter och spelar instrumentet.

Trummisen som jag lånade in lite fort såg ut som han inte visste vart han skulle ta vägen när jag förklarade 3 gånger att det inte är ett skämt vi ska inte använda något klick. han klarade dock inspelningen galant.

Men det fick mig att tänka att shit det har verkligen gått så långt så inte ens trummisarna själva vill spela utan klick idag eftersom jag själv är gammal trummis och hatade att spela till klick så blev jag väldigt förvånad.

Finns det fler än jag som tröttnat på metronom?

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar aldrig spela till metronom de gånger jag spelar live i alla fall. Nya konstellationen lär nog kräva det nu dock, då det finns en rad backing tracks synkade som måste följas exakt. Jag tycker egentligen att click/metronom hör till studioinspelningar och ren övning - inte live (fast det blir ju annorlunda med backing tracks). Det är ett hjälpmedel precis som allt annat och jag gillar att ha det när jag övar. Inte så mycket annars egentligen. Spelar man utan ska tempoförändringarna finnas inom ramen för den etablerade pulsen. Lyssnar du på hardbop eller motsvarande så går det lite upp och lite ner i ett flow, men det är fortfarande konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klick är ju mest till för att musikern ska hamna parallellt med sequencer o dyl, eller om man ska lägga en hel del instrument separat och har mycket break eller tacet-partier i låten. Annars finns det inget större behov av klick, tycker jag. Blir oftast bättre utan, förutsatt att musikerna kan spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Beror väl på vilken genre man lirar... den mesta elektroniska och industriella musiken skulle nog låta konstig utan metronom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi varierar från låt till låt. Men jag som trummis är såklart mer bekväm med att köra utan. Eftersom varenda millisekund av otighthet blir så förbannat ocharmig med klick brukar det sluta med att vi sitter och klipper upp mer eller mindre varje instrument. Om det t ex blir en naturlig liten ökning in i en refräng så kommer det komma en skitful kompensation för det i nästa takt. Om man kör utan klick kan däremot de små svängningar som uppstår tillföra väldigt mycket. Men det beror som sagt på vad vi vill ha för feeling i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...