Jump to content
Annons

Wavfiler från Pro Tools till Logic [Problemet fixat...typ]


Umemagnus

Recommended Posts

Hejsan.

Har fått ett projekt som ska mixas i Logic. INspelningarna gjorda i Pro Tools.

Det är exporterat som wav-filer i mono.

Startar nytt Logicprojekt och markerar alla filerna. Släpper dom över arrange. Lå långt allt bra.

Men, i detta exempel; I wav-mappen finns det 33 filer, bara 21 av dessa importeras? Har lagt upp 40 kanaler i Logic, så det är ju inte nåt sånt som strular. Börjar däremot undra om det kan vara filnamnen som strular till det.

Exempel;

ACC hi.15_01.L.wav

ACC hi.15_01.R.wav

I ovanstående blir bara den med "L" importerad?? Vi upptäckte att alla med "R" inte importerades...

Har ni Wizards några heta tips?

Mvh

Magnus

EDIT;

Lade in samma fråga i Logicforum, men har inte fått något riktigt bra förklaring...

Det jag hittills kringgått problemet med, är att ta bort .(punkten) före "R... Tänkte först att det borde ha genererat en stereokanal i logic av de två filerna, men vad jag kan se, så är det fortfarande bara en monofil. Men om jag då tog bort punkten före "R" så kom båda kanalerna upp...

Gör jag en tankevurpa här eller är det fler som har varit med om samma, eller, ännu bättre, har en bra lösning/förklaring på det hela?

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det vara så att Logic slår ihop .L och .R till ett stereospår?

Det var min tanke också, men när jag drar in alla filerna i arrange och väljer "create new tracks" så ser det ut som att den bara gör ett monospår. Om man kollar på vanliga stereospår brukar det ju synas stereosymbolen i "ljudkorven" oo. Här är det bara filnamn.L.wav och en monosymbol.

Upplever ingen förändring heller om jag trycker på stereosymbolen på mixern, för det spåret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte återskapa problemet i Logic 9. Första skapade splittade ljudfiler i formaten SD II, WAV, AIF och CAF. Sedan importerade jag dom i par (drog och släppte spåren i arrange). Dom grupperar då ihop sig till stereospår.

Sedan testade jag att dra två olika separerade spår (totalt fyra filer). Dom grupperade också ihop sig.

post-1786-0-15485500-1361271006_thumb.png

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte återskapa problemet i Logic 9. Första skapade splittade ljudfiler i formaten SD II, WAV, AIF och CAF. Sedan importerade jag dom i par (drog och släppte spåren i arrange). Dom grupperar då ihop sig till stereospår.

Sedan testade jag att dra två olika separerade spår (totalt fyra filer). Dom grupperade också ihop sig.

post-1786-0-15485500-1361271006_thumb.png

Tackar för testet Joachime.

Har provat nu igen, såhär fyra dagar senare, och nu dyker ju allting upp så fint i stereokanaler och så (?!)... Lustigt att de 10 första försöken såg annorlunda ut... Men, men. Huvvesaken är ju att det funkar nu iaf 🙂 Gillar problem som lagar sig själv 😄

Tack för input, alla!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar problem som löser sig själva! För då sitter man där sen och undrar vad det var för fel? Sen glömmer man bort att man haft det problemet. Sen kanske det händer igen nåt år senare. Och då undrar man vad det var för fel, man kommer ihåg att man haft problemet tidigare men inte hur felet löste sig.

"-Hmm? Det där känner jag igen, aja.. det är väl nåt schampo jag har haft?!" 😄

Jag har också ett sånt där liknande problem i Logic. Med export audio. En massa superior-spår som vägrar komma med i Exporten. Allt finns där och allt ligger på rätt ställe. Och några multiinstrument från superior via aux kommer med förutom ett par få. Och ändå finns alla spåren med i arrange. 😲

Men det var ett par månader sen och jag la ner det. Man kanske ska hoppas på samma tur som Ume magnus och försöka igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Både hatar och gillar problem som löser sig själva. 😛

Får se om problemet jag hade i fredags löst sig till på fredag, hehe.

Hade 2 arrangefönster öppnade, med 2 olika låtar men samma grunder. Skulle kopiera ett antal takter (alla instrument) från låt 1 till 2....altt utom basen kopierades.

Spelade ingen roll hur f-n jag gjorde. Det ungerade alldeles utmärkt veckan innan med andra delar av låten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...