Jump to content
Annons

Påverkar mick kabeln kvaliten på ljudet ?


Gäst

Recommended Posts

Undrar fall en dyrare och bättre micksladd skulle påverka resultatet och kvaliten på tex inspelning av sång ? Själv äger jag en Fender 3m och det är väl ett bra märke på sladdar eller ? XLR pratar jag om nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Balanserade kablar (XLR och TRS) av olika fabrikat ger ingen skillnad i ljudkvalitet. Kanske att en billigare kabel börjar glappa tidigare, men då är det ju bara att plocka fram lödkolven. Vad gäller obalanserade kablar (tele och RCA) så kan det vara värt att kosta på dem lite då en dålig skärm gör kabeln extra störningskänslig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vanliga XLR kablar gör ingen skilnad i kvalite om det är ett känt märke vs ett okänt billigt kina skit ? Har en Fender och där känner man på sladden och vet att det är RIKTIGT bra kvalite, i känslan alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så skiljer det inte i ljudkvalitet, utan vad som skiljer är den mekaniska stabiliteten. I en hemstudio där man sällan kopplar om och där kablarna ligger ganska skyddade, så behöver man inte några extremt tåliga kablar och kontrakter, men till turnébruk är det viktigt att kablarna håller för hårdare belastning.

Som Halkbi var inne på, så är det betydligt viktigare när det handlar om obalanserad överföring, eftersom en skärm som inte är tillräckligt tät, släpper in mer störningar på vägen - något man slipper ifrån i stort sett helt med balanserad överföring.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, skillnad gör det, men exakt hur mycket beror på övrig utrustning och kabellängder. Dock kan man inte alltid gå efter priset; jag har en ganska dyr orange kabel som låter helvete (trodde det var fel på mixerbordet först. Minns inte märke, men Neutrik-kontakter), medan en billig Clas Ohlson-kabel är fullt duglig. De tre fabrikat jag gillat än så länge är Supra, Mogami, och Planet Waves. För det mesta är skillnaden mer en fråga om små nyanser, men är kabeln verkligen usel kan det låta vedervärdigt. Monster exempelvis kan kyssa mitt lurviga arsle, kabeln var svindyr men lät sämre än kablar jag en gång i tiden köpte för mindre än tian metern 😠

Det man dock måste inse är att en kabel aldrig kan göra materialet bättre, bara mindre försämrat.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter det? Glappar den och sprakar?

Nejdå, mekaniska fel är den helt befriad från, det är rena dynamik-försämringar och frekvensbortfall, främst i diskanten och basen, även om det var väldigt ojämnt. Min Roland JUNO-60, en av mina fetaste synthar, lät som ett gammalt Casio-keyboard från 80-talet genom den...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det varit en gura med passiva mickar skulle jag kunna förstå problemet.

Låter som du fått en högtalarkabel istället för en instrumentkabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det varit en gura med passiva mickar skulle jag kunna förstå problemet.

Låter som du fått en högtalarkabel istället för en instrumentkabel.

Tror inte det, högtalarkablar är aldrig skärmade och brukar enligt min erfarenhet låta bra till mycket (använt såna som nödlösning ibland när det varit panik).

Flätningen inuti såg väldigt fin ut, och jag måste ge den att den var stryktålig, så jag gissar att de helt enkelt hade snålat med legeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ganska simpelt. Kvalitét (som dyrare kabeltillverkare säger sig säkra) styrs egentligen av en variabel (tre om man går in på det på djupet): Resistans. Ska du ha en kvalitativ kabel så ska du ha en kabel med låg resistans. Låg här innebär låg jämfört med vilken modul du kopplar kabeln till. Kopplar du in den i en maskin med hög impedans spelar kabelvalet ingen större roll (det finns givetvis undantag vi kan gå in på om intresse finns), men har din maskin låg impedans är kabelval desto viktigare. Problematiken, och det som förvirrar folk, är VAD som orsakar resistans i en kabel. Långa avstånd är en orsak, och det problemet löser INGEN kabel, dyr eller billig, för det är den faktiska massa av material som används till kabeln som orsakar resistans, och alla material orsakar resistans! 🙂 En annan orsak är ledare. Prova använd en vajjer eller liknande som är gjord i stål, det blir inte så bra ljudkvalitét! Om man inte är ute efter det signatursoundet då.

