Jump to content
Annons

Forum.studio's skiva för välgörenhet [SISTA ANMÄLNINGSDATUM: 31 Mars 2013]


Terror

Recommended Posts

Trådstart:

Tänk va skoj det skulle vara om hela (alla som vill) forumet gjorde en skiva tillsammans?

Vi spelar in varsit instrument på diverse låtar, lägger på solon, fills, mindre synthpartier ect ect. Släpper skivan på iTunes, Amazon, Spotify mm. Vore skitkul att ha i bilen. Eller varför inte på festen? "Kan inte jag få sätta på en skiva som jag och lite över 60 personer spelat in? Det är alla vi från forum.studio".

Jag tycker att det vore skitcoolt! Blandad musikstil. Allt från metal, till pop, punk, disco, dubstep.. ja you name it.

 

Är det någon som skulle vara intresserad av det här?

Ny Sammanfattning

Vi ska alltså, tillsammans, spela in en skiva. Vi blandar musikstilar hej-vilt. Alla intäkter som skivan genererar skall gå till välgörenhet, alltså ingen egen vinst.

Vi kommer dela upp oss i grupper. Varje grupp kan bestå av 2-6 personer. Alla med varsit instrument. Gruppen gör 1-2 låtar. Vi kan självklart göra flera låtar, skifta grupper, en person kan vara med i flertal grupper ect. Möjligheterna är oändliga. Det viktigaste är att vi har kul och gör det vi älskar för ett viktigare syfte än pengar. Allt handlar om gemenskapen. Jag, 'Terror', kommer att hålla i projektet. Jag samlar in all info som ni skriver och kommer sätta ihop lite grupper utifrån det ni skrivit. Känner ni er missnöjda med er placering så går det självklart att diskuteras/bytas. Jag har ingen avsikt av att vara någon boss, utan bara en som guidar det här projektet i hamn.

NI SOM VILL VARA MED FYLL I

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

- Vilka instrument kan ni spela?

- Vilka instrument VILL ni spela?

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

Sista anmälningsdatumet är 31/3 2013

INTÄKTERNA SKALL GÅ TILL VÄLGÖRENHET!

Vilken är ej bestämt ännu

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter skitkul, men vem orkar/vill styra upp ett sånt mastodontprojekt?

jag kan? inte alls svårt!

Vi kan börja såhär:

Dem som är intresserade, skriv ner

- Vilken typ av låt ni vill göra (rock, pop, dunkdunk, hip hop ect)

- Vilket/vilka instrument ni kan

- Vilket/vilket instrument ni vill köra

- Vad ni har för inspelningsmöjligheter

Sen när man ser 3-4 personer som tillsammans med sina kunskaper och instrument kan forma "ett band", ungefär som 4 pusselbitar som blir kompletta tillsammans, så kan dem göra en låt.

Mixning är en sak som måste diskuteras, ska vi ha en person som mixar alla låtar? Ska musikerna som spelar i den specifika låten mixa just den låten, alla mixar sitt eget instrumment eller ett flertal personer (som inte spelat in något på någon låt) mixar varsin låt.

Måste också lösa det här med skivsläppet. Jag kan fixa så vi kan lägga upp skivan på Spotify, Amazon, itunes mm gratis. Men jag är lite osäker på hur vi ska dela upp det på så många personer. Samma sak med STIM, är lite osäker på hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Vilken typ av låt ni vill göra (rock, pop, dunkdunk, hip hop ect)

Vad som helst really.

- Vilket/vilka instrument ni kan

Elbas, Gitarr, körsång, Trummor, synthtjofräs

- Vilket/vilket instrument ni vill köra

Vilket som helst!

- Vad ni har för inspelningsmöjligheter

HAr möjlighet att spela in allt jag nämt.

Mixning är en sak som måste diskuteras, ska vi ha en person som mixar alla låtar? Ska musikerna som spelar i den specifika låten mixa just den låten, alla mixar sitt eget instrumment eller ett flertal personer (som inte spelat in något på någon låt) mixar varsin låt.

De som skrivit låten får sköta detta. Sen samlas alla låtar ihop för gemensam master hos någon.

Men jag är lite osäker på hur vi ska dela upp det på så många personer. Samma sak med STIM, är lite osäker på hur det fungerar.

50% för texten och 50% för musiken. Sen får de som skrivit låten förhandla med hur mycket personen gjort, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Vilken typ av låt ni vill göra: rock, pop, Metal, hip hop, Elektronisk, akustiskt, spansk akustiskt, filmusik, Jazz, allt egentligen så länge det inte är Dansband eller House. 😄

- Vilket/vilka instrument ni kan: Gitarr (el/akustiskt), Bas, Synth/Piano, trummor.

- Vilket/vilket instrument ni vill köra: Gitarr (el/akustiskt), Synth/Piano.

- Vad ni har för inspelningsmöjligheter: Hemmastudio för att spela Gitarr (el/akustiskt), Bas, Synth/Piano, sång

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är lite osäker på hur vi ska dela upp det på så många personer. Samma sak med STIM, är lite osäker på hur det fungerar.

