Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag byggde ett trumrum för 2,5 Är sedan med en heldiffuserande lösning. Det blev ett ganska hÀftigt rum och har haft ett flertal besökare i rummet sen dess samt leverat egna truminspelningar till flertal producenter runt om i vÀrlden.

Jag har blivit nyfiken pÄ att pröva lite nya koncept och skulle framförallt vilja ha en lösning med variabla vÀggar för att styra klangen i rummet. Dessutom skulle det vara intressant att kunna laborera med lite mera karraktÀr i rummet med att utnytja reflexioner.

Verkar vara mÄnga studiobyggartrÄdar pÄ forumet nu och Àr alltid intressant att fÄ lite inputs samt kul att dokumentera resan.

SÄ hÀr sÄg rummet ut nyss samt idag.

post-20641-0-25365900-1361375952_thumb.jpg

post-20641-0-68510900-1361375960_thumb.jpg

Redigerat av Faderix
Annons
Postat (redigerat)

Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat pÄ din hemsida och förstÄr att ditt rum lÄter bra. Det jag spontant tÀnker pÄ vad det gÀller variabel akustik Àr att ha mobila absorbenter pÄ hjul, dÀr svanÄs S-vingar (time delay) Àr pÄ ena sidan medan den andra sidan bestÄr av bredbandiga absorbenter. NÄgra sÄnna att rulla runt med borde ju ge dig ett fullÀndat trumrum.

Imponerande bygge!

Redigerat av wellness music
Postat

Hmmmm...

Det hÀr Àr verkligen intressant i flera aspekter.

Vad jag förstÄtt sÄ Àr din inriktning enbart att spela in trummor.

Varför i hela vÀrlden avses dÄ att diffusera i stort sett hela rummet!?

Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!?

Naturligtvis högst personliga Äsikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkÀnda i vÀrlden för sitt sound , lÄter verkligen totalt skrÀp pÄ de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte Àr korrekta i frekvensÄtergivningen!

Fast det kanske Àr dÀrÄt du strÀvar nu med flyttbara moduler?

OxÄ nyfiken pÄ din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner.

Kör du dom som omni sittandes pÄ det sÀttet eller avser du ta upp golvreflexer!?

Är nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna sĂ„!?

Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlÀgg.

Truminspelningar Àr det roligaste jag vet sÄ dÀrför blir jag oerhört nyfiken nÀr nÄgon gÄr mot "normen"!

Allra vÀnligast och intresserat!

/Mojje

Postat (redigerat)

Fattar inget av akustikbehandling och grejer, men rummet ser i alla fall mycket ballt och snyggt ut. 🙂

Edit: Fel....

Redigerat av BluesBoy
Postat

Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat pÄ din hemsida och förstÄr att ditt rum lÄter bra. Det jag spontant tÀnker pÄ vad det gÀller variabel akustik Àr att ha mobila absorbenter pÄ hjul, dÀr svanÄs S-vingar (time delay) Àr pÄ ena sidan medan den andra sidan bestÄr av bredbandiga absorbenter. NÄgra sÄnna att rulla runt med borde ju ge dig ett fullÀndat trumrum.

Imponerande bygge!

Tack för komplimangen dÀr-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler pÄ hjul men nÀr allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske nÄgra fler musiker i rummet sÄ kÀnns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration frÄn bilden nedan och tyckte det istÀllet skulle kunna vara ett sÀtt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom sÄ tÀnkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet sÄ lÀgger jag mesta kruten pÄ basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedÄt 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare frÄn rummet sÄ jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket sÄ kan jag laborera mera med basabsorptionen dÀr och istÀllet spara massa utrymme i rummet.

post-20641-0-10163000-1361429822_thumb.jpg

Hmmmm...

Det hÀr Àr verkligen intressant i flera aspekter.

Vad jag förstÄtt sÄ Àr din inriktning enbart att spela in trummor.

Varför i hela vÀrlden avses dÄ att diffusera i stort sett hela rummet!?

Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!?

Naturligtvis högst personliga Äsikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkÀnda i vÀrlden för sitt sound , lÄter verkligen totalt skrÀp pÄ de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte Àr korrekta i frekvensÄtergivningen!

Fast det kanske Àr dÀrÄt du strÀvar nu med flyttbara moduler?

OxÄ nyfiken pÄ din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner.

Kör du dom som omni sittandes pÄ det sÀttet eller avser du ta upp golvreflexer!?

Är nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna sĂ„!?

Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlÀgg.

Truminspelningar Àr det roligaste jag vet sÄ dÀrför blir jag oerhört nyfiken nÀr nÄgon gÄr mot "normen"!

Allra vÀnligast och intresserat!

