Jump to content
Annons

Trumrum del 2


Faderix

Recommended Posts

Jag byggde ett trumrum för 2,5 år sedan med en heldiffuserande lösning. Det blev ett ganska häftigt rum och har haft ett flertal besökare i rummet sen dess samt leverat egna truminspelningar till flertal producenter runt om i världen.

Jag har blivit nyfiken på att pröva lite nya koncept och skulle framförallt vilja ha en lösning med variabla väggar för att styra klangen i rummet. Dessutom skulle det vara intressant att kunna laborera med lite mera karraktär i rummet med att utnytja reflexioner.

Verkar vara många studiobyggartrådar på forumet nu och är alltid intressant att få lite inputs samt kul att dokumentera resan.

Så här såg rummet ut nyss samt idag.

post-20641-0-25365900-1361375952_thumb.jpg

post-20641-0-68510900-1361375960_thumb.jpg

Redigerat av Faderix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat på din hemsida och förstår att ditt rum låter bra. Det jag spontant tänker på vad det gäller variabel akustik är att ha mobila absorbenter på hjul, där svanås S-vingar (time delay) är på ena sidan medan den andra sidan består av bredbandiga absorbenter. Några sånna att rulla runt med borde ju ge dig ett fulländat trumrum.

Imponerande bygge!

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...

Det här är verkligen intressant i flera aspekter.

Vad jag förstått så är din inriktning enbart att spela in trummor.

Varför i hela världen avses då att diffusera i stort sett hela rummet!?

Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!?

Naturligtvis högst personliga åsikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkända i världen för sitt sound , låter verkligen totalt skräp på de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte är korrekta i frekvensåtergivningen!

Fast det kanske är däråt du strävar nu med flyttbara moduler?

Oxå nyfiken på din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner.

Kör du dom som omni sittandes på det sättet eller avser du ta upp golvreflexer!?

Är nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna så!?

Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlägg.

Truminspelningar är det roligaste jag vet så därför blir jag oerhört nyfiken när någon går mot "normen"!

Allra vänligast och intresserat!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat på din hemsida och förstår att ditt rum låter bra. Det jag spontant tänker på vad det gäller variabel akustik är att ha mobila absorbenter på hjul, där svanås S-vingar (time delay) är på ena sidan medan den andra sidan består av bredbandiga absorbenter. Några sånna att rulla runt med borde ju ge dig ett fulländat trumrum.

Imponerande bygge!

Tack för komplimangen där-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler på hjul men när allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske några fler musiker i rummet så känns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration från bilden nedan och tyckte det istället skulle kunna vara ett sätt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom så tänkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet så lägger jag mesta kruten på basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedåt 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare från rummet så jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket så kan jag laborera mera med basabsorptionen där och istället spara massa utrymme i rummet.

post-20641-0-10163000-1361429822_thumb.jpg

Hmmmm...

Det här är verkligen intressant i flera aspekter.

Vad jag förstått så är din inriktning enbart att spela in trummor.

Varför i hela världen avses då att diffusera i stort sett hela rummet!?

Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!?

Naturligtvis högst personliga åsikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkända i världen för sitt sound , låter verkligen totalt skräp på de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte är korrekta i frekvensåtergivningen!

Fast det kanske är däråt du strävar nu med flyttbara moduler?

Oxå nyfiken på din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner.

Kör du dom som omni sittandes på det sättet eller avser du ta upp golvreflexer!?

Är nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna så!?

Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlägg.

Truminspelningar är det roligaste jag vet så därför blir jag oerhört nyfiken när någon går mot "normen"!

Allra vänligast och intresserat!

/Mojje

Du har ju helt rätt i att många coola trumsound kommer från rum med massa karraktär. Jag hade egentligen gärna byggt ett stenrum vilket faktiskt också var en utav mina första tankar och som ju kan låta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet är bara att jag blir för låst med ett sound med bara massa karraktär. Hade jag haft två rum så hade det varit lättare att motivera ett bygge med massa karraktär och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med så många olika musikstilar i samma rum så kändes det som klokast att bygga ett rum som är ganska neutralt som utgångspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. Däremot så har jag en skiss på att bygga upp iallafall en vägg i sten för att få lite karraktär i ambience mickarna.

Det är inga U67:or du ser på bilden utan två Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom står och plockar reflektionerna från golvet som sen går vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hårt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att få lite storlek och djup i trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inget av akustikbehandling och grejer, men rummet ser i alla fall mycket ballt och snyggt ut. 🙂

Edit: Fel....

Tack, får hoppas att det blir lika snyggt och ballt efter ombyggnation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för komplimangen där-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler på hjul men när allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske några fler musiker i rummet så känns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration från bilden nedan och tyckte det istället skulle kunna vara ett sätt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom så tänkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet så lägger jag mesta kruten på basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedåt 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare från rummet så jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket så kan jag laborera mera med basabsorptionen där och istället spara massa utrymme i rummet.

post-20641-0-10163000-1361429822_thumb.jpg

Du har ju helt rätt i att många coola trumsound kommer från rum med massa karraktär. Jag hade egentligen gärna byggt ett stenrum vilket faktiskt också var en utav mina första tankar och som ju kan låta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet är bara att jag blir för låst med ett sound med bara massa karraktär. Hade jag haft två rum så hade det varit lättare att motivera ett bygge med massa karraktär och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med så många olika musikstilar i samma rum så kändes det som klokast att bygga ett rum som är ganska neutralt som utgångspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. Däremot så har jag en skiss på att bygga upp iallafall en vägg i sten för att få lite karraktär i ambience mickarna.

