Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Påbörjade en tråd för ett par år sedan, men hade dessvärre ingen digitalkamera att dokumentera det fortlöpande arbetet med och arbetstakten har varit både långsam och väldig sporadisk till följd av brist på pengar och tid. Det har dessutom funnits så många bra byggtrådar där det funnits svar på de allra flesta frågor. Riktar ett stort och gemensamt tack till alla som ägnat tid till de nyttiga forumdiskussionerna.

Nu är jag så pass långt kommen i byggandet att det är dags för akustikbehandling alternativt vissa justeringar först.

Lägger upp en enklare ritning på kontrollrummet samt ett antal bilder för att enklare kunna förstå frågorna nedan.

post-24630-0-42227600-1362331207_thumb.jpg

Fråga 1: Den bakre väggen är inte jämn utan 96 cm av totalt 226 cm går 6,7 cm djupare. Som synes på bilden är det också ett antal rör som går längs väggen (några hyresgästers avlopp). Bör jag sätta igen den del av väggen som går djupare/buktar in så att bakre väggen blir jämn eller är långväggarna tillräckligt långa (365 respektive 372 cm) för att ojämnheterna och rören skapar diffusion? Har läst tips på att om avståndet mellan monitorposition och bakre vägg är över 350 cm bör bakre väggen behandlas med diffusorer och i annat fall med absorbenter. Oavsett om jag måste åtgärda bakre väggens djup eller ej avser jag behandla bakre väggen, men vill helst undvika fler små missar så är mer än tacksam för tips.

post-24630-0-40838000-1362331276_thumb.jpg

post-24630-0-25322400-1362331288_thumb.jpg post-24630-0-72678900-1362331295_thumb.jpg

Fråga 2: Ett av de misstag som jag upptäckt nu i efterhand är placeringen av fönstret då den hamnar i spegeltrickets skärningspunkt i förhållande till arbetsbord och monitorer. Dessvärre fanns inte så mycket vägg att jobba med och möjligheten att kunna kommunicera med personen inne i inspelningsrummet, inte enbart via talk back, bidrog till nuvarande utseende. Vid mixning och lyssning skulle ett alternativ kunna vara att skära till absorbent som kan placeras i fönstrets ram och enkelt lyftas bort igen vid inspelning? Finns det andra bra alternativ?

post-24630-0-24397500-1362331309_thumb.jpg

Fråga 3: Taket ovanför mixposition är också drabbat av rör som tyvärr sitter där de sitter. Hur avhjälps detta på bästa sätt? Har läst att spegelmetoden kan användas för placering av absorbenter även i takposition och funderar därför på om man kan fästa absorbent utanpå taket, d.v.s. ovanför rören?

post-24630-0-76305900-1362331319_thumb.jpg

Bästa hälsningar

/Snetan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant skulle jag ha pendlat ned ett bärverk för undertak. Ovanför mixplats kan du då sätta absorberande undertaksplattor och sedan hålperforerade gipsplatser i de andra facken. Ovanför det lägger du mineralull + luftspalt. På så sätt har du möjlig åtkomst till inspektion av vattenledningarna samt att det ger en viss dämpning av ljudet från dessa. Ventilationen skarvar du på och förser ev. med ljuddämpare om det behövs.

Bakväggen skulle jag gjort på liknande sätt, fast då med 95 mm U-profil i tak och golv. (framför avloppsstammarna) samt ställa 95 mm ljudskivor där + mineralull + luftspalt. På så sätt får du inspektionsmöjlighet även där, vilket du måste ha. Du behöver inte fylla igen ojämnheten i väggen där. Blir rummet för dött kan du göra en löstagbar spaltpanel i flera sektioner framför isoleringen.

Fönstret hade du ju en bra idé på hur man kan lösa. Annat alternativ är att göra en mobil absorbent på stativ med hjul. Denna kan du då även använda när du ska spela in.

Innan du börjar bör du också kolla/mäta lämplig plats för sweetspot och högtalarplacering samt planera in behandlinga av den främre väggen också.

Spontant förslag från mig 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipsen och den utförliga beskrivningen. Kan tänka mig att det tyvärr är en rätt kostsam historia som jag dessvärre inte har råd till inom en rimlig framtid. Den mobila absorbenten på hjul låter dock som ett klart genomförbart projekt med relativt små medel.

Vore det ett dåligt alternativ att sätta upp ett draperi framför rören på den bakre väggen? Tänkte något ändamålsenligt textildraperi som enkelt kan monteras i taket framför rören och plockas bort/krokas av när rummet inte används för mixning. Finns det andra bättre ”budgetalternativ”?

Angående den främre väggen hade jag tänkt absorbenter av modellen nedan:

En kanske något banal fråga är huruvida man bör placera plattorna omlott som på bilden, d.v.s. varannan lodrätta linjer och varannan vågrätt, eller om man bör ha ett annat mönstersystem. I hörnen, såväl sidor som mot tak hade jag tänkt basfällor i den utsträckning budget tillåter. Är det att föredra att täcka så stor yta av väggen som möjligt av absorbenterna (förutom den yta som täcks av basfällor)?

post-24630-0-42179200-1362401440_thumb.jpg

Bästa hälsningar

/Snetan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som det viktigaste i kontrollrum är en rejäl bredbandsabsorbent bakom lyssning. Däremot så tycker jag ofta att heldämpade kontrollrum kan bli nästan otrevligt tryckande känsla. Speciellt om man ska prata i rummet. Jag tror det bara är bra om du kan ha en hård framvägg eller om du har mixerbord och utrustning som har hårda ytor med rätt placering.

Dina mjukja skivor på bilden kommer inte göra mera nytta än att dämpa övre frekvenserna. Allt över 300Hz i högtalarna kommer att spela rakt fram mot dig och det är matrialet under som börjar rundstråla. Där är det nog bra om du kan ta hand om detta på något sätt bakom monitorerna. Där räcker inte dina skivor långt tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ytterligare tips. Är alla absorbenter av typ Auralex/EQ Acoutics/T Akustik något man helst vill undvika eller finns det specifika modeller som gör ett bra jobb? Angående bredbandsabsorbenter misstänker jag att det är egentillverkning som gäller för att inte priset ska rusa iväg? Tar inte basfällorna hand om något de vågor som går rakt mot väggen eller är det redan för sent innan ljudet hinner nå ut till hörnen?

De material som riskerar att rundstråla, kan man behandla det med absorbenter också eller är det bord och golv som är i farozonen för att rundstråla? Hade tänkt placera en stor matta under själva arbetsbordet som för övrigt har metallben och homogena träskivor.

Bästa hälsningar

/Snetan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett väldigt trevligt material som heter Iso-Bond. Miljövänliga skivor med mycket bra egenskaper.

Dom än mycket bättre än annat som kliar och sätter sig i luftvägarna. En väldigt effektiv och enkel absorbentlösning är en sk. Fraunhofer lösning. Du kan göra dem med att först ta en Iso-Bond skiva, ca 7-10cm tjock och sen lägga en metall över. 1-2mm. Det måste vara stål, aluminium blir för lätt. Sen kan du lägga på ytterligare en Iso-Bond skiva något tunnare som front. Du skulle kunna göra bakre väggen med lite rejälare skivor och sido väggarna med något tunnare. Det blir en absorbent med ganska imponerande spec. RGP gör bl.a dom här som dom kallar Modex Plate. Lämna öppet på sidorna så du får diffraktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...