Jump to content
Annons

Störningar i analogt mixerbord


Recommended Posts

Sitter och felsöker. Det uppstår störningar i mitt analoga mixerbord. Har störningsfilter för elen, testat olika uttag, jordat och ojordat, lyssnat av all övrig studioutrustning men inget problem där för det tycks bara komma från själva bordet, har tillfälligt testat att koppla bort trådlösa larmet som finns i studion.

Störningarna yttrar sig som misstänkta radiostörningar, följer inget mönster men hörs till och med när all gain är på minimum, alla reglar nere men mastervolymen på. Sprids via master out samt även via direct out.

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar vara risk för radiostörningar om man kör ojordat, men du hade testat i jordat urtag också...

Kan det kanske vara en jordslinga som bråkar? Koppla bort alla outboards så att du kör enbart med bordet och se om det gör skillnad.

Om det är en jordslinga mellan bordet och en effekt, så kan du få bort den genom att klippa skärmen i returkablarna från effekten, i kontakten som går tillbaks till returen i mixern..

Du kan kolla lite andra möjliga störkällor som jag har försökt sammanställa här: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttade bordet igår så långt från pumpen jag kunde komma, dock kvarstår problemet så nästa steg blir att renovera bordet. Vi ses om fem år.

Kolla i nätdelen. Jag hade ett gammalt analogt mixerbord som började brumma och ha sig - och det visade sig ha blivit kallödningar i nätdelen. Det kanske kan vara sådant som orsakar dina radiostörningar också - om t ex jorden inte har ordentlig kontakt i nätdelen, så spelar det ingen roll om du kör jordat eller ojordat - för jorden får inte kontakt ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...