Mig veterligen finns det inte många seriösa tillverkare idag som använder sig av annat än koppar som ledare och oftast guld/silver som plätering (anledningen till plätering är att silver leder bättre än koppar, guld blir inte sämre över tid (i samma utsträckning), osv osv.

Ska du köra långa avstånd till maskiner med låg impedans, köp för all del en dyr kabel med solid silverledare, men ta med kvittot hem, bli inte förvånad om du inte märker skillnad mot en lika lång, tråkig, helt prisvärd, skruppelfri, vanlig frisk kopparkabel!

/Kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har suktat länge på brauner mikrofoner, och vm1,vmx & vma:orna kommer med vovox kablar

som skulle vara något i hästväg kabelmässigt, men när jag kollar nu

är kabelns betydelse nertonad.. kanske det visade sig att det bara var ännu en hype

någon som vet? ...eller tom har erfarenhet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ganska simpelt. Kvalitét (som dyrare kabeltillverkare säger sig säkra) styrs egentligen av en variabel (tre om man går in på det på djupet): Resistans. Ska du ha en kvalitativ kabel så ska du ha en kabel med låg resistans. Låg här innebär låg jämfört med vilken modul du kopplar kabeln till. Kopplar du in den i en maskin med hög impedans spelar kabelvalet ingen större roll (det finns givetvis undantag vi kan gå in på om intresse finns), men har din maskin låg impedans är kabelval desto viktigare. Problematiken, och det som förvirrar folk, är VAD som orsakar resistans i en kabel. Långa avstånd är en orsak, och det problemet löser INGEN kabel, dyr eller billig, för det är den faktiska massa av material som används till kabeln som orsakar resistans, och alla material orsakar resistans! 🙂 En annan orsak är ledare. Prova använd en vajjer eller liknande som är gjord i stål, det blir inte så bra ljudkvalitét! Om man inte är ute efter det signatursoundet då.

Mig veterligen finns det inte många seriösa tillverkare idag som använder sig av annat än koppar som ledare och oftast guld/silver som plätering (anledningen till plätering är att silver leder bättre än koppar, guld blir inte sämre över tid (i samma utsträckning), osv osv.

Ska du köra långa avstånd till maskiner med låg impedans, köp för all del en dyr kabel med solid silverledare, men ta med kvittot hem, bli inte förvånad om du inte märker skillnad mot en lika lång, tråkig, helt prisvärd, skruppelfri, vanlig frisk kopparkabel!

/Kim

Håller med, och vill tillägga:

Om man TROR sig höra skillnaden i ett eget utfört A/B-test där man själv byter kablar, så är det inte ett test att lita på.

Bara vetskapen om att man petar i en dyr kabel kan få en att tro att det låter såååå mycket bättre, men gör det det?

Utför ett A/B-test genom att någon annan byter kabel mellan dyr och billig, och plocka därefter ut den dyra vs. billiga

kabeln under varje omgång 10 ggr. Lyckas den som påstår sig höra skillnad pricka rätt 10 ggr. av 10, ja då är det bevisat!

Jag vågar påstå att i de flesta fall gällande "normala" kablar så går det INTE att höra skillnad. Men det hänger på längden

också, som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel kvalitet gör alltid skillnad, man hör en tydlig skillnad på en dålig och en bra kabel (inget likhetstecken mellan bra och dyr, dålig och billig, även om det oftast hämnger ihop.

Hur stor skillnaden faktiskt blir beror sen på vad det är för signal som skall igenom den.

Som signalen från en elgitarr så är det stor skillnad mellan en dålig och en bra.

Bortaget skillnader som skärm, känslighet för störningar, och hur det håller så är det även hur kablen "snor" frekvenser (mest i det höga registret). Dock är det inte restistans i kabeln som är den stora boven utan kapacitans.

Det är svårt att förklara allt utan att skriva en bok som ingen orkar läsa, men det kan kanske slarvigt förklaras som hur mycket signal som läcker ut i jord, vilket blir som ett filter som skär höga frekvenser.

