Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tĂ€nkte bara pĂ„ det att nĂ€r man lyssnar pĂ„ riktigt bra producerade lĂ„tar. SĂ€rskilt POP/R&B sĂ„ lĂ„ter det sĂ„ jĂ€kla cleant och perfekt. Vad saten Ă€r det dem gör för att det ska lĂ„ta sĂ„. Jag blir allt bĂ€ttre och bĂ€ttre pĂ„ mixning, men mina "produktioner" lĂ„ter oftast mycket grötigare Ă€n de "riktiga" lĂ„tarna som spelas pĂ„ radon t.ex. Är det pga av att de anvĂ€nder proffsgrejer och har erfarenhet? Antagligen borde det vĂ€l vara det 😏. De som Ă€r proffsproducenter Ă€r ju oftast 30-40 + sĂ„ dem har ju rĂ€tt mycket erfarenhet heh.

Annons
  • Svar 180
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Som sagt, erfarenhet som du sjÀlv sÀger.

Sedan tror jag sÄnna producers föds med en sÄn slags talang och oavsett om dom har proffsgrejjor eller inte sÄ finns det alltid folk som vet exakt vad dom gör, och vet vad dom vill göra..

Postat

Vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag sagt det men jag sĂ€ger det vĂ€l igen 😏

1. Skapa utrymme för varje instrument i mixen.. Man EQar bort oönskade frekvensomrÄden som inkrÀcktar pÄ andra instrument/ljud.

2. Less is more

3. Bra prylar (mickar, preamps och framförallt en bra lyssning (monitorer)) och bra rum.

4. Erfarenhet 😆

Postat

Jo tĂ„lamod och glatt humör Ă€r nog det som behövs. Och det Ă€r vĂ€l bara att lyssna och lyssna och lyssna tills man vet precis hur det ska lĂ„ta. Jag hsr bara hĂ„llt pĂ„ att mixa i cirkus ett halvĂ„r, och det Ă€r riktigt stor skillnad pĂ„ hur det lĂ€t dĂ„ och nu. Man lĂ€r sig nĂ„got nytt hela tiden. SĂ„ förhoppningsvis kommer det lĂ„ta riktigt proffsigt om nĂ„gra Ă„r 😛

Postat

Har sjÀlv problem med mixandet... skruvar sÄ mina fingrar blöder.

Men jag antar att det Àr sÄ man lÀr sig, finns vÀl inga direkta genvÀgar.

Postat

Jag skulle vilja pusha för framförallt tvÄ faktorer Hegobald nÀmner, nÀmligen var man spelar in (akustik) samt lyssning (monitorer). Jag trodde att jag föddes med en total oförmÄga att mixa tills jag skaffade nya monitorer, dvs frÄn alesis till adam i mitt fall. Detta Àr sjÀlvfallet ingen lösning, eller genvÀg till en bÀttre mix, snarare ett skönare "instrument" att arbeta med. HÀnger du med? Detta till trots bör jag pÄpeka att en snubbe jag kÀnner till, mixar jÀttebra med sina alesis.

Vad gÀller akustiken och sjÀlva uppmickningen, vill jag pÄstÄ att det Àr om inte Ànnu viktigare Àn valet av mickar och preamps.

Mina fem spÀnn..

Postat

1. Bra montiorer inspelningsgrejjor/Samples/Ljud.

2. Massor av Eq:s/Compressorer, Minst en pÄ varje kanal.

3. TÄlamod att ratta till varje ljud Àr perfekt / Musik öra.

4. Massor av erfarenhet.

Mer Àn det kan jag inte sÀga. Eller jo.. Du mÄste ha ett program som Àr bra ochsÄ fÄr man ju alltid lite fetare sound om man anvÀnder hÄrdvara.

Postat

4. Massor av erfarenhet.

Mer Àn det kan jag inte sÀga. Eller jo.. Du mÄste ha ett program som Àr bra ochsÄ fÄr man ju alltid lite fetare sound om man anvÀnder hÄrdvara.

Kan verkligen inte hÄlla med om punkt 2. EQ och kompressor behövs ofta, men inte pÄ allt!

Postat (redigerat)

4. Massor av erfarenhet.

Kan verkligen inte hÄlla med om punkt 2. EQ och kompressor behövs ofta, men inte pÄ allt!

Inte nödvĂ€ndigtvis.. Har man bra mickar och bra akustiskt rum sĂ„ Ă€r sjĂ€lva mickplaceringen viktigare.. Att anvĂ€nda Kompressor/EQ Ă€r egentligen i stora drag att försöka rĂ€tta till inspelningsmisstag.. Men visst.. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att jobba utan bra kompressorer och EQ men inget Ă€r svagare Ă€n den svagaste lĂ€nken i en kjedja.. Oftast brukar det vara vid sjĂ€lva inspelningsögonblicket.. Har man rĂ€tt mic, rĂ€tt avstĂ„nd.. Mickar man pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle mot intrumentet lĂ„ter instrumentet verkligen bra etc.. Regeln skit in skit ut ni vet... LĂ„ter det skit in och man lĂ€gger till kompressor pĂ„ det sĂ„ kan det verkligen lĂ„ta skit i kvadrat 😛

Jag hÀnvisar till min punkt 2 i stÀllet.. Less i more!

Redigerat av hegobald
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
ochsÄ fÄr man ju alltid lite fetare sound om man anvÀnder hÄrdvara.

kaboom! hihi 😄

Postat

Bra Lyssning , Monitorer i all Àra men akustiken pÄverkan mer Àn

monitorerna.

Nu behöver man inte ett akustiskt korrekt rum för att mixa bra men det underlÀttar.