/Mojje

Du har ju helt rÀtt i att mÄnga coola trumsound kommer frÄn rum med massa karraktÀr. Jag hade egentligen gÀrna byggt ett stenrum vilket faktiskt ocksÄ var en utav mina första tankar och som ju kan lÄta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet Àr bara att jag blir för lÄst med ett sound med bara massa karraktÀr. Hade jag haft tvÄ rum sÄ hade det varit lÀttare att motivera ett bygge med massa karraktÀr och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med sÄ mÄnga olika musikstilar i samma rum sÄ kÀndes det som klokast att bygga ett rum som Àr ganska neutralt som utgÄngspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. DÀremot sÄ har jag en skiss pÄ att bygga upp iallafall en vÀgg i sten för att fÄ lite karraktÀr i ambience mickarna.

Det Àr inga U67:or du ser pÄ bilden utan tvÄ Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom stÄr och plockar reflektionerna frÄn golvet som sen gÄr vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hÄrt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att fÄ lite storlek och djup i trummorna.

Postat

Fattar inget av akustikbehandling och grejer, men rummet ser i alla fall mycket ballt och snyggt ut. 🙂

Edit: Fel....

Tack, fÄr hoppas att det blir lika snyggt och ballt efter ombyggnation.

Postat

Tack för komplimangen dÀr-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler pÄ hjul men nÀr allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske nÄgra fler musiker i rummet sÄ kÀnns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration frÄn bilden nedan och tyckte det istÀllet skulle kunna vara ett sÀtt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom sÄ tÀnkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet sÄ lÀgger jag mesta kruten pÄ basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedÄt 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare frÄn rummet sÄ jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket sÄ kan jag laborera mera med basabsorptionen dÀr och istÀllet spara massa utrymme i rummet.

post-20641-0-10163000-1361429822_thumb.jpg

Du har ju helt rÀtt i att mÄnga coola trumsound kommer frÄn rum med massa karraktÀr. Jag hade egentligen gÀrna byggt ett stenrum vilket faktiskt ocksÄ var en utav mina första tankar och som ju kan lÄta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet Àr bara att jag blir för lÄst med ett sound med bara massa karraktÀr. Hade jag haft tvÄ rum sÄ hade det varit lÀttare att motivera ett bygge med massa karraktÀr och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med sÄ mÄnga olika musikstilar i samma rum sÄ kÀndes det som klokast att bygga ett rum som Àr ganska neutralt som utgÄngspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. DÀremot sÄ har jag en skiss pÄ att bygga upp iallafall en vÀgg i sten för att fÄ lite karraktÀr i ambience mickarna.

Det Àr inga U67:or du ser pÄ bilden utan tvÄ Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom stÄr och plockar reflektionerna frÄn golvet som sen gÄr vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hÄrt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att fÄ lite storlek och djup i trummorna.

FörstÄr precis!

En stenvÀgg lÀr göra underverk Ät ambiencen.

NÄgot sÀger mig att du Àven fÄr kontroll över den hÄrda ytan med dina resterande diffusorer.

Kul med TLM 127!!!

Den görs inte lÀngre vad jag förstÄtt och var vÀl en budget serie motsvarande U87 eller nÄt!?

Hmmm...

Undrar vilken TLM mikrofÄn frÄn Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske?

SpÀnnande att följa hur ditt rum kommer att bli!

Piiiz!

/Mojje

Postat

FörstÄr precis!

En stenvÀgg lÀr göra underverk Ät ambiencen.

NÄgot sÀger mig att du Àven fÄr kontroll över den hÄrda ytan med dina resterande diffusorer.

Kul med TLM 127!!!

Den görs inte lÀngre vad jag förstÄtt och var vÀl en budget serie motsvarande U87 eller nÄt!?

Hmmm...

Undrar vilken TLM mikrofÄn frÄn Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske?

SpÀnnande att följa hur ditt rum kommer att bli!

Piiiz!

/Mojje

Lite mÀrkligt med Tlm 127:an för nÀr jag köpte dom sÄ kostade dom 25k stycket och var nog ingen budget varaint frÄn början. Ett par Är senare dÀremot sÄ sÄg jag att man kunde köpa dom hos tysken för drygt 10k. Verkade som dom tokdumpade priset plötsligt. Sen försvann dom bara ur sortimentet. Det Àr möjligt att Tlm 170 kan vara snarlik. Det Àr mycket storlek, kött och bas i micken samtidigt som den har en presning runt 10k. Lite krokig frekvenskurva som Neumanns kan ha men kÀnns som mÄnga andra Neumanns mycket musik i micken. Jag tror U87:an kÀnns tunnare och middigare i gÀmförelse.

Postat

Underbara bilder! Det första Àven jag hajade till pÄ var rumsmickarna sÄ nÀra golvet. Jag lÀskar ihjÀl mig pÄ att lÀsa om allt sÄnt hÀr, sÀrskilt med sÄ fina bilder till. Har du OH (de tvÄ skena) som pekar mot taket?!?

Postat

/Mojje

Det finns ingen norm, bara bra ljud 😉 Men ambiensmickar mot golvet Ă€r ju inte SÅ himla ovanligt Ă€ndĂ„.