Hur det är med balanserad kabel vet jag faktiskt inte, men kan inte se hur det skulle kunna skilja sig? Dock är det en annan signal i dem än från en gitarr, så skillnaden blir kanske inte hörbar.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel kvalitet gör alltid skillnad, man hör en tydlig skillnad på en dålig och en bra kabel (inget likhetstecken mellan bra och dyr, dålig och billig, även om det oftast hämnger ihop.

Hur stor skillnaden faktiskt blir beror sen på vad det är för signal som skall igenom den.

Som signalen från en elgitarr så är det stor skillnad mellan en dålig och en bra.

Bortaget skillnader som skärm, känslighet för störningar, och hur det håller så är det även hur kablen "snor" frekvenser (mest i det höga registret). Dock är det inte restistans i kabeln som är den stora boven utan kapacitans.

Det är svårt att förklara allt utan att skriva en bok som ingen orkar läsa, men det kan kanske slarvigt förklaras som hur mycket signal som läcker ut i jord, vilket blir som ett filter som skär höga frekvenser.

Hur det är med balanserad kabel vet jag faktiskt inte, men kan inte se hur det skulle kunna skilja sig? Dock är det en annan signal i dem än från en gitarr, så skillnaden blir kanske inte hörbar.

/Magnus

Skillnaden är att gitarrmickar har förhållandevis hög utimpedans (syntar har ibland ännu högre utimpedans) - och det gör att impedansen ihop med kabelns kapacitans skapar ett R/C-filter som kan skära diskant i hörbara frekvenser. Det sker inte när man har en väldigt låg utimpedans, som är det normala i alla andra fall än just när man kopplar in instrument.

http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att gitarrmickar har förhållandevis hög utimpedans (syntar har ibland ännu högre utimpedans) - och det gör att impedansen ihop med kabelns kapacitans skapar ett R/C-filter som kan skära diskant i hörbara frekvenser. Det sker inte när man har en väldigt låg utimpedans, som är det normala i alla andra fall än just när man kopplar in instrument.

http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Ja, så är det. Kanske framgick dåligt i det jag skrev med att det beror på vad man skall skicka igenom om det hörs eller inte.

Eller menar du att fenomenet försvinner om det är låg utimpedans eller att det bara inte hörs/märks?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så är det. Kanske framgick dåligt i det jag skrev med att det beror på vad man skall skicka igenom om det hörs eller inte.

Eller menar du att fenomenet försvinner om det är låg utimpedans eller att det bara inte hörs/märks?

/Magnus

Jag skrev kanske lite otydligt...

Fenomenet försvinner aldrig, men med låg utimpedans så åker effekten av det upp långt över vad som är hörbart, så då är det inget man behöver fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev kanske lite otydligt...

Fenomenet försvinner aldrig, men med låg utimpedans så åker effekten av det upp långt över vad som är hörbart, så då är det inget man behöver fundera över.

Då är vi helt med varandra, unge man. :-)

Kabel är ett aber.

Men fortfarande mycket trevligare än sladlöst.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel kvalitet gör alltid skillnad, man hör en tydlig skillnad på en dålig och en bra kabel (inget likhetstecken mellan bra och dyr, dålig och billig, även om det oftast hämnger ihop.

Hur stor skillnaden faktiskt blir beror sen på vad det är för signal som skall igenom den.

Som signalen från en elgitarr så är det stor skillnad mellan en dålig och en bra.

Bortaget skillnader som skärm, känslighet för störningar, och hur det håller så är det även hur kablen "snor" frekvenser (mest i det höga registret). Dock är det inte restistans i kabeln som är den stora boven utan kapacitans.

Det är svårt att förklara allt utan att skriva en bok som ingen orkar läsa, men det kan kanske slarvigt förklaras som hur mycket signal som läcker ut i jord, vilket blir som ett filter som skär höga frekvenser.

Hur det är med balanserad kabel vet jag faktiskt inte, men kan inte se hur det skulle kunna skilja sig? Dock är det en annan signal i dem än från en gitarr, så skillnaden blir kanske inte hörbar.

/Magnus

Enda skillnad mellan balanserad och obalanserad är att en balanserad släcker ut störningar bättre än en obalanserad.

