Jump to content
Annons

ang. IDOL-juryns kompetens


Audiorent

Recommended Posts

Jag har på sista tiden haft två deltagare från idol i studion. De har varit inblandade i olika projekt jag haft som körsångare respektive bandmedlem.

Den ena (härmed kallad Inga) stöp på mållinjen från att nå finalen dvs de 10 bästa. Den andra (härmed kallad Gun) kom inte ens vidare från den första uttagningen. Gissa vilken av dem som var bäst!

Gun sjöng klockrent, gjorde snygga wailningar, la snabbt egna körarrangemang mm. Det behövdes verkligen ingen autotune på henne!. Inga var inte dålig men hade inget av Guns kvaliteter.... dock var hon rätt snygg.

Att sen den skäggige levererar en helt onödig kommentar till Gun gör ju inte saken bättre. Att de sågar de deltagare som helt utan självdistans ställer upp i tävlingen har jag inget emot men Gun levererade som ett proffs!

Fotnot Inga och Gun heter i verkligheten något helt annat. 🙂

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan tycka vad man vill om Idol-juryn. Det har man ju märkt att de inte går efter den bästa sångrösten. De ser väl till annat såsom utstrålning, sexappeal, orginalitet, starquality.

Men man undrar om de kan stava till ödmjukhet. De sitter där för att göra "bra" tv. Det lockar folk att titta på programmet om juryn är otrevliga. Tänk bara vilka diskussioner som dras upp på arbetsplatserna ute i riket!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha...inget nytt!...Förpackningen styr! Produkten ska ju sälja!...Sen om det handlar om människor tar man ingen hänsyn till! Rösten kommer inte längre i första hand, särskilt som man nu kan fixa till sura toner med autotune! Sorgligt egentligen att fejka till rösten och lura publiken...Något som är så tråkigt är att höra en artist live som inte klarar av att leverera eller leva upp till det som spelats in.

Dock kan jag tycka att autotune kan användas vid vissa tillfällen, dock ej på låtar där rösten ska bära låten.

Men om du nu känner till Gun och ser till hennes sångmässiga kvaliteter så ge henne jobb då.. 😄 ..för trots allt kan just sån här sågning ta dö på en riktig stjärna!...Vi får hoppas att Gun är en riktig fighter som inte tar åt sig!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast så att Idol går ut på att ta fram bästa sångaren/sångerskan. Idol ska ta fram bästa artisten och då behöver inte rösten vara bäst. Man kan öva upp sången men det är grymt svårt att öva sig till naturlig pondus och naturlig scennärvaro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet mycket väl att det krävs mer än en sångröst för att nå ända fram. Starquality är som sagt viktigt vilket få av deltagarna i årets upplaga ståtar med. Det jag reagerade strakt mot var att hon inte ens kom med bland de 100 med tanke på vilka andra som gjorde det. Om hon sen skulle haft en plats i finalen eller ej är en annan sak. Jag önsker heller ingen talangfull sångare/sångerska nån framgång i det här programmet för har man väl fått en stämpel så går det inte att tvätta bort. Daniels sanslösa rösttalang kastades ju totalt bort genom att ge han en skiva som verkligen inte var han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast så att Idol går ut på att ta fram bästa sångaren/sångerskan. Idol ska ta fram bästa artisten och då behöver inte rösten vara bäst. Man kan öva upp sången men det är grymt svårt att öva sig till naturlig pondus och naturlig scennärvaro.

Nej man får nog ha ett par år på nacken innan man faller in i sin roll...

Bästa artist har hela konceptet...rösten, att kunna styra låten, utstrålningen och kunskapen att greppa publiken med järnhand...i princip så ska luften gå ur publiken när artisten går av scen...och för att inte förglömma powern att säga ifrån skitkontrakt!.....då snackar man....

Idol har långt kvar dit...men som sagt alla är vi barn i början!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artist=bra sångare? .... knappast.

Hur många av era favoritartister är EGENTLIGEN riktigt bra sångare?

Under 50% av mina favoritartister/sångare sjunger riktigt bra om man skall vara ärlig.

Och under 10% är snygga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artist=bra sångare? .... knappast.

Hur många av era favoritartister är EGENTLIGEN riktigt bra sångare?

Under 50% av mina favoritartister/sångare sjunger riktigt bra om man skall vara ärlig.

Och under 10% är snygga. 🙂

Ungefär 95% av mina favoriter är riktigt bra sångare/sångerskor - och resterande kör instrumentalt. Om en artist sjunger kasst, är det inte det minsta kul att lyssna på dem.

Jag tycker att sången är det primära i all musik (utom instrumental förstås), så jag har väldigt svårt att förstå hur man kan tycka att en dålig sångröst är ok... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alltid att det är lika fantastiskt att se någon göra ett otäckt bra framträdande för idoljuryn för att sedan få höra av den gamle stofilen Clabbe att: "Jag vill gärna höra dig sjunga, bara jag slipper se dig på scenen"

Då känner man att det är hög klass på kritiken.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artist=bra sångare? .... knappast.

