Jump to content
Annons

För mycket diskant i Ultrasone 2900? Nu löst, problemet var lurförstärkaren, kanonljud.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har ett märkligt problem, det är att mina ganska nyss köpta Ultrasone 2900 har så ruggigt mycket diskant. Jämför jag med mina andra lyssningar, ATH-M50 och HD280 Pro lurar, JBL monitorer, JVC bergsprängare och bilstereon ger Ultrasonlurarna en monstruöst stark diskant. Mycket mer än DT990 pro lurarna som har ganska mycket diskant.

Att lyssna på köpe-cd som jag vet har skitbra ljud är nästan en plåga, diskanten skär genom märg och ben med ev eq-rattar på flat... Och basen blir nästan obefintlig. Samma sak i fyra olika lurförstärkare.

Jag kan skruva till ljudet på mina egna trumspår osv bra så det låter bra och med lagom diskant genom U 2900, men då låter det i stället jäkligt dovt i alla andra lyssningar i stället. Skitkonstigt. Skulle alla andra lurar vara helt kass? ATH-M50 är ju en modern lur som många mixar med....

Kan jag ha sönderrockade öron så jag hör för mycket diskant? Det brukar ju vara tvärtom.

Att nya lurar skulle låta fel verkar långsökt. Nån mer som jämfört ATH-M50 med Ultrasone 2900?

Fans helvete... - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte hört Ultrasone, men mina AKG lurar kan låta ganska hårt och diskantigt när man just får dom, när dom är nya. Jag läste även att recensenten i SOS upplevde detsamma.

Botemedlet har varit att spela ljud/musik i dom i många timmar tills membranen blivit mer mjuka och följsamma. Jag körde musik i dom i 36 timmar i sträck, sen lät dom tydligt bättre. Tanken verkar vara att membranen kan låta hårda och stela när man får dom och måste spelas in lite.

Bara en tanke. Kanske kan det vara lite relevant för Ultrasone med ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in dem några dygn med en cd på repeat. Har läst trådar om att det var viktigt just med de här lurarna. Kan inte fatta att det kan vara så enorm skillnad. Skruvade nyss till trummorna + shaker o tamburinen på Kura Skymning så det lät väldigt snyggt med bra botten i Ultrasone 2900. Byter jag till ATH-M50 då blir det väldigt mkt mindre diskant, shakern o tamburinen försvinner nästan helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Botemedlet har varit att spela ljud/musik i dom i många timmar tills membranen blivit mer mjuka och följsamma. Jag körde musik i dom i 36 timmar i sträck, sen lät dom tydligt bättre.

Var inte det där med inspelning/inbränning bara en myt, som tidigare behandlats här i forumet någonstans? Eller minns jag kanske bara fel.....

Sitter sladden i ordentligt, Nilsson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Provat att spela dom högre? Dra på lite PsyTrance 🙂

Den här plattan borde göra susen:

Shpongle – Botanical Dimensions

Spela högt i lurar när man mixar funkar ju bra i 15 sekunder, sen måsta man vila örena ett dygn...

Nu har jag gjort en mix o lyssnat enbart i Ultrasonelurarna. Ska bara ladda upp den kanske någon vänlig själ kan jämföra med mixen från igår som jag gjorde med monitorer + ATH-M50 lurarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en tråd om att det tydligen blir väldigt mkt bättre efter unbränning, jag har inte orkat läsa den, fick länken av Hegobald som är erfaren mastrare och Ultrasonefantast.

http://www.head-fi.org/t/588365/ultrasone-pro-2500-vs-pro-2900

Nu har jag lite snabbt gjort en ny mix och lyssnat enbart i Ultrasone 2900. Jag har använt väldigt lite eq.

Här är först den mix jag gjorde igår med JBL-monitorerna och ATH-M50 lurarna

http://soundcloud.com/user7908154/kura-skymning-30-jan

Och här det jag mixade nyss med enbart Ultrasonelurarna.

http://soundcloud.com/user7908154/kura-skymning-mix-i-ultrasone

Den här låter då bättre i I-Macens små bakåtvända högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte det där med inspelning/inbränning bara en myt, som tidigare behandlats här i forumet någonstans? Eller minns jag kanske bara fel.....

