Jump to content
Annons

Skillnader mellan preamps?


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

OBS!

SVAREN FINNS I INLÄGG #91

Det poppar ju upp en del preamptrådar här på forumet, så därför tänkte jag dela med mig av lite testfiler som jag spelade in i samband med preamp-köp. Det är ett gäng kända preamps testade på trummor och akustisk gitarr. Det kan ju kanske vara intressant att få höra vad det är för skillnad mellan dyrare och billigare kanaler.

Preampsen som ingår i testet är:

Focusrite RED 1

Universal Audio 4110

Universal Audio 2108 (tillverkas inte längre)

API 3124

Calrec RQP 3200 (tillverkas inte längre)

Amek 9098 (tillverkas inte längre)

En billig samsonmixer, MPL 1502, som spelats in på två olika sätt: från insert och från main out

Här är testet, en zipfil (60mb) med wavfiler:

Preamptest ZIP

Info:

Allt inspelat i 24bit / 44,1 kHz med MOTU HD192 omvandlare

Mick på akustisk gitarr: AEA R84

Mono OH mick: C414 B-ULS (åttakopplad)

Mickar på trumsetet: kick EV 868, virvel sm57, OH (blumlein) C414 B-ULS

I trumtestet är det fyra av preampsen som testas, där alla mickar såklart går genom samma preamp. Den som är lite pigg i pallet kan räkna ut vilka som är med där...

Akustiska gitarrtestet innehåller alla 8 olika preamps, eller 7 då, eftersom samsonen är två av dem.

Mono OH testet orkade jag göra på 5 preamps, jag var trött och det hörs väl på tagningarna också 😉

Ingen kompression eller EQ har använts. Filernas volymmatchning är gjord "by ear".

Skriv gärna vad ni tycker, innan jag avslöjar vad som är vad...

Mycket nöje!

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt roligt initiativ. Har inte möjlihet att verkligen lyssna nu, men jag lyssnade igenom gitarrfilerna och det va två saker som slog mig spontant. Vilken skillnad det va på ljudet mellan dem, och vad brusig nummer f är 🙂

Ska lyssna ordentlig sedan när jag hinner 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kul test. Borde nog nästa vara en poll på denna. Jag har bara lyssnat igenom gitarren.

Min lista från bra till mindre bra. Jag tycker skillnaden är mycket liten så frågan är väl om

det är preamp:en som gör skillnaden eller om det är spelandet.

A G B E H D C F

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv gärna vad ni tycker, innan jag avslöjar vad som är vad...

Mycket nöje!

fattade inte om det är samma tagning man kan jämföra mellan?

ordning efter smak...

gura: bdgchaef

oh mono: dcbea

trummor 4ch: bcad

tyckte skillnaden var ganska liten, någon var mer öppen (gillades) annan lite dovare (gillades inte), nån enstaka lite mer fyllig

vilken som är vilken helt omöjligt att gissa - man har ju ingen referens till dom inspelade objekten

tycker jag hör nåt störljud på d precis i början på 4ch

lyssnat hemma i noname-lurar

också osäker på om ordningen gjorde att man färgades, tyckte alltid b lät bättre än a - kanske hade jag tyckt tvärtom om jag lyssnat omvänt? 😄

nu vill jag se claes hitta å döma ut samsonmixern 😄

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att avgöra vad man gillar om man inte har en mix att sätta ljuden i tycker jag.

Jag har svårt att välja en som är bra, jag kan däremot säga vilka jag inte gillar:

På gitarren så är B den jag tycker sämst om. Den svarar inte på EQ som dom andra gitarrspåren.

Till och med brusiga F tycker jag har ett bättre svar i mellanregistret än B.

På trumsettet så är jag inte så kinkig, för min smak så kan jag ta vilket som helst av dessa.

Möjligen så gillar jag A sämst.

Överhäng så tycker jag spontant bäst om D.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Otroligt... här har Elof tagit sig jobbet och tiden att göra en shoot out också är det ingen som vågar komma fram ur garderoben och kommentera.

