Jump to content
Annons

Röstningstråd Punkfestival nr6


sixties

Recommended Posts

Ok, då ska jag försöka få ihop mina kommentarer och röster. Givetvis glömde jag lappen på jobbet där jag skrivit ner lite medan jag lyssnat under veckan men jag kommer nog ihåg en del när jag lyssnar .

Old Punks.

När jag lyssnade första gången tänkte jag på engelska band från tidigt 80-tal som infa-riot men refrängen lät mer new york hardcore som agnostic front. Bra och ösig låt men jag tycker körerna ligger lite lågt och sången aningen hög. Efter fler lyssningar så tycker jag denna låt skulle platsa på något känt bands skiva. Pennywise låter mycket så här.

Tell your mama.

Blev glad när jag hörde denna låt för den får mig att tänka på 999 och låten emergency som är en anorlunda punklåt och inte standard typen. Annars är detta väldigt bra och som punk banden lät när de lärt sig spela och utvecklats. Som senare ebba Grön och Slobobans undergång och Unter den linden.

Blogghysteri.

Bra drag, välspelat. Lite USA möter KSMB. Bra producerat. Lite åt nya OFF och tidiga black flag.

Brylkräm,lack & svarta kläder

Rock ´n ´roll punk kanske man kan kalla detta, finns många punklåtar om raggare (Baiters-raggare ge upp, rude kids- raggare is a bunch of motherfuckers, P-nissarna- (spar på energin vägra raggarna) bensin. ) men denna låt får jag mer känslan av att det coolt att vara raggare.annars en skön låt. Tänkte på Mora träsks punklåt först när jag hörde den

In i dimman

Bra Oi punk, inget att klaga på utan i nästan klass med Business, cock sparrer mm.

Who is your enemy

Låter bra och mixen är bra lite åt nyare misfits. men tycker låten är lite tråkig.

Fluffy

Kul och originellt arr. Annars är väl inte låten riktigt i min smak.

Jag mördar vem fan jag vill

Riktig asta kask klass på denna, bra drag och mix.

Tvåhundarsextiofem

Inte så illa även om texten är i kortaste laget , kul med break mm som bryter av.

Watch the world

Originellt och eget, gillar låten men gitarr ljudet är lite vasst.

Poäng, väldigt jämnt eftersom det var mycket bra:

12 poång till ”jag dödar vem fan jag vill”

10 poäng till ” old punks”

08 poäng till ”in i dimman”

06 poäng till ”tell your mama”

04 poäng till ”blogghysteri”

03 poäng till ”watch the world"

02 poäng till ”tvåhundrasextiofem”

01 poäng till ”who is your enemy”

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. In i dimman - 3p

2. Brylkräm, lack & svarta kläder

3. Tell your mama -

4. Fluffy - 1p

5. Heart will tell - 4

6. Jag mördar vem fan jag vill - 12p

7. Old punks -

8. Watch the world - 2p

9. Blogghysteri - 10p

10. Tvåhundrasextiofem - 8p

11. Who is your enemy - 6p

No comments!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då var det över för denna gång och resultatet blev:

1.Theunknown-blogghysteri 104p

2.Onsatan-jag mördar vem fan jag vill 75p

3 Coffa-In i dimman 69p (gruppen heter On The Job)

4.bloeas-tvåhundrasextiofem 55p

5. Carl Cadello,Flabb-Old punks 51p

6 OnSatan-who is your enemy 38p

7. sixties-hearts will tell 37p (Slejnard-sång, aRocker- trummor)

8. maidenroad79-fluffy 27p

9.carl cadello,Flabb- tell your mama 16p

9. Slejnard-brylkräm,lack och svarta kläder 16p

10.Snoozer- watch the world 13p

med tanke på kvaliten på bidragen så är alla vinnare, men theunknown vann ju med god marginal, Grattis!

Flabb och carl cadello hade ju 2 bidrag och det fanns visst fler låtar som inte hunnit mixas, dom vill vi gärna höra också om dom håller samma höga klass som de inskckade.

berätta gärna lite om era bidrag, hur ni tänkt, mixat osv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis “unknown”! Rätt lån vann absolut!

Det var (som alltid) kul som attsikens detta!

OCH, som vanligt så blir min “andralåt” den som går bäst för mig. Jag har verkligen pillat och skruvat till det yttersta på “Who is your Enemy”. “Jag mördar vem fan jag vill” skrev och spelade jag in på en kväll, la sångspåren en annan och mixade under två tillfällen (andra gången pga att den första mixen ink körspår försvann in i Cubase 7’s nya cyberrymd...).

Know your enemy började inspirerad av “The hell song” av Sum 41 (riff/slinga). Efter att introt var klart så kom refrängen och sen versen. Dock, första versen jag gjorde visade sig då den var inspelad vara väldigt lik versen på Breaking the law av Judas priest. Den var så lik att jag fick göra om den helt...

