Faderix Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 (redigerat) Jag byggde ett trumrum för 2,5 Är sedan med en heldiffuserande lösning. Det blev ett ganska hÀftigt rum och har haft ett flertal besökare i rummet sen dess samt leverat egna truminspelningar till flertal producenter runt om i vÀrlden. Jag har blivit nyfiken pÄ att pröva lite nya koncept och skulle framförallt vilja ha en lösning med variabla vÀggar för att styra klangen i rummet. Dessutom skulle det vara intressant att kunna laborera med lite mera karraktÀr i rummet med att utnytja reflexioner. Verkar vara mÄnga studiobyggartrÄdar pÄ forumet nu och Àr alltid intressant att fÄ lite inputs samt kul att dokumentera resan. SÄ hÀr sÄg rummet ut nyss samt idag. Redigerat 20 februari 2013 av Faderix
wellness music Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 (redigerat) Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat pÄ din hemsida och förstÄr att ditt rum lÄter bra. Det jag spontant tÀnker pÄ vad det gÀller variabel akustik Àr att ha mobila absorbenter pÄ hjul, dÀr svanÄs S-vingar (time delay) Àr pÄ ena sidan medan den andra sidan bestÄr av bredbandiga absorbenter. NÄgra sÄnna att rulla runt med borde ju ge dig ett fullÀndat trumrum. Imponerande bygge! Redigerat 20 februari 2013 av wellness music
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 Hmmmm... Det hĂ€r Ă€r verkligen intressant i flera aspekter. Vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r din inriktning enbart att spela in trummor. Varför i hela vĂ€rlden avses dĂ„ att diffusera i stort sett hela rummet!? Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!? Naturligtvis högst personliga Ă„sikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkĂ€nda i vĂ€rlden för sitt sound , lĂ„ter verkligen totalt skrĂ€p pĂ„ de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte Ă€r korrekta i frekvensĂ„tergivningen! Fast det kanske Ă€r dĂ€rĂ„t du strĂ€var nu med flyttbara moduler? OxĂ„ nyfiken pĂ„ din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner. Kör du dom som omni sittandes pĂ„ det sĂ€ttet eller avser du ta upp golvreflexer!? Ăr nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna sĂ„!? Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlĂ€gg. Truminspelningar Ă€r det roligaste jag vet sĂ„ dĂ€rför blir jag oerhört nyfiken nĂ€r nĂ„gon gĂ„r mot "normen"! Allra vĂ€nligast och intresserat! /Mojje
Demonproducenten Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 trummor stort rum gööött hade vart kul att höra rummet före / efter
BluesBoy Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 (redigerat) Fattar inget av akustikbehandling och grejer, men rummet ser i alla fall mycket ballt och snyggt ut. đ Edit: Fel.... Redigerat 20 februari 2013 av BluesBoy
Faderix Postat 21 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2013 Wooow, vilken fantastisk studio du har. Har kollat pĂ„ din hemsida och förstĂ„r att ditt rum lĂ„ter bra. Det jag spontant tĂ€nker pĂ„ vad det gĂ€ller variabel akustik Ă€r att ha mobila absorbenter pĂ„ hjul, dĂ€r svanĂ„s S-vingar (time delay) Ă€r pĂ„ ena sidan medan den andra sidan bestĂ„r av bredbandiga absorbenter. NĂ„gra sĂ„nna att rulla runt med borde ju ge dig ett fullĂ€ndat trumrum. Imponerande bygge! Tack för komplimangen dĂ€r-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler pĂ„ hjul men nĂ€r allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske nĂ„gra fler musiker i rummet sĂ„ kĂ€nns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration frĂ„n bilden nedan och tyckte det istĂ€llet skulle kunna vara ett sĂ€tt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom sĂ„ tĂ€nkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet sĂ„ lĂ€gger jag mesta kruten pĂ„ basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedĂ„t 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare frĂ„n rummet sĂ„ jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket sĂ„ kan jag laborera mera med basabsorptionen