50% för texten och 50% för musiken. Sen får de som skrivit låten förhandla med hur mycket personen gjort, osv.

Det där funkar ju per låt. Men låt oss säga att vi är 26 personer som tillsammans spelat in 10 låtar. Några utav oss kanske är med på flera låtar. Låt oss säga att skivan vi gjort har tjänat in 10.000kr första 6 månaderna (jag tar i lite här). Men, det är inte jämnt fördelat. Track 2, 3 och 7 har dragit in mest pengar. Track 1, 4, 5, 6, 8, 9 och 10 har inte alls dragit in lika mycket (sålts lika mkt på iTunes, spelats lika mycket på Spotify ect). Ska vi fortfarande fördela jämnt? ska alla som varit med och gjort skivan få lika mkt, oavsett vilket låt som dragit in mest pengar?

Det var mer så jag tänkte. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där funkar ju per låt. Men låt oss säga att vi är 26 personer som tillsammans spelat in 10 låtar. Några utav oss kanske är med på flera låtar. Låt oss säga att skivan vi gjort har tjänat in 10.000kr första 6 månaderna (jag tar i lite här). Men, det är inte jämnt fördelat. Track 2, 3 och 7 har dragit in mest pengar. Track 1, 4, 5, 6, 8, 9 och 10 har inte alls dragit in lika mycket (sålts lika mkt på iTunes, spelats lika mycket på Spotify ect). Ska vi fortfarande fördela jämnt? ska alla som varit med och gjort skivan få lika mkt, oavsett vilket låt som dragit in mest pengar?

Det var mer så jag tänkte. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Skänk pengarna till välgörenhet i ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där funkar ju per låt. Men låt oss säga att vi är 26 personer som tillsammans spelat in 10 låtar. Några utav oss kanske är med på flera låtar. Låt oss säga att skivan vi gjort har tjänat in 10.000kr första 6 månaderna (jag tar i lite här). Men, det är inte jämnt fördelat. Track 2, 3 och 7 har dragit in mest pengar. Track 1, 4, 5, 6, 8, 9 och 10 har inte alls dragit in lika mycket (sålts lika mkt på iTunes, spelats lika mycket på Spotify ect). Ska vi fortfarande fördela jämnt? ska alla som varit med och gjort skivan få lika mkt, oavsett vilket låt som dragit in mest pengar?

Det var mer så jag tänkte. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Nej alltså. Man ska (och kommer) enbart få stim ersättning för de låtar man medverkat på. Det är så STIM funkar. Sen drar det in andra typer av försäljningskostnader kan de få fördelas hur man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är gärna på, kan göra Hip-Hop. Kan alla instrument via VSTis. Har möjlighet till inspelning av sång med mera.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej alltså. Man ska (och kommer) enbart få stim ersättning för de låtar man medverkat på. Det är så STIM funkar. Sen drar det in andra typer av försäljningskostnader kan de få fördelas hur man vill.

Ja STIM ja, men jag syftade på Spotify och iTunes, det som STIM inte täcker. Men men, det kan man ju tänka på sedan 🙂

Men som sagt, ni som vill vara med, fyll på och skriv ner vad ni vill göra. Jag gör ett dokument på min dator där jag sparar allt så vi kan ha någorlunda koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår Läkare utan gränsers akutfond.

Stöder direkt.

Musik: 80 tals metal

Jag kan lägga kompgitarr. Har allt som behövs för detta.

Spelar in i Pro Tools 10 eller Auira.

Kanon grej, klart vi skall göra detta.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar också för att eventuella intäckter skänkes.

Jag kan sjunga, spela congas och lättare komp på diverse instrument. Jag kan spela in allt hemma.

Jag gör 80-talstänkande popmusik med inslag utav 00-talsIndie och Afrika. Men även diverse dansmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt fantastiskt 🙂 Grymt initiativ!!

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

Kan egentligen ta vilken genre som helst vilket är ett kass svar egentligen men sant.

- Vilka instrument kan ni spela?

Kan gitarr, sång och piano.

- Vilka instrument VILL ni spela?

Sång eller gitarr får det bli

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

Har möjligheter att spela in allt detta, piano

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju svinkul!

Jag spela gärna trummor på en hi-hop/funk låt. Om jag måste välja det vill säga. Men jag provar gärna någonting helt nytt.

Och jag har möjlighet att spela in trummor på upp till 8-kanaler i min trumstudio.

Redigerat av Niklas J Blixt
Link to comment
Dela på andra sajter

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

70-80 tals doftande rock/hårdrock

- Vilka instrument kan ni spela?

Gitarr, bas ibland och vill det sig riktigt väl kanske lite sång.

- Vilka instrument VILL ni spela?

Gitarr, sång

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

Kan spela in ovan nämda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt initiativ, Terror! +100 🙂

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

Rock/pop/visa

- Vilka instrument kan ni spela?

Färdigheter på gitarrer, elektrifierad bas, lite munspel, sång, körer.

- Vilka instrument VILL ni spela?

Håller mig gärna till gitarrer och körer. Ev leadsång om registret räcker.

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

Kan spela in allt ovanstående. Bas blir med plug-ins medan gitarrerna kan spelas in medelst hårdvaru-cabsimulation och toppar.