Har man bristfÀllig akustik fÄr man lÀra sig att kompensera för detta.

Sedan Àr det givetvis erfarenhet.

Och principen Less is More gÀller i dom flesta fall

Postat
TÄlamod!

det Ă€r nog inte det Ă€nda som krĂ€vs. mitt tips till dig Ă€r att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag sĂ„ lĂ€r du dig 😄

Postat
TÄlamod!

det Ă€r nog inte det Ă€nda som krĂ€vs. mitt tips till dig Ă€r att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag sĂ„ lĂ€r du dig đŸ˜±

En del skulle kunna tĂ€nka att det var precis det Danabacken sa, fast med ett enda ord! 😉

Postat

Framför allt sÄ Àr det inte bara en ljudteknisk frÄga. Det handlar om arrangemang mer Àn eq- och kompressorbruk. NÀr man börjar mÀrka att en vÀlarrad lÄt mixar sig sjÀlv sÄ förstÄr man precis vad jag menar. Jag sÀger nu att mickplacering och annat vitalt Àr oviktigt, men som Europe sa, "man kan inte polera en bajskorv".

En annan vanlig tabbe Àr att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sÄn sak som reverb avslöjar vÀldigt mycket om hur kompetent mixaren Àr. Att frekvensmÀssigt och djupmÀssigt ge plats Ät olika instrument Àr ocksÄ viktigt. Mellanregistret Àr absolut det viktigaste, men allt för mÄnga fokuserar pÄ en tung bas och en skimmrande diskant. Men för att de sista tvÄ ska bli bra mÄste miden sitta som en smÀck!

Postat (redigerat)
TÄlamod!

det Ă€r nog inte det Ă€nda som krĂ€vs. mitt tips till dig Ă€r att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag sĂ„ lĂ€r du dig 🙂

En dag? Haha, det var inte en liten underdrift 😆

Edit: oj, nu tror jag att jag förstod vad det var du ville skriva. En dag kommer jag att ha lÀrt mig det, menade du va?

Redigerat av mornel
Postat (redigerat)
ochsÄ fÄr man ju alltid lite fetare sound om man anvÀnder hÄrdvara.

Vad för hÄrdvara ger fetare sound Àn mjukvara menar du?

Jag skulle sÀga att det spelar mindre roll Àn allt annat som har listats.

Redigerat av mornel
Postat
TÄlamod!

det Ă€r nog inte det Ă€nda som krĂ€vs. mitt tips till dig Ă€r att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag sĂ„ lĂ€r du dig 😉

En del skulle kunna tĂ€nka att det var precis det Danabacken sa, fast med ett enda ord! 😎

😆

Postat (redigerat)
En annan vanlig tabbe Àr att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sÄn sak som reverb avslöjar vÀldigt mycket om hur kompetent mixaren Àr.

Hur menar du?

Redigerat av Dingbats
Postat
En annan vanlig tabbe Àr att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sÄn sak som reverb avslöjar vÀldigt mycket om hur kompetent mixaren Àr.

Hur menar du?

Antar att han menar att man mÄste variera reverb pÄ olika instrument och lÄta vissa vara torra. Genom att ha vissa saker torra sÄ upplevs de som har reverb som lÀngre bak och man skapar dÄ dimensioner. Var sak fÄr liksom lite eget utrymme.

Postat

en bra mix Àr bara en del av soundet. MASTRINGEN dÀremot, gör en hel del för slutsoundet - det du hör nÀr allt Àr klart och sÀljs.

AndersL (oregistrerad)
Postat

Jag har mÀrkt att jag Àr mer kritiskt till mina egna mixar Àn andras, Àven fast folk jag spelat upp dem för pÄstÄr att de hÄller samma klass, eller ibland till och med Àr bÀttre...

Är det bara jag som upplevt detta? 😄

Postat

En bra lĂ„t Ă€r ocksĂ„ ett bra tips, lite svĂ„rt att göra en dĂ„lig lĂ„t bra i mixen. 🙂

//S

Postat
en bra mix Àr bara en del av soundet. MASTRINGEN dÀremot, gör en hel del för slutsoundet - det du hör nÀr allt Àr klart och sÀljs.

Öhh.. 🙂 Jag jobbar med bĂ„de mixning och mastering.. Och med en modern DAW (Digital Audio Workstation t.ex Cubase, Logic, Protools etc) sĂ„ Ă€r i pincip mixning och mastering samma sak.. NĂ€r man vĂ€l mixar ner sin musik till 2 spĂ„rs stereo sĂ„ mastrar man ocksĂ„.

Med andra ord mixningen Ă€r viktigast.. Mastering Ă€r nĂ„t man fĂ„r ta till för att rĂ€tta till det man inte fixade i mixen đŸ˜Č

Fast fortsĂ€tt att mixa dĂ„ligt sĂ„ blir inte jag utan pengar i alla fall.. Eftersom jag hjĂ€lper mĂ„nga med just mastering! 😉

Postat
2. Less is more

Kallas ocksÄ "Kill your darlings".

Plocka bort allt som Àr onödigt.

SvÄrt!

Postat

Hej!

Börjar nÀstan luta Ät att det ultimata testet Àr att vÀl producerad musik Àven ska lÄta hyffsat pÄ en dÄlig anlÀggning!

Min musik lÄter nu hyffsat bra pÄ det mesta... dock inte (Àn) pÄ vissa klart undermÄliga anlÀggningar! Nyligen spelade jag mina lÄtar pÄ nÄn dyr

50-tals designad "bergsprÀngare" och det lÀt inte alls bra medan en del annan musik lÀt helt okej! Ingen aning om hur dom gör men nÄt Àr det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.