Hur många av era favoritartister är EGENTLIGEN riktigt bra sångare?

Under 50% av mina favoritartister/sångare sjunger riktigt bra om man skall vara ärlig.

Och under 10% är snygga. 🙂

Helrätt, Brojd! Dio gör inte så det rycker i fläsksvärdet på mig, dock sjunger han emellanåt så att jag får musikribba!

Vad hette hon nu, den där jättetjocka tanten som sjöng en låt ur en musikal som blev en världshit? Låten gick någonting i stil med "And I am telling you, I´m not going, You´re the best man I´ve ever known, There´s no way I´ll ever go...." Und so weiter. Jag vill minnas att jag inte tyckte att hon var speciellt "snygg" på det där vanliga viset men när hon sjöng - Gud! Man blev ju fullständigt förälskad i henne! Hon var med i något av Jacob Dahlins program och jag köpte faktiskt singeln, för en gångs skull.

Idol-juryn vet vad den gör. Dels handlar det om "bra TV". Inför varje avsnitt är det helsidor i kvällstidningarna. Efter varje utröstning är det ett helt uppslag om alla aspekter av utröstningen. Sen är jag övertygad om att det finns en stab av skivbolagsfolk bakom kulisserna som är med och planen är lagd. Jag är övertygad om att juryn gör ett bra jobb utifrån de kriterier de har fått, både officiella och dolda. De spelar ju roller de fått sig tilldelade.

Claes, det är väl inget förvånande att sångrösten inte alltid behöver vara den bästa för att sälja skivor? Så har det väl varit länge? Det handlar om utseende, image, dans, kläder, frisyr, röst, låtar och en del annat i olika grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ni Clabbes kommentar i fredags när han skulle slänga sig med lite musikaliska termer:

"Jag gillade att du använde dig av den kromatiska heltonsskalan" 😄😄😏

Vad sjutton är det?

hahaa! Ja det såg ju jag också. Han är ju störtskön. Han har inte en aning om vad han pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artist=bra sångare? .... knappast.

Hur många av era favoritartister är EGENTLIGEN riktigt bra sångare?

Under 50% av mina favoritartister/sångare sjunger riktigt bra om man skall vara ärlig.

Och under 10% är snygga.  😄

Ungefär 95% av mina favoriter är riktigt bra sångare/sångerskor - och resterande kör instrumentalt. Om en artist sjunger kasst, är det inte det minsta kul att lyssna på dem.

Jag tycker att sången är det primära i all musik (utom instrumental förstås), så jag har väldigt svårt att förstå hur man kan tycka att en dålig sångröst är ok... 😏

Tror du missförstod mig där Claes.

Nu sade jag inte att de lät dåligt när de sjöng, bara att de knappast skulle kunna kallas "duktiga sångare" enligt någon förståsigpåare.

Paul Stanley (Kiss), Ozzy Osbourne (Ozzy, Sabbath), Robert Plant (Led Zeppelin), Ian Gillian (Deep Purple), Rob Halford (Judas Priest), Udo Dirkschneider (Accept). mf är några exempel på sångare som knappast skulle komma igenom idoljuryn. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det förresten nån annan som tänkte på en annan "trevlig" grej som Idol-producenterna fixade till i nåt av de första programmen...?

Det var många av de sökande som sjöng samma låt (kommer inte ihåg vilken), och så började de med nån som "sjöng bra" för att sedan övergå till en massa folk som "sjöng dåligt"... Det vara bara det att de körde med originalet i bakgrunden och den enda skillnaden i vissa av de "dåliga" fallen var att personen inte sjöng i samma tonart. Klart att det låter lite konstigt då!!

Idioter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artist=bra sångare? .... knappast.

Hur många av era favoritartister är EGENTLIGEN riktigt bra sångare?

Under 50% av mina favoritartister/sångare sjunger riktigt bra om man skall vara ärlig.

Och under 10% är snygga.  😄

Ungefär 95% av mina favoriter är riktigt bra sångare/sångerskor - och resterande kör instrumentalt. Om en artist sjunger kasst, är det inte det minsta kul att lyssna på dem.

Jag tycker att sången är det primära i all musik (utom instrumental förstås), så jag har väldigt svårt att förstå hur man kan tycka att en dålig sångröst är ok... 😄

Tror du missförstod mig där Claes.

Nu sade jag inte att de lät dåligt när de sjöng, bara att de knappast skulle kunna kallas "duktiga sångare" enligt någon förståsigpåare.

Paul Stanley (Kiss), Ozzy Osbourne (Ozzy, Sabbath), Robert Plant (Led Zeppelin), Ian Gillian (Deep Purple), Rob Halford (Judas Priest), Udo Dirkschneider (Accept). mf är några exempel på sångare som knappast skulle komma igenom idoljuryn. 😆

Bara för att undvika fler missförstånd, så ska jag kanske nämna att jag inte tittar på mobbing-TV, utan bara råkade halka in i tråden och såg en kommentar som det kändes rätt att kommentera... 😆

Min kommentar gällde alltså mer generellt - och inte alls med någon koppling till de sångare som eventuellt har förekommit i programmet...