Jag kommer vara utomlands ett par dagar nu men när jag är hemma igen kommer jag lägga upp “know your enemy” för diverse mixtips. Jag har har kommit så långt som jag kan komma utan experthjälp. Jag kan själv inte göra den bättre utan behöver nu hjälp med input på det mixtekniska. Jag tror jag mixat/pillat/lyssnat på låten i över 100h...

“Jag mördar vem fan jag vill” är en Asta Kask pastich/stöld (jag är sen länge såld på Asta). Jag hade Astas “Dom får aldrig mej” som “mall” (från EPn än finns det hopp) och försökte göra en låt som var så nära som möjligt utan att bli direkt stöld. Eftersom jag hade tekniska problem med Cubase 7 och Know your enemy hann jag aldrig mixa jag mördar ordentligt. Ville som sagt sno ljudet av “Dom får aldrig mej” och kommer nog lägga upp även den låten på forumet för mixhjälp.

Blev ganska nöjd med texten, nån som fattat vad den handlar om?

Kul grej, jag har aldrig kommit tvåa innan. Var trea i min första festival och efter det har jag hållit mig runt/under mitten. Misstänker dock att ni som röstat har fel på öronen. Det är i alla fall så att alla låtarna är f-n så mycket bättre. Dock kul för mig att ni hade fel på öronen till denna festival. Tackar, bockar och bugar!

OCH, grattis igen till unknown/Blogghysteri! Vilken suverän låt/spel/mix!

Btw, var du ute efter KSMB-sound (aktion)?

Cheers!

P.S. Tack Sixties! Hoppas inte detta heller var sista gången....

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis theunknown! 🙂

Min låt brylkräm mm... kom till som så att jag hittade ett trumkomp i portan å sen lekte jag ett tag med min J&D jaguar tills riffet satt. Min snabbast inspelade låt någonsin tror jag. La bas med gitarren också. Sen förde jag över grunden från portan till datorn å märkte att det var för lite av allt så då dubbade jag både gitarr och bas samt att där ligger inte mindre än åtta kanaler sång! På med ägg å tamburin för att få sväng i trummaskinen...Bara en tagning på varje del men delarna blev många. 😄 Jag klipper aldrig in.

Tack till sixties för en trevlig festival. Bra låtar! Å tack till de som deltagit och till alla som röstat! Kul med festivaler. Det är utmanande och roligt att ge sig på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Mr Unknown!!

Jag säger det igen, fan vilken bra låt!

Kul tävling och inga sura miner! Grymt bra genomfört Sixties!!!

Lite om mitt bidrag.

Mitt mål var att göra en så snabb låt som möjligt, började på 300BPM och vandrade nedåt tills jag kom dit jag kände att jag klarade av att spela, det bidde 265.

Någon nämnde att låten hamnar i en skum baktakt, vilket jag oxå tycker den gör. Men, det gör den egentligen inte. Och hur fan det går ihop fattar jag inte själv, haha. Trummorna spelar samma hela låten igenom...

Några nämnde även disten på rösten. Den är körd genom en preamp som helt enkelt är maxad i botten och det är första gången jag spelat in och använt ett vocalspår som ser ut som en tegelsten =)

Trummorna är programerade med Addictive drums.

För övrigt är det knappt mixat alls, viket jag ångrar lite efteråt. Gitarrerna låter klena och botten får alldeles för mycket plats.

Men det var kul att vara med och jag hoppas det kommer fler i punkens tecken!

//Andreas Blom

Link to comment
Dela på andra sajter

Min låt hearts van tell gjordes för flera år sedan och har blivit liggande, skulle ha gjort en till låt men tiden räckte inte till så det fick bli den gamla låten. Den gjordes under en real kids period jag hade och jag gick hjälp av slejnard och aRocker, men jag försökte spela mer pop och fe försökte spela punk och så blev det som det blev. Introt och bryggan är spelat på en rickenbacker och sen tror jag det är både Rick och telecaster på hela låten. John Felice i real kids körde i början på rickenbacker och sedan på tele. Jag gjorde kör delen på slut orden i versraderna som real kids har nått liknande på en låt, intro delen är väl inspirerad av all kindsa girls. Som är real kids största hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, de här hade jag inte väntat mig! Tack så mycket alla för era röster och snälla ord! Gör mig/oss jätteglada 🙂

De blev ju lite konsigt nu när jag är i Asien och far runt så jag har ju tyvärr inte kunnat ladda ned och lyssna på de andra bidragen.. Men ska bli kul att göra de när jag kommer hem.

Låten är en gamal dänga jag skrev för något år sedan med mitt gamla band. Jag har skrivit musik/text samt spelar trummorna och mixat den.

 

Texten kom till mig en kväll (jag tror ialla fall några här håller med/känner igen sig i texten) så skrev jag en enkel punkmelodi till den. Försökte att inte krångla till de för mycket med låten men slängde in ett litet grind-parti bara för att jag älskar blast beats så haha.

