Jump to content
Annons

Värt med SSD?


ramoand

Recommended Posts

Tänkte skaffa en Samsung 840 PRO 256 GB till min dator som har Asus P6T deluxe v2 moderkort men jag funderar på om det ger någon större prestandaförbättring när jag jobbar med Cubase? Har idag lite problem med att ljudet hackar lite ibland på vissa tunga projekt som har många spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på...

Om du har SSD som system- och programdisk så går det snabbare att starta Windows och program. Programmen i sig går däremot inte snabbare när du väl har startat dem, utan då beror det på datorprestandan i övrigt.

Om du har SSD som audiodisk, så kan du köra fler audiospår samtidigt och om du har SSD som ljudbiblioteksdisk så kan du köra fler toner samtidigt från ljudbiblioteken.

Bäst skulle alltså vara att köra med SSD till allt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Om du har SSD som system- och programdisk så går det snabbare att starta Windows och program. Programmen i sig går däremot inte snabbare när du väl har startat dem, utan då beror det på datorprestandan i övrigt.

Om du har SSD som audiodisk, så kan du köra fler audiospår samtidigt och om du har SSD som ljudbiblioteksdisk så kan du köra fler toner samtidigt från ljudbiblioteken.

Bäst skulle alltså vara att köra med SSD till allt... 😉

Okej jag kör mest med audiosamplingar och instrumentspår. När jag importerar ljud så brukar jag ta "copy file to working directory" och måste ju Cubase hämta ljudet från den filen. Hjälper det då om dessa ligger på en SSD?

Sen har jag en Intel core i7 920 och som jag har förstått det är den ganska bra och om jag skulle uppgradera den så blir förbättringen bara marginell. Får väl helt enkelt leva med lite hackade ljud i tunga projekt..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Går DSP mätaren i toppen i Cubase?

Testa först med denna för att se om det inte är nåt som behövs fixas med i datorn innna manbörjar köpa prylar.

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Oftast är det nåt som är kinkigt i systemet och det visar sig inte förrän det blir lite last i datorn.

Med rätt inställningar i datorn kan jag belasta min CPU upptill 90% utan problem, när datorn var "kinkig" så kunde det knastra redan vid 45-50%.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Går DSP mätaren i toppen i Cubase?

Testa först med denna för att se om det inte är nåt som behövs fixas med i datorn innna manbörjar köpa prylar.

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Oftast är det nåt som är kinkigt i systemet och det visar sig inte förrän det blir lite last i datorn.

Med rätt inställningar i datorn kan jag belasta min CPU upptill 90% utan problem, när datorn var "kinkig" så kunde det knastra redan vid 45-50%.

Ok 🙂 Det är den mätaren som är längst till vänster på transportpanelen i Cubase som går i topp och det blinkar rött ovanför den när ljudet hackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...