Jump to content
Annons

Adam s3x-h Någon som har dessa i närheten av Gbg?


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Jag funderar på att bygga in main högtalare i väggen ochkollar på monitor alternativ. Jag gillar mina ns10or så jag vill ha några som är mid-forward. Vad jag läst så skall Adam ha bra tydliga mids. Dock kostar ju desssa typ 45k paret så det kanske blir svårt att demo:a dem i studion. Så jag undrar helt enkelt om det finns någon inom rimligt avstånd som har dessa, eller om ni känner till någon studio som har dem som jag kan kontakta.

Tackar för alla svar på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med S3X-V, men jag finns ju i Malmö, så det är inte runt hörnet precis...

Jag ska ner till malmö i mars, då kanske det går att ordna? Du är återförsäljare också va?

Sen är det ju rent subjektivt men kan du beskriva hur dem låter?

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört dom Crille!!!

Hemma hos Ken Kängström (Addic 59)

Dom låter stort!

Enkelt beskrivet.

Det behövs verkligen ingen sub till dom i ett normalt rum.

Coola som attans!

/Mojje

Ah nice,. de låter ju säkert hur bra som helst. Det handlar väll mest om att man skall trivas med soundet. Har ju sagt det innan men jag gillade ju inte alls Event opals. Vill ha mer midforward ljud. Vart bor Ken om man får fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ner till malmö i mars, då kanske det går att ordna? Du är återförsäljare också va?

Vi kan säkert hitta någon dag och tid som kan funka, så att du kan komma en sväng till mig i Oxie. 🙂

Jäpp - jag säljer dem också och har ett par av de mindre uppställda också, så att du kan jämföra...

Sen är det ju rent subjektivt men kan du beskriva hur dem låter?

Som sagt så är det väldigt subjektivt, men jag har i alla fall hittills inte hört några bättre. När jag lyssnade på dem första gången så fick ungefär samma känsla som när jag testade ADAM:s MP1, att jag plötsligt hörde hur allting SKA låta...

Bäst är att lyssna själv - för från mig kommer du bara att få posivita omdömen om dem, eftersom jag är så otroligt nöjd. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam har inget mid-foward sound. De har faktiskt inget sound. De låter som det "är" förutom att transienter kan låta hårdare, och mer explosiva tack vare tweetern.....

ska du ha mid-forward kikar du på något annat.

Adam A7X

adama7xc.png

Själv tycker jag det är vettigast att ha ett par mer linjära lyssningsmonitorer... även om man får anstränga sig mer för att mixa 😉

Mastrings-snubben behöver nästan inte göra ett skit då, bara dra på reglerna och se glad ut. Tillskillnad från en produktion gjord i mid-foward monitorer..... det är ju olika sätt att jobba PÅ. men jag tycker du ska försöka "avlära" dej mid-forward soundet 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är ytterst subjektiva!!!

Spelar liksom ingen roll hur andra uppfattar lådorna egentligen.

Lika så om dom är basiga eller diskantrika.

Jag själv upplevde S3x som "stora" i ljudet.

Det tyder på en urskärning i mellanregistret.

Likväl så kan dessa monitorer tyckas låta punchiga eller rent av vassa för somliga andra.

Jag vet dessutom att Crille sitter med ett par NS-10 som han använder som alternativ lyssning för mellanregistret.

Jag tror att han behöver något som låter annorlunda!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Monitorer är inte subjektiva, dom är högsta objektiva. Öron är subjektiva. 🙂 Think about it........ 🙂

skulle vilja påstå att oldschool = mid forward

newschool = linjärt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Avlära mig midforward ljudet?? Nej du... Jag har ju även hs80 som jag tycker är väldigt scoopade i i lägre mellanregistret och därav är det extremt svårt att mixa metal och rock och få till bas-gitarrförhållandet bra.

Jag vill ha en main med en karaktär åt det hållet för låter mina nearfield helt annorlunda än mina main så blir man bara snurrig om man skall byta imellan dem. lite så känns det när man switchar mellan hs80 och ns10orna.

Och nu pratar vi ju inte om a7x utan de större serierna, som borde låta mycket bättre.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Midfoward för mig är att ha insikt i ett område där man placerar ljud i klassiska pop-mixar.

Det finns monitorer som är gjorda för att låta tydligt där, många. Sedan finns det linjära monitorer som är platta och låter naturligt. Dessa påminner mer om mastring-högtalare. Adam låter mer åt det linjära hållet än exempelvis focal.

Iaf om jag jämför med Focal Twin och Adam A7X.

Såklart finns det skillnader, en liten genelec är tydligare i midden än ett par full-range genelec. Men du fattar vad jag menar 🙂

Mitt tips är att köpa ett par shysta linjära mid-fields och bara lära dig mixa på dom.

sedan har du ett par shysta near-fields som är tydliga i midden om du vill placera vocals / gitarrer.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jo absolut. Dock vill jag ha dem mer åt midhållet än t.ex sådana som har mer high-fi karaktär. Jag upplevde t.ex Event Opals som mer hi-fi aktiga.