dĂ€r och istĂ€llet spara massa utrymme i rummet. Hmmmm... Det hĂ€r Ă€r verkligen intressant i flera aspekter. Vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r din inriktning enbart att spela in trummor. Varför i hela vĂ€rlden avses dĂ„ att diffusera i stort sett hela rummet!? Trummor handlar ju om personlighet i högsta grad och en trumslagare som spelar efter hur dynamiken akustiskt svarar i rummet!? Naturligtvis högst personliga Ă„sikter detta men de flesta "trumrum" som anses erkĂ€nda i vĂ€rlden för sitt sound , lĂ„ter verkligen totalt skrĂ€p pĂ„ de flesta andra instrument. mycket pga att rummen inte Ă€r korrekta i frekvensĂ„tergivningen! Fast det kanske Ă€r dĂ€rĂ„t du strĂ€var nu med flyttbara moduler? OxĂ„ nyfiken pĂ„ din pressbild och vad som verkar vara Neumann U67 som ambiencemikrofoner. Kör du dom som omni sittandes pĂ„ det sĂ€ttet eller avser du ta upp golvreflexer!? Ăr nyfiken för tanken har aldrig slagit mig att placera mickarna sĂ„!? Har inte för avsikt att vara pekande med mitt inlĂ€gg. Truminspelningar Ă€r det roligaste jag vet sĂ„ dĂ€rför blir jag oerhört nyfiken nĂ€r nĂ„gon gĂ„r mot "normen"! Allra vĂ€nligast och intresserat! /Mojje Du har ju helt rĂ€tt i att mĂ„nga coola trumsound kommer frĂ„n rum med massa karraktĂ€r. Jag hade egentligen gĂ€rna byggt ett stenrum vilket faktiskt ocksĂ„ var en utav mina första tankar och som ju kan lĂ„ta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet Ă€r bara att jag blir för lĂ„st med ett sound med bara massa karraktĂ€r. Hade jag haft tvĂ„ rum sĂ„ hade det varit lĂ€ttare att motivera ett bygge med massa karraktĂ€r och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med sĂ„ mĂ„nga olika musikstilar i samma rum sĂ„ kĂ€ndes det som klokast att bygga ett rum som Ă€r ganska neutralt som utgĂ„ngspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. DĂ€remot sĂ„ har jag en skiss pĂ„ att bygga upp iallafall en vĂ€gg i sten för att fĂ„ lite karraktĂ€r i ambience mickarna. Det Ă€r inga U67:or du ser pĂ„ bilden utan tvĂ„ Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom stĂ„r och plockar reflektionerna frĂ„n golvet som sen gĂ„r vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hĂ„rt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att fĂ„ lite storlek och djup i trummorna.
Faderix Postat 21 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2013 Fattar inget av akustikbehandling och grejer, men rummet ser i alla fall mycket ballt och snyggt ut. đ Edit: Fel.... Tack, fĂ„r hoppas att det blir lika snyggt och ballt efter ombyggnation.
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Tack för komplimangen dÀr-. Det var hela första tanken att ha flyttbara moduler pÄ hjul men nÀr allting kommer omkring i rummet med stativ, mikrofoner, kanske nÄgra fler musiker i rummet sÄ kÀnns det smalt med plats. Jag fick lite inspiration frÄn bilden nedan och tyckte det istÀllet skulle kunna vara ett sÀtt att spara plats samt verkligen ge en verkligen flexibel lösning i rummet. Dessutom sÄ tÀnkte jag för att spara ytterligare plats som bra basabsorption tar i rummet sÄ lÀgger jag mesta kruten pÄ basabsorptionen uppe i taket. Jag har en stor absorbent bakom trummorna ca 60cm djup som kanske jobbar nedÄt 135Hz. Om jag flyttar ut den 60cm ytterligare frÄn rummet sÄ jobbar den kanske ytterligare en oktav ned men tar för mycket utrymme i rummet. I och med att jag har 1.35 meter i taket sÄ kan jag laborera mera med basabsorptionen dÀr och istÀllet spara massa utrymme i rummet. Du har ju helt rÀtt i att mÄnga coola trumsound kommer frÄn rum med massa karraktÀr. Jag hade egentligen gÀrna byggt ett stenrum vilket faktiskt ocksÄ var en utav mina första tankar och som ju kan lÄta helt fantastiskt bra för trummor. Problemet Àr bara att jag blir för lÄst med ett sound med bara massa karraktÀr. Hade jag haft tvÄ rum sÄ hade det varit lÀttare att motivera ett bygge med massa karraktÀr och möjlighet med variation men i och med att jag jobbar med sÄ mÄnga