Jump to content
Annons

Röstningstråd Punkfestival nr6


sixties

Recommended Posts

Nu är det dax att rösta i Studio Forums Punkfestival nr6

1. Hämta hem rar-filen på:

http://delafil.se/ke...27ade3ad783fe12

nån får gärna lägga upp dem för direkt lyssning eller på sin server för enklare nedladdning osv.

2. Packa upp låtarna.

3. Lyssna.

5. Bestäm din rangordning.

6. Poängsätt låtarna så här:

- Den låt du tycker är bäst får 12 poäng

- den som du tycker är näst bäst får 10 poäng och sedan8,6, 4,3,2,1.

7. Rösta i denna tråden.

RÖSTKRITERIER: Eftersom allt är subjektivt:

Rösta efter tycke och smak - inget annat.

Skriv gärna ett kortfattat omdöme/recension på låtarna du röstar på (och fler om du vill). Vill man inte ge omdöme till alla (eller ens någon) så slipper man.men det är kul att läsa!

man röstar på de andra låtarna, inte på sig själv

Röstningen är avslutad kl. 22.00 söndagen den 3:de Februari

.

LYCKA TILL!

Redigerat av sixties
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste vara bästa punkfestivalen hitills.

(undantaget vad jag bidragit med)

Så jäkla många underbara låtar! Det här blir kul att lyssna på under kommande veckor!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu satte jag en vecka för röstning men blir det kort kan vi ju förlänga lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kvittar det med en eller två veckor. Gillar verkligen listan och har loopat den jobbet, när jag joggade och även en del nu på kvällen. Kommer nog vara klar att rösta om några dagar men jag lyssnar gärna längre. Det är en riktigt god blandning och låtarna kompletterar varandra på ett sätt där 1+1 blir 3!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer fortsätta lyssna på låtarna ett bra tag eftersom de är väldans bra över hela banan! Men vet inte hur tidsmässigheten att rösta för min del ligger längre fram i veckan så jag bränner mina nu. En kort kommentar till varje låt också.

1. In i dimman

Trallvänligt, skrovligt och gott! 8 poäng

2. Brylkräm, lack & svarta kläder

Skönt malande. Hockeykörer!

3. Tell your mama

Saknar något som lyfter låten. Snyggt gitarrsolo!

4. Fluffy

Funkpunk! Skön låt, härligt ljud på distguran. 3 poäng

5. Heart will tell

Skön låt! Bra driv!

6. Jag mördar vem fan jag vill

Riktigt cool låt! Kanon! 10 poäng

7. Old punks

Bra driv! 2 poäng

8. Watch the world

Westernpunk! Ganska läckert trasigt gitarrljud. Gillar refrängen! 1 poäng

9. Blogghysteri

Nu snackar vi! Redigt gött! Bra ljud och bra sång! 12 poäng

10. Tvåhundrasextiofem

Fattig text men bra ändå! Fort gåre...! 6 poäng

11. Who is your enemy

Får lite Judas Priest goes punk av denna Bra! 4 poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett antal genomlyssningar har jag fördelat mina poäng enligt:

1 poäng - Watch the World

2 poäng - Jag mördar vem fan jag vill

Klassisk svensk 80-talspunk. Text på svenska är alltid ett plus!

3 poäng - Tvåhundrasextiofem

Festivalens snabbaste låt, bra jobbat!

4 poäng - Heart Will Tell

Egentligen för poppig, men charmig på något sätt.

6 poäng - Who Is Your Enemy

Snyggt spelat. Allmänt proffsigt. Bra gitarrslinga.

8 poäng - Old Punks

Fram till sången börjar låter det som Trojnes andra singel. (Och det är ett bra omdöme.)

10 poäng - Blogghysteri

Får mig att tänka på Bitch Boys.

12 poäng - In i dimman

En dimma tät av alkohol och skinhead rock'n'roll!