Kom igen nu forumet. Det finns inget rätt eller fel. Lyssna och kom med era spontana reaktioner!

Jag har lyssnat i mina abretsredskap. Inga skitlurar eller några andra disclaimers. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Otroligt... här har Elof tagit sig jobbet och tiden att göra en shoot out också är det ingen som vågar komma fram ur garderoben och kommentera.

Kom igen nu forumet. Det finns inget rätt eller fel. Lyssna och kom med era spontana reaktioner!

Jag har lyssnat i mina abretsredskap. Inga skitlurar eller några andra disclaimers. 🙂

Några av "kännarna" kanske är rädda för att göra bort sig och välja samson? 🙂

Jag kan även tänka mig att det inte är så lätt att höra skillnad över huvud taget.

Om jag inte skulle ha jämfört preamps förr, och sett allt snack om att "man måste ha en bra preamp" skulle jag ärligt talat bli ganska förvånad att det vid en snabb lyssning (eller i en dålig lyssning, eller om man inte vet vad man ska lyssna efter) är såpass liten skillnad på olika preamps.

Om det känns bättre så kan jag lägga upp facit?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och får väl förklara mig när jag tidigare sagt att jag har svårt att välja en som är bra.... jag menar då att det är flera som jag gillar och alltså har lättare att välja bort en som jag gillar mindre....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Några av "kännarna" kanske är rädda för att göra bort sig och välja samson? 🙂

Om det känns bättre så kan jag lägga upp facit?

Det avgör du själv... jag är aldrig rädd för att "göra bort mig".

Skulle jag vara det skulle jag aldrig jobba med musik. Facit bor inte i preampens pris utan i vad som förstunden är inkopplat eller finns tillgängligt... så funkar jag.

Viktigare att jag fångar en bra tagning än att köra med rätt grejer.

Och gillar jag Samson bättre än nåt dyrt så må det vara hänt.... desto bättre för min ekonomi.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju ge det lite tid Elof! Det har ju inte gått en dag ännu!

Jag tänkte mig ge mig på en kvalificerad gissning om en stund.. 🙂

Det är iallafall 25 stycken som har laddat ner .zip filen..

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man skall svara!

För trumfilerna - det är ingen av dessa som jag skulle föredra över en annan. Jag är till o med osäker på om de små skillnader jag hör, verkligen är något jag hör.

Överhäng, jaha? Precis som ovan, det är möjligtvis små variationer i ljudet men nej, jag kan inte föredra en framför en annan.

Samma sak för gitarr. Jag har lyssnat via ett TC Electronics K24D ljudkort med BeyerDynamics DT990Pro för övrigt. Jag kan omöjligt säga att jag skulle föredra någon av ljudexemplen. De låter kanske inte identiska men det är heller inte (för mig) en sådan skillnad att det skulle spela någon större roll. Och det förvånar mig inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Klart man skall svara!

För trumfilerna - det är ingen av dessa som jag skulle föredra över en annan. Jag är till o med osäker på om de små skillnader jag hör, verkligen är något jag hör.

Överhäng, jaha? Precis som ovan, det är möjligtvis små variationer i ljudet men nej, jag kan inte föredra en framför en annan.

Samma sak för gitarr. Jag har lyssnat via ett TC Electronics K24D ljudkort med BeyerDynamics DT990Pro för övrigt. Jag kan omöjligt säga att jag skulle föredra någon av ljudexemplen. De låter kanske inte identiska men det är heller inte (för mig) en sådan skillnad att det skulle spela någon större roll. Och det förvånar mig inte alls.

Kejsarens nya kläder?

Det är oftast små marginaler, jag brukar tycka att det är först när det skall in i mix och man EQar som jag märker den stora skillnaden.

Men man skall ändå inte underskatta bra grejer. Det finns ett mellanregister "knork" i 1073 när man trycker på ordentligt som är klart märkbart. Men då har jag själv rattat och gillat det jag får fram.

Kan hända jag kan göra detsamma med Behringer preampar... bara det att ingen studio jag varit i haft Behringer preamps....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Du får ju ge det lite tid Elof! Det har ju inte gått en dag ännu!