Har inte grävt ner mig i debatter om sånt, så vet inte om det bara är en myt. Mina personliga erfarenheter säger mig dock att det inte är bara myt. Det är i alla fall sant angående splitternya instrument som gitarrer, strängar, cymbaler, trumskinn och liknande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte grävt ner mig i debatter om sånt, så vet inte om det bara är en myt. Mina personliga erfarenheter säger mig dock att det inte är bara myt. Det är i alla fall sant angående splitternya instrument som gitarrer, strängar, cymbaler, trumskinn och liknande.

När du nämner strängar, cymbaler och trumskinn menar du väl vanligt slitage? Det är inte det man syftar på när man pratar inbränning.

Vilken typ av instrument tänker du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du nämner strängar, cymbaler och trumskinn menar du väl vanligt slitage? Det är inte det man syftar på när man pratar inbränning.

Vilken typ av instrument tänker du på?

Ja, slitage eller att elementet ska få sätta sig lite med instrumentet. Tänker på att helt nya skinn, strängar, cymbaler osv kan låta för "nytt", stela, sterila, inget liv eller personlighet riktigt. Kan låta som ett blankt A4 papper liksom. Trumskinn kan behöva sätta sig efter trummans sarg, som sällan är helt perfekt jämn osv. Kanske är mer vanligt för instrument som man använder längre, typ cymbaler, gitarrer osv. Brukar låta mer livfullt och naturligt efter lite användning, men inte efter för mycket användning heller.

Tänkte att det kan vara lite samma med Nilssons lurar. Det skulle i så fall stämma lite överens med mina egna erfarenheter.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen ingen som har en åsikt om vilken mix som låter bäst (eller minst dåligt) ? Jag har alltid trott att det stora flertalet i detta forum är ganska bra på att bedöma om något låter bra eller dåligt...? Kom igen nu...

Nu har jag lite snabbt gjort en ny mix och lyssnat enbart i Ultrasone 2900. Jag har använt väldigt lite eq.

Här är först den mix jag gjorde igår med JBL-monitorerna och ATH-M50 lurarna

http://soundcloud.co...skymning-30-jan

 

Och här det jag mixade nyss med enbart Ultrasonelurarna.

http://soundcloud.co...mix-i-ultrasone

Just nu lyssnar jag själv på en country/bluegrass-cd som heter Trio med

Emmylou Harris, Linda Ronstadt & Dolly Parton

Den låter så kanon genom monitorerna med nollställda bas o diskantrattar. Mixen jag gjorde igår låter i mina öron betydligt bättre, och mer likt den här analoga inspelningen än den jag gjorde med enbart lurarna som hjälp. Med subben på dundrar basen och lågmidden brölar ändå.

Och lurarna har jag spelat Bob Marley i flera dygn. Även Trio-cd´n låter väldigt vass i Ultrasonelurarna. I DT 990 Pro låter det mkt mer normalt. ATH-M50 är mer dova...

  • 0


  •  
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den senare (gjord med ultrasone) är rejält diskantfattig jämfört med den tidigare...

Ja så blir det för mig med, omvänt hur det låter när man sitter med lurarna o mixar. Kan det vara fel på lurarna? Det vore typiskt mig om jag var den ende på tio år som fått ett par så pass dyra lurar som de råkat skruva i fel drivers eller nåt på.

Och den riktigt låga basen får jag noll koll på i Ultrasonlurarna, det blir åt h-e för mycket om man sen spelar upp det med subben på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat just 2900:orna, men Ultrasone överlag har ju aldrig varit direkt kända för att vara "raka och ärliga" i sin återgivning. Rätta mig gärna om jag har fel.

mvh Jon

Jaså? Jag läser som en galning det mesta jag kan hitta om lurar mm, Ultrasone 2500 och 2900 är nog de lurar jag läst bästa recensionerna på. Men skulle jag recensera dem så vete fan vad jag skulle skriva...

Föresten, vilka öppna lurar är i så fall kända för att vara "raka och ärliga"?

Nu har jag gjort en ny mix igen, mestadels med JBL-monitorerna som lyssning, växlat mellan min låt och den här

Dolly Parton – The Pain Of Loving You

och försökt få till ungf lika mycket bas mid o topp. Men jag har även lyssnat genom Ultrasonlurarna och försökt få det att låta lika där med. Kanske går det att lära sig att använda dem för kontrollyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vilka öppna lurar är i så fall kända för att vara "raka och ärliga"?

