Jump to content
Annons

Vilka pluggar är bara ett "måste"?


al123

Recommended Posts

Hej! Jobbar i fl studio 10 och har köpt sylenth1 då jag kände att jag behövde en bra synth. Vilka fler pluggar är bra att ha? vet att man först ska lära sig att skruva på synthen innan man ger sig på nästa.. men är det nödvändigt att köpa sig en trumplugg också?

läste något om en trummaskin Spark EDM som verkade bra men frågan är om det inte räcker med originalen i fl studio eller är det värt att köpa den? vad är det för skillnad egentligen på sylenth1, nexus, massive och sytrus? gör house musik för övrigt.. vilka pluggar använder ni och varför?

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen skulle jag säga, att grundljuden är det viktigaste i sig. Plug-ins och effekter är mer förändrande verktyg, som principiellt ska användas om grundljuden i sig inte är ändamålsenliga, så att grundljuden blir ändamålsenliga.

Se till att de grundljud du använder dig av låter så likt det avsedda slutresultatet som möjligt. Vad det beträffar just House så är man inte dunder-insatt på just den- eller en(1) genre, men om du frågar runt för just House-material så får du nog en del tips.

Vad gäller plugins så måste du nog hitta dina egna favoriter. Generellt sett tycker jag att bra EQ, Kompressor, Gate/expander, Limiter, Delay och Reverb är en nödvändig grund-vektygslåda att ha.

Skillnaden på Sylenth, Nexus och Massive, är att Sylenth och Massive är mer renodlade syntar, vars styrka ligger i att programmera/forma ljud manuellt. Nexus är en 'synt' som spelar upp färdiga ljud som levereras med produkten - eller som expansions-paket. Möjligheterna att förändra de ljud som kommer med Nexus är oerhört begränsade jämfört med Sylenth och Massive. Fördelen är att man kanske inte behöver förändra ljuden. Nackdelen med Nexus är att ljuden är färdiginspelade, tar bra med diskutrymme. Det gör inte ljuden till Sylenth och Massive.

Trumplugins kan delas upp i två kategorier. En del är trumsyntar som spelar upp ljud som alstras av algoritmer - typ D16 Group Nepheton. Andra är sampleplayers, typ Native Instruments Battery, som spelar upp samplingar, ljudfiler från hårddisken. Den senare kräver att man har tillgång till ljud i form av ljudfiler. För House kanske samplingar eller trumtillgångar som genererar ljud typ TR-606, 707, 808 och 909 och TB-303 är en bra idé. Sånt finns både som algoritmiska trumsyntar och samplingar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller trummorna så använder jag bara samplingar. Innan använde jag mig mycket av vengeance samplingar men har insett att dom redan är så oerhört processade så det är inte ofta dom hamnar i mina projekt längre..

Tycker du ska ta dig en titt på Wave Alcemy istället. Dom gör riktigt cleana grejjer

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag säga, att grundljuden är det viktigaste i sig. Plug-ins och effekter är mer förändrande verktyg, som principiellt ska användas om grundljuden i sig inte är ändamålsenliga, så att grundljuden blir ändamålsenliga.

Se till att de grundljud du använder dig av låter så likt det avsedda slutresultatet som möjligt. Vad det beträffar just House så är man inte dunder-insatt på just den- eller en(1) genre, men om du frågar runt för just House-material så får du nog en del tips.

Vad gäller plugins så måste du nog hitta dina egna favoriter. Generellt sett tycker jag att bra EQ, Kompressor, Gate/expander, Limiter, Delay och Reverb är en nödvändig grund-vektygslåda att ha.

Skillnaden på Sylenth, Nexus och Massive, är att Sylenth och Massive är mer renodlade syntar, vars styrka ligger i att programmera/forma ljud manuellt. Nexus är en 'synt' som spelar upp färdiga ljud som levereras med produkten - eller som expansions-paket. Möjligheterna att förändra de ljud som kommer med Nexus är oerhört begränsade jämfört med Sylenth och Massive. Fördelen är att man kanske inte behöver förändra ljuden. Nackdelen med Nexus är att ljuden är färdiginspelade, tar bra med diskutrymme. Det gör inte ljuden till Sylenth och Massive.