Jag tänkte mig ge mig på en kvalificerad gissning om en stund.. 🙂

//S

Jag har ingen brådska.

Dessutom gjorde jag testet för egen vinning och hade inte förväntat mig att så många skulle svara i en sån här tråd om jag lade upp den.

Det vore kul att veta vad forumets yngre/nyare medlemmar tycker, även om det är att det inte hörs någon nämnvärd skillnad.

Det finns till exempel folk som frågat om man får problem om man spelar in samma ljudkälla med flera olika preamps (tex en annan preamp på virveln i ett trumset) och här kan man få ett hum om hur stor/liten skillnad det gör med olika preamps...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har ingen brådska.

Dessutom gjorde jag testet för egen vinning och hade inte förväntat mig att så många skulle svara i en sån här tråd om jag lade upp den.

Det vore kul att veta vad forumets yngre/nyare medlemmar tycker, även om det är att det inte hörs någon nämnvärd skillnad.

Det finns till exempel folk som frågat om man får problem om man spelar in samma ljudkälla med flera olika preamps (tex en annan preamp på virveln i ett trumset) och här kan man få ett hum om hur stor/liten skillnad det gör med olika preamps...

+1 Elof!

Jag vill själv bottna en massa frågor och testar då för att vara säker.

Du skall ha en eloge för din instats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Klart man skall svara!

För trumfilerna - det är ingen av dessa som jag skulle föredra över en annan. Jag är till o med osäker på om de små skillnader jag hör, verkligen är något jag hör.

Överhäng, jaha? Precis som ovan, det är möjligtvis små variationer i ljudet men nej, jag kan inte föredra en framför en annan.

Samma sak för gitarr. Jag har lyssnat via ett TC Electronics K24D ljudkort med BeyerDynamics DT990Pro för övrigt. Jag kan omöjligt säga att jag skulle föredra någon av ljudexemplen. De låter kanske inte identiska men det är heller inte (för mig) en sådan skillnad att det skulle spela någon större roll. Och det förvånar mig inte alls.

Nåt man kan tänka på är ju att om man spelar in en hel låt, kanske 30-40...80, 100? spår med samma mickförstärkare så kommer det absolut ge ett sound och man skulle få en bild av hur den funkar på olika instrument, i olika sammahang och med olika mickar.

Det vore kul om någon skulle orka göra ett sånt test som verkligen skulle visa vad det egentligen gör för skillnad, men så mycket tid över har (tyvärr) inte jag 🙂

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir helt förvirrad tillslut=)

Låter inte B småtradig, gentemot de övriga, i samtliga tre moment? B kanske inte ens är samma preamp i alla testen, men jag tycker ändå att B låter tråkigast med mist dynamik.

Ska bli jättekul när du berättar vad som är vad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker nog att det kan vänta i alla fall en vecka innan det är dax att avslöja vad som döljer sig bakom testerna. Det är många på forumet har bestämda åsikter om vad som är skitbra och vad som är superkass och helt oanvändbart. Men folk ska naturligtvis få tid på sig, speciellt i dessa sommartider!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyra kanaler truminspelning, antar att det gäller Samson mixern, 4110 och 3124:an 🙂

Till och börja med tycker jag alla låter bra, det beror förstås på att..

en bra trummis

ett bra trumset

ett bra rum

bra mickar inkl placering..

Jag lyssnar genom min Duet och ett par inspelade Sennheiser HD201:or..

Nå till mitt utlåtande..

Den enda skilladen jag kan höra är att A och B har mer low end än C och D.

Tycker C och D låter mest lika så jag gissar på att det är Samson mixern.

B låter lite brightare än A så jag gissar..

A = API 3124

B = 4110

C = SAMSON

D = SAMSON

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag tyckte också det var väldigt svårt. Lite spontant sådär tycker jag ändå dom här låter bäst:

Gitarr: d

OH mono: d

Trummor 4ch: b

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snabblyssnat genom AKG-lurar och tycker absolut inte att där finns någon nämvärd skillnad sånär som på en gitarrinspelning som brusar lite mer än resten.