Helst skulle man ju vilja A/B lyssna på ett par 3 monitorer. Hade velat testa Adam, Focal twins, K+H o300 och kanske ett par genelec. Men det är ju så svårt att få hem dem till sin studio haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Monitorer är inte subjektiva, dom är högsta objektiva. Öron är subjektiva. 🙂 Think about it........ 🙂

skulle vilja påstå att oldschool = mid forward

newschool = linjärt

Ursäkta mitt kortfattade, ej fullt korrekta svenska svar.

Naturligtvis är lyssnadet av monitorn det som avses vara subjektivt.

Hmmmm...

Varför låter mina monitorer mer "middiga" om jag sitter närmare monitorerna!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det förlorar energi en bit bort, midden. Sedan får du mer av direktljudet om du sitter närmare. Tänk på sidorna... öronen är gjorda för att ta in ljud från sidorna inte rakt framifrån. Om du inte har "framåtöron" som få har.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det förlorar energi en bit bort, midden. Sedan får du mer av direktljudet om du sitter närmare. Tänk på sidorna... öronen är gjorda för att ta in ljud från sidorna inte rakt framifrån. Om du inte har "framåtöron" som få har.

Jaha!?!?!

Så då spelar det ingen roll vad jag köper för monitor...?

Det handlar bara om vart jag sitter?

....eller vilken typ av öron jag har?

Menar du till och med att vissa högtalartillverkare...., med avsikt..., kompenserar för hur jag är byggd rent fysiologiskt!?!?!?

Jag ska sluta raljera nu då tråden avsågs handla om hur andra människor upplever ADAM S3x som ett omdöme och intresseråd för Crillemannen då han är nyfiken på dessa stora investeringar.

Men....

Det flesta brukar säga något i stil med...., touché!

Tänker inte lägga mer energi i subjektiva debatter.

Ha en bra dag Martin och lycka till Crille.

Ken bor förövrigt nere i Hultsfred.

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mitt kortfattade, ej fullt korrekta svenska svar.

Naturligtvis är lyssnadet av monitorn det som avses vara subjektivt.

Hmmmm...

Varför låter mina monitorer mer "middiga" om jag sitter närmare monitorerna!?

Mina JBL L50 är lite tvärtom, lutar jag mig närmre dem hör jag mer av hög diskant från tex shaker-egg. Sitter jag på normalavstånd blir det lite för lite av den toppen. Nu har jag ändå fått bra koll på maraccas o tamburin igenom lurarna Ultrasone 2900, men fan om jag kunde få fram samma topp även i monitorerna. Den finns där, men är lite för svag i volymen. Mid o bas tycker jag låter ungf lika även om jag kryper närmre. Kanske jag helt enkelt borde sitta närmre? Har funderat på det förut men tänkt att det är fel eftersom de är ganska stora till formatet...

Att ändra triangeln till en mindre är inga problem. Ska testa det lite grann idag. ☺️ Mys-pys!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det förlorar energi en bit bort, midden. Sedan får du mer av direktljudet om du sitter närmare. Tänk på sidorna... öronen är gjorda för att ta in ljud från sidorna inte rakt framifrån. Om du inte har "framåtöron" som få har.

Brukar det inte vara tvärtom, att ju längre ifrån man är ju mer försvinner bas o diskant (särkilt diskanten) och det mest är midden man hör. Så brukar i alla fall PA-system vara. Men det är förståss ganska annorlunda och mycket större avståndsskillnader. Sitter jag olika nära mina monitorer är den största skillnaden att det blir mer höga diskanten på närmre håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam har inget mid-foward sound. De har faktiskt inget sound. De låter som det "är" förutom att transienter kan låta hårdare, och mer explosiva tack vare tweetern.....

ska du ha mid-forward kikar du på något annat.

Adam A7X

adama7xc.png

Själv tycker jag det är vettigast att ha ett par mer linjära lyssningsmonitorer... även om man får anstränga sig mer för att mixa 😉

Mastrings-snubben behöver nästan inte göra ett skit då, bara dra på reglerna och se glad ut. Tillskillnad från en produktion gjord i mid-foward monitorer..... det är ju olika sätt att jobba PÅ. men jag tycker du ska försöka "avlära" dej mid-forward soundet 🙂

Intressant kurva Martin. Det ser ut att falla drastiskt redan vid 70 hz? Hur hör du det som är basigare än så?

I modern musik sitter ju nästan hälften av hela skiten i registren under 70 hz. Energin eller hur man nu ska uttrycka sig menar jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant kurva Martin. Det ser ut att falla drastiskt redan vid 70 hz? Hur hör du det som är basigare än så?

