Jump to content
Annons

[dödsdisco] Vallhagen: Låt Stå


Recommended Posts

LÅTNAMN: Låt Stå

ARTIST/GRUPP: Bengt Vallhagen

GENRE: Dödsdisco

LÅTLÄNGD: 3.26

KOMPOSITÖR: Bengt Vallhagen. Och lite text av Dark Of Light 🙂

PRODUCENT: Bengt Vallhagen

EV. MEDVERKANDE: Bengt Vallhagen. Det var ett jävla tjat.

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3, 192 kb/s

STORLEK: 4.8MB

STATUS: Slaskfärdig.

***

Tjingeling!

En liten ärtig dödsdiscodänga presenteras härmed. Jag rotade bland gamla småslaskar på datorn, och hittade synthriffet (ja, det som hela låten bygger på).

Mycket experimenterande är det här. Jag försöker liksom adaptera det där med "loopar" till mitt musiktänkande. Det blir ungefär så här då antar jag, även om jag har mycket att lära.

Jag hade ett helvete att lägga både gitarr och sång på det här. Antingen så är det nåt med BPM-en (synkar s a s inte mot min kropp... eller nåt), eller så ÄR det svårt att lira med housetrummor. Jag fattar inte riktigt varför, ty låten är inte direkt knepig. Lurigt.

Alla kommentarer mottages varmt. Gärna konstruktivt kring hela ljudbilden. Det var ett annat dilemma jag stötte på här; att sätta sången i bilden. Mina "standardknep" funkade liksom inte rakt av.

***

Vill ni KRÄKAS på något (t ex sången) så gör det. Jag tål det. Den ende som hört låten hittills är sonen, och han gillade allt utom sången.

Texten är mest dravel. Jag måste nog skriva om åtminstone sluthalvan på refrängen, den har lixom gått över gränsen. Jag sjunger "ända", inte "ändra" även om det låter så.

***

Å andra sidan så kanske det här är en lite senkommen sommarhit.

tjing

Bengan

deathdisco.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tror att det är låten "shout you mouth" jag tänker på ....men är inte säker.

Det var väl fan 😛 , jag som trodde jag hade dolt stölden åtminstone liiiiite. Jag kunde skrivit det i öppningsposten; "Jag slabbade ihop riffet två dagar efter att jag köpte Pain "Nothing remains the same...", sen dess har det legat o möglat.

jaja... avslöjad 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det är låten "shout you mouth" jag tänker på ....men är inte säker.

Det var väl fan 😛 , jag som trodde jag hade dolt stölden åtminstone liiiiite. Jag kunde skrivit det i öppningsposten; "Jag slabbade ihop riffet två dagar efter att jag köpte Pain "Nothing remains the same...", sen dess har det legat o möglat.

jaja... avslöjad 😆

hehe, det är coolt att sno... fråga alla kriminella där ute...😲

Inom hårdrocken är det ett biggt NO-NO att sno!! Men i disco/hiphopp-världen måste man väl sno?? eller??😆

Link to comment
Dela på andra sajter

härligt som vanligt 😲

men

höj sången rejält.

nä, jag tycker inte synten är tillräckligt lik

"shout you mouth" för att vara störande 😛

jodå, snart har du fått ihop en CD 😆

Copy&pastade du från mitt inlägg eller?? jag såg efteråt att jag hade stavat sjukt fel på låttiteln.. "Shout you Mouth" ist för "Shut Your Mouth"..😆

Nu är det iaf ändrat i mitt inlägg. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"Habilt hantverk"????? Snarare stabilt hantverk

Bra. Enkelt och okomplicerat. Mixen känns inte riktigt klar. Sången som fortfarande inte sitter i mixen. Ett frågetecken krin gitarren oxå? Kan man inte få den mer Johnny Thunderisch? Fast det blir ju på bekostnad av något annat? Trekantssynten kan du också prova att byta.

Du håller kvalitet! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, du måste bara höra Cirkus Miramar, särskilt första versen låter du väldigt lik deras sångare..både uttalet och textxten skulle kunna vara tagen från de. Obs, det är en komplimang, Cirkus Miramar är BRA:o)..Detta är oxå klart bra..luktar lite Shut your mouth med Pain:o)..skön gitarrmur..Gimme more, lixom..

