Jump to content
Annons

Val av digitalstudio till hemmastudio/DAW (rookie)


ApelsinKanon

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Annons

En liten update:

Nu har jag köpt en Behringer X32 och igår drog jag igång den. Tänkte bara återkoppla med lite av mina första erfarenheter. Ta det för vad det är; en rookies första novisa betraktelser. Rätta mig gärna om jag har fel; blir bara glad av "rättelser/mothugg"; då lär jag mig ju nått nytt! 🙂)

Leverans

Beställdes från Thomann tisdag förra veckan. Leverans igår måndag. Leverensen aviserades av UPS.COM på mobil så jag kunde åka hem och ta emot. Bra!

Beställning

Beställde X32 inkl case + S16 med snake.. 28 papp! 3 års garanti !

Uppacking

Inga problem uppackningen eller uppstarten.

Första handpåläggningen

Laddade ner Behringers XUF firewire-drivrutiner och installerade på mitt 64-bitars operativsystem. Inget gnäll, funkade klockrent.

Uppgraderade X32:an till senaste firmware 1.13. Superenkelt: ladda ner firmware på en USB-sticka, plugga i och boota om klart! Briljant!

Kopplade ihop med Firewire. Pluggade i. Allt hittades direkt i Cubase 6. Underbart. 🙂 Brukar alltid vara nått strul, men inte än så länge.

Voila; Plötsligt hade jag en hemmastudio med 32 kanaler samtidig inspelning / uppspelning. Häftigt. Känns som hela världen ligger för en fötter. Jag kommer säkerligen landa i träsken med mängder av frågor & få svar så småningom. Men just nu är jag kung! 😉 notch, notch..

Första intrycket

Tog fram en "slasklåt" jag spelat in i Cubase med kanske 12 ljudspår. Det var enkelt att få över Cubasespåren till X32-bordet för att leka lite. Bara ändra output på varje audiospår till "XUF":s utgångar.

Provade spara scener, lite med bussarna, de inbyggda effekterna samt att gruppera DCA:er, länka kanaler, provade EQ:n & kanalstrippen. Det enda som jag — enbart pga att jag är en amatör — hade aningen problem med var routingen. För först plockade jag över stereo out från cubase för att relativt snabbt sätta upp alla kanalerna individuellt, och i det skedet så dribblade jag nog med vart ljudet skulle (till mixbus eller master etc) men relativt fort kom jag i mål så jag kunde börja tramsa mig lite.

Summa summarum efter en dag med X32

Kvalitetsmässigt kändes inte bordet som smäck. Jag har haft Behringer prylar innan och dom har känts ju lite som Dinky toys. Enkla & själlösa och ganska smäckiga. Tycker INTE detta bordet ger detta intrycket utan det känns stabilt, solidt. Man blir glad av det! 😉

Skärmen är också väldigt bra och enda önskemålet hade ju varit att man kunde ansluta ett tangentbord till USB-porten för att snabbare kunna skriva in kanalbeskrivningar men detta känns som ett ganska tafatt önskemål eftersom då man sparat en "mall" en gång så kan man lyfta in denna kanalbeskrivningen och göra mindre förändringar i denna.

Hittills är jag mycket nöjd. 😎

Nu återståll det att bygga templates i X32:an och Cubase (framförallt "kanalplanering") så jag får en enhetlig och snygg setup.

Några frågor

Jag har några frågor — av enkel natur — men dom publicerar jag som egna trådar. För jag misstänker ingen orkat läsa hit ner.. 😉

/ApelsinKanon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Per Olofsson (oregistrerad)

ApelsinKanon: Har precis köpt en X32:a precis som Du. Har mycket att lära men instämmer i mycket av det Du skriver. 🙂 Har också investerat i en ioDock. 🙂))

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...