Trumplugins kan delas upp i två kategorier. En del är trumsyntar som spelar upp ljud som alstras av algoritmer - typ D16 Group Nepheton. Andra är sampleplayers, typ Native Instruments Battery, som spelar upp samplingar, ljudfiler från hårddisken. Den senare kräver att man har tillgång till ljud i form av ljudfiler. För House kanske samplingar eller trumtillgångar som genererar ljud typ TR-606, 707, 808 och 909 och TB-303 är en bra idé. Sånt finns både som algoritmiska trumsyntar och samplingar.

Okej tack för ditt svar! använder fl studio 10! och alla grund pluggar där! vilka mer skulle jag då behövt för att göra bra musik? har även sylenth, men vet inte om man skulle behöva någon trumm plugg eller om det är bättre att sätta in kicken i EQ och skruva själv..?

Link to comment
Dela på andra sajter

I grund och botten, vad gäller synthar och trummaskiner, så kan du i praktiken göra allt i en enda synth. Det betyder inte att du kan göra precis vad som helt med samma synth, det betyder att om du inte kan göra en sak med sagda synth så måste du hitta en annan väg. SJUKT bra för kreativiteten.

Jag vet inte exakt vad som ingår som grund i FL, men så länge du har synth och trummaskin så har du det som behövs, finns det dessutom sampler så kan du göra egna trummor och tuffa ljud.

Själv körde vi i flera år på enbart en Ensoniq SQ-80 och en Roland JUNO-60. Innan jag köpte min första trummaskin, en Kawai R-50, kompletterade jag med en Yamaha DSR-2000 (tror inte den har nåt med deras senare PSR-serie att göra) för trummor och masterklaviatur.

Nu har jag ett 20-tal synthar och trummaskiner, men när jag blev erbjuden mitt första skivkontrakt hade jag en JUNO-60, en Evolution EVS-1 racksynth, och R-50'n. Ensoniqen var inte min då, den köpte jag loss nåt år senare vill jag minnas.

Är din enda ambition though att bara imitera av andra grupper rakt av utan att göra nåt eget så kan det behövas en sjukt stor maskinpark, alla maskiner är olika.

Vad gäller effekter så är EQ, Gate och Compressor de viktigaste. Vilka modeller eller fabrikat som är bäst beror på vem man frågar, vilka som funkar bäst för just dig kan enbart du svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för svaren! tänkte höra ifall massive är bättre än sylenth1 för house? funkar det att köra med dom "kickar" som finns i fl studio10 samt vengeance eller ska man skaffa sig en trummaskin också av något slag? förresten, någon som vet en bra tutorial för massive så man vet hur man hanternar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

No offence men jag har sett dej starta ett 10-tal trådar nu där du i samtliga verkar försöka hitta genvägar till att få din musik att låta bättre. Och det är självklart inget fel med att fråga, det är juh ändå bl.a de ett forum är till för.

Men kan säga att FL har redan väldigt mycket bra användbara pluggar och samples, och är de nånting ja skulle råda dej till är att försöka lära dej grunderna innan du köper på dej en massa pluggar. För förstår du inte grunderna spelar de ingen som helst roll om du kör en lead från Massive,Nexus,Sylenth1 eller från nån av pluggarna i FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

No offence men jag har sett dej starta ett 10-tal trådar nu där du i samtliga verkar försöka hitta genvägar till att få din musik att låta bättre. Och det är självklart inget fel med att fråga, det är juh ändå bl.a de ett forum är till för.

Men kan säga att FL har redan väldigt mycket bra användbara pluggar och samples, och är de nånting ja skulle råda dej till är att försöka lära dej grunderna innan du köper på dej en massa pluggar. För förstår du inte grunderna spelar de ingen som helst roll om du kör en lead från Massive,Nexus,Sylenth1 eller från nån av pluggarna i FL.

Hej du! nej jag försöker absolut inte hitta genvägar för att nå framgång på något sätt.. är bara otroligt intresserad av musikproduktion och vill löra mig så mycket som möjligt på så kort tid som det bara går... sitter i princip dygnet runt och nöter tutorials, praktik etc.. problemet är bara att det inte finns tutorials på allt jag vill veta därför frågar jag här..? hoppas det inte är något fel med det men vill bara få in så mycket kunskap som möjligt.. lär mig någonting hela tiden när jag frågar så det är ju bra... sorry isåfall för alla frågor... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...