Jump to content
Annons

Sidechaining


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Eh?

Sidechaining nämns ju lite här och var, och om jag har fattat saker och ting rätt så går det till så att t.ex bastrumman på en kanal styr en kompressor för t.ex bas på en annan kanal. Syftet med detta skulle då vara att lyfta fram kicken lite mer dvs dämpa basen.

Har jag fattat nått fel?

Det jag vill veta är hur man gör rent praktiskt, och om det öht. går att göra i Cubasis?

Har jag någon direkt nytta av det i annan musik än t.ex disco eller liknande dansmusik?

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eh?

Sidechaining nämns ju lite här och var, och om jag har fattat saker och ting rätt så går det till så att t.ex bastrumman på en kanal styr en kompressor för t.ex bas på en annan kanal. Syftet med detta skulle då vara att lyfta fram kicken lite mer dvs dämpa basen.

Har jag fattat nått fel?

Det jag vill veta är hur man gör rent praktiskt, och om det öht. går att göra i Cubasis?

Har jag någon direkt nytta av det i annan musik än t.ex disco eller liknande dansmusik?

MVH

Håkan

Jag har en känsla av att detta ämne har diskuterats 100 ggr här på forumet. Har ni testat att söka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer sig nog lite mellan vilka program man använder här....har grottat länge i hur man bär sig åt i Logic, och kommit på ett sätt......

Som exempel....

Spår 1 = Kick

Spår 2 = Basgången som skall dämpas när kicken slår

I normala fall lägger man en kompressor på "spår 2", och väljer "spår 1"(kicken) i "sidechain-boxen" på kompressorn(alla mjukvarukompressorer har inte möjligheten att sidechaina)....sen får man ju ratta till lämpliga inställningar, så att tex basen komprimeras lämpligt mkt då kicken slår........

Men detta fungerade inte för mig i logic....tyvärr.....vet inte varför....

Så jag var tvungen att skicka iväg kicken till en bus.......tex bus 10 (alla under brukar jag använda till effekter)....för att sedan kunna välja "bus10" i sidechainboxen på kompressorn istället......då fungerade det utmärkt....

Och JA, man har nytta av sidechaining även fast man inte gör dance/klubb-orienterad musik....absolut. Oerhört smidigt att använda i all sorts musik....kanske inte klassisk musik då....men rock, pop, techno osv osv....om det är så att kicken och basen komkurrerar lite om samma frekvensområde, så blir det ju lätt en "peak" när det lirar samtidigt......det löser man ju smidigt med sidechaining........går också att lösa med att skicka dom till en bus, och komprimera paketet på vanligt sätt där.......ibland ger det ena önskat resultat, ibland det andra.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechaining nämns ju lite här och var, och om jag har fattat saker och ting rätt så går det till så att t.ex bastrumman på en kanal styr en kompressor för t.ex bas på en annan kanal. Syftet med detta skulle då vara att lyfta fram kicken lite mer dvs dämpa basen.

Har jag fattat nått fel?

Nej det är helt rätt. Fast ibland används en gate med sidechaininput istället för en kompressor.

Det jag vill veta är hur man gör rent praktiskt, och om det öht. går att göra i Cubasis? Har jag någon direkt nytta av det i annan musik än t.ex disco eller liknande dansmusik?

Det har skrivits jåttemycket om detta på forumet, så egentligen skulle jag hänvisa dig till sökfunktionen. Men men... Det finns en del kompressorpluggar som kan göra detta. TC Native Bundle har en kompressor med en extern sidechain-plugin som du sätter på kanalen som ska aktivera sidechainen. dB Audioware Mastering har också en kompressor med sidechain. Där sätter du helt enkelt en kompressor på sidechain-källan och aktiverar "send" och en kompressor på ljudet som ska duckas, och aktiverar "recieve".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain är att en annan kanal triggar en annan. Tex så som workout-damer använder ducking. Dvs det ligger en kompressor eller gate på ett stereospår med musik som dunkar på högt och fint... 😛 gate är inställd på sidechain eller keyinput och en mikrofon är inkopplad till kompressorns/gate:ns keyinput. När signalen från mikrofonen överstiger det inställda threshold-värdet så dämpar kompressorn/gaten med ex antal dB (som den är inställd på).

Det samma går att göra in en mix med olika kanaler.

Det rätta ordet är engentligen key input.

Sidechainprocessering är om du har tex 6 kanaler med trummor så processeserar man det som vanligt med gate...kompressor mm. Vanligt är att man sedan skickar det till en buss o smackar på kompressor mm på stereospåret. Istället för detta så splittar man signal och processerar väldigt hårt och bara skjuter till detta lite grann till de andra spåren.

Rörigt....eller hur. Lite dålig på att förklara o e trött som fan idag. Men hoppas det klarnade lite i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man då en comp/gate för att få en sådan effekt?

Låg attack, låg release (dock inte för låg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det låter bra.

Edit: Kräver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😛

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man då en comp/gate för att få en sådan effekt?

Låg attack, låg release (dock inte för låg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det låter bra.

Edit: Kräver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😄

Finns ju inget standardvärde till detta…… 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man då en comp/gate för att få en sådan effekt?

Låg attack, låg release (dock inte för låg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det låter bra.

Edit: Kräver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😄

Finns ju inget standardvärde till detta…… 😛

Jag ser inget standardvärde, jag ser riktlinjer. Jag skrev hur jag brukar göra. Fattar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en del kompressorpluggar som kan göra detta. TC Native Bundle har en kompressor med en extern sidechain-plugin som du sätter på kanalen som ska aktivera sidechainen. dB Audioware Mastering har också en kompressor med sidechain.

Testa också Voxengo Crunchessor (v 1.2). En mycket enkel, smidig och billig kompressor.

Har för mig att Waves C1 klarar det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man då en comp/gate för att få en sådan effekt?

Låg attack, låg release (dock inte för låg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det låter bra.

Edit: Kräver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😱

Finns ju inget standardvärde till detta…… 😄

Jag ser inget standardvärde, jag ser riktlinjer. Jag skrev hur jag brukar göra. Fattar du?

Mmmmm..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Waves C1 klarar det också.

Japps, fast jag tror inte den funkar med extern sidechain. I C1 sätter väljer man med en EQ, en frekvens som ska agera som sidechain-trigger. T.ex. material som är 100 hz, ska ducka allt material som är över 100 hz. Men det är samma princip, bara det att resultatet blir mer subtilt. Detta används ofta i enkelbands mastringskompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man då en comp/gate för att få en sådan effekt?

Låg attack, låg release (dock inte för låg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det låter bra.

Edit: Kräver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 🙂

Finns ju inget standardvärde till detta…… 😄

Jag ser inget standardvärde, jag ser riktlinjer. Jag skrev hur jag brukar göra. Fattar du?

Mmmmm..... 😛

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, för all hjälp!

Har väl blivit lite klokare 😛

Får se om jag kan hitta någon bra kompressorplugg att testa med, helst gratis om det finns 🙂

K-v-R nästa 🙂

MVH

Håkan

PS. om jag inte får det att funka återkommer jag 🙂 DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...