I modern musik sitter ju nästan hälften av hela skiten i registren under 70 hz. Energin eller hur man nu ska uttrycka sig menar jag.

Jo faller ganska hårt därefter. Inget ljud som masserar bollarna.......... Man jag klarar av att mixa utan det. Men vill givetvis ha en sub till för att massera bollarna......... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo faller ganska hårt därefter. Inget ljud som masserar bollarna.......... Man jag klarar av att mixa utan det. Men vill givetvis ha en sub till för att massera bollarna......... 😉

Många säger att de klarar att mixa utan att höra lägre än 70 hz... Tror jag vad jag vill om. Ungefär som om man skulle spela sönder diskanterna och sen tycka det gick lika bra ändå. Lite överdrivet, men ändå. Mina burka ska visst gå ner till 50 hz, men utan subben så är det omöjligt att veta vad elbas o kagge har för sig. Och faktiskt samma sak omvänt, om jag inte stänger av subben o lyssnar utan den är det lätt att få till ett elbasljud som inte hörs utan subb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger att de klarar att mixa utan att höra lägre än 70 hz... Tror jag vad jag vill om. Ungefär som om man skulle spela sönder diskanterna och sen tycka det gick lika bra ändå. Lite överdrivet, men ändå. Mina burka ska visst gå ner till 50 hz, men utan subben så är det omöjligt att veta vad elbas o kagge har för sig. Och faktiskt samma sak omvänt, om jag inte stänger av subben o lyssnar utan den är det lätt att få till ett elbasljud som inte hörs utan subb.

Det är ju inte fel att kolla subben i mellanåt men... Jag tycker det fungerar super. Ta t.ex ns10:orna där hör du inte mycket under100hz men då får man till den rätta midpunchen. Och ajg tycker jag fått mer hörbar bas nu en förr, för då låg energin mestadels under 100hz istället för även 100-400hz.

Men som sagt nu pratar vi inte någon a7 serie utan mindre main monitorer som klarar återge basen bra. Skall se om jag kan demo:a dem för jag måste nästan höra dem i mitt rum. Kan jag inte det så har jag fortfarande andra alternativ så som. K+h o300, Focal twins etc.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite i samma sits som du för ett tag sen Crille!

Stod och vaggade på precis samma setuper.

För min egna del så var inte ADAM mer än ett sista alternativ när det kom till den prisklassen.

O300 var ett rent helsike att få kunna komma och lyssna på.

Blåhuvet i Borås som äger ett par hävdade å det starkaste att jag enbart fick komma och lyssna på lådorna om jag gjorde affären genom dom.

Hade kontakt med Sennheizer om det där och blev ett jävla hallå!!!

Focalerna kan du ju åka och lyssna på i Studio Bohus hos Tobbe och Dragan.

Kontaktar dig via mail om ett bra erbjudande!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger att de klarar att mixa utan att höra lägre än 70 hz... Tror jag vad jag vill om. Ungefär som om man skulle spela sönder diskanterna och sen tycka det gick lika bra ändå. Lite överdrivet, men ändå. Mina burka ska visst gå ner till 50 hz, men utan subben så är det omöjligt att veta vad elbas o kagge har för sig. Och faktiskt samma sak omvänt, om jag inte stänger av subben o lyssnar utan den är det lätt att få till ett elbasljud som inte hörs utan subb.

Jag kan föreställa mig botten i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Många säger att de klarar att mixa utan att höra lägre än 70 hz... Tror jag vad jag vill om. Ungefär som om man skulle spela sönder diskanterna och sen tycka det gick lika bra ändå. Lite överdrivet, men ändå. Mina burka ska visst gå ner till 50 hz, men utan subben så är det omöjligt att veta vad elbas o kagge har för sig. Och faktiskt samma sak omvänt, om jag inte stänger av subben o lyssnar utan den är det lätt att få till ett elbasljud som inte hörs utan subb.

Håller med Nilsson till 100%.

Elbas går ju lägre än 50 hz så det är ju musikaliskinformation som man går miste om inte bara massa bröt så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Absolut. Men du måste inte ha 100% volym i 40 hz för att kunna mixa 40 hz. Adam går ned till 40, men dom tonerna är lägre än tonerna vid 70 hz. Men att dom "finns" räcker.

När du en gång får en lyssning där du direkt hör skillnad om boostar eller cuttar en db i ett smalt band vid 35 hz kommer du inte att tycka att det räcker att veta att bastonerna "finns" även om du inte hör dem.

http://www.blocket.se/stockholm/Genelec_7050_BPM_subwoofer_i_nyskick_45188829.htm?ca=5&w=3

En halvskaplig hemmastereosub är bättre än ingenting också. Tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Crille; jag tror jag förstår vad du är ute efter. Tänkte bara lägga in en kommentar gällande Focal Twin som jag själv var på väg att köpa. Jag gillade dom, men tror inte att dess karaktär är vad du söker.

Edit: Kanske NS-1000?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...