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver lyssna lite till, tycker alla bidrag har något bra men några favoriter börjar växa fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste rösta nu och komma bort ifrån listan ett tag. Blir ju jättearg och spammar forumet med massa dravel 🙂

1. Blogghysteri. 12P

För mig är detta en låt som hade platsat som en av de bättre låtarna på “en modern version av KSMBs Aktion”.

Jag älskar texten och köper den till 100%. Jag är riktig surgubbe och HATAR alla jävlar som ska orera ut sitt meningslösa liv på Internet. Är själv en av få som inte har Facebook. Jag spyr på all skit som folk lägger ut.

Blir riktigt heligt förbannad av låten, och, det är väl bra... 😉

En fantastisk attityd i sången, bra låt och snyggt spelat! OCH, bara1:21 lång trots att den innehåller väldigt mycket! 🥰

2. In i Dimman 10P

Trallvänlig, go sångröst (speciellt i andra versen). Klart bästa refrängen!

(btw: det är nått skumt med slutet på takterna under verserna, vad är det, är det nått stiltypiskt som jag missat?)

3. Fluffy 8P

Tyckte först denna var pinsamt dålig då jag hade hört 10 sekunder. Dock, det är en jävligt bra låt som är fantastisk att lyssna på. Det händer nya saker hela tiden och panoreringarna är hur kul som helst. Är nyfiken på vem/vilka som gjort den, vill höra mer och vill läsa texten (skicka gärna PM så man vet vem det är). Detta kan ha varit "bästa låtupplevelsen".

4. Tell your mama 6P

Snygg, skön låt. Gillar den verkligen. Inte världens punkigaste men en riktigt jävla bra låt. Fattar inte texten riktigt så jag skulle vilja se den också.

5. Old Punks 4P

Bra låt. Bra sång, sköna trummor. Vill se texten.

6. Tvåhundrasextiofem 3P

Med liiite mer melodi/text hade denna kommit klart högre. Respekt för hastigheten! Var riktigt kul första gångerna!

7. Watch the world 2P

Mycket skön låt som tål många lyssningar.

8. Heart will tell 1P

Bra låt men onödigt lång.

Över lag. Väldigt bra blandning det här. Det är ett sant nöje att lyssna på ALLA låtarna och deras variation gör att de kompletterar varandra på en mycket trevligt sätt. De 3 första var lätta att sätta, de efterföljande har hoppat fram och tillbaka på listan med jämna mellanrum. Inte för att de skulle vara så mycket sämre utan för att de är alla bra på olika sätt. Efter att ha kört listan konstant i två dygn är det fortfarande ingen låt som jag "hoppar förbi".

För 25 år sedan kunde jag lyssnat på denna lista och rankat den “som ett stort album” på samma sätt som man lyssnade och rankade skivor som “Vilda vanor” etc och älskade variationen. tack för upplevelsen! Kommer lyssna ett bra tag på denna gulklimp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Heart will tell 12P

Känns som tidig punk. Mycket sväng! Skön refräng. Bra låt helt enkelt. (Får lite Johnny thunders vibbar)

2. Blogghysteri 10P

Pubertalt med attityd, en riktig punklåt. Text och musik känns som det hör bra ihop.

2. In i Dimman 8P

Härlig partypunk, bra släpig röst.

4. Tvåhudrasextiofem 6P

Plattan i mattan! Gillar att rösten distar.

5. Old Punks 4P

Skön låt, där texten förvinner lite för mycket för att nå toppen.

6. Jag mördar vem fan jag vill 3P

Bra låt, men texten försvinner i ljudet ibland.

7. Fluffy 2P

Tyckte den var jobbig först men den har något visst ändå.

8. Who is your enemy 1P

Trevligt låt. Skönt intro.

Svårt att placera poängen när det var så många bra låtar.

Många låtar har placerats om och sklijer sig ganska mycket mellan första och femte gången jag lyssnade.

Sen måste jag berömma "brylkräm, lack och läder", som känns som ett svar på Eddie meduzas "punkjävlar".

Tack, för trevlig lyssning!

Snoozer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag gillar alla låtar som är med och det var rätt svårt att rangordna dom.