olika musikstilar i samma rum sÄ kÀndes det som klokast att bygga ett rum som Àr ganska neutralt som utgÄngspunkt, men sen ha möjligheter att plocka in och ur energin i rummet. DÀremot sÄ har jag en skiss pÄ att bygga upp iallafall en vÀgg i sten för att fÄ lite karraktÀr i ambience mickarna. Det Àr inga U67:or du ser pÄ bilden utan tvÄ Tlm 127:or. 127:orna har massa kött, storlek och botten. Dom stÄr och plockar reflektionerna frÄn golvet som sen gÄr vidare till en ADR compex compressor som jobbar ganska hÄrt. Dom ligger oftast med bara ytterst lite i mix för att fÄ lite storlek och djup i trummorna. FörstÄr precis! En stenvÀgg lÀr göra underverk Ät ambiencen. NÄgot sÀger mig att du Àven fÄr kontroll över den hÄrda ytan med dina resterande diffusorer. Kul med TLM 127!!! Den görs inte lÀngre vad jag förstÄtt och var vÀl en budget serie motsvarande U87 eller nÄt!? Hmmm... Undrar vilken TLM mikrofÄn frÄn Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske? SpÀnnande att följa hur ditt rum kommer att bli! Piiiz! /Mojje
Faderix Postat 21 februari 2013 TrÄdstartare Postat 21 februari 2013 FörstÄr precis! En stenvÀgg lÀr göra underverk Ät ambiencen. NÄgot sÀger mig att du Àven fÄr kontroll över den hÄrda ytan med dina resterande diffusorer. Kul med TLM 127!!! Den görs inte lÀngre vad jag förstÄtt och var vÀl en budget serie motsvarande U87 eller nÄt!? Hmmm... Undrar vilken TLM mikrofÄn frÄn Neumann som gör samma sak idag!?!?! 170 kanske? SpÀnnande att följa hur ditt rum kommer att bli! Piiiz! /Mojje Lite mÀrkligt med Tlm 127:an för nÀr jag köpte dom sÄ kostade dom 25k stycket och var nog ingen budget varaint frÄn början. Ett par Är senare dÀremot sÄ sÄg jag att man kunde köpa dom hos tysken för drygt 10k. Verkade som dom tokdumpade priset plötsligt. Sen försvann dom bara ur sortimentet. Det Àr möjligt att Tlm 170 kan vara snarlik. Det Àr mycket storlek, kött och bas i micken samtidigt som den har en presning runt 10k. Lite krokig frekvenskurva som Neumanns kan ha men kÀnns som mÄnga andra Neumanns mycket musik i micken. Jag tror U87:an kÀnns tunnare och middigare i gÀmförelse.
Guitar Nilsson Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Underbara bilder! Det första Àven jag hajade till pÄ var rumsmickarna sÄ nÀra golvet. Jag lÀskar ihjÀl mig pÄ att lÀsa om allt sÄnt hÀr, sÀrskilt med sÄ fina bilder till. Har du OH (de tvÄ skena) som pekar mot taket?!?
Top Floor Studios Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Truminspelningar Ă€r det roligaste jag vet sĂ„ dĂ€rför blir jag oerhört nyfiken nĂ€r nĂ„gon gĂ„r mot "normen"! /Mojje Det finns ingen norm, bara bra ljud đ Men ambiensmickar mot golvet Ă€r ju inte SĂ himla ovanligt Ă€ndĂ„.
Faderix Postat 21 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2013 Det finns ingen norm, bara bra ljud đ Men ambiensmickar mot golvet Ă€r ju inte SĂ himla ovanligt Ă€ndĂ„. Nej dĂ„. Gamla beprövade trick att sĂ€tta mirofoner pekandes mot vĂ€ggar eller golv för att ta reflexionerna och fĂ„ en kĂ€nsla av större rum. En bra kompressor hjĂ€lper till.
Faderix Postat 21 februari 2013 TrÄdstartare Postat 21 februari 2013 Underbara bilder! Det första Àven jag hajade till pÄ var rumsmickarna sÄ nÀra golvet. Jag lÀskar ihjÀl mig pÄ att lÀsa om allt sÄnt hÀr, sÀrskilt med sÄ fina bilder till. Har du OH (de tvÄ skena) som pekar mot taket?!? Dom pekar faktiskt inte mot taket Àven fast det ser ut sÄ. Mickarna har membranen pÄ sidan och Àr en X/Y setup men dÀr jag flyttat isÀr dem unset för att fÄ nÄgot bredare stereobild i kitet.
Faderix Postat 21 februari 2013 TrÄdstartare Postat 21 februari 2013 Det blir först till att slipa och mÄla plywoodskivor till taket. Jag tÀnkte varva reflekterande ytor med mjuka absorbenter. 10 mm plywoodskivor borde vara lagom och 10 cm tjocka absorbenter för att ta hand om basen med en rejÀl luftspalt ovanför. Tyckte den vanliga furuplywooden sÄg sÄ trÄkig och ojÀmn ut sÄ jag slÀngde pÄ nÄgra kronor extra och köpte björkplywood istÀllet.