Postat

Det finns ingen norm, bara bra ljud 😉 Men ambiensmickar mot golvet Ă€r ju inte SÅ himla ovanligt Ă€ndĂ„.

Nej dÄ. Gamla beprövade trick att sÀtta mirofoner pekandes mot vÀggar eller golv för att ta reflexionerna och fÄ en kÀnsla av större rum. En bra kompressor hjÀlper till.

Postat

Underbara bilder! Det första Àven jag hajade till pÄ var rumsmickarna sÄ nÀra golvet. Jag lÀskar ihjÀl mig pÄ att lÀsa om allt sÄnt hÀr, sÀrskilt med sÄ fina bilder till. Har du OH (de tvÄ skena) som pekar mot taket?!?

Dom pekar faktiskt inte mot taket Àven fast det ser ut sÄ. Mickarna har membranen pÄ sidan och Àr en X/Y setup men dÀr jag flyttat isÀr dem unset för att fÄ nÄgot bredare stereobild i kitet.

Postat

Det blir först till att slipa och mÄla plywoodskivor till taket. Jag tÀnkte varva reflekterande ytor med mjuka absorbenter. 10 mm plywoodskivor borde vara lagom och 10 cm tjocka absorbenter för att ta hand om basen med en rejÀl luftspalt ovanför.

Tyckte den vanliga furuplywooden sÄg sÄ trÄkig och ojÀmn ut sÄ jag slÀngde pÄ nÄgra kronor extra och köpte björkplywood istÀllet.

post-20641-0-47435100-1361467042_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Dom pekar faktiskt inte mot taket Àven fast det ser ut sÄ. Mickarna har membranen pÄ sidan och Àr en X/Y setup men dÀr jag flyttat isÀr dem unset för att fÄ nÄgot bredare stereobild i kitet.

Anade det. Kan det vara Milab mickar?

KÀnns det inte lite nervöst att Àndra pÄ ett rum som redan lÄter bra?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Anade det. Kan det vara Milab mickar?

KÀnns det inte lite nervöst att Àndra pÄ ett rum som redan lÄter bra?

Förvisso men ingen framgÄng utan att vÄga misslyckas.

Det Àr Pearls nya mickar CC22 du ser. http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=269360

Postat

dom Àr vÀl beslÀktade pearl Ä milab

Kan inte riktigt historien dÀr men undrar inte om tillverkningen lÄg under samma tak under en tid. Pearl har nog en tidigare historia, sÀkert frÄn 50-talet. FÄr göra lite mer grundlig research ang. Svenska mikrofon historian.

Postat (redigerat)

Alla takskivorna Àr mÄlade och sitter nu som ett schackmönster, reflekterande ytor varvat med mjuka ytor. Absorbenten Àr uppe och kommer att fÄnga upp de hÄrda reflexerna frÄn den motsatta vÀggen. TÀnkte ha ett litet utrymme vid högra sidan för stativ, kablar etc.

post-20641-0-70509300-1361897696_thumb.jpg

Redigerat av Faderix
Postat

Vill poÀngtera dÀr att det inte fanns nÄgot missnöje med det tidigare diffuserande rummet. Den luftighet, jÀmnhet och energi som uppstod nÀr man spelade i det rummet var helt outstanding. Jag hade flera musiker med diverse akustiska instrument som var lyriska över upplösningen och detaljrikedomen. En riktigt spÀnnande upplevelse med heldiffuserande rum verkar faktiskt som dom dyker upp mer och mer.

Man skulle haft tvÄ rum egentligen men hoppas att jag pÄ nÄgot sÀtt kan förena flera bra vÀrldar med nya bygget.

Postat

De vridbara panelerna till sidovÀggarna slipas och mÄlas. Blev fÀrg till ca 180 kvm sammantaget. Fick med sambon och ett par polare till hjÀlp och var guld vÀrt. TvÄ slipmaskiner och tvÄ mÄlare parallellt. Varför dricka öl en lördagkvÀll eller titta pÄ schlagers nÀr man kan bygga om sin studio. LÀtt konkurrens om Spotifylisterna bara frÄn kontrollrummet.

post-20641-0-07822700-1362298954_thumb.jpg

Postat

KvÀllens murarpass. Börjar nu att mura upp en stenvÀgg framför trummorna. Detta för att fÄ lite mer energi och karraktÀr i ambience mickarna. Jag tog den djupaste stenen jag kunde hitta för lite naturlig diffusion.

post-20641-0-08225200-1362609243_thumb.jpg

post-20641-0-36116900-1362609266_thumb.jpg

Postat

Murningen av stenvÀggen Àr nu klar. Nu Àr det bara sidovÀggarna kvar som bestÄr av isolering, gips, isolering, ett extremt tungt gummi, isolering och slutligen de vridbara panelerna som sist ska pÄ. Tanken med sidovÀggarna Àr att dom ska ha en sÄ jÀmn absorbering som möjligt för neutralitet.

post-20641-0-90045000-1363171744_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.