Intressant att så många nämner KSMB som influens. Men jag har egetligen aldrig lyssnat speciellt mycket på dem faktiskt.. 😮 Är mer influerad av hårdare punk egetligen. Typ Shitlickers, Skitsystem, Massgrav etc. Men de här blev ju lite mjukare bara haha.

 

Mixmässigt så har jag faktiskt inte haft någon referens alls egetligen. Gjorde en hyffsat snabb mix utan större krusseduller. Inga samples eller efterkvantisering av trummor. Inga större ingrepp. Ville få de att låta naturligt men rått och med attityd.

 

Än en gång tack så mycket för alla röster! De värmer verkligen att höra. Vad vinner jag förresten, Världsturné och skivkontrakt med Universal..? 😉

 

/Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Än en gång tack så mycket för alla röster! De värmer verkligen att höra. Vad vinner jag förresten, Världsturné och skivkontrakt med Universal..? 😉

 

/Michael

värdsturne verkar du ju redan vara på 😆 så du får nöja dig med äran, du kan få hålla i festivalen om ett år eller dra igång en ny snart med nått annat tema.

Du som gillar lite hårdare musik kanske har hört banden jag lirade i på 80-90 talet martial mosh och Dissober?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinsten unknown, bra låt.

Själv e ja nöjd med min låt den vart bra tycker jag, låten enkom till denna festival å blev klar på ca 2 kvällspass. Skall nog fixa till den lite mer

å lägga på riktig bas... men vet inte riktigt vad den är? Å jag kommer lägga på riktiga trummor, måste bara ställa upp dom... inte bara sampla GP å VK som här, men de funka ju de med ....

Tack alla för en trevlig festival, tack till sixtes.

punk on ....

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte bara tala om att min mail skickat ut nån länk (ett meddelande som börjar med: FWD)

till några av er som skickat in bidrag till festivalen, det är alltså inte från mig, så strunta i det!

Link to comment
Dela på andra sajter

värdsturne verkar du ju redan vara på 😆 så du får nöja dig med äran, du kan få hålla i festivalen om ett år eller dra igång en ny snart med nått annat tema.

Du som gillar lite hårdare musik kanske har hört banden jag lirade i på 80-90 talet martial mosh och Dissober?

Hehe ja, jag får väl de. Ska inte klaga! Trodde verkligen inte att jag skulle vinna. Men de blev ju en kul överraskning! 🙂

Ja du visade dem tidigare i någon tråd jag startade om mitt enmans crust-band. Lät jävligt bra! Precis den punken jag gillar.

Förövrigt så har precis startat ett nytt seriöst crust/grind band blandannat gitarristen från de här projektet. Vi har väl en 7 låtar klara än så länge. Satsar på att spela in en skiva till början av sommaren så håll utkik! 🙂

/Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinsten unknown, bra låt.

Själv e ja nöjd med min låt den vart bra tycker jag, låten enkom till denna festival å blev klar på ca 2 kvällspass. Skall nog fixa till den lite mer

å lägga på riktig bas... men vet inte riktigt vad den är? Å jag kommer lägga på riktiga trummor, måste bara ställa upp dom... inte bara sampla GP å VK som här, men de funka ju de med ....

Tack alla för en trevlig festival, tack till sixtes.

punk on ....

Jag tycker din låt var riktigt jävla bra och var i festivallistan ett skönt avbrott från std punkmall. Jag satte bättre poäng till både Blogghysteri och in i dimman men BARA sådana låtar hade inte varit lika bra som de låtarna mixat med fluffy. Hoppas du hittar texten nån dag och kan lägga upp den. Det verkar trevligt "skruvad" (smoke the banana, smoke the banana? 😄 ).

Hoppas också du lägger upp låten igen om du ändrar bas/trummor etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att ni skulle spela på punk and disordely festivalen i berlin, blir nog skoj!

pud_435.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi kommer släppa en 10" vinyl med 8-9 låtar efter sommaren helt på svenska, In i Dimman kommer kommer vara en av låtarna.

Utmärkt!

(Synd bara att min vinylspelare inte överlevde allt flyttande, så även CD vore ännu bättre.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan, glömde bort röstningen, jag visste det var nåt viktigt jag glömt! 😉

Grattis theunknown, riktigt bra låt.

Så jag ser fram emot nästa punkfestival, lagom till runt samma tid om ett knappt år kanske? vem vet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utmärkt!

(Synd bara att min vinylspelare inte överlevde allt flyttande, så även CD vore ännu bättre.)

Har själv på grund av platsbrist när familjen blivit större fått packa undan min vinylspelare, har diskuterat med bolaget som släpper att musiken ska medfölja i digitalt format oxå.

Sixties Punk & Disorderly är en trevlig festival i en ännu trevligare stad, så där se vi fram emot att spela igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...