Enligt mig, AKG 701. Vissa hävdar att de kan vara aningen klena i basen, jag skulle snarare säga att de inte är hypade. Finns säkerligen "rakare", men inget jag testat i alla fall.

Sen ska man inte glömma att man kan mixa i det mesta (till en viss gräns), bara man lär sig sin lyssning. Jag har även Beyer dt770 pro och akg 240, samt lite andra mindre bra, och de har sina fördelar de med 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker ju starkt att min hörsel är ganska taskig efter alla års spelande i hårt ösande band. Men jag hör i alla fall diskanten tydligt ändå tycker jag, och en cd med bra ljud genom en bra stereoanläggning tycker jag låter bra utan att vrida på extra diskant. Och växlar jag hela tiden mellan min egen mix och en proffs-cd inspelad i Nashville så tycker jag att jag kan få till eq kurvan ganska skapligt lika, det har jag börjat vara noggrann med först nu på sistone. Ljudkvaliten på varje spår kan jag ju inte matcha med Nashvilles studios, tekniker o musiker, men så mycket annorlunda eller sämre blev det inte tycker jag.

Nu ligger sista mixen (JBL-monitorerna + lite Ultrasonelyssning) överst här.

Your public Profile

Jag körde sångspåret genom dynamaxx kompressorn en extra sväng innan jag mixade. Nu tycker jag själv det låter riktigt bra i alla registren. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör AKG 70x här med. Tycker dom påminner om klassiska K240, men med större öppenhet och tydlighet i diskant och detaljer. Inte lika instängda och burkiga, speciellt i botten.

Första gången man jämförde HD600 med K240 så blev man förvånad hur många fler detaljer och 3D djup man hörde i HD600; även om dom var ljusare i ljudet och mindre botten. AKG 60x- och 70x tycker jag ger liknande upplevelse som HD600, fast med det lite rundare AKG ljudet på köpet.

Sen har man haft AKG lurar på skallen så många år så man känner dom utan och innan. Det är en fördel i sig, oavsett man tycker dom är rättvisa eller inte. Skulle rekommendera alla att använda samma lyssning för vardagslyssning, TV, stereo osv, som man gör vid mixlyssning. Det ger så bra verklighetesreferenser.

Beträffande Ultrasone så har jag aldrig lyssnat på ett par, men hört väldigt olika åsikter; allt från åsikter om väldigt märkligt ljud till väldigt bra. Det verkar inte finnas lika mycket åsiktsmässig enighet kring dom som det finns kring vissa andra lurar. Tycker också det låter tydligt dovt i dina mixar gjorda i Ultrasone.

Efter alla trådar som herr Nilsson skapat om mixning och lyssning, så börjar jag misstänka att han kanske siktar på att dra fram det bästa av varje instrument och lyssnar mer på individuella stämmor än mixen som helhet. Utan att vara nedlåtande, kanske man får föreslå att Du kan experimentera lite med att sikta mer på att skapa ett uniformt ljud, än att gå på magkänslan för stunden. Att vara mer måttfull, och backa tillbaka lite på inställningarna än att söka efter den magiska punkten där allt öppnar sig.

Trots allt är det ett mer grundläggande steg att nå jämnhet genom uniformt ljud, än att sikta på att få fram slutgiltig magi genom att gå på magkänsla. Sånt kan ta en livstid att bemästra. Att inte skruva så mycket på varje instrument utan mer sikta på att skapa en klangmässig helhet. Det kanske kan vara nåt att prova, för man misstänker att saker sticker ut lite för mycket här och där till följd av att man inte tänker på det sättet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan skruva till ljudet på mina egna trumspår osv bra så det låter bra och med lagom diskant genom U 2900, men då låter det i stället jäkligt dovt i alla andra lyssningar i stället. Skitkonstigt.

tvärtom självklart

då var vi där då...

https://www.studio.se/index.php/topic/98532-hur-ska-monitorer-lata-som-ultrasone-2900-injustering-funderingar-mm/#entry1441117

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fel med ljudtrådar?

En sak är stupsäkert, inte försöker jag få ut max ur varje instrument, det är ju helheten som gäller. Det begriper jag bättre än de flesta. Helt stupsäkert.

