Jump to content
Annons

Vilken är din dröm synth?


Nexustwins

Recommended Posts

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

hej på ar alla forumare jag undrar vilken shynt som är din absouluta dröm-shynt.

😄 :D

En som kan sjunga och där det bara är att välja preset för vilken världstjärna det ska låta som. Alternativt ratta på inställningarna för att få egna röster. Och naturligtvis ska det inte låta som en synth 🙂 Och har man flera parallella instanser får man en bra kör. Omöljigt? Kanske, men som dröm funkar det iaf.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

En Elektron monomachine med klaviatur så klart! SFX-6 heter den modellen. O så vore en Machinedrum kul o ha...

Nån annan som tycker om att lägga in lite smutsiga syntetiska ljud i sina mixar? 😄

EDIT: hade skrivif fel modell-namn på synten.

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Drömsynt?

En som kan ge mig alla ljud jag någonsin vill kunna spela - och som får plats i datorn och nästan inte drar några resurser alls...

Hårdvarusyntar tar sådan dj-a plats, att de är helt ointressanta. Tyvärr är det svårt att klara sig helt utan sådana, eftersom man ju måste få in midi på något sätt i Cubase... :rolleyes:

Gamla analogsyntar ska man bara inte snacka om. De är ju så primitiva, att de inte ens har midi - så de är helt oanvändbara... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Elka Synthex

Elkasynthex_GD_Web1.jpg

haha fan jag satt och tänkte på en sån medans jag scrollade ner i tråden :rolleyes:

Tyvärr skulle snubben i norge ha 26tusen för en synthex...och det känns lite mycket.

Andra drömsynthar är Arp 2600....fast den är ju rätt överkomlig...om man hittar nån. En CS80 vore fräckt oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömsynt?

En som kan ge mig alla ljud jag någonsin vill kunna spela - och som får plats i datorn och nästan inte drar några resurser alls...

Hårdvarusyntar tar sådan dj-a plats, att de är helt ointressanta. Tyvärr är det svårt att klara sig helt utan sådana, eftersom man ju måste få in midi på något sätt i Cubase... :rolleyes:

Gamla analogsyntar ska man bara inte snacka om. De är ju så primitiva, att de inte ens har midi - så de är helt oanvändbara... :rolleyes:

wörd!

Och den ska ha dom bästa stringsljuden som låter ännu mer "live" än en hel orkester 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömsynten,, det finns många som tillsammans blir en drömsynt.

Jag vill ha en synt som kan ge mig alla de ljud som jag tycker är de bästa på lite olika maskiner.

Så min drömsynt blir en kombo på:

SCI, Multitrak och Prophet VS

DSI, Polyevolver

Roland, Jupiter8

Korg, Mono/Poly

Access, Virus Ti

Moog, Minimoog Voyager

Waldorf, Q+

PPG, PPG2.2

Oberheim, Matrix-12

Med minst 512 röster och inbygda effekter och ett Cubase 3 inbyggt. 6oktavers klaviatur med många rattar och spakar (samtliga skall givetvis visa det aktuella värdet). 32 separata analoga och digitala utgångar/ingångar. Signal/noise på 128db,,,

Hmm det låter dyrt det här?! Vad saknas för den ultimata drömmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Jag har haft massor med syntar men också sålt dem för att kunna finansiera nya syntar.. En sån där oupnålig synt som var het som tusan under 80-talet var ju just

NED Synclavier men så har ju tiden hunnit i kapp i dagens läge kan man göra detta med en dator och mjukavrusyntar för 10 papp.. Inte 2 mille som var aktuellt då.. 😉

Så jag saknar min gammal älskling Elka Syntex.. Sålde den för 10.000:- till en samlare i Tyskland (ni har hört den i "gissa synten" tidigare).

Den synt jag önskar i dag skulle nog vara en Kurzweil K2600 med KDFX

Eller kanske en Korg Oasys bara den får mogna till sig lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...