Den effekt du beskriver som släcker ut högre frekvenser kallas "skin effect", och är direkt kopplat till kabelns tjocklek. Det finns tekniker för att lösa detta, varav en är att man tvinnar många små kopparledare istället för en tjock ledare, vilket löst i stort sett alla problem inom det hörbara frekvensbandet 20Hz-20kHz. Snackar vi högre frekvenser så som MHz t ex så har vi en helt annan bild av det hela, där man behöver andra medel för att lösa problemen, men detta är ett audioforum och vi snackar analog audio.

Skin-effekten orsakar i sin tur en effekt som kallas "Proximity effect" som i jorden motverkar signal-ledaren. Och den signal som försvinner är linjär från lägre frekvenser till högre, vilket gör att den märks bäst i högre frekvenser, men är försumbar i slutändan, framför allt om man har en maskin med hög impedans i mottagaränden. Från gitarr till gitarrförstärkare snackar vi i de flesta lägen en skillnad som är totalt försumbar. Inimpedansen på en gitarrtop, säg Marshall JCM 800, ligger på ett varierande värde, men aldrig under 470kOhm. Impedansen på 5m audiokabel i koppar är ca 8 Ohm. Det blir en ratio på ca 1/60000 (grovt avrundat). Detta värde ökar givetvis med längden på kabeln, men i realistiska musikersammanhang så blir aldrig kabeln så lång att detta spelar någon som helst roll.

Är detta mätbart? Jajjemen.

Men är det hörbart? Tveksamt, jag hör då ingen skillnad på relevanta längder.

Det är många variabler som spelar in, men köper du en 5m gitarrkabel som har kopparledare så är det otroligt små skillnader. Vissa besitter guldöron, eller guldstolthet!

Edit: Givetvis kommer impedans från gitarr med i ekvationen, 1/60000 ligger mer åt 1/6000 i värsta fall.

/Kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda skillnad mellan balanserad och obalanserad är att en balanserad släcker ut störningar bättre än en obalanserad.

Den effekt du beskriver som släcker ut högre frekvenser kallas "skin effect", och är direkt kopplat till kabelns tjocklek. Det finns tekniker för att lösa detta, varav en är att man tvinnar många små kopparledare istället för en tjock ledare, vilket löst i stort sett alla problem inom det hörbara frekvensbandet 20Hz-20kHz. Snackar vi högre frekvenser så som MHz t ex så har vi en helt annan bild av det hela, där man behöver andra medel för att lösa problemen, men detta är ett audioforum och vi snackar analog audio.

Skin-effekten orsakar i sin tur en effekt som kallas "Proximity effect" som i jorden motverkar signal-ledaren. Och den signal som försvinner är linjär från lägre frekvenser till högre, vilket gör att den märks bäst i högre frekvenser, men är försumbar i slutändan, framför allt om man har en maskin med hög impedans i mottagaränden. Från gitarr till gitarrförstärkare snackar vi i de flesta lägen en skillnad som är totalt försumbar. Inimpedansen på en gitarrtop, säg Marshall JCM 800, ligger på ett varierande värde, men aldrig under 470kOhm. Impedansen på 5m audiokabel i koppar är ca 8 Ohm. Det blir en ratio på ca 1/60000 (grovt avrundat). Detta värde ökar givetvis med längden på kabeln, men i realistiska musikersammanhang så blir aldrig kabeln så lång att detta spelar någon som helst roll.

Är detta mätbart? Jajjemen.

Men är det hörbart? Tveksamt, jag hör då ingen skillnad på relevanta längder.

Det är många variabler som spelar in, men köper du en 5m gitarrkabel som har kopparledare så är det otroligt små skillnader. Vissa besitter guldöron, eller guldstolthet!

Edit: Givetvis kommer impedans från gitarr med i ekvationen, 1/60000 ligger mer åt 1/6000 i värsta fall.

/Kim

Tack för all info.

Jag har inte guldöron (och ingen stolthet alls) men hör skillnad på kablar om det är gitarr -> kabel -> förstärkare. Stoppar man in pedalbord med buffrade pedaler blir det svårare, fast man hör skillnad på den första ner till bordet.

Om skillnaden sen spelar någon roll i larmet av ett helt band?

Det är en annan fråga, helt klart.