Att sådana där skräp-program bara är till för att skapa "underhållande" TV och inte ett dugg är ute efter att få fram duktiga artister, är en annan diskussion. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ni Clabbes kommentar i fredags när han skulle slänga sig med lite musikaliska termer:

"Jag gillade att du använde dig av den kromatiska heltonsskalan" 🙂🙂😉

Vad sjutton är det?

😕😄😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig någonsin sett ett enda Idolprogram.

Är jag onormal?

Edit: och ja, jag har TV5 .. och TV3 .. (vilken kanal nu som visar programmet).

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig någonsin sett ett enda Idolprogram.

Är jag onormal?

Edit: och ja, jag har TV5 .. och TV3 .. (vilken kanal nu som visar programmet).

Kära D Vibe,

Det är inte ovanligt att man är sen i debuten. Många killar i din omgivning har säkert inte heller sett Idol, även om de säger att de har det. Det är inte alls ovanligt att killar skryter om sånt för att få status. Oroa dig inte, och stressa inte heller fram något som du kanske kommer att ångra senare. Var bara dig själv så kommer du förr eller senare att få se ett avsnitt.

/Farbror Gote

PS. Jag var förresten i Skövde i helgen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig någonsin sett ett enda Idolprogram.

Är jag onormal?

Edit: och ja, jag har TV5 .. och TV3 .. (vilken kanal nu som visar programmet).

Kära D Vibe,

Det är inte ovanligt att man är sen i debuten. Många killar i din omgivning har säkert inte heller sett Idol, även om de säger att de har det. Det är inte alls ovanligt att killar skryter om sånt för att få status. Oroa dig inte, och stressa inte heller fram något som du kanske kommer att ångra senare. Var bara dig själv så kommer du förr eller senare att få se ett avsnitt.

/Farbror Gote

PS. Jag var förresten i Skövde i helgen...

🙂🥰🥰😉😮😛😛😆😆

Personligen har jag bara kommit till "Fame Factory"-stadiet. Men hoppas en dag när jag blir lite äldre komma till skott att få se Idol. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är gode hooked på både Idol och famefactory när den eran begav sig.. Detta sticker jag inte under mattan med. :rolleyes: Sen kan det ju vara så att Gun, eller vad det nu var hon hette, sjöng med ett nervös-vibrato av guds nåde och såg ut som hon ville vara nån annastans än just på audition. Vet i o f inte om du såg hennes framförande, men det kan ju vara en orsak. 😳

Men det betyder ju inte att idol-juryn är kompetens för fem öre. Möjligen Daniel Breitzholdt. Kishti vill man ju göra en bodyslam på direkt hon börjar snacka skit och dessutom på amerikanska! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Wonderboy: Den där jättetjocka tanten du pratar om heter Jennifer Holiday..låten var ur Dreamgirls...And I am telling you, I´m not going..

Den låten lyssnade man mycket på... 😠

Så var det, ja! Tack!

För övrigt kan alla auditions i så fall kallas för mobbing, Claes? Jag har själv blivit bedömd vid sådana ett antal gånger. Jag har fortfarande inte lyckats. Är jag ett mobbingoffer, Claes? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Wonderboy: Den där jättetjocka tanten du pratar om heter Jennifer Holiday..låten var ur Dreamgirls...And I am telling you, I´m not going..

Den låten lyssnade man mycket på... 😉

Så var det, ja! Tack!

För övrigt kan alla auditions i så fall kallas för mobbing, Claes? Jag har själv blivit bedömd vid sådana ett antal gånger. Jag har fortfarande inte lyckats. Är jag ett mobbingoffer, Claes? 😉

Det är inte riktigt samma sak. Här blir folk hånade av de självutnämnda experterna i juryn, medan man inte får en massa glåpord slängda efter sig vid en seriös audition. Det är stor skillnad på att bli mobbad eller refuserad... 🙂

De som är dumma nog att ställa upp i programmen, får skylla sig själva, eftersom de vet vad de kan vänta sig.

Det hemska är att denna typ av program har blivit vitt och brett accepterade utan att någon verkar ifrågasätta dem. Alla som tittar på skräpet, får reda på att det är ok att mobba och att det dessutom är skitroligt att göra så. Vad innebär det? Jo - att acceptansen för mobbing på skolor och arbetsplatser ökar och fler råkar illa ut på grund av det. J-a skitprogram som uppmuntrar ett sådant skadligt beteende som ger men för livet för väldigt många drabbade. Det är väldigt kortsynt av programmakarna och de ansvariga utgivarna att inte se denna uppenbara koppling. 😏

Själv blev jag mobbad under några år i grundskolan, där lärarna visste om det, men inte hade en aning om hur de skulle hantera det - och därför bara höll tyst. Jag har sedan länge kommit över det - och gått väldigt stärkt ur skiten. Jag vet dock vilket h-e det innebär och även att det är många som INTE klarar av att hantera det, utan drabbas av ett livslångt psykiskt lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...