Jump to content
Annons

Sångbås i klädkammare!?


Martin

Recommended Posts

Annons

Du skriver att du har tillfört absorption i ditt rum - hur låter det när du spelar in sång som det är nu?

Kolla i Claes wiki där han beskriver hur du kan göra ett sånghörn där du absorberar reflexerna vid mickens upptagningsområde. Brukar bli mycket bättre än trånga bås som alltid blir en kompromiss mellan döddämpat och kamfilter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte låta bra med enbart rakt i rummet därför att det finns ett badrum i anslutning till detta rum ändå. Men det finns ändå gardiner, matta, säng, och träet i garderoberna suger upp en del. Så helt naket är det inte. Men näst intill.

Det bästa jag kan komma på är att öppna dörrarna (med jackor eller annat shyst där i...) och sätta sångtexten på ena dörren, och sedan stå med ryggen mot andra? Då får man mycket liten kamfilter, och ändå torrt ljud? Kan det funka tror du?

Har du nån länk till Claes Wiki? Jag letade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är att du står med ryggen mot den öppna garderoben och sjunger ut mot rummet.

Din värste fiende är ju ljudet som reflekteras tillbaks till rätt sida av micken - alltså samma sida som du sjunger mot. Baksidan av micken är ju ändå dämpad och kommer att ta upp förhållandevis lite jämfört med direktljudet.

Här är mitt lilla försök att få lite klarhet i det stora akustikämnet:

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes. Men vad tror du om att ha micken framför ena dörren och alltså 50% ut och 50% in....

Så man står snett och sjunger? Då borde ju ens kropp dämpa det mest ljudet som kommer rakt in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det blir lika bra som om du står med ryggen mot öppningen, eftersom du ju i så fall också får in rumsljud som kommer in mot sidan av micken, där den tar upp ljudet bättre än den gör rakt bakifrån - men det är ju bara att testa annars, så hör du vilket som funkar bäst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Lånar tråden lite.

Jag har ett litet rum 7 kvm. Jag har inte höga krav alls ...så hur gör jag på absolut smidigaste sättet för att spela in när jag mickar sång/förstärkare/akustiskt?

jag har spånskivor liggandes som jag funderat på att bygga i 3 väggar. vad duger med att klä dessa i?

Och var placerar jag mikrofonen måttmässigt bäst isf`?

Jag är väldigt mycke nybörjare nu så sry om jag är helt fel ute och rätta mig !

Ett universalt ljudbås för en väldigt liten yta är vad jag är ute efter.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...