Men sett ur det perspektivet är det ju ganska lite som spelar någon roll i en gitarrrigg.

Det är ingen som hör om min pedal är moddad, vilka rör jag har osv.

Jag har en vän som, om han får spela lite med kablarna ett tag, sen i ett blindtest kan berätta vilken av kablarna det är som används. Han har guldöron (om det nu är guld att höra sånt?).

Det har lärt mig att man inte skall säga att saker inte finns eller är placeboeffekt bara för att man själv inte hör skillnaden. Och jag tror ganska lite beror på faktiskt hörsel, mycket mer hänger nog på en förmåga att fokusera och analysera det man hör.

Som bra ljudtekniker som tränar upp sig till att höra sånt som vanliga Svensson inte reagerar på.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all info.

Jag har inte guldöron (och ingen stolthet alls) men hör skillnad på kablar om det är gitarr -> kabel -> förstärkare. Stoppar man in pedalbord med buffrade pedaler blir det svårare, fast man hör skillnad på den första ner till bordet.

Om skillnaden sen spelar någon roll i larmet av ett helt band?

Det är en annan fråga, helt klart.

Men sett ur det perspektivet är det ju ganska lite som spelar någon roll i en gitarrrigg.

Det är ingen som hör om min pedal är moddad, vilka rör jag har osv.

Jag har en vän som, om han får spela lite med kablarna ett tag, sen i ett blindtest kan berätta vilken av kablarna det är som används. Han har guldöron (om det nu är guld att höra sånt?).

Det har lärt mig att man inte skall säga att saker inte finns eller är placeboeffekt bara för att man själv inte hör skillnaden. Och jag tror ganska lite beror på faktiskt hörsel, mycket mer hänger nog på en förmåga att fokusera och analysera det man hör.

Som bra ljudtekniker som tränar upp sig till att höra sånt som vanliga Svensson inte reagerar på.

/Magnus

Det är svårt att argumentera emot någon som A/B-testat och sätter 100% av testen, har dock aldrig upplevt det som du har så jag har inte lätt att tro det. Men det finns folk med guldöron som sagt. Värre saker har människan skådat. Teoretiskt och elektriskt är det skillnader, det bestrider jag inte, sen om det blir bättre ljud av det enligt vissa så är det värt extra krut på en bättre kabel. Skit in skit ut, det gäller ju alla nivåer, så varför inte ha så bra ljud som möjligt hela vägen, jag själv lägger hellre kronorna på en roligare kompressor eller snyggare gitarrlåda när det gäller korta kablar iaf! 😉

Jag skulle endast säga att saker inte finns eller är placebo om de inte går att mäta skillnaden. Det är ändå simpel, lågfrekvent elektronik vi snackar om så det är lätt att mäta skillnaderna som ska "höras" av vissa. I detta exempel så är det mätbart, därför bestrider jag inget 🙂

/Kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all info.

Jag har inte guldöron (och ingen stolthet alls) men hör skillnad på kablar om det är gitarr -> kabel -> förstärkare. Stoppar man in pedalbord med buffrade pedaler blir det svårare, fast man hör skillnad på den första ner till bordet.

Om skillnaden sen spelar någon roll i larmet av ett helt band?

Det är en annan fråga, helt klart.

Men sett ur det perspektivet är det ju ganska lite som spelar någon roll i en gitarrrigg.

Det är ingen som hör om min pedal är moddad, vilka rör jag har osv.

Jag har en vän som, om han får spela lite med kablarna ett tag, sen i ett blindtest kan berätta vilken av kablarna det är som används. Han har guldöron (om det nu är guld att höra sånt?).

Det har lärt mig att man inte skall säga att saker inte finns eller är placeboeffekt bara för att man själv inte hör skillnaden. Och jag tror ganska lite beror på faktiskt hörsel, mycket mer hänger nog på en förmåga att fokusera och analysera det man hör.

Som bra ljudtekniker som tränar upp sig till att höra sånt som vanliga Svensson inte reagerar på.

/Magnus

Då ska jag bjuda in dig och din vän till mitt lilla test!

Varsågod:

http://dm-mastering.com/frame_main_cablestest.php

Klicka på "hjälp" när du/Ni kommit förbi registreringen så kan Ni läsa om testet! 🙂

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...