Som gammel punkare får jag grym nostalgifeeling på några av låtarna och tror jag ska rota fram mina gamla skivor.

Kul festival, bra jobbat Sixties!!! När kör du nästa? =)

//Andreas Blom

Blogghysteri 12

Whohooo! Drag hela låten igenom och alla delar sitter som handen i handsken.

Bra längd på låten. Det låter bra, RIKTIGT JÄVLA BRA!!

Jag mördar 10

Delar av refrengen har vissa likheter med en Asta Kasklåt tror jag bestämt =), men vad gör det!

Grymt bra låt!!!

In i dimman 8

Skön trallpunk, gillart! Härlig refräng!

Old Punks 6

Gött drag, goa riff och körer. Gillar slutet som fan, skulle gärna hört det några rundor till.

En riktigt bra låt!

Brylkräm 4

Det svänger! goa harmonier och låten håller sig intressant rätt igenom.

Irriterar mig lite på ägget som går ur takt på ett ställe,

låter lite som det är meningen? =)

Heart will tell 3

Svänger gött, alla delarna i låten går ihop riktigt bra.

Tell your mamma 2

Bra riff och en riktigt bra låt, höjdarrefräng som sätter sig.

Who is your enemy 1

RIktigt gött riff i början, fastnar i huvudet. Får en extra växel i refrengen

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om alla hinner rösta som vill, om man ska dra ut på tiden lite? det är ju 2 dagar kvar så det kanske räcker.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina poäng blir följande :

12. Who is your enemy / Snygga slinger och melodier nästan för snyggt för att vara punk, men idag kan begreppet punk tolkas rätt brett. Så denna får min 12:a

10. Heart will tell / Bra pubrock, låter som det nya svarta i mods/punksvängen i EU. Låten kunde blivit bättre om den varit något kortare.

8. Jag mördar vem fan jag vill / Töreboda kloakens alternativa anti studio mitten/tidigt åttiotal bra råpunk som det kallades då.

6. tvåhundrasextiofem / My heart is pumpin to a punk rock beat, men mitt punk bpm ligger runt 200 så därför blir det inte mer än 6 poäng. Måste nog avnjutas live på en svettig klubb för full potential.

4. Blogghysteri / Bra som fan men, saknar tyvärr refräng för att sparka mig i skrevet.

3. Old Punks / Gillar drivet i gitarrerna, får lite lädernunnan vibbar av engelskan.

2. Tell your mama / Snyggt arbete med gurorna, är dock inte så förtjust i grungesången..

1. Watch the world / Gillar introt som fan väntar på en keltisk pungspark men får tyvärr något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

förlängde röstningen till 3 februari kl.22 🙂 så hinner fler rösta, har inte hunnit lyssna så mycket i helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffspunkare

* 12p Blogghysteri, shit, bra ös och genomförande, bra text, proffsig punk

* 10p Tvåhundrasextiofem, yay, tydligt budskap 😉 gött distad sång, proffsigt genomförande, tight, kul break

Säkerhetsnålen på plats

* 8p Who is your enemy, punkrock, cool sång, schysst refräng

* 6p In i dimman, lite KSMB-vibbar, bra röj o allsångsrefräng, men "skinhead rocknroll"? 🙂

* 4p Jag mördar.., också lite KSMB-ösig, medelvärde på punkometern

Punk-hangarounds

* 3p Watch the world, hmm lite hemmagjord maiden, lite thrashmetallpunkig, schysst låt, lite sur sång 🙂

* 2p Heart will tell, väldigt tidig punk, lite Eddie and the hotrods, vers/refräng lite udda

* 1p Fluffy, kul, lite Devoaktig men inte så mycket låt

* Brylkräm.. lite skum/stökig låt

* old punks, bra ös, lite metallig

* tell your mama, mer rock än punk, skön refräng

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

12p Jag mördar vem fan ja vill, punk bra into, sången börjar på direkten, rätt punkkänsla i versen, trummor rätt, gitt rätt, bas rätt, snygg punkref, 2 rundor sen sång igen, klart bäst

