Jump to content
Annons

Blindtest; Summering i DAW


Linus

Recommended Posts

På nylig diskussion om att summeringen i olika inspelningsprogram låter olika har jag skrapat ihop ett test.

Jag har summerat ihop 15 kanaler i 11 miljöer.

Alla nivåer i mixern har satts lika i varje program; kanal1 +3.5dB, kanal 2 -5dB, kanal 3 -9dB etc.

EQ och kompressor sitter i källfilen för varje kanal. Vissa program saknar möjlighet till plugins varpå det inte hade gått att använda samma kompressor i alla program, och jämförelsen gäller summering och inte olika kompressorer.

Summeringarna har exporterats, numrerats och till slut konverterats till FLAC har wav-filerna zippats.

Exempelfiler 01-11

Exempelfiler 12-21

På efterfrågan finns också en analog summering vid sidan av blindtestet: sumanalog.zip

Facit hittar du här!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad blir priset för den rätta tipsraden med 11 rätt? :-)
Prickar någon in 11 rätt så vinner den en trollkarlshatt och rock.
Intressant ändå att filerna skiljer något i storlek; 6 med samma storlek, 2 större och 3 mindre.
Kan det ha hänt något under avkodningen från FLAC? Mina filer har samma längd, 38s.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Prickar någon in 11 rätt så vinner den en trollkarlshatt och rock.

I put my.... 😉

Den som prickar in 11 rätt får min välljudande Behringer UB802... jag lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad för idiotspelare behöver man ladda ner nu för att kunna höra?
Wav-filer är på plats. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en trevlig bunt med daw's det där, tackar för det.

Hörde några enstaka skillnader vid lyssning och null testade de sedan, förbannat många som inte null'ar ut varandra.

Detta var dock med flac-filerna, kul att se om det blir ändring med wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de inte nullar kan bero på att de inte är exakt sample-synkade. En annan orsak kan vara att t ex -2,5 dB i ett program inte exakt är -2,5 dB i ett annat. Även om skillnaden skulle vara oändligt liten så räcker det för att de inte ska nulla. Pan-laws är en annan ev. anledning. Vissa DAWs använder dither och andra inte (eller så kan man välja), även detta en möjlig anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de inte nullar kan bero på att de inte är exakt sample-synkade. En annan orsak kan vara att t ex -2,5 dB i ett program inte exakt är -2,5 dB i ett annat. Även om skillnaden skulle vara oändligt liten så räcker det för att de inte ska nulla. Pan-laws är en annan ev. anledning. Vissa DAWs använder dither och andra inte (eller så kan man välja), även detta en möjlig anledning.

Jepp och det skulle ju vara intressant att få veta vilka som inte klarar av perfekt synkning eller som har förmågan att hantera värden korrekt.

Att det sedan finns de som har fixerade pan laws och ditherprocedurer är ju ett ganska trevligt mittenfinger åt användaren i mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp och det skulle ju vara intressant att få veta vilka som inte klarar av perfekt synkning eller som har förmågan att hantera värden korrekt.

Med osynk menar jag förståss att den som försöker nulla inte tar hänsyn till att olika program inte börjar exakt på samma sample vid rendering och att detta måste åtgärdas manuellt.

Gällande "hantera värden korrekt"; om ett program anger t ex -2,5 dB och det egentligen är 2,500001 dB internt är ingenting som degraderar ljudkvalitén. Den är bara ett ”problem” när man vill göra nulltest mot andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med osynk menar jag förståss att den som försöker nulla inte tar hänsyn till att olika program inte börjar exakt på samma sample vid rendering och att detta måste åtgärdas manuellt.

Jag tog hänsyn till det och kan också försäkra dig om att alla dessa renderingar utom en startar på samma sample.

Gällande "hantera värden korrekt"; om ett program anger t ex -2,5 dB och det egentligen är 2,500001 dB internt är ingenting som degraderar ljudkvalitén. Den är bara ett ”problem” när man vill göra nulltest mot andra program.

Självklart, men det borde ju ändå vara av betydelse hur noggrant ens daw är kodat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de inte nullar kan bero på att de inte är exakt sample-synkade.
Startpunkt, tempo och locators sattes samma för alla program.
Pan-laws är en annan ev. anledning.
De 15 kanalerna är alla färdiga stereokällor.
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sum03 och Sum09 är annorlunda, de är summerade med någon annan teknik än de övriga. Skulle gissa på fixpoint

medans de övriga floating point.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller kanske skall man gå till botten med varför dom inte nollar ut varandra.

Faktorer som kan vara möjliga som redan tagits upp:

* Någon sample fel, konstigt om alla DAWs har samma starttid. Riktigt dåligt om det blir så.

* Olika starka:Inte osannolikt att det kan skilja i ljudstryrka. Jag har blivit lurad någon gång av en i kryssat - x db vid export.

* Dither

* Misstag av den som kör ut summeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Startpunkt, tempo och locators sattes samma för alla program.

Jo, men vissa program lägger säkerligen till några samples i början av klippet, vissa mer vissa mindre, och då måste man ju manuellt klippa början så alla klipp startar exakt på samma samplel annars så kommer de aldrig att nulla hur lika de än är.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jo, men vissa program lägger säkerligen till några samples i början av klippet, vissa mer vissa mindre, och då måste man ju manuellt klippa början så alla klipp startar exakt på samma samplel annars så kommer de aldrig att nulla hur lika de än är.

Man kan köra en faltning mellan funktionerna så får man ett mått på skillnader inte bara på signal innehåll utan även

tidskorrelation. Med nollning så har du bara svaret identisk eller inte identisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog hänsyn till det och kan också försäkra dig om att alla dessa renderingar utom en startar på samma sample.
Om man vill göra null-test är Voxengo Latency Delay smidigt för att nudga 1 sample på det svarta fåret.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i loungen med SB kort -> Behringer mixer (en sån som dr loop vill ge bort .. :rolleyes: ) -> HD600 lurarna från studion.

Första lysningen tyckte jag att det var skillnad (bl.a tyckte 2, 3 var sämre) men vid andra lyssningen (switchade mellan de olika första 10 sekunderna) hörde jag ingen skillnad. Kanske var öronen inte vakna riktigt. 😆 Fast jag har ju inte tränat dem riktigt.

Tror inte jag skulle höra någon skillnad i studion heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill göra null-test är Voxengo Latency Delay smidigt för att nudga 1 sample på det svarta fåret.

Ehm, så det finns daw's som inte ens klarar av att redigera ner till varenda sample?

I så fall hade det ju varit intressant att veta vilka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm, så det finns daw's som inte ens klarar av att redigera ner till varenda sample?

I så fall hade det ju varit intressant att veta vilka.

Nej, det var inte så jag menade. Jag menade att det var ett snabbt sätt att förskjuta samples (inför null-test) utan att behöva klippa och flytta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...