Ang alla trådar om mixar osv som jag skapar så är inte det fel alls. Det är alla ni andra som gör fel när ni inte lägger ut en massa mixar. Jag tror ni tycker det är skämmigt om det skulle komma fram att det ni "proffs" skruvat kanske inte låtar så helrätt ändå. Det är väldigt många här som aldrig lagt ut nånting alls. Varför? Det är jag som gör rätt med ljudtrådarna, det är ju ett studioforum. Det är musiken och ljuden som ändå är det viktigaste och inte burkarna och pluggarna.

De flesta som skriver här tror jag skiter fullständigt i hur nånting låter, det är mycket färghållning att låtsas veta hur saker ska vara i teorin.

Lägg ut mer ljudtrådar!

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom självklart

då var vi där då...

http://forum.studio....m/#entry1441117

Och du är ännu en av de som retar dig på ljudtrådar med verkliga ljud och inte bara en massa teoretiskt snackande. Att du orkar. Lägg ut nåt som du mixat i stället.

Du kan väl anmäla mig till moderatorerna om du tycker det är åt helvete med mina ljudtrådar. Kanske jag blir portad? Tills dess så fortsätter jag att fundera på olka grejer som har med studioljud att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du är ännu en av de som retar dig på ljudtrådar med verkliga ljud och inte bara en massa teoretiskt snackande.

var jag så otydlig?
Nu när jag hör hur Ultrasone 2900 låter, hur mycket cymbaler o diskant jag hör i de lurarna törs jag äntligen vrida upp volymen till nästan max i JBLarnas diskantelement. Och plötsligt är det så enkelt att få lagom mycket cymbaler. Innan jag ändrade monitorerna och innan jag hade Ultrasone 2900 blev det ofta att jag skruvade på för mycket cymbaler och att allt blev för vasst. Nu är allt mkt enklare.

vi är alltså där igen där du sitter onöjd och frågande över nåt som du tidigare varit helt övertygad om är kanonideal

så övertygad så du inte behövt lyssna på nån annan - vilket får en att undra varför du startar dina trådar öht

så det låter bra och med lagom diskant genom U 2900, men då låter det i stället jäkligt dovt i alla andra lyssningar i stället. Skitkonstigt.

det där är tex inte ett dugg konstigt utan fullständigt självklart - mixar man i nåt diskantrikt blir mixarna lätt diskantfattiga i sig

men du kan fortsätta "fundera på olka grejer som har med studioljud att göra" och fortsätta bortse från vad andra tillför

De flesta som skriver här tror jag skiter fullständigt i hur nånting låter, det är mycket färghållning att låtsas veta hur saker ska vara i teorin

de flesta här tror jag inte orkar lyssna igenom version efter version av samma grej från nån som ändå i slutändan kör sitt eget race utan att ta till sig nåt på vägen

det blir liksom tillbaka till ruta 1a varje gång - det är bara olika vägar från gång till gång

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå inte ta till sig nåt på vägen? Man måste ju inte läsa mina trådar eller lyssna, ändå är det somliga som gör det.

Med den här nötiga tråden har jag tyvärr konstaterat att det var en (för mig) väldigt dum affär att köpa så dyra lurar som inte funkar alls för mig.

Och att man ena veckan tycker sig kommit på ett bra sätt att göra nåt på, och ganska snart inser att det inte alls var så bra, så är det inte bara för mig, utan för de flesta. Ett fåtal kan nog inbilla sig att de alltid har de slutliga lösningarna klara redan, men jag har ingen sån prestige alls. De inspelningar och mixar jag gör har hela tiden blivit bättre på inte så väldigt lång tid. Och det är till stor del tack vare Studioforum och alla kommentarer jag fått här. Även de jag fått från den lite buttre Demonproducenten. Tackar för dem! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alla ni andra som gör fel när ni inte lägger ut en massa mixar.

Lägg ut mer ljudtrådar!

Det hade jag absolut gjort, men tyvärr så kör vi ju (än så länge) bara massa covers och det tillåts ju inte här. 😉

Hade hemskt gärna fått mer input på min mixar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade jag absolut gjort, men tyvärr så kör vi ju (än så länge) bara massa covers och det tillåts ju inte här. 😉

Hade hemskt gärna fått mer input på min mixar. 🙂

Men att länka till en cover på soundcloud strider väl inte mot forumreglerna?

Och i grannforumet kontrollrummet är det tillåtet att lägga ut covers

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...