10p Blogghysteri, punk, bra sång, bra text. bra punktrummor, helt perfekt punk

8p 265 mer text hade kunnat göra den till en ev vinnare

6p Old punks bra körer, bra ref, sticker börjar bra sen blir det lite för mycket hårdrock för min smak. Bra låt

4p who is your enemy får lite sisters of m känsla av låten.. å de e skönt

3p In i dimman, fin punk sång

2p Brylkräm lack å läder, Gillar hänget på viiiiii å biiiiil å niiiii

1p heart will tell: lite för mycket rock för mig, inte min punk.

nu är enpoängaren med,missa de den visst. Tack för påminnelsen 😄

Översta delan av listan var lättast men sen är det svårare, ju mer man lyssnar så hittar man ju nya roliga grejor i varje låt.

Kul festival.

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för närvarande på min asien runt-resa (Utan dator lr smartphone med mig). Sitter för tillfället på ett sunkigt intertcafé i Malaysia.

Så jag har tyvärr ingen möjlighet att kunna ladda ned låtarna att lyssna. Väldigt tråkigt. De går inte att streama låtarna någonstans?

Annars får jag lyssna när jag kommer hem helt enkelt. Men då är omröstningen avslutad för länge sedan..

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du får nog vänta med lyssningen, men då har du nått att se framemot.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom bidragen och skrivit ned några direkta kommentarer. Har försökt få med både positivt och negativt, men har inte varit så petnoga. Lite spridda skurar alltså. Hoppas ni kan ta det. 🙂

In i dimman

Skejtig upptakt med otajta trummor. Versen och framförallt refrängen får mig att tänka på skivbolaget Birdnest. Lite arg västmanländsk nittiotalspunk. Bra refräng. Kul att basen explore the space.

Brylkräm, lack och svarta kläder

Får mig att tänka på bröderna Lindgren. Snygga gitarrer bra attityd i sången. Bra låt!

Tell your mama

Taggiga gitarrer. Koolt. Ingen livekänsla i trummorna. Sången saknar energi. Skulle vilja ha mer av attityden i den ropande stämman i refrängen.

Fluffy

Hälften Can, hälften Television Personalities. Jag gillart!

Heart will tell

Rock'n'roll. Skulle vilja ha mer av den unisona sången. Gärna en hel kör! Hade inte skadat med närmickade trummor. Gillar reffen.

Jag mördar vem fan jag vill

Lite Strebers över det här. Väl framfört men mixaren har jobbat under devisen Jag komprimerar hur fan jag vill.

Old Punks

Snygga gitarrer men de moderna trumljuden passar inte in riktigt. Bra röst! Skulle vilja höra mer av basen.

Watch the world

Mike Oldfield hoppar in och spelar sologura i det lokala hårdrocksbandet. 🙂 Var tog de akustiska gitarrerna vägen?

Blogghysteri

Argt 00-tal. Bra spelat! Låter som ett helt band. Kort grindparti ger plus i kanten.

Tvåhundrasextiofem

Röj! Bra med malande gitarrer och skrik-kör. Helt rätt! Lustigt baktaktsriff i mitten.

Who is your enemy

Acceptriff och en försiktig Andrew Eldritch eller ung Wadling på sång. Intrycket sänks av de programmerade trummorna. Bra reff/outro.

- Den låt du tycker är bäst får 12 poäng

- den som du tycker är näst bäst får 10 poäng och sedan8,6, 4,3,2,1.

Jag tycker det har varit svårt att rangordna låtar med så olika approach till punk. Bestämde mig för att gå efter attityd och den känsla varje bidrag ger mig. Här är mina poäng:

En poäng går till Who is your enemy

Två poång till Jag mördar vem fan jag vill

Tre poäng till In i dimman

Fyra poäng till Old Punks

Sex poäng till Tvåhundrasextiofem

Åtta poäng till Blogghysteri

Tio på poäng till Brylkräm, lack och svarta kläder

Tolv poäng går till fluffy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...