För min del är det bevisat, en preamp kommer aldrig vara avgörande för om en låt blir bra eller inte. Visst att man kanske hör mer skillnad om man kranar på gainen mer och/eller om det är 30 olika kanaler som spelas in genom samma preamp.

Den skillnaden jag hör är i så fall i botten på de olika inspelningarna. kan inte säga att jag gillar någon mer än den andra. låter mest som man har boostat eller cuttat någon dB här och där. Gällandes detaljrikedom och tydlighet så märker jag ingen skillnad i lurarna. På någon av trum-filerna låter kitet lite dovare men jag tror det mest har med själva spelet att göra.

Kul test!🙂

Nu blir det att återigen lyssna igenom testfilerna för DAW-comparison-tråden på gearslutz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof, stort saftigt JÄTTETACK!

Om man, som jag, plöjer tidning efter tidning och bara kan läsa om prylar utan att få en chans att lyssna i verkligheten (jag har bara mina enkla hemmapryttlar som jag sitter och pular med en stund då och då mellan blöjbyten och jobb), får man lätt uppfattningen att det är en ENORM skillnad mellan det ena och det andra. Och så kommer en sån här grej där man får chansen att blindtesta med egna öron ...!

Jag hör nästan ingen skillnad! 🙂

Jag kan bara dra följande slutsatser:

1. Antingen ÄR det ingen skillnad (och du skojar alltså).

2. Eller, det är åtminstone meningslöst för mig att satsa på 'bättre' grejer än jag redan har. 🙂

Ser fram emot 'facit'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Elof, stort saftigt JÄTTETACK!

Om man, som jag, plöjer tidning efter tidning och bara kan läsa om prylar utan att få en chans att lyssna i verkligheten (jag har bara mina enkla hemmapryttlar som jag sitter och pular med en stund då och då mellan blöjbyten och jobb), får man lätt uppfattningen att det är en ENORM skillnad mellan det ena och det andra. Och så kommer en sån här grej där man får chansen att blindtesta med egna öron ...!

Jag hör nästan ingen skillnad! 🙂

Jag kan bara dra följande slutsatser:

1. Antingen ÄR det ingen skillnad (och du skojar alltså).

2. Eller, det är åtminstone meningslöst för mig att satsa på 'bättre' grejer än jag redan har. 🙂

Ser fram emot 'facit'.

Det är (och ska väl vara?) väldigt liten skillnad. En mikrofonförstärkare ska ju förstärka micken på bästa möjliga sätt, en U87a ska fortfarande låta som en U87a genom vilken preamp man än har, men det går ju inte att få det exakt lika ändå, eftersom alla använder olika komponenter och har lite olika preferenser (vilket såklart är kul).

Vet inte hur det funkar bland de som designar prylarna, någon som har mer insikt kanske kan berätta?

Men jag tror inte någon som har elektronik-kunskaper vill bygga en preamp som ändrar mickens ljud totalt, eftersom det då skulle ses som en ganska "dålig" konstruktion?

Grejjen är väl att ju sämre lyssning och mindre erfarenhet man har, desto mindre skillnad kommer man antagligen tycka att det är.

Är det någon som tänkt på snabbheten hos de olika förstärkarna, i olika register? Där finns det en del skillnad, både i trum- och gitarrinspelningarna...

...och för att förtydliga: 4kanals-inspelningen är det fyra OLIKA preamps. dvs att samsonen INTE är två av dem som sounden trodde 😛

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igår och vist är det skillnad. En del av skillnaden kan förklaras med att man aldrig spelar in en sak exakt likadant två gånger. Detta förklarar dock inte allt. Vissa tagningar har definitivt mycket mer botten men beror det på att högpassfilter är aktiverat på de tagningar som har mindre botten?

