Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sound City filmen slÀpptes idag. Precis sett den fÀrdigt.

En film om studion Sound City, Analoga prylar, och mÀnskligheten inom musik.

Ressigerad av Dave Grohl, en av mina personliga legender.

Den kostar $13 men det Àr den vÀrd. Riktigt bra!

http://buy.soundcitymovie.com/

Har du sett filmen? Vad tyckte du?

(Varnar ocksÄ för ev. spoilers som kan uppkomma i trÄden)

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Àr hela filmen endast om massa analog crap? Det kan va kul, men helt ointressant i utbildningssyfte, för mig :/

Det analoga sitter ju pÄ en pedistal.

Men de pratar mycket om kĂ€nsla och mĂ€nsklighet hos musiker. Du lĂ€r dig ett och annat. Även fast du enbart jobbar digitalt.

Postat (redigerat)

Analog crap?

Det Àr historien om en anrik studio dÀr alla, frÄn Barry Manilow till Bachman Turner Overdrive,

till Nirvana och en massa andra har spelat in. Grymt bra film tycker jag!

Sen om det Àr ointressant sÄ kan man ju sÀtta sig framför datorskÀrmens digitala vÀrld istÀllet, och göra nÄt annat:)

Filmen handlar om riktiga musiker som gjorde riktig musik (pÄ analog utrustning, eftersom

datorer inte fanns).

Utbildningssyftet Àr vÀl att om man övar och spelar med andra mÀnniskor sÄ kommer man

nÄgonstans. Det tyckte jag kom fram i filmen.

Redigerat av Sleap
Postat

SevÀrd

mvh Jon

[...]

Det Àr historien om en anrik studio dÀr alla, frÄn Barry Manilow till Bachman Turner Overdrive,

[...]

+1:or all over!

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Analog crap?

Sen om det Àr ointressant sÄ kan man ju sej framför datorskÀrmens digitala vÀrld istÀllet, och göra nÄt annat:)

Filmen handlar om riktiga musiker som gjorde riktig musik (pÄ analog utrustning, eftersom

datorer inte fanns).

Utbildningssyftet Àr vÀl att om man övar och spelar med andra mÀnniskor sÄ kommer man

nÄgonstans. Det tyckte jag kom fram i filmen.

herregud vad jag hatar folk som resonerar sÄdÀr. Musiken var bara "Àkta" nÀr man spelade in analogt, nÀr man inte snyggade till allt i efterhand, i datorn.

Exakt lika dumt som att pÄstÄ att man inte kan vara en riktigt konstnÀr som gör riktig konst med hjÀlp av photoshop eller dylikt istÀllet för papper och penna.

jag sÄg trailern och den verkade hyffsat bra. Jag trodde först att det bara var mer "hej och det Àr Àr ssl-bordet frÄn '72 bla bla bla bla".

Postat (redigerat)

Det kanske var lite dÄligt formulerat av mig, jag menar inte att musik som görs framför

datorn inte görs av riktiga musiker, eller Àr mindre riktig eller har mindre kÀnsla, men den görs ofta av en ensam person eller nÄgra personer.

Vad jag menade var att man gjorde riktig musik tillsammans, och kÀnslan av musiker som spelar

ihop Àr ganska svÄr att hitta i datorprogrammerad musik.

Och: jag har aldrig sagt att musiken var mer "Àkta" för att man spelade in analogt, bara att det var de verktygen de hade dÄ!

Och Àr man intresserad av musik, sÄ har filmen ett stort vÀrde.

Jag kollade ocksÄ pÄ en dokumentÀr om Avicii pÄ nÀtet som var vÀldigt intressant. Kul att se hur musiker

och producenter jobbar.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Postat

SÄg bara liten del av filmen, fastnade aldrig just dÄ, kommer nog se den i senare tillfÀlle. Till skillnad frÄn Terror, tycke allt prat om analog inspelning var vÀldigt intressant.

Postat

Terror tycker kanske att den som uppfann hjulet var extremt dum jmf med de som bygger Ferarri bilar idag? För att inte tala om den gamle idioten Les Paul? Fy fan vad vi hatar honom.

Postat (redigerat)

Terror tycker kanske att den som uppfann hjulet var extremt dum jmf med de som bygger Ferarri bilar idag? För att inte tala om den gamle idioten Les Paul? Fy fan vad vi hatar honom.

Nej, jag Àr ingen sur gammal gubbe, eller ung liten idiot. Jag vet att du Àr extremt kÄt pÄ dina analoga leksaker och att du försvarar dem till 110%. Men man ska inte vara rÀdd för ny teknik. Du kanske trodde att jorden skulle gÄ under nÀr det blev 2000. Du vet, micron exploderar nÀr klockan blev 00:00?

Jag har inget emot analoga instrument/studioutrustning, jag Àr bara inte intresserad av att betala pengar för att se en hel film om just analoga prylar, dÀrav frÄgan. Ditt inlÀgg Àr extremt idiotiskt, men tyvÀrr sÄ Àr det precis sÄnna hÀr inlÀgg jag brukar förvÀnta mig av dig, sÄ jag Àr inte sÄ förvÄnad. TyvÀrr. Ett helt inlÀgg fyllt av dynga riktat mot mig för att jag valde orden "analogt crap"? Humf.

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Postat

Det kanske var lite dÄligt formulerat av mig, jag menar inte att musik som görs framför

datorn inte görs av riktiga musiker, eller Àr mindre riktig eller har mindre kÀnsla, men den görs ofta av en ensam person eller nÄgra personer.