Ps.Såg nu att Pain blivit nämnt tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det här var ju bra, fan! Du kanske inte har världens bästa röst rent tekniskt men jag tycker att det passar in. Var inte så blygsam och höj den i mixen vetja. Tycker att gitarrerna låter lite väl "vassa" (nästan lite smärtsamt)

Och jorå, lite likt Pain är det ju men värre stölder har man ju hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajajamenvafan nu tar det sig ju! 😎

Du har verkligen fett ös i låten och din röst gör sig lika bra här som på tidigare alster, bara det att här slipper vi klassisk hårdrocksrunkande på distade gitarrer. Underbart! Det här var ditt bästa än så länge, i min smak. 😎

Vid 02:14 kommer det dock in ett ljud som sliter min tinnitus i bitar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Habilt hantverk"????? Snarare stabilt hantverk

Bra. Enkelt och okomplicerat. Mixen känns inte riktigt klar. Sången som fortfarande inte sitter i mixen. Ett frågetecken krin gitarren oxå? Kan man inte få den mer Johnny Thunderisch? Fast det blir ju på bekostnad av något annat? Trekantssynten kan du också prova att byta.

Du håller kvalitet! :rolleyes:

Tjingeling.

Själv ser jag "habilt" och "stabilt" som "nästansynonymer". Dina 8 frågetecken tyder på något annat?

Nä du har rätt. Mixen känns inte riktigt hel. Jag uppskattar därför din kommentar. Undrar om det räcker att bara höja sången ett par dB.

Jag tror inte jag gör mycket mer åt gitarrerna däremot. Jag slet faktiskt mitt hår när jag la dom; prövade en j-a massa varianter som "inte stämde". Nu är det åtminstone en hygglig vägg.

"Trekantssynthen" är det den i början du menar (jag antar det)? Vilken typ av ljud rekommenderar du där? Jag är mer än villig att motta tips från mr synthmaskinist. Det är du som kan den bagen 😕 Själv är jag ju synthnybörjare på presetstadiet.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, du måste bara höra Cirkus Miramar, särskilt första versen låter du väldigt lik deras sångare..både uttalet och textxten skulle kunna vara tagen från de. Obs, det är en komplimang, Cirkus Miramar är BRA:o)..Detta är oxå klart bra..luktar lite Shut your mouth med Pain:o)..skön gitarrmur..Gimme more, lixom..

Ps.Såg nu att Pain blivit nämnt tidigare.

Ok... då MÅSTE jag väl kolla upp cirkus miramar...

Jag hittade deras hemsida, men tyvärr inget smakprov. Men det låter som du rekommenderar ett skivköp:)

Tack för uppmuntrande kommentar. Och du gillar gitarrerna :rolleyes: det kanske är en smaksak. Vad man förväntar sig i en sån här låt typ.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det här var ju bra, fan!

Kul att du tycker det, fan :rolleyes:

Nä jag har inte världens mest tekniska röst, men den passar till vissa saker ibland. Några till och med gillar den 😕 .

Jag noterar din kommentar om för vassa gitarrer. Nånting ÄR vasst i mixen; det kan vara gitarrerna, det kan vara nåt trumloopslask. Jag tittar på det.

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajajamenvafan nu tar det sig ju! 😕

Du har verkligen fett ös i låten och din röst gör sig lika bra här som på tidigare alster, bara det att här slipper vi klassisk hårdrocksrunkande på distade gitarrer. Underbart! Det här var ditt bästa än så länge, i min smak. 😕

Vid 02:14 kommer det dock in ett ljud som sliter min tinnitus i bitar. :rolleyes:

Måste fråga; vid 2.14, skär det i skallen hela versen, eller är det just (bara) det ögonblick när versen drar igång?

Problemet är nog det leksakspiano som lirar temat där. Jag har samplat det alldeles själv; och lagt på en VST-whawha. Kan du identifiera vilken frekvens det gör ont? Själv är jag hörselskadad vid 4 och 6 kHz. En ganska vanlig "bullerskada" har jag förstått av sakkunskapen.

Det är f ö samma instrument som sköter "avslutningen" vid 3:14

***

Svinkul att du diggar låten annars 😠 . "Underbart" lägger jag på minnet. Och, jo, jag antar att det här är lite mer din påse än det "vanliga" jag gör 😕

Tack massor för glatt inlägg:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner ju direkt att du skall lyssna på sun project lite och se över dina trummor och göra dom lite mera techno/disco. Dom kändes väldigt tunna.

