Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

Annons

Men återigen så skiljer det skrivna och det talade språket rätt så mycket. När man läser dem uttalas det ju dom ändå.

🙂

Hittar det här på nåtet.

"De eller dem, det är frågan

En läsare skriver att han med intresse iakttar hur den allmänna osäkerheten breder ut sig kring hur man skriver det som vi i dagligt tal uttalar som ”dom”. Och han är inte ensam. Många undrar. Variationen mellan de ochdem, särskilt efter prepositioner som för, till och åt, förefaller godtycklig. Finns det några regler?

Det är inte helt lätt att svara på detta, men jag försöker med ett tredelat svar. För det första är grundregeln för variationen mellan de och dem att det ska vara de om pronomenet står som subjekt, dem om det står i objektsställning eller efter preposition (jfr de kom och hon sjöng för dem).

I ett andra steg får man ta hänsyn till om pronomenet följs av en som-sats. I subjektsställning blir regeln densamma (de som kom var nöjda) men i objektsställning och efter preposition kan numera både de som och dem som användas (hon sjöng för de/dem som kom) även om de som lärt sig sin grammatik i den gamla skolan kan svära på att det borde vara dem här och inget annat, allt enligt huvudregeln.

Ett av skälen till att variationen tillåts är att de som kan uppfattas som ett fast uttryck och att det därmed blir oböjligt. Ett annat att konstruktioner som för de som skulle kunna tänkas innehålla ett underförstått substantiv (för de personer som); de skulle då i praktiken vara en bestämd artikel – och därmed oböjligt. Att båda uttryckssätten är accepterade framgår av såväl Språkriktighetsboken (2005) som senaste upplagan av SAOL (2006). I den senare speglas valfriheten av exemplet brevet riktar sig till dem (äv. de) som har barn.

Men det är viktigt att här rätt förstå det lilla ordet även – och här kommer det tredje ledet i mitt svar. Ett ”även” i SAOL markerar att formen rekommenderas i andra hand. Alternativet för dem som bör alltså alltfort ha högsta prioritet hos dem som vill väcka så lite irritation som möjligt hos sina läsare. Och det finns ju knep. Byt ut de/dem mot till exempel vi/oss, och genast klarnar det. ”Detta är viktigt för vi som bor i området” känns fel, eller hur? För oss ska det vara och följaktligen också för dem.

Men faktum kvarstår. Valfrihet råder."

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ska man byta avatar?

Den du har ä fin.

Bör jag byta igen? Tog en bild på en av valparna från den senaste valpkullen min tik bjöd på.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hittar det här på nåtet.

För det första är grundregeln för variationen mellan de och dem att det ska vara de om pronomenet står som subjekt, dem om det står i objektsställning eller efter preposition.

För det första är grundregeln för variationen mellan de och dem att det ska vara de om ?? står som ??, dem om det står i ?? eller efter ??.

 

Så bra på grammatik i teorin är jag. Hoppas att jag är bättre i praktiken. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första är grundregeln för variationen mellan de och dem att det ska vara de om ?? står som ??, dem om det står i ?? eller efter ??.

 

Så bra på grammatik i teorin är jag. Hoppas att jag är bättre i praktiken. ☺️

Jag begriper mindre och mindre. Jag har faktiskt hört en kille säja "jag älskar grammatik" och mena det. Blev tämligen svarslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag begriper mindre och mindre. Jag har faktiskt hört en kille säja "jag älskar grammatik" och mena det. Blev tämligen svarslös.

Ett troll!
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gott nytt år!

Ta en kaffe tår!

eller gå och lägg dig

för att räkna får.

Vem fan bryr sig om en logisk text

så länge det rimmar och sext

ooooooh ooh ooh-yeeeaah

Yeaaaah baby, baby yeah!

Waiiiiiiieeeeeaaaaaaiiiiieeeeeeiiiiiliar!.

Gott nytt år!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gott nytt år!

Ta en kaffe tår!

eller gå och lägg dig

för att räkna får.

Vem fan bryr sig om en logisk text

så länge det rimmar och sext

ooooooh ooh ooh-yeeeaah

Yeaaaah baby, baby yeah!

Waiiiiiiieeeeeaaaaaaiiiiieeeeeeiiiiiliar!.

Gott nytt år!

Tonsätt den om ni kan. 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tänkte att låten kunde ha någon melodi och kanske ett komp. Kanske instrument som man spelar på och lite sång till texten. Någon form av takt samt rytm skulle också kunna vara kul att ha med, men det är kanske inte så viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott nytt !$ år

Akta dig för sår

Som i själen växer

Lär dig dina läxer

Gott nytt @_ år

Vad gör väl grått hår?

Man kan bleka med klor

Men inte mellan dina lår

Gott nytt $@*# år

Ta nu helst en påtår

Kaffe är gott dagen efter

I augusti blir det kräfter

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gott nytt !$ år

Akta dig för sår

Som i själen växer

Lär dig dina läxer

Gott nytt @_ år

Vad gör väl grått hår?

Man kan bleka med klor

Men inte mellan dina lår

Gott nytt $@*# år

Ta nu helst en påtår

Kaffe är gott dagen efter

I augusti blir det kräfter

Pretto! 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...