Det är inga U67:or du ser på bilden utan två Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom står och plockar reflektionerna från golvet som sen går vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hårt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att få lite storlek och djup i trummorna.

Förstår precis!

En stenvägg lär göra underverk åt ambiencen.

Något säger mig att du även får kontroll över den hårda ytan med dina resterande diffusorer.

Kul med TLM 127!!!

Den görs inte längre vad jag förstått och var väl en budget serie motsvarande U87 eller nåt!?

Hmmm...

Undrar vilken TLM mikrofån från Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske?

Spännande att följa hur ditt rum kommer att bli!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår precis!

En stenvägg lär göra underverk åt ambiencen.

Något säger mig att du även får kontroll över den hårda ytan med dina resterande diffusorer.

Kul med TLM 127!!!

Den görs inte längre vad jag förstått och var väl en budget serie motsvarande U87 eller nåt!?

Hmmm...

Undrar vilken TLM mikrofån från Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske?

Spännande att följa hur ditt rum kommer att bli!

Piiiz!

/Mojje

Lite märkligt med Tlm 127:an för när jag köpte dom så kostade dom 25k stycket och var nog ingen budget varaint från början. Ett par år senare däremot så såg jag att man kunde köpa dom hos tysken för drygt 10k. Verkade som dom tokdumpade priset plötsligt. Sen försvann dom bara ur sortimentet. Det är möjligt att Tlm 170 kan vara snarlik. Det är mycket storlek, kött och bas i micken samtidigt som den har en presning runt 10k. Lite krokig frekvenskurva som Neumanns kan ha men känns som många andra Neumanns mycket musik i micken. Jag tror U87:an känns tunnare och middigare i gämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen norm, bara bra ljud 😉 Men ambiensmickar mot golvet är ju inte SÅ himla ovanligt ändå.

Nej då. Gamla beprövade trick att sätta mirofoner pekandes mot väggar eller golv för att ta reflexionerna och få en känsla av större rum. En bra kompressor hjälper till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbara bilder! Det första även jag hajade till på var rumsmickarna så nära golvet. Jag läskar ihjäl mig på att läsa om allt sånt här, särskilt med så fina bilder till. Har du OH (de två skena) som pekar mot taket?!?

Dom pekar faktiskt inte mot taket även fast det ser ut så. Mickarna har membranen på sidan och är en X/Y setup men där jag flyttat isär dem unset för att få något bredare stereobild i kitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir först till att slipa och måla plywoodskivor till taket. Jag tänkte varva reflekterande ytor med mjuka absorbenter. 10 mm plywoodskivor borde vara lagom och 10 cm tjocka absorbenter för att ta hand om basen med en rejäl luftspalt ovanför.

Tyckte den vanliga furuplywooden såg så tråkig och ojämn ut så jag slängde på några kronor extra och köpte björkplywood istället.

post-20641-0-47435100-1361467042_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom pekar faktiskt inte mot taket även fast det ser ut så. Mickarna har membranen på sidan och är en X/Y setup men där jag flyttat isär dem unset för att få något bredare stereobild i kitet.

Anade det. Kan det vara Milab mickar?

Känns det inte lite nervöst att ändra på ett rum som redan låter bra?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Anade det. Kan det vara Milab mickar?

Känns det inte lite nervöst att ändra på ett rum som redan låter bra?

Förvisso men ingen framgång utan att våga misslyckas.

Det är Pearls nya mickar CC22 du ser. http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=269360

Link to comment
Dela på andra sajter

dom är väl besläktade pearl å milab

Kan inte riktigt historien där men undrar inte om tillverkningen låg under samma tak under en tid. Pearl har nog en tidigare historia, säkert från 50-talet. Får göra lite mer grundlig research ang. Svenska mikrofon historian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla takskivorna är målade och sitter nu som ett schackmönster, reflekterande ytor varvat med mjuka ytor. Absorbenten är uppe och kommer att fånga upp de hårda reflexerna från den motsatta väggen. Tänkte ha ett litet utrymme vid högra sidan för stativ, kablar etc.

post-20641-0-70509300-1361897696_thumb.jpg

Redigerat av Faderix
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill poängtera där att det inte fanns något missnöje med det tidigare diffuserande rummet. Den luftighet, jämnhet och energi som uppstod när man spelade i det rummet var helt outstanding. Jag hade flera musiker med diverse akustiska instrument som var lyriska över upplösningen och detaljrikedomen. En riktigt spännande upplevelse med heldiffuserande rum verkar faktiskt som dom dyker upp mer och mer.

Man skulle haft två rum egentligen men hoppas att jag på något sätt kan förena flera bra världar med nya bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

De vridbara panelerna till sidoväggarna slipas och målas. Blev färg till ca 180 kvm sammantaget. Fick med sambon och ett par polare till hjälp och var guld värt. Två slipmaskiner och två målare parallellt. Varför dricka öl en lördagkväll eller titta på schlagers när man kan bygga om sin studio. Lätt konkurrens om Spotifylisterna bara från kontrollrummet.

post-20641-0-07822700-1362298954_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvällens murarpass. Börjar nu att mura upp en stenvägg framför trummorna. Detta för att få lite mer energi och karraktär i ambience mickarna. Jag tog den djupaste stenen jag kunde hitta för lite naturlig diffusion.

post-20641-0-08225200-1362609243_thumb.jpg

post-20641-0-36116900-1362609266_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Murningen av stenväggen är nu klar. Nu är det bara sidoväggarna kvar som består av isolering, gips, isolering, ett extremt tungt gummi, isolering och slutligen de vridbara panelerna som sist ska på. Tanken med sidoväggarna är att dom ska ha en så jämn absorbering som möjligt för neutralitet.

post-20641-0-90045000-1363171744_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...