Hur är nivåerna? Du sade att du hade normaliserat by ear. Och det tycker jag du gjorde bra. Men om man tar tex. F som är brusig behöver inte detta betyda att det är en dålig preamp om du var tvungen att trycka upp den betydligt högre i nivå än de andra. Sen kan det alltid vara intressant att se vad som händer om man lägger tex. kompressor på spåren. Faller ljuden helt sönder osv. Jag gjorde en liten lyssning i går. Visst var det olika men är det verkligen så att A är samma preamp för trummor,OH och gitarr? Och B samma för alla tre exemplen osv.

Jag ska göra en lyssning till när jag får tid ev. i kväll och sedan är jag redo att göra bort mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Lyssnade igår och vist är det skillnad. En del av skillnaden kan förklaras med att man aldrig spelar in en sak exakt likadant två gånger. Detta förklarar dock inte allt. Vissa tagningar har definitivt mycket mer botten men beror det på att högpassfilter är aktiverat på de tagningar som har mindre botten?

Hur är nivåerna? Du sade att du hade normaliserat by ear. Och det tycker jag du gjorde bra. Men om man tar tex. F som är brusig behöver inte detta betyda att det är en dålig preamp om du var tvungen att trycka upp den betydligt högre i nivå än de andra. Sen kan det alltid vara intressant att se vad som händer om man lägger tex. kompressor på spåren. Faller ljuden helt sönder osv. Jag gjorde en liten lyssning i går. Visst var det olika men är det verkligen så att A är samma preamp för trummor,OH och gitarr? Och B samma för alla tre exemplen osv.

Jag ska göra en lyssning till när jag får tid ev. i kväll och sedan är jag redo att göra bort mig.

Ingen EQ har använts på några preamps alls, så inga högpassfilter, ingenting.

Visst kan man inte spela exakt lika, men jag försökte spela på samma ställe på gitarren, exakt lika långt från micken, med samma plektrum i så lika tempo som möjligt. Gjorde det så noga det gick helt enkelt.

Jag har alltså spelat in varje preamp så att de peakar på samma nivå in i omvandlaren (det kan ha varit -12 dbFS), så det betyder att jag har använt ungefär lika mycket gain från alla preamps. Den brusiga preampen är alltså väldigt brusig jämfört med de andra, eftersom jag gainat lika mycket 🙂

Bokstäverna har absolut inget att göra med preampsen, A, B osv är inte samma preamps i testerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl ändå kalla mig själv nybörjare även om det var något år sedan jag gjorde mitt första försök till seriös inspelning. Ung är jag åtminstone =) 20 fyllda.

Har lyssnat igenom gitarrerna en gång i plasthögtalarna på jobbet med öppet fönster och bilar utanför. Men eftersom jag inte har något rykte att förstöra tänker jag yttra mig: B, C och D låter alla lite "kvävda" på lite olika sätt, behöver inte betyda att det jag inte gillar ligger högt i frekvensspektrat. A och E låter neutralt och bra, F också bortsett från bruset. H upplever jag som väldigt klar och skarp vilket jag gillar och G får bli min favorit för den känns nära och intim. Blir väldigt flytande åsikter, ska sätta mig vid bättre lyssning och med analysredskap ikväll och se vad jag tycker då. Dock väldigt små skillnader som inte motiverar att välja bort någon utom F, men sen ska ju ljudet gå att hantera i en mix också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbt svar:

Trummor. Jag tycker alla exempel funkar.

De jag gillar minst är preamp B och C. B har liten respons i botten och både B och C är lite stickiga i toppen. Preamp A är biffigast. Kanske lite för mycket på bastrumma, men jag har inget emot köttigheten på virveln. Preamp D har bra transientrespons och en bra balans över frekvensspektrumet. Var jag tvungen att välja att köra på enbart en typ av preamp på trummor skulle jag kunna tänka mig den. 😆

Akgitarr. Vid en första genomlyssning fastnade jag för preamp B, E och H. De låter alla bra fast på olika sätt.

B ger en neutral känsla. Ren och klar. Ingen överdriven plektrumdiskant.

E känns nästan lite komprimerad. Kompakt ljud som tränger igenom.

H har en varmare karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...