Vänligen,

CHAE

Edith: förtydligande ang. inspelningsmöjligheter.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va kul att så många är intresserade! Jag tänktw att vi gör så här. Vi har en anmälningsperiod i en vecka framöver. Så nästa söndag så drar vi igång. Jag kommer samla ihop info om alla som vill vara med, sen parar jag ihop oss i grupper ut efter infon jag har. Tex "du, du, du och du är en grupp. Ni ska göra något pop/rock-inspererat. Ni själva får skriva låten och bestämma instrument, arr ect. Sen mixar bla bla den."

Vill inte vara den som bestämmer. Men de kan vara bra om någon har en liten givande roll att styra det här stora projektet i hamn. Självklart ska vi göra de tillsammans. Men vore bra med lite struktur. Kom gärna med inputs på den idéen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va kul att så många är intresserade! Jag tänktw att vi gör så här. Vi har en anmälningsperiod i en vecka framöver. Så nästa söndag så drar vi igång. Jag kommer samla ihop info om alla som vill vara med, sen parar jag ihop oss i grupper ut efter infon jag har. Tex "du, du, du och du är en grupp. Ni ska göra något pop/rock-inspererat. Ni själva får skriva låten och bestämma instrument, arr ect. Sen mixar bla bla den."

Vill inte vara den som bestämmer. Men de kan vara bra om någon har en liten givande roll att styra det här stora projektet i hamn. Självklart ska vi göra de tillsammans. Men vore bra med lite struktur. Kom gärna med inputs på den idéen.

Känns som ett bra upplägg tycker jag.

Med ett så här stort projekt tror jag att det är absolut nödvändigt med en "projektledare" även om du inte gör allt jobb så är de bra om någon delar ut arbetsuppgifter och håller koll hur vi ligger till. Och även kan styra upp om det är någonstans det behövs extra resurser. Så att om du har lite övergripande koll så är ju det perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som ett bra upplägg tycker jag.

Med ett så här stort projekt tror jag att det är absolut nödvändigt med en "projektledare" även om du inte gör allt jobb så är de bra om någon delar ut arbetsuppgifter och håller koll hur vi ligger till. Och även kan styra upp om det är någonstans det behövs extra resurser. Så att om du har lite övergripande koll så är ju det perfekt.

Ja men det var det jag tänkte. Sen om någon är missnöjd så går det självklart att jobba runt omkring det!

Under hur lång tid kommer projektet fortgå? Jag tycker det låter jättekul men har ofta svårt att hitta tid att jobba så intensivt med tanke på andra åtaganden

Jag tycker att vi kör tills vi är klara helt enkelt. Det är för svårt att sätta en deadline som passar alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det någon som sa "samarbete"?

- Vilken typ av låt vill ni göra?

hur jag än gör så blir det bara 80-talsdisco ändå. Så det är väl det jag "vill"

- Vilka instrument kan ni spela?

kan och kan, gitarr, bas, synt, använder mest sampingar och loopar.

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

hemstudio

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan koka kaffe

Haha.. hajjar du hur mycket kaffe det blir om du tänkt supporta alla som "De ofizciál Koffi biatch"

Bra initiativ Terrier... sorry Terror.

Vet inte om man lyckat ro iland medverkan här men väl värt ett kreativt försök.

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

Raka rör rock i 80-metal genren, Rammsteinpastisch med discosyntar eller något annat melodiöst där man inte behöver vara Fil.Kand i dubbeltramp.

- Vilka instrument kan ni spela?

Trumman

Fuskar på Bas, gitarr, kaviatur och sång

- Vilka instrument VILL ni spela?

Trumman

ev. sång om jag slipper fronta.

- Vad har ni för inspelningsmöjligheter?

Kan spela in allt ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Haha.. hajjar du hur mycket kaffe det blir om du tänkt supporta alla som "De ofizciál Koffi biatch"

Bra initiativ Terrier... sorry Terror.

Vet inte om man lyckat ro iland medverkan här men väl värt ett kreativt försök.

Njä det brukar bara vara några få som lyckats få ihop ett samarbete. Tror inte alls på det här. Någon eller några låtar högst lär bli av.

- Vilken typ av låt vill ni göra? (hip hop, rock, pop, metal, soul, jazz ect)

Raka rör rock i 80-metal genren, Rammsteinpastisch med discosyntar eller något annat melodiöst där man inte behöver vara Fil.Kand i dubbeltramp.

Eller Pelle runknisse på guran. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Njä det brukar bara vara några få som lyckats få ihop ett samarbete. Tror inte alls på det här. Någon eller några låtar högst lär bli av.

Nu ska vi inte vara så negativa Bub. Det gäller att vara optimistisk 🙂 Går det åt helvete så går det åt helvet, inte så mkt mer man kan göra. Är det inte så många som vill vara med, så får dem som VILL göra flera låtar helt enkelt. Sen måste det ju inte vara 20 låtar. Det räcker ju med typ 7 låtar.

Jag har lyckats med flera projekt online med folk från hela världen, inga konstigheter alls 🙂 Så länge viljan finns så går det alltid att fixa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...