Tack för kommentaren. Konstruktivt 😄

Du har rätt; jag har mycket att lära. Den här låten är lite av ett experiment - eller ett steg på vägen - med en låda trummor och synthar som jag fortfarande inte "kan". Jag kanske ska gå "house-kursen" och lära mig sätta en dans-kagge ordentligt.

"sun project", vem/vad är det? Ursäkta en novis som frågar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajajamenvafan nu tar det sig ju! 😄

Du har verkligen fett ös i låten och din röst gör sig lika bra här som på tidigare alster, bara det att här slipper vi klassisk hårdrocksrunkande på distade gitarrer. Underbart! Det här var ditt bästa än så länge, i min smak. 🙂

Vid 02:14 kommer det dock in ett ljud som sliter min tinnitus i bitar. 😄

Måste fråga; vid 2.14, skär det i skallen hela versen, eller är det just (bara) det ögonblick när versen drar igång?

Problemet är nog det leksakspiano som lirar temat där. Jag har samplat det alldeles själv; och lagt på en VST-whawha. Kan du identifiera vilken frekvens det gör ont? Själv är jag hörselskadad vid 4 och 6 kHz. En ganska vanlig "bullerskada" har jag förstått av sakkunskapen.

Det är f ö samma instrument som sköter "avslutningen" vid 3:14

Yez box! Det ljudet är det! 😄

Låter nästan som rundgång från miken...

Brrrrr, så hemskt. Gör ont! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yez box! Det ljudet är det! 😳

Låter nästan som rundgång från miken...

Brrrrr, så hemskt. Gör ont! 😳

Ok. Själv tyckte jag det var lite naivt ballt.

Men jag kan mjuka till det eller skrota. Nema problema 😄

Tror du bör skaffa en second opinion först. Går inte att lita på mina öron när tinnitusen triggar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sun project är ett trance band som använder sig av mycket riktiga instrument som just gitarr och dom har ett väldigt tungt sound men är ändå tillräckligt proggresiva för att man skall kunna uppskatta det.

Mycket intressant. Jag ska försöka kolla upp det!

***

hacke: ok då. Men din åsikt är viktig. Man vill ju inte åsamka sina lyssnare onödigt lidande... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonstans är det lite känsla av Big Fish. Sången låter ganska mycket som något gammalt punkband jag lyssnade på. Kanske Johan Johansson eller Åka Bil, eller vad hette de som gjorde Club Albano på någon definitivt 50spänn-platta? Att det är helt ok är min poäng iaf.

Tycker synten som spelar slingan är lite svag för att köra solo sådär, men annars har jag inget att klaga på. Tycker gitarrerna sitter ihop fint med trummorna. Kanske mixa lite mer.

(Texten kanske lite Maiden fast på svenska förresten..). Very well. Gör gärna mer. Kanske inte riktigt för mig, men bra. Bra körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Sången låter ganska mycket som något gammalt punkband jag lyssnade på. Kanske Johan Johansson [...]

Jo, ränderna går väl aldrig riktigt ur ... Kul med jämförelse med en husgud. :rolleyes: ...

Tack för din kommentar. Och jo, för att få det här "helbra" så behöver mixen ses över. Att synthen är svag är dock medvetet. Den får plats och presenteras rätt bra ändå mellan verserna. Så är i alla fall tanken 😛

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

HÖJ SÅNGEN.............AZ BRA

Mera dödsdisco................. :rolleyes:

"az bra" läggs på minnet 😛

Tackar!

**************

Nu (i morrn bitti) drar jag till Gotland en kortvecka. Fortsätt gärna att skriva kommentarer.

Ni som gillar det hela är fsts oxå välkomna att kolla mina övriga alster här på forumet 🙂 Länkar i min signatur.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonstans är det lite känsla av Big Fish.

Big fish ja, kanonband, fick också lite vibbar av det. La de ner eller har de bara en skamlöst lång paus? 🙂 Kommer ihg att jag läste något om att gitarristen skull plugga i England eller nåt...

David sjöng ju också med en intensiv och småspruken stämma, samt att de på första plattan hade en låt som att lira fiol och dansa med Djävulen. + lite skrotljud.

Leadsynten är liiite vass men det kan också vara kass återgivning här.

Skön desperation vilket som, tummen upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...