Guitar Nilsson Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 (redigerat) Dom pekar faktiskt inte mot taket Àven fast det ser ut sÄ. Mickarna har membranen pÄ sidan och Àr en X/Y setup men dÀr jag flyttat isÀr dem unset för att fÄ nÄgot bredare stereobild i kitet. Anade det. Kan det vara Milab mickar? KÀnns det inte lite nervöst att Àndra pÄ ett rum som redan lÄter bra? Redigerat 21 februari 2013 av Guitar Nilsson
Faderix Postat 22 februari 2013 TrÄdstartare Postat 22 februari 2013 Anade det. Kan det vara Milab mickar? KÀnns det inte lite nervöst att Àndra pÄ ett rum som redan lÄter bra? Förvisso men ingen framgÄng utan att vÄga misslyckas. Det Àr Pearls nya mickar CC22 du ser. http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=269360
Demonproducenten Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 dom Àr vÀl beslÀktade pearl Ä milab
Faderix Postat 23 februari 2013 TrÄdstartare Postat 23 februari 2013 dom Àr vÀl beslÀktade pearl Ä milab Kan inte riktigt historien dÀr men undrar inte om tillverkningen lÄg under samma tak under en tid. Pearl har nog en tidigare historia, sÀkert frÄn 50-talet. FÄr göra lite mer grundlig research ang. Svenska mikrofon historian.
Demonproducenten Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 here goes: http://www.milabmic.com/content.asp?page=history
cborg Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 HÀftigt rum och hÀftigt att testa nya koncept. Följer med spÀnning!
Faderix Postat 26 februari 2013 TrÄdstartare Postat 26 februari 2013 KÀnns som jag mÄste Àndra pÄ webbsidan ocksÄ nu.
Faderix Postat 26 februari 2013 TrÄdstartare Postat 26 februari 2013 (redigerat) Alla takskivorna Àr mÄlade och sitter nu som ett schackmönster, reflekterande ytor varvat med mjuka ytor. Absorbenten Àr uppe och kommer att fÄnga upp de hÄrda reflexerna frÄn den motsatta vÀggen. TÀnkte ha ett litet utrymme vid högra sidan för stativ, kablar etc. Redigerat 26 februari 2013 av Faderix
Faderix Postat 26 februari 2013 TrÄdstartare Postat 26 februari 2013 Vill poÀngtera dÀr att det inte fanns nÄgot missnöje med det tidigare diffuserande rummet. Den luftighet, jÀmnhet och energi som uppstod nÀr man spelade i det rummet var helt outstanding. Jag hade flera musiker med diverse akustiska instrument som var lyriska över upplösningen och detaljrikedomen. En riktigt spÀnnande upplevelse med heldiffuserande rum verkar faktiskt som dom dyker upp mer och mer. Man skulle haft tvÄ rum egentligen men hoppas att jag pÄ nÄgot sÀtt kan förena flera bra vÀrldar med nya bygget.
wellness music Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 KĂ€nns som jag mĂ„ste Ă€ndra pĂ„ webbsidan ocksĂ„ nu. đ
Faderix Postat 3 mars 2013 TrÄdstartare Postat 3 mars 2013 De vridbara panelerna till sidovÀggarna slipas och mÄlas. Blev fÀrg till ca 180 kvm sammantaget. Fick med sambon och ett par polare till hjÀlp och var guld vÀrt. TvÄ slipmaskiner och tvÄ mÄlare parallellt. Varför dricka öl en lördagkvÀll eller titta pÄ schlagers nÀr man kan bygga om sin studio. LÀtt konkurrens om Spotifylisterna bara frÄn kontrollrummet.
Faderix Postat 6 mars 2013 TrÄdstartare Postat 6 mars 2013 KvÀllens murarpass. Börjar nu att mura upp en stenvÀgg framför trummorna. Detta för att fÄ lite mer energi och karraktÀr i ambience mickarna. Jag tog den djupaste stenen jag kunde hitta för lite naturlig diffusion.
Faderix Postat 13 mars 2013 TrÄdstartare Postat 13 mars 2013 Murningen av stenvÀggen Àr nu klar. Nu Àr det bara sidovÀggarna kvar som bestÄr av isolering, gips, isolering, ett extremt tungt gummi, isolering och slutligen de vridbara panelerna som sist ska pÄ. Tanken med sidovÀggarna Àr att dom ska ha en sÄ jÀmn absorbering som möjligt för neutralitet.
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 JÀkligt intressant! Framför allt dina första reaktioner pÄ nÀr du klappar pÄ en virvel först6a gÄngen dÀr inne!!! Ska bli jÀkligt kul att höra om upplevelsen. Piiiz!! /Mojje
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.