Vad jag menade var att man gjorde riktig musik tillsammans, och kÀnslan av musiker som spelar

ihop Àr ganska svÄr att hitta i datorprogrammerad musik.

Och: jag har aldrig sagt att musiken var mer "Àkta" för att man spelade in analogt, bara att det var de verktygen de hade dÄ!

Och Àr man intresserad av musik, sÄ har filmen ett stort vÀrde.

Jag kollade ocksÄ pÄ en dokumentÀr om Avicii pÄ nÀtet som var vÀldigt intressant. Kul att se hur musiker

och producenter jobbar.

mvh/Peter

DET kan jag hÄlla med om till 100%. Det Àr bra stor jÀvla skillnad pÄ en gammal Sabbath-lÄt framfört live och ett liveframtrÀdande av/med tex Guetta (eller vad nu den rika fransmannen heter),

Postat

Om ni missat det sÄ kommer det ju ocksÄ ett album i Mars som de trackade genom samma bord med flera av artisterna frÄn Sound City.

3 lÄtar har slÀppts so far!

( Nirvana fast med Paul McCartney i spetsen )

Postat

Filmen handlar ju inte bara om analoga prylar. Det Àr Àven berÀttelser om hur det gick till pÄ den tiden, bl.a. hur den sista versionen av Fleetwood Mac bildades och massor av musiker intervjuas om allt möjligt, det Àr ju rÀtt intressant tycker jag. Man tar upp varför folk gillade att spela in i den studion (p.g.a. dess grymma trumsound), och Àven hur övergÄngen till den digitala inspelningstekniken gjorde sÄ att analogtekniken blev passé.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

DET kan jag hÄlla med om till 100%. Det Àr bra stor jÀvla skillnad pÄ en gammal Sabbath-lÄt framfört live och ett liveframtrÀdande av/med tex Guetta (eller vad nu den rika fransmannen heter),

Kan jag hÄlla med om:-)

Men man dansar inte lika mycket till Children Of The Grave. Kanske hoppar mera:-)

Redigerat av Sleap
  • 3 veckor senare...
Postat

Har sĂ€tt hela filmen och den Ă€r riktigt bra. Jag kĂ€nner igen de flesta av artisterna. Kul med gamla bilder och lite intervjuer. Bra film helt enkelt. Borde finnas flera som denna. Inte just om gammla analoga prylar, utan lĂ€gre studiodokumentĂ€rer i största allmĂ€nhet. Älskar att se "making of's", tex sĂ„ har Linkin Park dryga timme lĂ„nga making ofs av i stort sĂ€tt alla deras skivor. Mycket intressant att se!

Förutom alla jÀvla metalcore band mixade av tex Sturgis eller Cam Mizell. Deras making of bestÄr typ av 5% musik och 95% nonsens crap dÀr dem bara leker runt, oftast inte ens i studion.

Postat (redigerat)

Har sĂ€tt hela filmen och den Ă€r riktigt bra. Jag kĂ€nner igen de flesta av artisterna. Kul med gamla bilder och lite intervjuer. Bra film helt enkelt. Borde finnas flera som denna. Inte just om gammla analoga prylar, utan lĂ€gre studiodokumentĂ€rer i största allmĂ€nhet. Älskar att se "making of's", tex sĂ„ har Linkin Park dryga timme lĂ„nga making ofs av i stort sĂ€tt alla deras skivor. Mycket intressant att se!

Förutom alla jÀvla metalcore band mixade av tex Sturgis eller Cam Mizell. Deras making of bestÄr typ av 5% musik och 95% nonsens crap dÀr dem bara leker runt, oftast inte ens i studion.

Ja Linkin Park's making of Àr vÀldigt bra. Andra som Àr bra.

Opeth "Lamentations" Making of Deliverance och Damnation'

letar efter trummis

Dream Theater: Chaos In Progress: The Making of Systematic Chaos

Muse: The making of - The resistance

Muse: Making of The 2nd law

Redigerat av hellfog
Postat

Ja Linkin Park's making of Àr vÀldigt bra. Andra som Àr bra.

Opeth "Lamentations" Making of Deliverance och Damnation'

letar efter trummis

Dream Theater: Chaos In Progress: The Making of Systematic Chaos

Muse: The making of - The resistance

Muse: Making of The 2nd law

Chaos in progress har jag sÀtt, de va riktigt bra. Sjukligt duktiga musiker. Muse mÄste jag kolla in. Avenged Sevenfold har ocksÄ, helt ok.

• 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Exakt lika dumt som att pÄstÄ att man inte kan vara en riktigt konstnÀr som gör riktig konst med hjÀlp av photoshop eller dylikt istÀllet för papper och penna.

Humpf. Oj vad jag kÀnner mig gammal.
Postat

och nÀstan lika dumt som att tro att man inte kan lÀra sig nÄt av det analoga bara för att man jobbar digitalt med en dator

Postat

Jag tyckte filmen var bra till en början, men sen blev det ju bara tragiskt. Urartade i ett enda stort reklamjippo för Dave och hans skiva. KÀndes lite som att det var Save sjÀlv som satte spiken i kistan för Sound City genom att plocka hem mixerbordet. Kunde de inte spelat in sin coola polar-skiva i den riktiga Sound City studion istÀllet? DÄ kanske det hade gett lite boost till studion sÄ de kunde fortsatt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.